کاسپر ممکن است کوچکترین کراساوور در سبد محصولات هیوندای باشد اما در ظاهر بسیار جذاب است. این خودروی شهری کراساوور مانند در کره جنوبی فروش بالایی دارد اما امکان خرید آن برای اروپاییها وجود نخواهد داشت. هیوندای فعلاً هیچ برنامهای برای عرضهٔ کاسپر در اروپا ندارد اما با توجه به گزارشها، نسخهٔ الکتریکی آن که بعداً معرفی خواهد شد ممکن است در سال ۲۰۲۳ وارد بازار بریتانیا شود. برای اینکه در صورت تحقق شایعات، طعم و مزهٔ یک کراس هاچبک کوچک زیر ۲۰ هزار پوندی را بچشیم، برای رانندگی کوتاهی با یک کاسپر بنزینی راهی کره جنوبی شدیم.
فرم کلی این خودرو یادآور سوزوکی ایگنس است اما هیوندای به ابعاد کوچک آن شخصیت منحصربهفردی بخشیده است. با دهانههای گلگیر مربعی، مه شکنهای بزرگ و ارتفاع نسبتاً زیاد از زمین، به نظر میرسد کاسپر برای اروپا طراحی شده است یعنی جایی که صرفاً به لطف همین ظاهر جذاب میتواند فروش خوبی را تجربه کند. ما پشت فرمان قویترین نسخهٔ کاسپر نشستیم. این نسخه به یک موتور بنزینی توربو مجهز است و در ظاهر از طریق دو ورودی هوای دایرهای اضافی روی سپر جلو قابلتشخیص خواهد بود که گفته میشود از پورشه ۹۱۱ توربو S نسل ۹۹۳ الهام گرفته است؛ اما شباهتهای کاسپر با سوپرکار پورشه در همینجا به پایان میرسد زیرا کراساوور کوچک هیوندای در سینهٔ خود یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر با تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
تمام نسخههای کاسپر محرک جلو هستند و از یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکنند که توسط یک اهرم بیرون زده از داشبورد کار میکند. کابین خودرو خیلی شیک نیست اما احساس خوبی به راننده میدهد و با قیمت مقرونبهصرفهٔ آن مطابقت دارد. وجود صفحه آمپر تمام دیجیتالی، گرمکن صندلیها و تهویهٔ صندلی راننده در چنین خودروی کوچکی شگفتانگیز است و هرچند جانمایی نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد چندان خوشایند نیست اما سیستم وظایف اصلی خود را بهخوبی انجام میدهد.
هرچند طراحی بیرونی جالب کاسپر به داخل آن سرایت نکرده اما تزئینات نارنجی و پارچهای به جذابیت ظاهری کابین خودرو افزودهاند. علاوه بر این، داخل این کراساوور کرهای بسیار کاربردی و تطبیقپذیر است. بهعنوانمثال، صندلیهای جلو را میتوان به هم متصل کرد تا یک نیمکت را تشکیل دهند و صندلیهای کشویی عقب را هم میتوان به عقب یا جلو کشید تا فضای پای بیشتر یا فضای بار بیشتری فراهم گردد. همچنین میتوان هر چهار صندلی را بهصورت کاملاً مسطح جمع کرد تا فضای خواب بزرگی در هنگام پیکنیک فراهم گردد.
این نوآوریهای مقرونبهصرفه جذابیت کراساوور کوچک هیوندای را افزایش دادهاند اما آزمایش اصلی کاسپر رانندگی روی جاده است. متأسفانه، در همان صد متر اول، خودرو کاستیهایی را از خود نشان میدهد. البته این مشکلات بیشتر به خاطر پیشرانه هستند و بهراحتی توسط ارائهٔ یک نسخهٔ الکتریکی برطرف میشوند. با وجود تنها چهار دنده در گیربکس، کاسپر در هر دنده مدت زیادی باقی میماند و هرچند پرفورمنس خودرو هرگز سریع نیست اما برای رانندگیهای شهری و همینطور پیمایش بزرگراهها کاملاً کافی خواهد بود. البته سروصدای پیشرانه در دورهای بالا زیاد است که راننده را به کاهش فشردن پدال گاز تشویق میکند.
به لطف فرمان سبک و ارتفاع بالا، کاسپر در شهر احساس راحتی دارد و عبور از بین ترافیک با آن آسان خواهد بود هرچند که سیستم تعلیق روی برخی چالههای عمیق و مشکلات بزرگ مسیر خیلی عملکرد قابلقبولی ندارد. البته ازآنجاییکه نسخهٔ الکتریکی این خودرو به دلیل مرکز ثقل پایینتر، وزن سنگینتر و توزیع وزن متفاوت به سیستم تعلیق اختصاصی نیاز خواهد داشت، خیلی نمیتوان این نسخهٔ بنزینی را ملاک قرار داد ولی بااینحال، بهبود کیفیت سواری کاسپر چیزی است که باید موردتوجه قرار گیرد. علاوه بر این، خودروی آزمایشی ما در سرعتهای بالا فاقد دقت کافی بود و کمی با نوسان عمل میکرد.
بنابراین، به نظر میرسد کاسپر برای تجهیز به قوای محرکهٔ تمام الکتریکی کاملاً آماده باشد تا بتواند در رانندگیهای شهری مطلوبتر عمل کند. اگر هیوندای واقعاً نسخهٔ الکتریکی این خودرو را با ظرافت مهندسی بیشتری در بریتانیا عرضه کند، به لطف ظاهر جذاب و کابین هوشمندانه میتواند به فروش مناسبی دست یابد.
جمعبندی
با وجود دینامیک رانندگی ناپخته و پیشرانهٔ نهچندان جالب، اولین رانندگی با کاسپر ما را به نسخهٔ الکتریکی آیندهٔ آن امیدوار میکند. یک موتور الکتریکی نرم و روان میتواند جایگزین ایدهآلی برای پیشرانههای سه سیلندر بنزینی خشن این خودرو باشد. در این صورت، کاسپر به لطف سواری بهتر، ظاهر جالب و کابین کاربردی میتواند در بازار خودروهای الکتریکی جمعوجور اروپا حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
مشخصات فنی
Hyundai Casper | |
پیشرانه | ۱ لیتری I3 توربو |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
طول | ۳,۵۹۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۵۹۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۰۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۳۰۰ لیتر حداکثر |
مصرف سوخت | ۸.۰ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۳۳ گرم/کیلومتر |
وزن | ۱۰۶۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۶ هزار دلار |
حامد
۱۱ آبان ۱۴۰۱در متن اومده؛
دو ورودی هوای دایرهای اضافی روی سپر جلو قابلتشخیص خواهد بود که گفته میشود از پورشه ۹۱۱ توربو S نسل ۹۹۳ الهام گرفته است
.
.
.
😂😑
new reventon
۱۱ آبان ۱۴۰۱سفیدش بنظرم با حال باشه
مهدی
۱۱ آبان ۱۴۰۱۸ لیتر مصرف سوخت زیاد نیست؟
علی هوشنگ نظری
۱۱ آبان ۱۴۰۱به خاطر نوع گیربکس است. گیربکس 4 سرعته دیگه قدیمی محسوب می شود . گیربکس های جدید مانند سی وی تی و یا دوکلاچه تاثیر بیشتری در کاهش مصرف سوخت دارند
PRPR
۱۱ آبان ۱۴۰۱اصلا نمی مبارزه من انتظار داشتم نهایتا ۱۰ هزار دلار باشه
پیام
۱۱ آبان ۱۴۰۱واقعا طراحی داخلش نسبت به قیمتش خیلی خوبه
meysam
۱۱ آبان ۱۴۰۱مصرفش هیچ تناسبی با پرفورمنس و ابعادش نداره
چراغهای گرد جلو و عقب زیادی بزرگ هستن و با ابعاد بدنه هماهنگ نیستن
کلیت طراحیش خوبه
نوآوریهای داخلیش و چیدمان صندلیهاش عالیه
قیمتش کمی بالاست
این یه هاچبک دف جلوست.
صرف گارد سقف و پلاستیک دور گلگیرها و ارتفاع بیشتر تبدیل به کراس اوور نمیشه
تو بریتانیا با اون کوچه و خیابونای تنگ موفق میشه
گزینه های دیگه رو ترجیح میدم از برندهای فولکس، اشکودا، سئات، تویوتا، هوندا، پژو، رنو
MASOUD 0099
۱۱ آبان ۱۴۰۱چه باحاله
کرگدن باواریا
۱۱ آبان ۱۴۰۱زیر ۲۰ هزار پوند تقریبا هم قیمت یه کراس اوور چینی سایز متوسط🥴
شاید دوستان این سوال رو از خودشون بپرسن چرا فلان قیقیلیتی اتاق بزرگی داره و .. از این کراس کوچولو ارزونتره ؟
چون کیا ، هیوندا مثل همه خودرو ساز ها یه بودجه ایی رو صرف تست و اطمینان خاطر از کیفیت کلی محصول کنار میزارن ، برای همین معمولا گرونتر در میاد.
اکثر چینی ها این کار رو انجام نمیدن که ارزوتر در بیاد و به خدا توکل میکنن که انشاالله مشکلی پیش نمیاد :)
هرچند کره ایی های حال ؛ با همه این کارا بازم فراخوان دارن “زیاد” !
PURIYA
۱۱ آبان ۱۴۰۱آقای اشتری خداوکیلی سمند و پژو پارس از این بهتر نیستن!!؟ هر چی باشن از این بیشتر می ارزن خداوکیلی آخه این چیه به صورت تخصصی جواب بدید
datsun
۱۱ آبان ۱۴۰۱حالت خوبه داداش فرغون رو با ماشین مقایسه میکنی
احمدرضا
۱۱ آبان ۱۴۰۱خیر نیستن
ماشین های ما انقد قدیمی و فرسوده و پر از عیب و ایراد و دردسرن که نیازی نیست آقای اشتری رو به زحمت بندازین
پویا
۱۱ آبان ۱۴۰۱وقتی هزیون میگی انتظار کامنت تخصصی داری؟؟
کرگدن باواریا
۱۱ آبان ۱۴۰۱جنازه این ماشین شرف داره به آخرین محصول تولید داخل
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۲ آبان ۱۴۰۱یجوری میگی انگار سمند و پرشیا ماشینن این هیچی نداشته باشه کیفیت بهتر از سمند داره راستی حداقل ایربگ هم داره و اپشن چیزی که سمند و پرشیا نداره راستی من ساقی اون افرادی که بهت لایک دادن زنده می خوام
PURIYA
۱۲ آبان ۱۴۰۱آخه عزیز من این یه ماشین کوچیک ۳.۵ متر هست که ظاهر خاصی هم نداره چجوری حرف من اشتباه قدرت موتورش هم مالی نیست داخلش هم فقط یه مانیتور داره میدونم دلتون از دست ماشینای داخلی پره ولی چرا انقدر بد حرف میزنید حالا گریمیم حق با شما باشه منم نظرمو گفتم
امیر
۱۳ آبان ۱۴۰۱طراحی داخلی افتضاح یکم بهتر از ۲۰۶قدیمی
قدرت موتور۱۰۰ اسب بخار یکم کمتر از۲۰۶
مصرف سوختش هم افتضاحهه
۱۶هزار دلار یعنی۵۰۰تومن
۲۰۷با لوگو پژو رو ترجیح میدم☠️
راستی پژو پارس هم مانیتور داره هم ایربگ که تازه بهش اضافه شده
Arian
۱۲ آبان ۱۴۰۱منطق مقایسه این دوتا می تونم بدونم چیه چی رو با چی داری مقایسه میکنی
TML BN
۱۱ آبان ۱۴۰۱یا ابولفضل این دیگه چه سمیه
aMiRsHaYaN
۱۱ آبان ۱۴۰۱چقدر بامزس
amir1400
۱۱ آبان ۱۴۰۱میدونم پدال چرا این مقاله رو گذاشته ، چون این ماشین با توجه به قیمتش ( زیر ۲۰ هزار دلار و حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی ) یکی از گزینه های واردات هست ، ولی این اطمینان را بهتون میدم که تمام حرف هاشون الکی هست ، شما خودتون یکم فکر کنید کدوم ماشین مدرنی با امکانات رفاهی مناسب با قیمت ۱۰ هزار دلار وجود داره ؟؟ اصلا قرار نیست حالا حالا ها وارداتی صورت بگیره مخصوصا الان که آمریکا و اتحادیه اروپا دارن تحریم های سخت تری رو بر ایران اعمال میکنن
کافر مقدس
۱۱ آبان ۱۴۰۱به زودی چندصد تا ماشین چینی مییبیند با همین طراحی و البته شونصد جور لوگو مختلف
نشده هیوندا و کیا و فورد و….چیزه جدیدی بدن بیرون چینی ها سریع مشابه اونو نسازن
کاسپر؟منظور همون کَسپره دیگه ایشالا
datsun
۱۱ آبان ۱۴۰۱سوزوکی ایگنیس همین قیمت با سیستم هیبرید و چهارچرخ محرک و مصرف سوخت کمتر و ظاهر کمی بهتر به نظرم به صرف تره
فرامرز
۱۱ آبان ۱۴۰۱برای یک خودروی سه سیلندر مصرف بنزین ۸ لیتر در صد کیلومتر به نظر خیلی زیاده
علی هوشنگ نظری
۱۱ آبان ۱۴۰۱به خاطر نوع گیربکس استفاده شده است چرا که گیربکس 4 سرعته قدیمی است
genius
۱۱ آبان ۱۴۰۱ماشین اقتصادی یعنی این ؛ اقلا اگه باطنش شاخ نیست استایل و طراحیش به مالک حس اطمینان رو هدیه میده نه مثل تیبای ما بالاخص صندوق دارش که فیسش تابلو میگه من خیلی داغون و خستم بهم فشار نیارید!طراحی داخلیش هم که سکوت کنم سنگین ترم!!
بنده خدا
۱۳ آبان ۱۴۰۱خب ظاهرش عالیه انصافا ولی مهم تر فنیه
بعدشم تیبا۶هزار دلاره این۱۶هزار دلار
قابل مقایسه نیستن
تیبا خودش کپی از ریو کیا هست..
AloneBoy13
۱۱ آبان ۱۴۰۱بامزه و زیباست و واقعا بهش علاقه مند شدم
البته بعد اینکه به اون قسمت الهام از پورشه ۲۶ دقیقه یکسره خندیدم و نزدیک بود خفه بشم 🤦♂️😁
پدرام
۱۱ آبان ۱۴۰۱قیمتش زیاده نسبت به اکسنت و مورد بعدی اینکه با این مبلغ چینی ها خیلی رقابتی کار می کنن برندهای چانگان، ام جی و جیلی رو در این رده قیمتی به هیچ عنوان دست کم نگیرید.
Muty
۱۱ آبان ۱۴۰۱با 16 هزارتا خیلی گزینه های خوب دیگه هست
نمی ارزه خدایش با این قیمت !
طبق نظر دوستان که گفته بودن تو کامنت های بالاتر ؛ چیزی حدود 10 هزارتا یا نهایتا 12هزارتا
4wheeled
۱۲ آبان ۱۴۰۱اکثر ماشینای تو این کلاس همین قیمتن،با ده هزار دلار بشین تا بهت بدنش!
(Saeed (peugeot
۱۲ آبان ۱۴۰۱پژو ۱۰۸ و به این ترجیح میدم …. ولی حیف که پژو فک نکنم نسل جدیدشو بسازه .
امیر
۱۳ آبان ۱۴۰۱پژو۲۰۷خودمون هم قطعا بهتره داش
اگه ماشین با گیربکس قدیمی ومصرف سوخت بالا وداشبورد قدیمی بخوایم ۲۰۶ تیپ پنج میخریم قیمتشم کمتره
❤BMW❤
۱۳ آبان ۱۴۰۱جذاب و بامزه اس
پیمان
۱۳ آبان ۱۴۰۱چنگی ب دل نمیزند.