تاریخچه یک کراس اوور محبوب: تویوتا راو 4
اگرچه تویوتا راو 4 در دورهای متولد شد که مینی ونها و سدان ها حرف اول را میزدند اما به مرور خود را به بازارهای مهم تحمیل نمود. این کراس اوور برای تبدیل شدن به پرفروشترین محصول تویوتا راههای پر پیچ و خم زیادی را طی کرده و هماکنون آماده ورود به پنجمین نسل خود میباشد. در مطلب پیش رو شما را با تاریخچه یکی از الهامبخشترین کراس اوورهای دنیا آشنا میکنیم. با ما همراه باشید...
- ایده
اگر تویوتا راو 4 یک انسان بود احتمالاً خودش را هزارساله مینامید. این کراس اوور کوچک اولین بار در سال 1989 به عنوان کانسپت راو 4 در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شد. در سال 1993 تویوتا نسخه اصلاح شدهای از آن کانسپت را که شباهت زیادی با نسخه تولیدی نهایی داشت رونمایی کرد. ایده تویوتا ساده بود: ساخت خودرویی که ترکیبی از قابلیت آفرود یک شاسیبلند و راحتی یک خودروی سواری باشد. روح این خودرو در نام رندوم راو 4 به دام انداخته شد. نام راو 4 در حقیقت مخفف نام خودروی فعال تفریحی با سیستم 4WD میباشد.
- نسل اول: نسخههای بسیار زیاد
ابتدا راو 4 تولیدی در ژاپن و سپس یک سال بعد در اروپا عرضه شد و در سال 1996 بود که مشتریان آمریکایی هم پشت فرمان این خودرو نشستند. راو 4 آن زمان دارای پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری با قدرت 120 اسب بخاری و یک گیربکس 5 سرعته دستی استاندارد یا 4 سرعته اتوماتیک سفارشی بود. خودروی مورد بحث بهصورت 2 و 4 درب عرضه شد. تویوتا در جهان حدود 300 هزار دستگاه از راو 4 را در 3 سال اول عرضه به بازار فروخت که در مقایسه با فروش بیش از 400 هزار دستگاهی آن در یک سال و تنها در آمریکا رقم ناچیزی محسوب میشود.
یک نسخه تمام الکتریکی از راو نیز در سال 1997 عرضه شد تا با قوانین بدون آلایندگی کالیفرنیا هماهنگ باشد. این نسخه تا سال 2003 عرضه میشد. تویوتا برای سال 1998 نسخه کابریو را هم عرضه کرد که شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 9.8 ثانیهای داشت. در همان سال راو 4 با پیشرانهای که 7 اسب بخار قدرت بیشتر داشت پای به میدان گذاشت.
- نسل دوم: قدرت بیشتر
اگرچه بازیگران جدید این کلاس باعث شده بودند تویوتا با یک چالش جدید مواجه شود اما ژاپنیها بیوقفه تغییراتی را برای ایجاد جذابیت در راو 4 اعمال میکردند. با ورود به نسل دوم در سال 2001، این کراس اوور پیشرانه قویتری را دریافت کرد. پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری خودرو در نسل دوم قدرت 148 اسب بخاری داشت و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک 10.4 و با گیربکس 5 سرعته دستی 8.9 ثانیه بود. در بازار آمریکا تنها نسخه 4 درب راو 4 عرضه شد اما مدل 2 درب نیز در دیگر بازارها قابل سفارش بود. در بررسی شاسی بلندهای سال 2001 که توسط موتور ترند صورت گرفت، راو 4 به خاطر فضای پای زیاد و احساس خوب کابین تحسین شده بود.
راو در مدل سال 2004 خود از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری ارتقا یافته با قدرت 161 اسب بخاری استفاده کرد. نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک در 9.3 ثانیه از سکون خود را به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرساند درحالیکه نسخه دستی سریعتر بود و شتاب 7.8 ثانیهای داشت.
- نسل سوم: رشد ابعاد
تویوتا برای مدل سال 2006 اولین بار پیشرانه 6 سیلندر را در راو 4 نصب کرد. این پیشرانه 3.5 لیتری که از آوالون قرض گرفته شده بود قدرت قابلتوجه 269 اسب بخاری داشت و تنها در 6.4 ثانیه خود را به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرساند. مدلهای 4 سیلندر نیز قدرت بیشتر 166 اسبی داشتند و نسخه سال 2008 در 9.5 ثانیه شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت را ثبت میکرد.
نسخههای بازار آمریکا چند سانتی طویلتر شده و کاربردیتر شده بودند اما خب این امر باعث شد راو 4 کمی به قلمروی هایلندر وارد شود. همچنین ردیف سوم نیز در نظر گرفته شد اما خب فضای عقبی واقعاً تنگ بود. ما از شتاب نسخه 6 سیلندر راو 4 واقعاً لذت بردیم.
موتور ترند در زمان بررسی مدل 6 سیلندر که سیستم تعلیق سفتتری داشت نوشت:
راو 4 به دلیل مکان گیری مستقیم فرمان در فریم خودرو چابکتر از همیشه بود و در نسخه اسپورت خود این موضوع را برجسته میکند. در واقع راو 4 احساسی همچون خودروی اسپورت دارد.
راو 4 برای سال 2009 بازهم قدرت بیشتر را به دست آورد و این بار پیشرانه جدید 2.5 لیتری آن قدرت 178 اسبی داشت. این نسل از کراس اوور محبوب تویوتا دارای گیربکس 4 سرعته اتوماتیک آشنا بود اما مدلهای 6 سیلندر به گیربکس 5 سرعته اتوماتیک مجهز بودند. در این نسل گیربکس دستی برای آمریکاییها قابل سفارش نبود.
تویوتا در پایان تولید این نسل یکبار دیگر نسخه الکتریکی راو 4 را نیز عرضه کرد. مجموعه باتری و قوای محرکه این خودرو توسط تسلا طراحی و تولید شده بود. حداکثر قدرت راو 4 الکتریکی 154 اسب بخار بود. تولید این خودرو در سال 2014 پایان یافت.
- نسل چهارم: زمان بازگشت ابعاد به قبل
نسل جدید تویوتا راو 4 قبل از معرفی در نمایشگاه خودروی لسآنجلس 2012 مسابقه فروش را به هوندا CR-V و فورد اسکیپ باخته بود. ویژگی اصلی و کلیدی راو 4 یعنی یک شاسیبلند کوچک و مانور پذیر از دست رفته بود. راو 4 برای چهارمین نسل خود بسیاری از تغییرات را نسبت به نسل قبلی پذیرا شد. پیشرانه 6 سیلندر حذف شد و بجای آن، مدلهای بازار آمریکا از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری با قدرت 176 اسب بخار استفاده کردند که کاهش جزئی را نسبت به نسل قبلی نشان میداد. همچنین یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید نیز جایگزین نسخه 4 سرعته قدیمی شد.
تویوتا همچنین نسخه سه ردیفه را عرضه نکرد. طول و ارتفاع راو 4 جدید نیز کاهش یافت اگرچه که از نظر عرضی پهنتر شده بود. بجای استفاده از درب پشتی با یک لولا، چهارمین نسل این خودرو طراحی مرسومتر لولا روی سقف را بکار گرفت. دیگر حذف این خودرو عدم وجود لاستیک زاپاس روی درب بود. حذف لاستیک زاپاس از روی درب پشتی کاربردی بودن بیشتر اما هیجان کمتری را به ارمغان آورد.
تویوتا برای مدل سال 2016 نسخه هیبریدی راو 4 را عرضه کرد که قوای محرکه مشترک با لکسس NX 300h داشت. با استفاده از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری و سه پیشرانه الکتریکی، این نسخه قدرت 194 اسبی و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.8 ثانیهای دارد. به خاطر اینکه راو 4 هیبریدی قویتر از مدل استاندارد بنابراین جای تعجبی ندارد که مدل استاندارد SE در 9.3 ثانیه خود را به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرساند.
- نسل پنجم: عصر TNGA
پنجمین نسل از این کراس اوور محبوب چند روزی است که در نمایشگاه خودروی نیویورک 2018 معرفی شده است. تویوتا در این نسل طراحی جسورانه و زیبایی را بکار گرفته است.
تا اینجا راو 4 پرفروشترین خودروی تویوتا در آمریکا بوده و فاصله زیادی نسبت به دیگر محصولات این خودروساز ژاپنی دارد. سال 2017 شاهد فروش 4075954 دستگاهی از راو 4 در آمریکا بودیم و پس از آن نیز کمری با فروش 387081 دستگاهی قرار دارد. انتظار داریم نسل جدید راو 4 مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتری داشته باشد. موضوع مهمتر اینکه این خودرو هماکنون از پلتفرم TNGA سود میبرد بنابراین انتظار بهبود کیفیت سواری و هندلینگ را از پنجمین نسل راو 4 داریم...
منبع: motortrend