به راحتی میتوان فراموش کرد که تویوتا میرای در بازار حضور دارد. این خودروساز ژاپنی با دو کانسپت در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ پیشنمایشی از این خودروی هیدروژنی داشت اما اواخر سال ۲۰۱۵ بود که میرای وارد بازار آمریکا شد هرچند فروش این خودرو در آمریکا اصلاً بالا نیست. تا فوریهی سال ۲۰۱۹ کلاً ۶۵۵۸ دستگاه از خودروهای هیدروژنی در آمریکا تردد میکنند. البته تویوتا محصول هیدروژنی خود را فراموش نکرده و در حال آمادهسازی دومین نسل آن میباشد.
تاکشی اوچی یامادا رئیس تویوتا در خلال جلسهای که دربارهی انرژیهای هیدروژنی برگزار شده اخبار زیادی را اعلام کرده است. اگرچه فروش خودروهای هیدروژنی در مقایسه با مدلهای الکتریکی و هیبریدی بسیار پایین است اما تویوتا هنوز هم به تولید چنین خودروهایی تعهد دارد. مدیر فروش و بازاریابی تویوتا در اروپا گفته بود که این خودروساز انتظار دارد در ۱۰ سال آینده بهای خودروهای سلول سوختی با هیبریدیها برابر شود.
اما همین حالا میرای قیمت قابل مقایسهای با دیگر خودروها ندارد. قیمت مدل پایهی این خودرو از حدود ۵۹ هزار دلار آغاز میشود که برای یک سدان غیر لوکس بسیار زیاد است. مشکلات دیگری هم همچون فقدان جایگاههای هیدروژن وجود دارد. در کالیفرنیا تنها ۳۳ جایگاه وجود داشته و همچنین اختلال در تأمین هیدروژن باعث شد میرای با کمبود سوخت مواجه شود.
زمانی که میرای معرفی شد سؤالات زیادی دربارهی طراحی و ظاهر آن وجود داشت. البته مشخص نیست که نسل دوم این خودرو نیز همان طراحی جنجالی نسل اول را حفظ خواهد کرد یا اینکه به سمت طراحی متفاوتی خواهد رفت. در آیندهای بسیار نزدیک یعنی در سال ۲۰۲۰ شاهد رونمایی از این خودرو خواهیم بود.
..Hossein
۶ مهر ۱۳۹۸اصلا نمیتونم درک کنم چرا یک نفر باید این خودرو رو به قیمت حداقل 59 هزار دلار بخره و حتی تامین سوختش هم راحت نیست
اگه نخوای از سوخت فسیلی استفاده کنی با این مبلغ میشه یه خودروی تمام الکتریکی مناسب خرید
سروش
۶ مهر ۱۳۹۸شاید پولش براش مسئله ای نیست. خواسته به پیشرفت صنعت خودروهای هیدروژنی در راستای محیط زیست کمک کرده باشه. هیدروژنی برای محیط زیست خیلی بهتر از الکتریکیه. واسه یه پولدار پول زیادی نیست
meysam
۶ مهر ۱۳۹۸.
خودروهای هیدروژنی و الکتریکی هر دو از موتور الکتریکی بعنوان قوای محرکه استفاده میکنن. فقط منبع تامین نیروی موتورشون فرق داره. در الکتریکیها باتری و در هیدروژنیها سلول هیدروژن. در واقع هر دو الکتریکی هستن با منابع تامین انرژی متفاوت.
مرتضی
۱۱ مهر ۱۳۹۸درسته ولی حداقل 60 درصد برق دنیا با سوخت فسیلی تولید میشه ولی خودروهای هیدروژنی آب تولید میکنند که برای محیط زیست یعنی 100 درصد پاک.
مهدی
۶ مهر ۱۳۹۸طراحی جالبی نداره مخصوصا کابین خودرو به نظرم جالب نیست که رننده باشی و کیلومتر وسط داشبور باشه حس مالکیت رو اژ راننده میگیره
Farzad
۷ مهر ۱۳۹۸طراحی بدنه رو دوست ندارم مخصوصا چراغها و جلو پنجره…