ازجمله خودروسازان چینی که بیشتر بهواسطه فروش و مونتاژ خودروهای سنگین خود در کشورمان شناخته میشود، خودروسازی دانگ فنگ (DONGFENG) است. چند صباحی است که این مجموعه به عرضه خودروهای سبک نیز در ایران مبادرت میورزد، که نخستین نمونه از آن، عرضه پیکاپ ریچ (RICH) میباشد، خودرویی که چند سالی است جانشین خودروی نیسان پیکاپ در خط تولید پارسخودرو شد ولی به لحاظ کیفی فرسنگها از آن دور، و تنها صورتی از آن را به یادگار دارد و نه سیرتش را. و اما آن دیگری، مینیکراساووری است به نام H30، که ثبتنام از این خودرو هم مدتی است توسط ایرانخودرو آغاز شده است.
کمپانی دانگ فنگ، یک خودروساز دولتی در چین است و در حال حاضر، در کنار شرکتهایی همچون چانگان، سایک و فاو، بهعنوان یکی از چهار سازنده بزرگ خودرو در این کشور مطرح است. کل تولیدات این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی، معادل ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو اعم از سبک و سنگین بود که از این تعداد، نزدیک به ۴۵۰ هزار دستگاه از آن را خودروهای سنگین دربر میگرفت که البته این حجم از تولید، بیش از کل خروجی رقبای وطنیاش بود.
مأموریت اصلی این کمپانی تنها ساخت خودروهای تجاری بود، زیرا در چین آن دوره، ساخت خودروهای سواری و نیز تملک آن، محلی از اعراب نداشت و بهجز خودروهای دولتی که جهت تردد مقامات و صاحبمنصبان به کار میرفت، مقولهای به نام مالکیت خودروهای شخصی خودروهای سواری اصلاً وجود خارجی نداشت، و این وضع تا مدتهای مدیدی پس از این تاریخ هم برقرار بود، مثلاً در سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۲ شمسی)، درمجموع تنها ۶۰ تن از ساکنان این کشور مالک خودروی شخصی بودند! و تازه این رقم حدود یک دهه بعد، یعنی در سال ۱۹۹۴ میلادی، به ۵۰ هزار دستگاه رسید. برای مقایسه بد نیست یادآور شویم که در آن زمان بیش از دو میلیون خودروی شخصی در کشورمان تردد مینمودند.
بین سالهای ۱۹۷۸ الی ۱۹۸۵ میلادی، در کنار اصلاحات اقتصادی که توسط شخص دنگ ژیائوپینگ (DENG XIAOPING) رهبر و دبیرکل وقت جمهوری خلق چین، صورت پذیرفت، دانگ فنگ هم به یکی از دو تولیدکننده بزرگ کامیون در چین مبدل شد. در آن زمان، این شرکت بهصورت بخشهای مجزا و پراکنده از یکدیگر اداره میشد اما طی پروسهای، بخشهای متعدد آن در هم ادغام شدند و کنترل آن نیز به یک نهاد کسبوکار دولتی سپرده شد، از سال ۱۹۸۵ میلادی به بعد، این شرکت به خودمختاری بیشتری دست یافت و کنترل مستقیم دولت مرکزی هم از روی آن حذف شد، گرچه کماکان ۷۰ درصد از سهام آن همچنان دولتی باقی ماند. از میانه دهه هشتاد میلادی و متعاقب رفرم های انجام شده، دارائی این شرکت بالغ بر سه برابر افزایش یافت و همین امر مدیران این شرکت را ترغیب نمود تا بلکه به افزایش ظرفیت تولیدی آن همت گمارند. در سال ۱۹۹۵ میلادی، این شرکت مشکلات مالی چندی را از ناحیه رقابت با تعداد زیادی از خودروسازان هموطن خویش متحمل شد و حتی تا سال ۱۹۹۸ میلادی هم وضعیت مالی شرکت وخیم بود و البته وجود همین امر موجبات بازسازی این شرکت را در سال ۱۹۹۹ میلادی، فراهم آورد.
شرکت دانگ فنگ در طی دوران کاری خود، برای کسب تکنولوژی با شرکتهای متعددی همکاری نمود و در این میان، نخستین کمپانی فرامرزی که دانگ فنگ با آن نرد عشق باخت، شرکت فرانسوی PSA و یا همان پژو – سیتروئن بود، این عمل نیز در سال ۱۹۹۲ میلادی صورت پذیرفت، و حاصل مشارکت بین این دو، تأسیس شرکتی به نام DPCA (دانگ فنگ – پژو سیتروئن) بود. همین شرکت در زمان تحریمهای ظالمانه غرب علیه کشورمان و ترک بازار ایران توسط پژو، نقش بسزایی را در تداوم تولیدات این کمپانی ایفاء نمود. در سال ۲۰۱۴ میلادی، شرکت دانگ فنگ بخش زیادی از سهام کمپانی PSA را خریداری نمود و به یکی از سهامداران این کمپانی مبدل شد.
از سالهای ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۰ میلادی، دانگ فنگ با چند کمپانی دیگر هم شروع به شراکت نمود که ازجمله میتوان به شرکت کیا موتور از کره جنوبی اشاره نمود، همکاری بین این دو در سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شد و حاصل این وصلت هم ایجاد شرکتی به نام YUEDA میباشد که در حال حاضر به تولید مدلهایی مشهوری همچون کیا اپتیما و کیا سراتو میپردازد، دیگری نیز شراکت با کمپانی نیسان است، که این یکی هم در سال ۲۰۰۳ میلادی صورت پذیرفت و ازجمله محصولات این شراکت، خودروی نام آشنای نیسان تیانا است که در کشورمان نیز کاملاً شناخته شده است. از دیگر کمپانیهای خارجی که با دانگ فنگ مشارکت دارند میتوان به رنو و هوندا و نیز برند لوکس اینفینیتی از ژاپن اشاره داشت. ضمن اینکه، این خودروساز برندهایی چینی و تایوانی دیگری همچون فنگ شن (FENGSHEN)، ونوسیا (VENUCIA) و لاکسجن (LUXGEN) را هم زیر چتر خود قرار داده است.
در سال ۲۰۱۳ میلادی، دانگ فنگ و شرکت اساساً سوئدی ولو یک قرارداد را با یکدیگر منعقد نمودند. بر مبنای این قرارداد، خودروهای سنگین و نیمه سنگین به اشتراک توسط این دو کمپانی تولید، و بخش کامیون سازی دانگ فنگ هم به نام DFCV”” پایهگذاری شد.۵۵ درصد از سهام این مجموعه از آن دانگ فنگ و ۴۵ درصد هم از آن ولو تراکس میباشد. با کمک و همیاری شرکتهای ولو و رنو، دانگ فنگ توانست به بازارهای اروپایی هم گام نهد. ضمن اینکه شرکت دانگ فنگ، در اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی، اولین مجموعه تحقیق و توسعه خود را در خارج از مرزهای چین و در کشور سوئد برپا نمود و این امر هم با خرید ۷۰ درصد از سهام شرکت مهندسی T ENGINEERING AB تحقق یافت. در کشور ما نیز، خودروهای سنگین این شرکت، ازجمله کامیونهای T300 و T375 کاملاً شناخته شدهاند و توسط شرکت سایپا دیزل به نامهای کاوه و البرز عرضه میشوند.
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
مجله حملونقل، شماره ۱۳۵، دیماه ۱۳۷۳
نوشته: سام کاویانی
J@vad
۵ خرداد ۱۳۹۵ممنون
نوید جهرمی
۵ خرداد ۱۳۹۵این خودروساز دولتی. مال مام دولتی. دانگ فنگ رفته سهام دار PSA و اون شرکت سوئدی شده. مال مام دارن گدایی میکنن بیان سرمایه گذاری کنن براشون.
واقعاً که حرص آدم در میاد از کار و کرد این مدیران متخصص.کشورثروتمندی مثل ایران ب این حال و روز انداختن باید توی رکوردهای گینس ثبت شه.
بهنام طیبی
۵ خرداد ۱۳۹۵افرین
احسان آرسنالی
۵ خرداد ۱۳۹۵دی ماه ۱۳۷۳؟
احیانا نباید ۹۳ باشه؟ احتمالا اشتباه تایپی هست لطفا اصلاح کنید
سام
۵ خرداد ۱۳۹۵با سلام
تاریخ نشریه مربوطه درست و صحیح است.آن زمان مثل هم اکنون،بنده علاقه زیادی به خرید مجلات خودرو و حمل و نقل داشتم و تقریبا اکثر آنها را یا خریداری کرده و یا مشترک بودم.در آن دوران،اصلا چین در زمینه خودروسازی مطرح نبود و صنایع آن به مراتب عقب تر از خودروسازان ایرانی بودند.
مهسا مهیسی
۵ خرداد ۱۳۹۵الان یه عده میان میگن چینیا فوق العادن واز کره وآلمان بهترن :v
great britain
۶ خرداد ۱۳۹۵شما نترس مهسا خانوم کسی نمیگه چین فوق العادس.
چین هرچی داره از تمدن غرب داره.
چینی ها فقط ماله دیگران رو میسازن یا کپی میکنن.
دایی پدرم که نزدیک 50 ساله تو آلمان هستش خانومش هم آلمانیه دو سال پیش که اومده بود اینجا میگفت دخترم میگه چینی ها هرچی که تو زمین و آسمان و دریا زندگی میکنه میخورن!!!!!!(البته این رو ما هم میدونیم)
و میگفت دخترش هم زیاد از چینی ها خوشش نمیاد.
اکثره کشورهایه پیشرفته از چین خوششون نمیاد.فقط دارن تحملشون میکنن به اجبار.البته آدم های سخت کوشی هستن.ولی ای کاش سخت کوشیشون به سبک ژاپنی ها بود که اینقدر به مردم دنیا جنس هایه درجه چندم غالب نمی کردن.
ژاپن فقط جنس های درجه یک داره. من نمیفهمم چرا چین اینطوریه.
حالا ما که پیشرفته نیستیم جایه خود داره……………..
احمد باقری
۵ خرداد ۱۳۹۵آره، کامیونهاش توی ایران زیاد شده.
sina.d
۵ خرداد ۱۳۹۵کامیونهاش که افتضاحه میشه گفت فاجعست
Das Beste Oder Nichts
۵ خرداد ۱۳۹۵اصلا از شرکت هایی که ارزش یک محصول رو با کپی برداری های ناشیانه و واضح پایین میارن خوشم نمیاد. اصن متنفرم. خودروهای چینی دو دستن یا زشتن یا کپی شدن!!! اون سیاهه دانگ فنگ الوس است ولی جلوش با مدل های فلکس واگن مخصوصا تیگوان و توارگ مو نمیزنه. واقعا چینی ها در طراحی و ایده پردازی هیچ استعدادی ندارن. فقط بلدن کپی کنن و ارزش محصولات رو بیارن پایین. البته سخت کوش یودنشون تحسین برانگیزه.
نوید جهرمی
۵ خرداد ۱۳۹۵همین کپی کردن هنر و جسارت میخواد. ک همینم ما بلد نیستیم.
کارشونو تأیید نمیکنم. منم مثل تو از این کارشون بدم میاد. اما افسوس میخورم ب حال خودمون که چی شده ک اینجاییم.
محمدرضا
۶ خرداد ۱۳۹۵من تو کالایاب جی اسم ام خوندم ایران خودرو داره با تاتا موتور قرار داد میبنده . دو روز دیگه که ماشین از هند آوردن ماشین چینی میشه دست نیافتنی و کره و ژاپن میشن آرزو ، آلمان و … هم که هایپر آرزو .
اگر از هم سنای ما استفاده ای نمی کنن کاش حاضر به کپی کاری خوب بودن .
mohammad_fm480
۲۰ تیر ۱۳۹۵چینی ها استعداد ندارن!! نه که ما خدای استعدادیم.اونا حداقل اگه کپی هم هست یه چیزی درست میکنن مثل ما نیستن که هنوز ماشین 50ساله پیش رو تولید کنن(مدیونید اگه فکر کنید منظورم ویران خودروئه
حامد ف
۵ خرداد ۱۳۹۵وقتی آدم این مقاله ها رو میخونه تازه میفهمه که چقدر ما از دنیا پرت هستیم و با یکسری تفکرات بسته و منجمد ، خودمونو از همه دنیا عقب انداخته ایم و در واقع خودمون خودمون رو تحریم کرده ایم …. وگرنه تمام دنیا در ارتباط با یکدیگر و به سمت جلو و پیشرفت، در حرکت هستند … نمونه اش ترکیه ، مالزی ، امارات ، مکزیک ، کره جنوبی و ….
فقط باید گفت : دریغ و افسوس ………..
moein
۶ خرداد ۱۳۹۵شما که انقدر خوب کاتالوگشو حفظ کردی تاحالا سوارش شدی
تاحالا باحاش توپیچ ترمز زدی ببینی حس نا امنی سر تا پاتو بگیره
یدک کش که مثل ماشین سواری نیست نسبت به قیمت بیرزه باید حد اقل ها فراهم باشه چون شب روز باید راه بره
mohammad_fm480
۱۹ تیر ۱۳۹۵آره من بابام کاویان (دانگ فنگ) داشت ماشین خوبی بود به دلیل مشکلات کاری فروخت .من خودم دوباره یکی دیگه خریدم خیلی هم راضیم .اره مدل های قبلیش یکم ضعیف بود ولی نسل جدیدش رو خیلی خوب کار کرده
sina.d
۶ خرداد ۱۳۹۵اقایه mohamad fm جان
کامیون یه وسیله کاریه،طراحی داخلیه خوب و سرعت 100تا رفتن دلیل بر خوب بودن ماشین نمیشه این 100تا رو هم ولووf12با طراحی 30 سال پیش مثل هلو اونم با بار برات پر میکنه.
کامیون رو با جنس قطعات و مهندسیش باید قضاوت کرد.این حرف منو وقتی یه دانگ فانگ 5 سال کار کرده و یه ولوویه 30 سال کار کرده رو کنار هم ببینی متوجه میشی
mohammad-fm480
۲۰ تیر ۱۳۹۵این حرف شما درست نیست من مگه گفتم از ولوو بهتره؟؟شما اصلا نباید دانگ فنگ رو با ولوو مقایسه کنید و اینکار بنظرم توهین به ولوو محسوب میشه .چون واضحه که ولوو بهترین کامیون ها رو تو لید میکنه
محمد
۹ خرداد ۱۳۹۵اشغاااااالی بیش نیست….
کامیوناش که فوق العاده مزخرف ازکاردراومده
HSN
۲۲ خرداد ۱۳۹۵دیگه وضعیت بازار و کیفیت و خودرو و قیمت رو میبینید دیگه ، دانگ فنگ H30 نباید بد باشه حداقل روی کاغذ که خوبه یعنی نیم شاسیه ، اتوماته ،موتور خوب TU5 هست ، خدمات ایرانخودرو هم که خوبه و قیمتش هم حدود 44 گفتن . باز چینی خوب بیاد تولید بشه بد نیست . دیگه با این وضعیت انتظار تویوتا و هیوندای و کیا و … هم نمیشه داشت و واقیت تلخیه که هست دیگه .
کیارش
۱۳ مرداد ۱۳۹۵فکر میکنم که اشتباه نوشتین کارخونه ولوو مطلقا مطعلق به جیلی چین میباشداااااااا
كرمانشاه
۱۹ آبان ۱۳۹۶دنک فنک تو سرما سرده تو گرما گرم واکذار طراحش بخدا بکصد میلیون ماشین هر ماه باید موتورشو تعمییر کرد مردم بدبخت کرذه