هایپرکار ۱۳۵۰ اسب بخاری SSC حتی پس از ۱۵ دقیقه رانندگی، با تواناییهای فوقالعادهٔ خود بلافاصله قلب راننده را تسخیر خواهد کرد.
شرکت آمریکایی SSC با رونمایی از کانسپت تواتارا در سال ۲۰۱۱ همه را شگفتزده کرد. هفت سال طول کشید تا نسخهٔ تولیدی این خودرو در هفتهٔ اتومبیل مونتری ۲۰۱۸ به نمایش درآید و حالا پس از گذشت نزدیک به پانزده سال از زمان معرفی نسخهٔ کانسپت، سرانجام SSC تحویل هایپرکار خود را به خریداران آغاز کرده است. حال سؤالی که مطرح میشود این است که آیا تواتارا ارزش پانزده سال انتظار را داشت؟
در یککلام، بله. تواتارا کاملاً از ابتدا ساخته شده است و از یک نیروگاه ۵.۹ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که با بنزین معمولی ۱۳۵۰ اسب بخار و با اتانول ۱۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. به لطف این نیرو، هایپرکار SSC ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعتی در حدود ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تمام این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود و یک سیستم هوشمند مدیریت کشش و سیستم تعلیق هیدرولیکی به کنترل این جنون کمک میکنند که یعنی میتوان با تواتارا در جادههای عمومی با خیال راحت و بدون نگرانی از ملاقات با گاردریلها رانندگی کرد.
طراحی خودرو نیز با اینکه قدیمی شده ولی هنوز زیبا است. این ظاهر فوقالعاده که از هوافضا الهام گرفته توسط طراح سابق پینینفارینا «جیسون کاستریوتا» شکل گرفته است یعنی همان کسی که طراحی فراری P4/5 و موستانگ Mach-E را در کارنامه دارد. تواتارا در دو نسخه تولید میشود. نسخهٔ استاندارد که برای سرعت بالا طراحی شده (همان نسخهای که رسماً به سرعت ۴۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد) و نسخهٔ استرایکر که روی پیست تمرکز دارد و از ارتقاءهای آیرودینامیکی بهره میبرد. در این نسخه، بالها و دیگر عناصر آیرودینامیکی در سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت ۵۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند که از این میزان ۴۵.۴ درصد در جلوی خودرو اعمال میشود.
بهینهسازیهای متمرکز بر پیست در نسخهٔ استرایکر برای تبدیل تواتارا به هیولایی مطلق در پیست طراحی شده و نمونهٔ آزمایشی ما هم از همین نسخه است که به نظر میرسد نسخهٔ موردعلاقهٔ خریداران باشد. مدیرعامل SSC «جرود شلبی» در مورد تواتارا استرایکر میگوید:
سال گذشته که استرایکر را معرفی کردیم، به نظر میرسید چیزی باشد که همه سفارش میدهند. ما هماکنون در حال آزمایشهای پیست زیادی هستیم و آماده میشویم تا امسال رکورد پیست فرمول یک آمریکا یا لاگونا سکا را بشکنیم.
متأسفانه آزمایش رانندگی ما با تواتارا استرایکر در بزرگراهها و جادههای فرعی میامی انجام شد که شباهتی به لاگونا سکا ندارد ولی بااینوجود گشتن در جادههای عمومی با هیولایی ۱۳۵۰ اسب بخاری پیشنمایش مختصری از تواناییهای این ماشین را ارائه کرد و بسیار تأثیرگذار بود هرچند که تنها ۱۵ دقیقه فرصت رانندگی داشتیم. هنگام فشردن پدال گاز، شتاب تواتارا با هیچ خودرویی قابل قیاس نیست و ماشین با چنان سرعتی در خط مستقیم حرکت میکند که ذهن انسان از درک آن عاجز خواهد بود. بوگاتی شیرون هرگز اینقدر سریع احساس نمیشد و حتی ریمک نورا هم چنین احساسی نداشت. پیشرانهٔ V8 که پشت صندلیها غرش میکند به نظر میرسد سعی دارد از محفظهٔ موتور فرار کند درحالیکه گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دندهها را با سرعتی باورنکردنی تعویض میکند. به گفتهٔ شلبی، گیربکس دندهها را زیر ۱۰۰ میلیثانیه تعویض میکند و این ادعا باورپذیر است.
در بزرگراه شجاعت بیشتری به خرج میدهم و تواتارا به سرعت بالاتری میرسانم. دنده سه، چهار و رسیدن به سرعت غیرمجاز تا اینکه ترافیک باعث کاهش سرعت شود. حتی در این سرعتها، تواتارا استرایکر به حد نهایی تواناییهای خود حتی نزدیک هم نیست و چنین سرعت پایانناپذیری واقعاً اعتیادآور است. ویژگی چشمگیرتر تواتارا، عملکرد غافلگیرکننده روی دستاندازها است. سیستم تعلیق هیدرولیکی خودرو در نرمترین حالت بهطور شگفتانگیزی ضربهها را جذب میکند و صندلیها هرچند خیلی راحت نیستند ولی هرگز احساس شکستن مهرههای کمر را ندارند. شیشههای بزرگ خودرو هم باعث میشود کابین تنگ تواتارا کمتر حس خفه و دلگیری داشته باشد.
حتی در همین رانندگی کوتاه ۱۵ دقیقهای، تواتارا من را غافلگیر کرد. این خودرو بسیار قدرتمند و بهطور اعتیادآوری سریع است و برخلاف چیزی که انتظار میرود، در رانندگیهای روزمره آنقدرها هم وحشتناک نیست. من دوست داشتم زمان بیشتری را با استرایکر در پیست بگذرانم تا تمام پتانسیل آن را بیرون بکشم ولی باید بگویم برای هایپرکاری که پانزده سال در دست توسعه بوده، ارزش صبر کردن را داشت.
مشخصات فنی
SSC Tuatara Striker | |
پیشرانه | ۵.۹ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۱۳۵۰ اسب بخار |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۴۵۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت پایه | ۱.۹ میلیون دلار |
Nismo
۲ فروردین ۱۴۰۴جالبتر از همه اینکه کوروت ازش سریعتره
Titanium
۲ فروردین ۱۴۰۴کدوم مدل کوروت رو میگی
Mr wrong
۲ فروردین ۱۴۰۴ولی کوروت ۴۵۵ تا نمیره
احمدرضا
۲ فروردین ۱۴۰۴نگاه کن و لذت ببر
همین
Ahmad
۲ فروردین ۱۴۰۴صد هزار درصد تو کلاس هایپرکار فقط و فقط بوگاتی انتخابم هست به خاطر اصالتی که داره الان شما نگاه به این ماشین کنی اصلا نمیدونی چی هست کی هست اسمش هم نمیتونی تلفظ کنی تو این قضیه ها اصلا نیاید نگاه کرد که فلان ماشین اینقد سرعتشه نه این مهم نیست مهم اصالت طراحی و تاریخچه شرکت هست در اینکه این ماشین به سرعت های بالایی میرسه شکی نیست ولی مفتش گرونه تازه لکه ننگ دروغ گویی هم روی پیشونیش هم هست که کلا از اعتبار افتاده این ماشین آمریکایی ها خیلی تلاش کردن تو هایپر کار به اروپا برسن ولی نتونستن خداحافظ
NAVID@@98
۲ فروردین ۱۴۰۴حرف بیخودی بود
چون این ۱ آمریکایی هم دقیقا مثل ۱ اروپایی ها ۱
کلا 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن
Taha Ayoobi
۲ فروردین ۱۴۰۴احمد خیلی حوکی😂
سوشیانت
۲ فروردین ۱۴۰۴نتونستن برسن😂 فعلا همون هنسی بدون سیستم هیبرید قدرتش از بوگاتی بیشتره
Ahmad
۳ فروردین ۱۴۰۴هنسی کشک کیه شما هم دلتون رو خوش کردید به ماشینای آمریکایی فقط اینو بدون ماشینای آمریکایی مهندسی خاصی ندارن فقط چون رسانه دستشون هست خیلی مانور میدن رو کالاهایشان نه فقط ماشین
HFball
۳ فروردین ۱۴۰۴با احترام انقدر کامنتت خسته کننده و تکراری بود که حاضرم قسم بخورم بیشتر از خط اول نخوندم و فقط خواستم بهت بگم هروقت قدرت انتخاب بین این و بوگاتی رو داشتی لطفا برو همون بوگاتی تو انتخاب کن و سوارش شو و عشق کن باهاش …
OM.01
۲ فروردین ۱۴۰۴موتور این ماشین بی نظیره
کار شرکت Nelson racing هست که بر اساس موتور اسمال بلاک chevy شکل گرفته…گراف گشتاور و توان که ارائه میده خیره کننده هست مخصوصا دور گیری ثانویه
ای کاش رکورد سرعت دروغین این ماشین هیچوقت انجام نمیشد تا لکه دار نباشه بلکه بیشتر بشه از این خودرو لذت برد!
بالاتر از موتور های اسمال بلاک و بیگ بلاک شورلت و فورد نداریم… نداریم! هرچند محبوبیت انجین crate فورد کمتر از chevy هست اما اونم به همون اندازه شاهکاره. همین شرکت Nelson racing که پایه موتور ssc توترا رو اسمال بلاک شوی گذاشته موتورهای فورد هم مدل های متفاوتی داره اوناهم خیره کننده هستن
Taha Ayoobi
۲ فروردین ۱۴۰۴خیلی ماشین فوقالعاده ایه، عاشق طراحیش ام
حسن
۲ فروردین ۱۴۰۴رکورد دار سرعت دنیا بدون تبلیغات
Nismo
۲ فروردین ۱۴۰۴درستش رکوردار سرعت دروغین دنیاعه
از دنیا عقبی حسن جون
حسن
۲ فروردین ۱۴۰۴شما اطلاعاتت کمه
Nismo
۲ فروردین ۱۴۰۴https://www.autoevolution.com/news/ssc-confirms-they-lied-tuatara-didnt-hit-301-mph-let-alone-331-mph-165793.html
بفرما
حسن
۳ فروردین ۱۴۰۴خب عزیزم اطلاعاتت کمه دیگه بروز نیستی بعد میگی دیگران عقب مانده اند 4 سال عقبی یا عمدا داری انکار میکنی که بهر حال بهتون میاد
بعد این یک بار دیگه در حضور افراد مورد تایید رکوردگیری کرد رفت و برگشت ۴۵۵.۲ هم مجموع رفت و برگشته و بر خلاف نظرات شما ترولهای مضحک سایت پدال رکورد دار سرعته بعد بهتون میگن بیسواد یقه جر میدین میتونم لینک بذارم ولی برو زحمت بکش سرچ کن بخون تا خودت را مضحکه نکنی
Titanium
۲ فروردین ۱۴۰۴فرق هایپر کار با سوپر اسپرت چیه؟؟؟
سوشیانت
۲ فروردین ۱۴۰۴هایپرکار ها در سطح بالاتری قرار میگیرن مثل همین ssc و کونیگزگ و بوگاتی و هنسی و…
سوپر اسپرت مثل کوروت و ۹۱۱ و فراری ۸۱۲ و اونتادور و…
Ahmad
۳ فروردین ۱۴۰۴۸۱۲ سوپر اسپرت نیست سوپر جی تی هست
khosrow
۲ فروردین ۱۴۰۴بسیار زیباست ولی متاسفانه به جزییات بدنه زیاد نپرداختن / کمی خز در اومده / فاصله زیاد لاستیک با گلگیر – المان های نارنجی بیخود و بی جهت و طراحی چراغ های عقب چیپ هست – بدنه جا داشت یه هوا بزرگتر طراحی بشه / این ماشین میتونه جزو پنج ظاهر خوف دنیا باشه ..
علی
۲ فروردین ۱۴۰۴ای کاش یه اشاره ای هم به وزن خودرو میشد که بدونیم نسبت قدرت به وزنش چقدره؟