تجربه و آزمایشهیوندای

پشت فرمان هیوندای کاسپر، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین کراس‌اوور کره‌ای‌ها

کاسپر ممکن است کوچک‌ترین کراس‌اوور در سبد محصولات هیوندای باشد اما در ظاهر بسیار جذاب است. این خودروی شهری کراس‌اوور مانند در کره جنوبی فروش بالایی دارد اما امکان خرید آن برای اروپایی‌ها وجود نخواهد داشت. هیوندای فعلاً هیچ برنامه‌ای برای عرضهٔ کاسپر در اروپا ندارد اما با توجه به گزارش‌ها، نسخهٔ الکتریکی آن که بعداً معرفی خواهد شد ممکن است در سال ۲۰۲۳ وارد بازار بریتانیا شود. برای اینکه در صورت تحقق شایعات، طعم و مزهٔ یک کراس هاچ‌بک کوچک زیر ۲۰ هزار پوندی را بچشیم، برای رانندگی کوتاهی با یک کاسپر بنزینی راهی کره جنوبی شدیم.

فرم کلی این خودرو یادآور سوزوکی ایگنس است اما هیوندای به ابعاد کوچک آن شخصیت منحصربه‌فردی بخشیده است. با دهانه‌های گلگیر مربعی، مه شکن‌های بزرگ و ارتفاع نسبتاً زیاد از زمین، به نظر می‌رسد کاسپر برای اروپا طراحی شده است یعنی جایی که صرفاً به لطف همین ظاهر جذاب می‌تواند فروش خوبی را تجربه کند. ما پشت فرمان قوی‌ترین نسخهٔ کاسپر نشستیم. این نسخه به یک موتور بنزینی توربو مجهز است و در ظاهر از طریق دو ورودی هوای دایره‌ای اضافی روی سپر جلو قابل‌تشخیص خواهد بود که گفته می‌شود از پورشه ۹۱۱ توربو S نسل ۹۹۳ الهام گرفته است؛ اما شباهت‌های کاسپر با سوپرکار پورشه در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا کراس‌اوور کوچک هیوندای در سینهٔ خود یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر با تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

تمام نسخه‌های کاسپر محرک جلو هستند و از یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کنند که توسط یک اهرم بیرون زده از داشبورد کار می‌کند. کابین خودرو خیلی شیک نیست اما احساس خوبی به راننده می‌دهد و با قیمت مقرون‌به‌صرفهٔ آن مطابقت دارد. وجود صفحه آمپر تمام دیجیتالی، گرم‌کن صندلی‌ها و تهویهٔ صندلی راننده در چنین خودروی کوچکی شگفت‌انگیز است و هرچند جانمایی نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد چندان خوشایند نیست اما سیستم وظایف اصلی خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.

هرچند طراحی بیرونی جالب کاسپر به داخل آن سرایت نکرده اما تزئینات نارنجی و پارچه‌ای به جذابیت ظاهری کابین خودرو افزوده‌اند. علاوه بر این، داخل این کراس‌اوور کره‌ای بسیار کاربردی و تطبیق‌پذیر است. به‌عنوان‌مثال، صندلی‌های جلو را می‌توان به هم متصل کرد تا یک نیمکت را تشکیل دهند و صندلی‌های کشویی عقب را هم می‌توان به عقب یا جلو کشید تا فضای پای بیشتر یا فضای بار بیشتری فراهم گردد. همچنین می‌توان هر چهار صندلی را به‌صورت کاملاً مسطح جمع کرد تا فضای خواب بزرگی در هنگام پیک‌نیک فراهم گردد.

این نوآوری‌های مقرون‌به‌صرفه جذابیت کراس‌اوور کوچک هیوندای را افزایش داده‌اند اما آزمایش اصلی کاسپر رانندگی روی جاده است. متأسفانه، در همان صد متر اول، خودرو کاستی‌هایی را از خود نشان می‌دهد. البته این مشکلات بیشتر به خاطر پیشرانه هستند و به‌راحتی توسط ارائهٔ یک نسخهٔ الکتریکی برطرف می‌شوند. با وجود تنها چهار دنده در گیربکس، کاسپر در هر دنده مدت زیادی باقی می‌ماند و هرچند پرفورمنس خودرو هرگز سریع نیست اما برای رانندگی‌های شهری و همین‌طور پیمایش بزرگراه‌ها کاملاً کافی خواهد بود. البته سروصدای پیشرانه در دورهای بالا زیاد است که راننده را به کاهش فشردن پدال گاز تشویق می‌کند.

به لطف فرمان سبک و ارتفاع بالا، کاسپر در شهر احساس راحتی دارد و عبور از بین ترافیک با آن آسان خواهد بود هرچند که سیستم تعلیق روی برخی چاله‌های عمیق و مشکلات بزرگ مسیر خیلی عملکرد قابل‌قبولی ندارد. البته ازآنجایی‌که نسخهٔ الکتریکی این خودرو به دلیل مرکز ثقل پایین‌تر، وزن سنگین‌تر و توزیع وزن متفاوت به سیستم تعلیق اختصاصی نیاز خواهد داشت، خیلی نمی‌توان این نسخهٔ بنزینی را ملاک قرار داد ولی بااین‌حال، بهبود کیفیت سواری کاسپر چیزی است که باید موردتوجه قرار گیرد. علاوه بر این، خودروی آزمایشی ما در سرعت‌های بالا فاقد دقت کافی بود و کمی با نوسان عمل می‌کرد.

بنابراین، به نظر می‌رسد کاسپر برای تجهیز به قوای محرکهٔ تمام الکتریکی کاملاً آماده باشد تا بتواند در رانندگی‌های شهری مطلوب‌تر عمل کند. اگر هیوندای واقعاً نسخهٔ الکتریکی این خودرو را با ظرافت مهندسی بیشتری در بریتانیا عرضه کند، به لطف ظاهر جذاب و کابین هوشمندانه می‌تواند به فروش مناسبی دست یابد.

جمع‌بندی

با وجود دینامیک رانندگی ناپخته و پیشرانهٔ نه‌چندان جالب، اولین رانندگی با کاسپر ما را به نسخهٔ الکتریکی آیندهٔ آن امیدوار می‌کند. یک موتور الکتریکی نرم و روان می‌تواند جایگزین ایده‌آلی برای پیشرانه‌های سه سیلندر بنزینی خشن این خودرو باشد. در این صورت، کاسپر به لطف سواری بهتر، ظاهر جالب و کابین کاربردی می‌تواند در بازار خودروهای الکتریکی جمع‌وجور اروپا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

مشخصات فنی

Hyundai Casper

پیشرانه ۱ لیتری I3 توربو
قدرت ۱۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
طول ۳,۵۹۵ میلی‌متر
عرض ۱,۵۹۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۰۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۰۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۳۰۰ لیتر حداکثر
مصرف سوخت ۸.۰ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۳۳ گرم/کیلومتر
وزن ۱۰۶۰ کیلوگرم
قیمت ۱۶ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (825 ديدگاه)

    در متن اومده؛
    دو ورودی هوای دایره‌ای اضافی روی سپر جلو قابل‌تشخیص خواهد بود که گفته می‌شود از پورشه ۹۱۱ توربو S نسل ۹۹۳ الهام گرفته است
    .
    .
    .
    😂😑

    موافقم 40
    مخالفم 4
  2. new reventon

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (449 ديدگاه)

    سفیدش بنظرم با حال باشه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  3. مهدی

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ۸ لیتر مصرف سوخت زیاد نیست؟

    موافقم 44
    1. علی هوشنگ نظری

      ۱۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      به خاطر نوع گیربکس است. گیربکس 4 سرعته دیگه قدیمی محسوب می شود . گیربکس های جدید مانند سی وی تی و یا دوکلاچه تاثیر بیشتری در کاهش مصرف سوخت دارند

      موافقم 24
      مخالفم 2
  4. PRPR

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (242 ديدگاه)

    اصلا نمی مبارزه من انتظار داشتم نهایتا ۱۰ هزار دلار باشه

    موافقم 36
    مخالفم 7
  5. پیام

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2158 ديدگاه)

    واقعا طراحی داخلش نسبت به قیمتش خیلی خوبه

    موافقم 11
    مخالفم 14
  6. meysam

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    مصرفش هیچ تناسبی با پرفورمنس و ابعادش نداره
    چراغهای گرد جلو و عقب زیادی بزرگ هستن و با ابعاد بدنه هماهنگ نیستن
    کلیت طراحیش خوبه
    نوآوریهای داخلیش و چیدمان صندلیهاش عالیه
    قیمتش کمی بالاست
    این یه هاچبک دف جلوست.
    صرف گارد سقف و پلاستیک دور گلگیرها و ارتفاع بیشتر تبدیل به کراس اوور نمیشه
    تو بریتانیا با اون کوچه و خیابونای تنگ موفق میشه
    گزینه های دیگه رو ترجیح میدم از برندهای فولکس، اشکودا، سئات، تویوتا، هوندا، پژو، رنو

    موافقم 31
    مخالفم 4
  7. MASOUD 0099

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    چه باحاله

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. کرگدن باواریا

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (776 ديدگاه)

    زیر ۲۰ هزار پوند تقریبا هم قیمت یه کراس اوور چینی سایز متوسط🥴
    شاید دوستان این سوال رو از خودشون بپرسن چرا فلان قیقیلیتی اتاق بزرگی داره و .. از این کراس کوچولو ارزونتره ؟
    چون کیا ، هیوندا مثل همه خودرو ساز ها یه بودجه ایی رو صرف تست و اطمینان خاطر از کیفیت کلی محصول کنار میزارن ، برای همین معمولا گرونتر در میاد.
    اکثر چینی ها این کار رو انجام نمیدن که ارزوتر در بیاد و به خدا توکل میکنن که انشاالله مشکلی پیش نمیاد :)

    هرچند کره ایی های حال ؛ با همه این کارا بازم فراخوان دارن “زیاد” !

    موافقم 14
    مخالفم 10
  9. PURIYA

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (568 ديدگاه)

    آقای اشتری خداوکیلی سمند و پژو پارس از این بهتر نیستن!!؟ هر چی باشن از این بیشتر می ارزن خداوکیلی آخه این چیه به صورت تخصصی جواب بدید

    موافقم 11
    مخالفم 45
    1. datsun

      ۱۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      حالت خوبه داداش فرغون رو با ماشین مقایسه میکنی

      موافقم 37
      مخالفم 3
    2. احمدرضا

      ۱۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (743 ديدگاه)

      خیر نیستن
      ماشین های ما انقد قدیمی و فرسوده و پر از عیب و ایراد و دردسرن که نیازی نیست آقای اشتری رو به زحمت بندازین

      موافقم 28
      مخالفم 4
    3. پویا

      ۱۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (490 ديدگاه)

      وقتی هزیون میگی انتظار کامنت تخصصی داری؟؟

      موافقم 20
      مخالفم 6
    4. کرگدن باواریا

      ۱۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (776 ديدگاه)

      جنازه این ماشین شرف داره به آخرین محصول تولید داخل

      موافقم 16
      مخالفم 4
    5. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (526 ديدگاه)

      یجوری میگی انگار سمند و پرشیا ماشینن این هیچی نداشته باشه کیفیت بهتر از سمند داره راستی حداقل ایربگ هم داره و اپشن چیزی که سمند و پرشیا نداره راستی من ساقی اون افرادی که بهت لایک دادن زنده می خوام

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. PURIYA

        ۱۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (568 ديدگاه)

        آخه عزیز من این یه ماشین کوچیک ۳.۵ متر هست که ظاهر خاصی هم نداره چجوری حرف من اشتباه قدرت موتورش هم مالی نیست داخلش هم فقط یه مانیتور داره میدونم دلتون از دست ماشینای داخلی پره ولی چرا انقدر بد حرف میزنید حالا گریمیم حق با شما باشه منم نظرمو گفتم

        موافقم 6
        مخالفم 15
      2. امیر

        ۱۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (51 ديدگاه)

        طراحی داخلی افتضاح یکم بهتر از ۲۰۶قدیمی
        قدرت موتور۱۰۰ اسب بخار یکم کمتر از۲۰۶
        مصرف سوختش هم افتضاحهه
        ۱۶هزار دلار یعنی۵۰۰تومن
        ۲۰۷با لوگو پژو رو ترجیح میدم☠️
        راستی پژو پارس هم مانیتور داره هم ایربگ که تازه بهش اضافه شده

        موافقم 3
        مخالفم 7
    6. Arian

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (37 ديدگاه)

      منطق مقایسه این دوتا می تونم بدونم چیه چی رو با چی داری مقایسه میکنی

  10. TML BN

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    یا ابولفضل این دیگه چه سمیه

    موافقم 13
    مخالفم 4
  11. aMiRsHaYaN

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (454 ديدگاه)

    چقدر بامزس

    موافقم 13
    مخالفم 3
  12. amir1400

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1245 ديدگاه)

    میدونم پدال چرا این مقاله رو گذاشته ، چون این ماشین با توجه به قیمتش ( زیر ۲۰ هزار دلار و حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی ) یکی از گزینه های واردات هست ، ولی این اطمینان را بهتون میدم که تمام حرف هاشون الکی هست ، شما خودتون یکم فکر کنید کدوم ماشین مدرنی با امکانات رفاهی مناسب با قیمت ۱۰ هزار دلار وجود داره ؟؟ اصلا قرار نیست حالا حالا ها وارداتی صورت بگیره مخصوصا الان که آمریکا و اتحادیه اروپا دارن تحریم های سخت تری رو بر ایران اعمال میکنن

    موافقم 14
    مخالفم 2
  13. کافر مقدس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1627 ديدگاه)

    به زودی چندصد تا ماشین چینی مییبیند با همین طراحی و البته شونصد جور لوگو مختلف

    نشده هیوندا و کیا و فورد و….چیزه جدیدی بدن بیرون چینی ها سریع مشابه اونو نسازن

    کاسپر؟منظور همون کَسپره دیگه ایشالا

    موافقم 23
    مخالفم 13
  14. datsun

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    سوزوکی ایگنیس همین قیمت با سیستم هیبرید و چهارچرخ محرک و مصرف سوخت کمتر و ظاهر کمی بهتر به نظرم به صرف تره

    موافقم 20
    مخالفم 1
  15. فرامرز

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    برای یک خودروی سه سیلندر مصرف بنزین ۸ لیتر در صد کیلومتر به نظر خیلی زیاده

    1. علی هوشنگ نظری

      ۱۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      به خاطر نوع گیربکس استفاده شده است چرا که گیربکس 4 سرعته قدیمی است

      موافقم 5
      مخالفم 1
  16. genius

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1345 ديدگاه)

    ماشین اقتصادی یعنی این ؛ اقلا اگه باطنش شاخ نیست استایل و طراحیش به مالک حس اطمینان رو هدیه میده نه مثل تیبای ما بالاخص صندوق دارش که فیسش تابلو میگه من خیلی داغون و خستم بهم فشار نیارید!طراحی داخلیش هم که سکوت کنم سنگین ترم!!

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. بنده خدا

      ۱۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      خب ظاهرش عالیه انصافا ولی مهم تر فنیه
      بعدشم تیبا۶هزار دلاره این۱۶هزار دلار
      قابل مقایسه نیستن
      تیبا خودش کپی از ریو کیا هست..

      موافقم 1
      مخالفم 3
  17. AloneBoy13

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بامزه و زیباست و واقعا بهش علاقه مند شدم
    البته بعد اینکه به اون قسمت الهام از پورشه ۲۶ دقیقه یکسره خندیدم و نزدیک بود خفه بشم 🤦‍♂️😁

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. پدرام

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (781 ديدگاه)

    قیمتش زیاده نسبت به اکسنت و مورد بعدی اینکه با این مبلغ چینی ها خیلی رقابتی کار می کنن برندهای چانگان، ام جی و جیلی رو در این رده قیمتی به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  19. Muty

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1849 ديدگاه)

    با 16 هزارتا خیلی گزینه های خوب دیگه هست
    نمی ارزه خدایش با این قیمت !
    طبق نظر دوستان که گفته بودن تو کامنت های بالاتر ؛ چیزی حدود 10 هزارتا یا نهایتا 12هزارتا

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. 4wheeled

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (125 ديدگاه)

      اکثر ماشینای تو این کلاس همین قیمتن،با ده هزار دلار بشین تا بهت بدنش!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  20. (Saeed (peugeot

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (238 ديدگاه)

    پژو ۱۰۸ و به این ترجیح میدم …. ولی حیف که پژو فک نکنم نسل جدیدشو بسازه .

    1. امیر

      ۱۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      پژو۲۰۷خودمون هم قطعا بهتره داش
      اگه ماشین با گیربکس قدیمی ومصرف سوخت بالا وداشبورد قدیمی بخوایم ۲۰۶ تیپ پنج میخریم قیمتشم کمتره

      موافقم 1
      مخالفم 3
  21. ❤BMW❤

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1245 ديدگاه)

    جذاب و بامزه اس

  22. پیمان

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چنگی ب دل نمیزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا