جیفاکتور: نمای بیرونی اف جی کروزر و مخصوصا جلوپنجره آن برای شما یاد آور ترکیبی از حجمهای بدنه هامر، لندکروزر دهه ۹۰ و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه ۶۰ که در کشورمان بدلیل حضورشان در۸ سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزر جبههای میشناسیم است.
این خودرو علی رقم اینکه بخشهای زیادی از قطعات پلت فرم و بدنه اش از تویوتا 4runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادر ژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و در جاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست، البته ضرباتی که به فرمان منتقل میکند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما در طول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که میتوانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید!
اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی ۷۰ صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو به مراتب بهتر شده است.
ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود. دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها، فرمان گوشتی، کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید در اطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهر دو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) در هنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و در کل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.
این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیار وسیعی هم در اطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.
همچنین بدلیل موتور V6 اما ۴ لیتری ۲۶۰ اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال 4L یعنی قفل نیرو در هر ۴چرخ قرار داد براحتی شیب ۴۰ درجه را افجی بالا می رود ولی در تست یک شیب ۵۰ درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از افجی توقع صعود در چنین شرایطی راداشت، زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سالها مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند!
اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی ۱.۹ تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور ۳۶۸ نیوتن متریاش را به رخ میکشد که در زمانی حدود ۸.۵ ثانیه ( ۷.۳ ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی ۱۰۰ ، در ۲۵.۵ ثانیه روی ۱۶۰ کیلومتر و ثبت ۴۰۰ متر روی ۱۶ ثانیه با سرعت ۱۳۵ کیلومتر حاصل میشود.
البته سیستم تعلیق آن به خوبی که در آفرود عمل می کند در شهر اینگونه نبوده و دست اندازهای کوچک را درخود بروز میدهد. صدای موتور نیز مثل سایر محصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور در داخل کابین میشود که میتوان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبهای و البته زوایه ۹۰ درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که در سرعتهای بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک در حال مواجهه با باد است.
درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم و اسپورت که به خوبی بدن را درخود میگیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو و اطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آن هم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال ۱۲ فوت است!
ردیف عقب نیز برای ۳ سرنشین با قد ماکزییم ۱۸۵ سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!
البته یکی از مسائلی که می تواند جزو نکات منفی باشد این بوده که باز کردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن باز کردن درب جلو و البته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.
فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست، پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود ۲۵ هزار دلار میتوانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد و در بعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاده را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت و یک تجربه جدید بوده همه چیز این خودرو ازطراحی و فضا و سواری و…متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادارتر، نرمتر، مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده در شهر و کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب افجی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته میشود احتمال آنکه تویوتا تا سال ۲۰۱۳ به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی افجی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی میتواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند در آفرود باز هم بدرخشد.
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیدهای است از مقاله «قوچ ژاپنی» ؛ به نویسندگی «مسیح فرزانه» ؛ چاپ شده در سیصد و چهل و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.
Matin
۴ اسفند ۱۳۹۱این ماشین به نظرم بهترین ماشین در جهان کى گفته زشت لطفا زود قضاوت نکنید.
Zonda R
۲۰ فروردین ۱۳۹۳سال 91
86 میلیون بود
سال 93
250 میلیونه
رضا
۲۷ دی ۱۳۹۳اینجا ایران قیمت ها ثانیه ای تغییر میکنه
nima
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱سال ۱۴۰۱ چندین میلیارده😐😐
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴بهترین رنگش همین آبیه
رهام
۱۷ اسفند ۱۳۹۱از لندرور که قشنگتره
امین
۲۷ تیر ۱۳۹۲عاشقشم
سعید
۱۳ شهریور ۱۳۹۲من که تا عمر دارم کار هم بکنم دستم به این ماشین نمیرسه ، اما خیلی با این ماشین حال میکنم ، تو خیابون که میبینم همش خودمو تصور میکنم که پشت فرمونش نشستم . خدایا یعنی میشه …..
سعید
۱۹ آبان ۱۳۹۳منم با این ماشین خیلی حال میکنم
پدر آفروده
maryam
۲۲ مهر ۱۳۹۲من که عاشقم خیلی دوسش دارم ای کاش منم میتونستم داشته باشمش اما فقط عکسشو دارم اسباب بازیشم تا حالا ندیم بخرم………… من که تا آخر عمرم روزی سه شفتم کار کنم نمیتونم داشته باشم اما ما که تو خیابون میبینیم لذت میبریم
سيامك
۲ آذر ۱۳۹۲به نظرتون اف جی کروزر بهتره یا ix55 ؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید
ياسين محمدي
۱۲ اسفند ۱۳۹۲عزیز. ۵۵یک خودروی آنرود باتوان مانور بالاست. امکانات بالا ولوکس تر است.
اما تویوتا اف جی با قیافه ی آفرود و نرّه قوچی اش یه سلیقه ی دیگه میخواد.
ولی به نظر من تویوتا رو نمیشه با هیوندای مقایسه کرد.
تا اف جی آینه ی بغلش بشکنه ۵۵ لگن میشه
Zonda R
۲۰ فروردین ۱۳۹۳تویوتا کجا و هیوندای کجا!!
آرش
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳تویوتای ژاپنی رو با هیوندای کره ای مقایسه می کنید . اونم تویوتا !
از نظر فنی زمین تا آسمان تفاوت دارند
reza
۲۸ مرداد ۱۳۹۳بستگی داره ماشینو برای چه کاری می خوای
Ix55 یک suv خونوادگی هست
ولی اف جی کرورز برای کسای هست که دوست دارن با ماشینشون برن اف رود
البته ix55 ارزش خرید در برابر قیمتش نداره
kaveh
۱۴ شهریور ۱۳۹۳سلام
ماشین فوق العاده ایه FG خریدم البته پلاک منطقه آزاده ….ماشین شیک و کاملیه
فرزانه
۲۴ شهریور ۱۳۹۳سلام عالیه من چن بار سوار شدم واقعااااااااااااا توپه باهش ۲۰۰تا میرفتم انگارن انگارک سرعتم زیاده.
اشکان
۲۴ شهریور ۱۳۹۳دیوانه وار دوسش دارم به این میگن ماشین برند تویوتا از لحاظ رتبه بندی چهارمین برند مورد اطمینان جهان ولی از نظر من اولینه اینو بخری 100 سال با خیال راحت برونش
بهزاد محمدخاني
۲۴ فروردین ۱۳۹۴سلام دوستان؛من تجربه رانندگی ۱۴۵هزار کیلومتری با این ماشین را دارم واقعا عالی هست بواسطه شغل ام که مهندسی معدن هست تمام جاده های آفرود را باش تست تخصصی کردن واقعا بی نظیر هست و موتور کاملا واتر پروف دارد و گیربکس اش روی سرعت ۱۸۰بخاطر ایمنی اش توسط کمپانی قفل شده است…
pishvaa
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴اون عزیزایی که دوست دارن این ماشینو بخرن ولی توی رویا هم باورشون نمیشه بهم یه سر بزنن<<<m.bahadoriyan@gmail.comخوشحال میشم کمکتون کنم ""
جواد
۲۷ تیر ۱۳۹۴قیمتشم الان نمایندگی ۲۳۵تومنه
بازار۳۴۵تومنه
ولی خداییش می ارزه
reza
۹ مرداد ۱۳۹۴فقط تو یک کلمه بگم عاشقشم
جواد
۱۱ مرداد ۱۳۹۴سلام
هر کلیپی از این شاه کار آفرود خواستین من دارم بهم بگین تا براتون بفرستم
gjavad80@yahoo.com
Ali
۲۸ شهریور ۱۳۹۴عجب چیزیه :/
کاش مشید میخریدمش
sepehr
۳۰ شهریور ۱۳۹۴من بین اینو پرادو دو در موندم/راهنماییم کنید؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
مهدی
۲ فروردین ۱۳۹۵این ماشین معرکه هستش و بهش ایمان دارم
احسان
۳۱ خرداد ۱۳۹۵تو قشم ومنطقه ازاد این ماشین 40 میلیون هستش و اصلا هم گرون نیست
reza
۹ شهریور ۱۳۹۵نهایت لذت رو رانندگی با این ماشین میشه داشت .ان شالله منکه خواهم خرید
احمد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶حالا بخرم یا نه؟؟؟!اینجا پلاک اروندش قیمتش ۱۳۰میلیونه
نیما
۹ آذر ۱۳۹۶آقا پرادو دو در tx یااف جی؟!!!