تویوتا

جذاب مرموز! بررسی تویوتا 86

تویوتا جی تی ۸۶، سایون FR-S و پدر معنوی این دو یعنی سوبارو BRZ در بازارهای مختلف به عنوان کوپه های لذت‌بخش و با قیمت مناسب حضور داشتند تا اینکه سایون رسماً در مجموعه تویوتا، به کنار نهاده شد و در بازارهای مخصوص آن، محصولات متناظر با نام تویوتا جایگزین شدند.

2017 Toyota 86
سه مدل از ساخته‌های سایون حالا نام‌های دیگری گرفته‌اند: هاچبک iM به کرولا iM و سدان iA به یاریس iA تبدیل شده و یکی هم همین FR-S که به تویوتا ۸۶ بدل شده است. این خودرو به عنوان عضوی از خانواده‌ی بزرگ تویوتا ویژگی‌های جدیدی را به دست آورده است. از نظر ظاهری می‌توانیم بخش‌های جلو و عقبی بازطراحی شده و چراغ‌های LED را به همراه طراحی جدید رینگ‌های ۱۷ اینچی ببینیم. در کابین نیز غربیلک فرمان کوچک‌تر و تریم جدید برای صندلی‌ها، درب‌ها و داشبورد به چشم می‌خورند.

2017 Toyota 86
از نظر فنی و مکانیکی تویوتا ۸۶ برخی اصلاحات کوچک را پذیرا بوده که از آن جمله می‌توان به فنرهای بازنگری شده و تنظیمات دوباره‌ی ضربه‌گیرها، دستیار شروع حرکت در سربالایی‌ها و طراحی جدید منیفولد اگزوز اشاره کرد؛ و همانند سوبارو BRZ که برادر تویوتا ۸۶ محسوب می‌شود، نسخه‌های مجهز به گیربکس دستی از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری بوکسوری با ۵ اسب بخار قدرت بیشتر بهره می‌برند. قدرت این پیشرانه هم‌اکنون به ۲۰۵ اسب بخار رسیده است. مدل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک تغییری در خروجی پیشرانه نداشته‌اند و همان ۲۰۰ اسب بخار سال قبل را دارند. البته هیچ‌یک از این تغییرات عمده و چشمگیر به حساب نمی‌آیند اما خب بودنشان نیز ضرری ندارد.

2017 Toyota 86
تویوتا ۸۶ با در نظر گرفتن لذت رانندگی ساخته شده است. قدرت بسیار زیاد برای داشتن لذت وافر مدنظر نبوده بنابراین شاهد چنین چیزی نیستیم. حتی با افزایش اندک در قدرت خروجی این خودرو کمترین نیروی پیشرانه را در سگمنت خود داراست اما این گفته به معنی عدم وجود هیجان نیست.

2017 Toyota 86
تویوتا ۸۶ شاید فاقد قدرت زیاد باشد اما با وزن کم خود جبران مافات می‌کند. این خودرو سبک‌وزن‌تر از شورولت کاماروی ۴ سیلندر و ب ام و 230i است و درحالی‌که هر یک از این خودروها قدرت پیشرانه‌ی بیشتری نسبت به ۸۶ دارند اما در پیچ‌ها این خودرو با هندلینگ چابک و شاسی پاسخگو و ارتباطی کنترل زیادی را ایجاد می‌کند. تنظیمات سیستم تعلیق خیلی سفت یا نرم نیست و با کمی انحراف به خوبی از پیچ‌ها رد می‌شود. تکان‌های بدنه نیز در حد مینیموم نگه داشته شده است. حتی با درگیر کردن حالت پیست و خاموش کردن سیستم کنترل کشش لذت بسیار زیادی نصیب راننده می‌شود.

2017 Toyota 86
دو گیربکس دستی و اتوماتیک ۶ دنده نیز وجود دارد. تویوتا می‌گوید که ۶۰ درصد خریداران گیربکس اتوماتیک و ۴۰ درصد نیز گیربکس دستی را انتخاب می‌کنند و از نظر ما آن ۶۰ درصد ۱۰۰ درصد هیجان رانندگی را از دست می‌دهند!

2017 Toyota 86
به نظر می‌رسد تنها راهی که می‌توان از گیربکس اتوماتیک لذت برد این است که آن را در حالت اسپورت قرار داده و از پیشرانه دورهای بالا را بگیرید و به منظور بهره بردن از حداکثر قدرت در دنده‌های دو، سه و چهار بمانید. گیربکس دستی استفاده‌ی آسان‌تری برای اکثر افراد دارد. این نسخه بدون اینکه اشتباهی داشته باشد یک گیربکس درگیر کننده و لذت‌بخش است. اگرچه که گیربکس دستی عالی نیست اما عملکرد مناسبی دارد.

2017 Toyota 86

2017 Toyota 86
کابین خودرو از مد افتاده به نظر می‌رسد و یکی از نقاط ضعف این خودرو به حساب می‌آید. درحالی‌که اکثر قطعات بکار رفته در کابین ظاهر و حس یک خودروی اسپورت را تداعی می‌کنند اما بقیه‌ی بخش‌ها نظیر کنسول مرکزی و اهرم‌های سیستم تهویه مطبوع ارزان‌قیمت هستند. در کنسول مرکزی شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی هستیم اما باید گفت که اطلاعات و سرگرمی چندانی نصیب شما نمی‌شود. این سیستم دارای رادیو HD، اینترفیس USB و آی پاد و اتصال بلوتوث است. برنامه‌ای برای هماهنگی با اپل کارپلی و اندروید اتو وجود ندارد.

2017 Toyota 86

از طرف دیگر ممکن است که کابین برای برخی افراد به حد کافی انتظارات را برآورده نکند. همچنین باعث تأسف است که پکیج پرفورمنس قابل دسترس در سوبارو BRZ در تویوتا ۸۶ موجود نیست. این پکیج شامل دامپرهای مخصوص، ترمزهای برمبو و رینگ و لاستیک‌های پهن‌تر است. هرچند تنظیمات بخش اسپورت تویوتا یعنی TRD شامل فنرهای کوتاه‌تر، میله‌های ضد لغزش ضخیم‌تر و گیربکس با تعویض‌های کوتاه‌تر قابل سفارش است؛ و بهتر از همه اینکه این کار گارانتی خودرو را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. شاید برند سایون محو شده باشد اما اسانس جوانی آن هنوز زنده بوده و در تویوتا ۸۶ به خوبی نمایان است. مطمئناً افراد جوان درباره‌ی نبود پیشرانه‌ای توربو گله و شکایت خواهند داشت اما این کوپه هیجانی را ارائه می‌کند که کمتر خودرویی قابل‌رقابت با آن است. تویوتا ۸۶ همچنین پس از سال‌های طولانی اولین خودروی اسپورت کار درست شرکت ژاپنی در آمریکا است.

2017 Toyota 86
نقاط قوت: هندلینگ چابک، سواری بالانس شده، هیجان بالا
نقاط ضعف: گیربکس اتوماتیک، احساس کلاچ نرم، کنسول مرکزی از مد افتاده

مشخصات تویوتا ۸۶

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری تخت
قدرت/گشتاور: ۲۰۵ اسب بخار/۲۱۱ نیوتون متر
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: ۱۱.۳/۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
شروع قیمت: از ۲۷۱۲۰ دلار

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    من که دوسش دارم

    1. Parvaz

      ۱۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (404 ديدگاه)

      واقعا عالی هستش ولی من داداشش BRZ رو تو سوبارو بیشتر دوست دارم

    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      تویوتا دیگه
      مصرف سوختش اگه کمتر بود بهتر میشد

  2. علی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (70 ديدگاه)

    به نظر منم ماشین جالبیه اما بیشترمجله ها و برنامه های معرفی خودرو نقدش کردن که در هندلینگ افتضاح قدرت کم و کند بودن اتفاق نظر داشتن فقط جرمی کلارکسون خوشش میاد از این :| من فکر کنم میاتا خیلی موفق تر از تویوتا توی این کلاس عمل کرده

    1. بهزاد

      ۱۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      علی جان کدوم مجله یا برنامه ای به هندلینک افتضاح این ماشین اشاره کرده؟

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        سانسور

  3. ارش

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2095 ديدگاه)

    من که خیلی دوسش دارم ولی کاش داشبورتشور قشنگتر میکردن

  4. آریا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    هر چقدر هم تعریفش کنن من از یه ماشین اسپرت 200 اسبی خوشم نمیاد
    با این قیمت موستانگ v6 هست که قدرتی در خور یه ماشین اسپرت داره

    1. امیر کورتن

      ۱۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (24 ديدگاه)

      میشه بگی الان شما چی سواری که از تویوتا 200 اسبی خوشت نمیاد

    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مگه به چقدر قدرت نیاز داری شما؟؟؟؟؟

  5. Peyman

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    منم خیلی دوست دارم بدونم کدوم مجله رو میگه علی آقا
    چون از زمان عرضه این مدل من اکثر مجله های بزرگ که درمورد این خودرو بحث کردم خوندم همه به خاطر وزن کم وهندلینگ فوق العاده از این ماشین تعریف کردن
    در مورد برنامه
    از top gearانگلیس وروسیه گرفته تا یه برنامه اماراتی (Channel sport)هست که همیشه در مورد خودرو های سوپراسپرت بحث میکنن همه اینها نظرشون با مجلات یکی بود
    علی آقا خیلی کنجکاوم کردی ببینم کدوم مجله وبرنامه رومیگی

  6. آرش

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ” پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری بوکسوری با 5 اسب بخار قدرت بیشتر”
    آقا شاهین این قسمت ترجمه هم کار شماست؟ پیشرانه بوکسوری؟! منظور باکسر نبوده؟ همون موتور flat یا تخت که به باکسر هم معروف هستن؟

    1. شاهین

      ۱۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام
      این پیشرانه های تخت رو به خاطر اینکه حالت قرارگیری و حرکات سیلندر و پیستون و سایر قطعات یه جوریه که حرکات یه بوکسور رو تداعی میکنه پیشرانه ی بوکسوری هم میگن. بوکسور،تخت،باکسر و…

  7. Radison

    ۱۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    یکی از خداهای هندلینگ….سامورایی خوشدست…

  8. USA & JAPAN

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    خیلی دوسش دارم منو یاد تویوتا سوپرا افسانه ای میندازه نمیدونم چرا

  9. امین

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (97 ديدگاه)

    همه چیش مناسبه ولی کابین واقعا ژاپنی طراحی شده
    میخواستن پورشه 2002 طراحی کنن شده این
    ولی بازم جای سوپرای مدل 96 رو نمیگیره ;)

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      پورشه قدرت و شتاب و پیشرانه اش بالاتر و بهتره

  10. احمد باقری

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی این ماشین، واقعا باحاله.

  11. mojtabaaston

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    اقا این ها چرا 4 تا پدال دارند؟

    1. امین

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (97 ديدگاه)

      سمت چپی فوت رسته

  12. ارمان

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1306 ديدگاه)

    تیپشو موتورش با هم جور نیست انگار کت شلوار مشکی بپوشی با کتدنی ادیداس سفید هیچکدومشون بد نیست اما با هم خوب نیستن

  13. غلامعلي

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدل ۲۰۱۷ ایشالا اینجام وارد بشه، چون ظاهرا وارداتش متوقف شده، کسی خبر داره چجوریاس؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا