تویوتا کمری ۲۰۱۵ هیبریدی، زیاد اسپرت و جذاب نیست ولی خب برای یک ماشین روزمره خیلی خوب است.
سال ۲۰۱۵ تویوتا برای همین یک مدل یعنی کمری، دست به کاری زد که خودروسازان ایرانی حتی یکپنجاهم آن را هم انجام ندادهاند. تویوتا برای ساخت مدل ۲۰۱۵ کمری ۲۰۰۰ قطعه جدید طراحی و تولید کرد. اول تعجب کردیم که چرا تویوتا هیچ تغییری در سیستم انتقال قدرت اعمال نکرده، ولی بعد به این نتیجه رسیدیم که خب اصلاً نیازی به این امر نبوده است. حداقل در مورد کمری SE هیبریدی که ما آزمایش کردیم اینطور بود. چون عملکرد نسبتاً بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشت که به ظاهر ماشین هم میآمد! با وجود استفاده از همان موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر خطی، موتور الکتریکی و گیربکس CVT مدل سال ۲۰۱۳ کمری XLE، حتی با توجه به اضافه وزن آن، همچنان عملکرد بهتری را از خود ارائه میدهد. اعداد و ارقام به دست آمده از تست این خودرو شما را متحیر نمیکند ولی باز بهتر از هیچ چیز است!اجازه بدهید از شتاب صفر تا ۹۶ شروع کنیم. کمری قبلی ۷.۲ ثانیه زمان لازم داشت تا از حالت ایست کامل به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. کمری ۲۰۱۵ هیبریدی، این زمان را به ۷.۱ کاهش داده است که تفاوت چندانی ندارد ولی میتوان گفت همین قدم کوچک در مسیر درست برداشته شده است و مهندسین تویوتا وقتشان را تلف نکردهاند. اما باید گفت که همانند نسل قبلی برای طی کردن مسیر ۴۰۰ متر، هنوز هم ۱۵.۵ ثانیه زمان لازم است.
وزن ۱۶۰۲ کیلویی این سدان باعث میشود تا در جادههای پر پیچ و تاب احساس امنیت بیشتری کنید ولی باید برای به حرکت در آوردن آن پایتان را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید. به نظر میرسد پدال ترمز از دقت کافی برخوردار نباشد ولی اندازهگیریها حاکی از آناند که سیستم ترمز کمری هم پیشرفت کرده و اکنون با طی ۳۶ متر از سرعت ۱۰۰ کیلومتر به توقف کامل میرسد. یعنی ۲.۵ متر نسبت به مدل قبلی پیشرفت داشته است. معمولاً گفته میشود که استفاده از یک موتور بنزینی در کنار موتور الکتریکی باعث نرمتر شدن کارکرد موتور میشود. این مسئله را هنگامی درک خواهید کرد که پشت یک چراغ قرمز طولانی خودرو را خاموش کرده و بخواهید دوباره آن را روشن کنید. اگر روزی ۲ ساعت با این خودرو رانندگی کنید، دیگر لازم نیست در باشگاه بدنسازی ثبتنام کنید! فرمان این خودرو نسبت به دیگر اتومبیلها سفتتر بود و در حالت ایستا بایستی انرژی بیشتری صرف چرخاندن آن بکنید.
صدای باد و بیرون اتومبیل به داخل خودرو نشت نمیکند ولی در عوض صدای تکان خوردن بعضی قطعات داخلی اتاق هنگام رانندگی با سرعت زیاد طنینانداز خواهد شد! اما اصلاً چرا باید یک خریدار به سراغ کمری هیبریدی برود؟ خب معلوم است. صرفه اقتصادی و مصرف کم. مصرف سوخت تویوتا کمری در شهر ۳۶.۵ و در جاده ۳۴.۴ مایل به ازای هر گالن اندازهگیری شده است.
صالحي
۲۴ آذر ۱۳۹۵باسلام لطفا دوستانی که اطلاعات بالا دارند با توجه به توان مالی بنده أیا کمری le نسبت به xle ضعفش بالاست و نسبت به پولی که میدیم میارزه لطفا در مورد پریوسم نظر بدید
بهزاد
۲۹ دی ۱۳۹۵من الان حدود یکسال که دامش xle و خیلی خیلی راضیم.شتاب عالی،مصرف باور نکردنی.کاملا بی صدا و نرم،باهاش رفتم شیراز معرکه بود،وقتی گاز میدی میخواد پر در بیاره!!ماشین قبلیم نیسان تینا بود،از اون کمی بهتره ولی اونم خیلی خوب بود.
مصطفی
۸ فروردین ۱۳۹۹این بررسی کاملا با هدف ضربه زدن به پرفروش ترین سدان متوسط دنیاست. پر از کینه جویی