تویوتا در حال توقف تولید خودرو در ۹ کارخانه موجود در کشور ژاپن است چرا که به خاطر وقوع زمینلرزه شدید در شمال این کشور اختلالاتی در زنجیره تأمین به وجود آمده است.
این خودروساز محبوب اعلام کرده تصمیم یاد شده پس از تأثیر مستقیم زلزله روی برخی تأمینکننده اتخاذ شده است. تویوتا اشارهای به نوع قطعات یا نام تأمینکنندگان تحت تأثیر این اتفاق نداشته هرچند سخنگوی شرکت تائید کرده این شرکتها سازنده قطعات نیمههادی نیستند.
توقف تولید این کارخانهها از ۱۷ فوریه شروع شده و احتمالاً تا چند روز پس از آن ادامه خواهد یافت. اتونیوز میگوید تویوتا فعلاً درباره شروع دوباره تولید تصمیمی نگرفته اما تائید کرده مشکلات زنجیره تأمین در ژاپن تأثیری روی تولید جهانی این برند نخواهد داشت.
گفته میشود توقف تولید تویوتا در ژاپن شامل ۱۴ خط تولید از ۲۸ خط تولید موجود در این کشور بوده و خودروهایی همچون تویوتا راو ۴، C-HR و هریر را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین تولید لکسس LS، IS، LC، LX، NX، UX و RX نیز با مشکل روبرو شده است.
زلزله ۷.۳ ریشتری رخ داده در ژاپن درست ۱۰ سال پس از زلزله شدید توهوکو در همین منطقه به وقوع پیوسته است. در آن زمان شاهد وقوع سونامی و اختلال در نیروگاه هستهای فوکوشیما بودیم که مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرد.
این زمینلرزه جدید حتی آسیبهای بیشتری را ایجاد کرد که یکی از آنها تخریب بخشی از پیست Ebisu در فوکوشیما میباشد.
RezaRs
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ژاپن که تو زلزله حیزی شهره ی عالمه
Farzad
۳۰ بهمن ۱۳۹۹بله ، تقریبا سالی ۱۵۰۰ تا
Farzad
۳۰ بهمن ۱۳۹۹چیزی نیست ژاپنی ها به زلزله عادت دارن حتی از اون ۹ ریشتری هاش ، سونامی و بمب اتم و … نمیتونه جلوی پیشرفت ژاپنی های سخت کوش رو بگیره .
NAVID۰۰۹۸
۳۰ بهمن ۱۳۹۹فرزاد جان
یکی از دلایلی که من را عاشق ژاپنیها کرده ، اصالت و توجه زیادشون به آداب و رسوم خاصشون هست که از قدیمالعیام زبانزد بودن و هستن ، مثل سبک لباس پوشیدن یا خانههای جالبشون با اون درهای جالب یا غیرتی که در حفاظت از کشورشون در جنگ جهانی دوم به خرج دادند و اتفاقاتی که برای اونها افتاد اما در بدترین نقطهی جغرافیایی روی کرهی خاکی توانستند چشم جهان را به پیشرفتشان معطوف کنند !
وقتی اصالت باشه ، باعث میشه خیلی از کارهای اشتباهی را که میتونی انجام بدی ولی انجام ندهی و به پشتوانهی این اصالت همیشه به فکر پیشرفت و سربلندی نه فقط خودت ، بلکه جامعه باشی که یعنی از هر قِشری هم که باشید ، باید برای سربلندی خانواده و کشورت تلاش کنی که در پس تلاشها کشور ساخته و قدرتمند باقی میمونه !
درصد خودکشی همیشه در کشورهایی همچون ژاپن و اخیراً در کرهی جنوبی بالا بوده که این هم بخاطر اینه که اینقدر در حال کار و تلاش هستند که با یک اشتباه و عقبنشینی در شغلشون دچار تنش روحی و باختگی میشوند که این یعنی باید در چنین جوامعی اینقدر بدون عیب و ایراد کارها را جلو ببری که درصد اشتباه به صفر برسه !
شما نمونهی این را فقط در محصولات ژاپنی نگاه بندازید که از ارزانترین خودرو یا موتورسیکلت ، تا گرانترینشون ، هَمِگی از باکیفیتترین متریال ساخته شدهاند که وفتی خودرویی مقل ماکسیما را میآورند ایران تا منتاژ کنند ، مدیران شرکت پارسخودرو و دیتاندرکارانشان مُدام گوشتزد میکنند که حتی پیچومهرهها هم ژاپنی هست و چیزی در ایران ساخته نمیشه جز رنگ بدنه ، این یعنی چی ؟!
یعنی ژاپنیها اینقدر به کیفیت جزئیات اهمیت میدهند که برای ما ایرانیها حتی وجود یک پبچ و مهرهی ژاپنی هم مهم هست چه برسه به کلیات و … !
من عاشق ژاپن و اخلاق و اصالتشون هستم که نه در ظاهر ، بلکه در باطن در وجوشون رِخنه کرده !
Rman
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ببخشید اگر اینجا می پرسم. در مورد گیربکس سی وی تی خیلی ها تو کامنت ها میگن خوب نیست، کسل کننده است و حتی بعضی دوستان در مورد اینفینیتی جدید گفتن اگر سی وی تی نبود میشد تحملش کرد. بعضی ها هم دیدم تعریف کردن تو کامنت.
میشه یکم به من توضیح بدین، من تا به حال گیربکس سی وی تی نداشتم، می خواستم بدونم چرا کسل کننده است و چرا این قدر نظرات در موردش ضد و نقیضه. مرسی پیشاپیش.
Kato
۳۰ بهمن ۱۳۹۹چون تقریبا هیج اختیاری روش نداری
حتی خیلی ها دنده دستی را به اتومات ترجیح میدن
Rman
۳۰ بهمن ۱۳۹۹Muty جان
کاملا درست میگی. من تا به حال ماشین اتوماتیک نداشتم. الان یه نیسان تینا پیدا کردم و می خوام بخرم. از هر کسی می پرسم یه عده میگن تنبله و کسل کننده. یه عده میگن خیلی خوبه.
هر چقدرم می پرسم کسل کننده یعنی چی؟ چرا بده؟ هیچ کسی جواب درستی نمیده. همین جا کاربرهایی مثل navid0098 و samurai و … زیر هر تاپیک مربوط به سی وی تی و نیسان میگن سی وی تی خوب نیست و کسل کننده است ولی وقتی می پرسم هیچ کسی جواب نمیده. 2646 هم نوشته بود که نظرش رو اینجا نوشته اما نیست.
موندم بخرم ماشین رو یا نه. هیچ کسی هم نمیشناسم که سی وی تی داشته باشه که برم ازش بپرسم. با صاحب ماشین هم تست درایو رفتیم و ماشین رو کارشناسی دادیم ولی خودم پشت فرمون نشستم. خودش میگه گیربکس سی وی تی خوبه اما هیچ ماست فروشی نمیگه ماستم ترشه.
این لینک بالا رو هم دیدم. مطلبش که چیز خاصی نداشت. تو کامنت ها هم باز یه سری گفتن خوبه و یه سری گفتن بده. انگار همه یه چیزی رو از یه جایی شنیدن یا خوندن و فقط تکرار می کنن. به قول تو هیچ کسی خودش تست نکرده.
حالا باز تو پست های پربحث می پرسم شاید کسی تجربه ش رو بگه.
Farzad
۳۰ بهمن ۱۳۹۹این لینک رو مطالعه کن
https://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3%E2%80%8C-cvt/
2646
۳۰ بهمن ۱۳۹۹آرمان جان
من جزو کسانی هستم که واقعا از رانندگی با گیربکس CVT لذت می برن و طرف دار این تکنولوژی هستن. به نظر من این گیربکس یکی از معدود قطعات مکانیکی تو ماشینه که می تونه کاملا خودش رو با سبک رانندگی راننده هماهنگ کنه. البته این تکنولوژی هم مثل هر تکنولوژی دیگه ای چندین نسل داشته و نسل 1 و 2 که اتفاقا تو ایران هم هستن، مشکلاتی مثل صدای زیاد، اتلاف انژری، ناشناخته بودن برای تعمیرکاران و … داشتن که تو نسل 3 (آخرین نسل) تقریبا برطرف شده.
این گیربکس تو رانندگی های آروم و شهری چون عملا چیزی شبیه به تعویض دنده نداره، بسیار نرم و کم صداست و به شدت استهلاک موتور و مصرف سوخت را میاره پایین. گیربکس های 8 دنده به خاطر ضرایب دنده نزدیک به هم خیلی موقع سبک شدن دنده یا معکوس دادن ضربه ای ندارن اما گیربکس های 4،5 و 6 تو رانندگی شهری، مخصوصا تعویض بین 1-2 و 2-3 کاملا محسوس هست اما تو CVT اصلا حس تعویض دنده وجود نداره؛ صدای بالا و پایین شدن موتور هم نمیاد.
تو بحث شتاب گیری هم باز CVT به شدت بهتر از گیربکس های 4،5 و 6 دنده عمل می کنه و نزدیک به گیربکس های 8 دنده است. موقع شتاب، گیربکس CVT دور موتور رو روی حداکثر گشتاور و توان نگه می داره تا ماشین با بهترین عملکرد موتور شتاب بگیره. گیربکس های 8 دنده باز به خاطر نزدیک بودن ضرایب دنده شون، وقتی دنده سبک میشه خیلی دور موتور افت نمی کنه اما تو گیربکس های 4 و 5 دنده بعد از تعویض دنده، دور موتور افت زیادی داره و تا دوباره موتور به پیک گشتاور و اسب بخار برسه شتاب شون پایین میاد.
یه مزیت دیگه گیربکس های CVT، امکان انتخاب ضرایب دنده حالت تپترونیک به صورت مجازی است؛ یعنی مثلا میشه روی TCU گیربکس تنظیم کرد دنده یک تپترونیک ضریب 1.9، 2.4 یا هر عدد دیگری داشته باشه. این مزیت باعث میشه که از این گیربکس بشه روی تمام رده های خودرو (از هاچبک شهری تا کراس اوور فول سایز) استفاده کرد؛ اما یه مزیت جالب اش اینه که می تونی ضرایب گیربکس رو برای موقعیت های مختلف تو یه ماشین تنظیم کنی:
فرض کن می خوای از یک شیب خیلی تند بیای پایین؛ وقتی دگمه HDC (سیستم کنترل سراشیبی) رو می زنی، دنده یک رو سنگین ترین ضریب ممکن قفل بشه که ماشین با کمترین سرعت و بدون نیاز به ترمز (که باعث لیز خوردن پشت ماشین میشه) بیاد پایین. حالا همین ماشین می خوای کاروان رو بکشه، اینجا علاوه بر قدرت باید ماشین سرعت هم داشته باشه، پس یه ضریب گیربکس دیگه برای دنده 1 لاک میشه و …
اما گیربکس CVT الزاماتی هم داره:
1. موتور باید استهلاک پایین و عمر بالایی داشته باشه؛ به ویژه روی سدان و کراس اوورهای اسپرت که راننده مدام شتاب می گیره، موتور باید تحمل فشار بالا طولانی مدت رو داشته باشه.
2. فایروال موتور، چه از نظر گرما و چه از نظر صدا باید عایق بندی خوبی داشته باشه که شتاب گیری طولانی باعث صدای بالای موتور تو کابین نشه و آرامش کابین رو به هم نریزه.
3. مهم ترین اشکال گیربکس های CVT، نیاز به گشتاور بالاست. CVT چون در حالت عادی (دنده D) ضریب دنده خاصی نداره که با سنگین شدن دنده (معکوس دادن)، گشتاور کم دور موتور پایین رو افزایش بده؛ نیاز به گشتاور بالا یا سیستم هیبرید برای رسوندن سریع تر دور موتور به نقطه پیک گشتاور و توان داره.
این ضعف گیربکس CVT باعث کاهش شتاب اولیه ماشین میشه اما مهم ترین جایی که خودش رو نشون میده، وقتی هست که وسط یه سربالایی طولانی مجبور میشی سرعت رو کم کنی. وقتی دور موتور اومد پایین، برای شتاب گرفتن مجدد زمان بیشتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک لازم داره (شبیه اینکه با یه ماشین گیربکس دستی با دنده 5 تو سربالایی باشی، سرعت کم بشه و دور موتور بیاد پایین، حالا بخوای بدون معکوس دادن به 4، با همون دنده 5 شتاب بگیری).
تو این دو حالت ضعف گشتاور به شدت حس میشه، بنابراین گیربکس CVT نیاز به گشتاور بالا داره که یا باید از موتور حجیم (مثل موتورهای 3.5 نیسان تو مورانو) تامین بشه یا باید سیستم هیبرید (مثل کمری هیبرید، لکسوس ان ایکس و …) تامین بشه. بالطبع سیستم هیبرید به خاطر گشتاور فوق العاده سریع موتورهای برقی در لحظه، می تونه مکمل خوبی برای جبران ضعف این گیربکس تو شتاب اولیه و موقعیت های مثال دوم باشه.
برای همین هست که تویوتا به عنوان بزرگ ترین سازنده خودروهای هیبرید در جهان، علیرغم اینکه سهام دار اصلی شرکت سازنده گیربکس آیسین ژاپن هست اما از گیربکس های CVT روی محصولات هیبریدش استفاده می کنه. برای مقایسه عملکرد گیربکس های CVT و معمولی، هیچ دو تا ماشینی بهتر از تویوتا کمری هیبرید و هیوندا سوناتا هیبرید نیست؛ علی رغم اینکه خیلی از نظر فنی این دو تا ماشین شبیه هم هستن اما گیربکس CVT تویوتا کمری، چه تو رانندگی آروم و چه رانندگی اسپرت به راحتی کمری رو دو پله بالاتر از سوناتا قرار میده.
Muty
۳۰ بهمن ۱۳۹۹دوست عزیز Rman
اینایی که در حُسن یا عیب گبربکس cvt فرمایش داشتن
مطمئن نباش هیچکدومشون نداشتن و تجربه اش رو نداشتن!
به نظرم اگه واقعا قصد خرید داری با مالکی که حداقل چند سال داشته صحبت کن
mahan
۳۰ بهمن ۱۳۹۹البته بستگی به cvt هم داره ولی درکل cvt های خیلی با کیفیت ژاپنی داریم که بد نیست نه این طوری هست که اینا میگند و نه بگیم پرفکته.البته اینم هست امروزه هر کی می خواد بگه خیلی بلده میگه اوه سی وی تی خیلی بده!
2646
۳۰ بهمن ۱۳۹۹تیکه آخر کامنتت فوق العاده بود …
MOHAMMAD.n.r
۳۰ بهمن ۱۳۹۹نسل جدید اوتلندر هم اومد. بی زحمت خبرش رو بزارید.
طراحی داخلیش خیلی شبیه نیسان روگ هست ولی لوکس تر به نظر میرسه.
در کل عالی شده.??????
بلاخره میتسو بعد از مدت ها یه ماشین خوب داد بیرون.
امیدوارم هر چه زودتر نسل جدید پاجرو و لنسر و گالانت و اکلیپس رو هم ببینیم
Hami
۳۰ بهمن ۱۳۹۹پیست دریفت Ebisu بعد از زلزله
https://youtu.be/4ld7ru9tKg4
Benz
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ماهم به زلزله ۵ ریشتری عادت داریم
Ahmedreza2002
۳۰ بهمن ۱۳۹۹دوستان ممکنه لینک فروش جهانی ۲۰۲۰رو برام بفرستین؟
ツSAMURAIツ
۳۰ بهمن ۱۳۹۹آمار فروش جهانی رو پیدا نکردم
اما این برای آمریکا
https://www.pedal.ir/ویژه/آمار-فروش-خودروسازان-آمریکا-2020/
Ahmedreza2002
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ممنون ازت سامورایی جان
اصلا منتشر شده امار فروش جهانی.؟