پس از چالشهای زیادی که در سالهای پیشین وجود داشت سرانجام تسلا روی غلتک افتاده است. ظرفیت تولید تسلا مدل ۳ به میزان تقاضای آن رسیده و کارخانه جدید این خودروساز در شانگهای چین عملیاتی شده است. دومین کارخانه خارج از آمریکا هم به زودی در نزدیکی برلین آلمان افتتاح خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه ارزش تسلا در حال حاضر بیشتر از ارزش دو شرکت جنرال موتورز و فورد میباشد. این عملکرد برای شرکتی که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده بسیار خوب میباشد.
برخی کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو اعتقاد دارند تسلا تهدیدی فوقالعاده برای خودروسازان رده میانی است. درست یا نادرست بودن این پیشبینی در آینده مشخص خواهد شد اما خودروساز دیگری هم وجود دارد که با محصولات الکتریکی شده خود در بازار حضور پررنگی دارد. نام این کمپانی تویوتا است. فوربس اخیراً به آمار و نتایجی دست یافته که خودش کاملاً گویای موضوع است.
فروش محصولات هیبریدی تویوتا در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۲۸.۷ درصدی در آمریکا روبرو شد درحالیکه محصولات هیبریدی لکسس نیز رشد فروش ۴۳.۱ درصدی را ثبت کردند. تویوتاهای هیبریدی در سال ۲۰۱۹ به خانه ۲۷۴,۵۵۰ آمریکایی راه یافتند درحالیکه فروش تسلا در سال پیش و در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار خودرو بوده است.
به یاد داشته باشید که تویوتا نسخههای غیر هیبریدی قویترین خودروهای خود همچون کراس اوور راو ۴ را عرضه میکند. مشتریان اما به تویوتا راو ۴ هیبریدی علاقه زیادی نشان دادهاند. در کل ۹۲,۵۰۰ دستگاه راو ۴ هیبریدی در سال ۲۰۱۹ به فروش رفته که افزایش ۹۲.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ را نشان میدهد.
موضوع احساسبرانگیز اینکه تویوتا راو ۴ هیبریدی با مشوق ۷,۵۰۰ دلاری عرضه نمیشود. البته باید گفت این مشوق برای محصولات تسلا هم در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ به پایان رسیده است. تنها تویوتا پریوس پرایم پلاگین هیبریدی است که شامل مشوقهای دولتی بوده هرچند به خاطر باتری کوچک و برد الکتریکی کم، تنها ۴,۵۰۰ دلار مشوق دولتی برای آن قابل پرداخت است.
فوربس پیشبینی میکند حدود ۹۵ درصد فروش محصولات الکتریکی شده تویوتا در آمریکا از نوع هیبریدی عادی هستند. مهمتر اینکه چنین خودروهایی بدون وجود مشوقهای دولتی به فروش رفتهاند. دیگر ویژگی محصولات تویوتا به بازاریابی این خودروساز مربوط میشود. همانگونه که میبینید تویوتا از این خودروها به عنوان محصولاتی الکتریکی شده و نه خودروهایی تمام الکتریکی نام میبرد. کلمات مهماند!
اما هیچکدام از این موارد به معنی عدم عرضه خودروهای تمام الکتریکی توسط تویوتا نیست. ولی فعلاً تویوتا به دنبال فروش خودروهای الکتریکی شده یا همان هیبریدی است.
NAVID۰۰۹۸
۲۹ دی ۱۳۹۸نگید این را ، طرفداران تسلا نارحت میشن ، البته اگر قبول کنند ، خبر ندارند تسلا خودش را پیشمرگ هزینه های توسعه ایه بقیه کرده و وقتش که شد مثل آب خوردن با ارائه محصولات برتر از تویوتا ، فولکس ، بنز ، bmw ، رنو پژو سیتروئن و……به زیر کشیده میشه .
در حال حاضر محصولات قطره چکانی برقی از شرکتهای بزرگ به این دلیل که دارند بازار را آماده ورود به این دوره جدید میکنند و وقتش بشه تسلا را فیتیله پیچ میکنند با تمام برقی کردن محصولات و بهره وری بالاتر با برد بیشتر و شارژ سریعتر ، جوری که از بنزین زدن هم سریعتر باشه .
زیاد دور نیست ، احتمالاً تا کمتر از سال ۲۰۳۰ ، بنزین هم مثل نفت به زیرزمین خانه ها میره اما این وسط خاک عالم بر سر مسئولانی که ۴۱ سال مردم ما را با تعصب های مسخره و دزدی ها و نامردی ها محروم کردند از یک زندگی با آسایش ، کاری که کشورهای عربی به جز لیبی و عراق با مردمانشان کردند و ثروت نفت را برای آبادانی و سرمایه گذاریهای بلند مدت و دنیای بعد از نفت صرف کردند .
البته جوگیرهای متعصب طرفدار تسلا منفجر نشوند اما حقیقت اینه و کاریش نمیشه کرد ، تحلیل خطرناکیست .
مزدا
۲۹ دی ۱۳۹۸اگه دوست ندارید یه زندگی سلحشورانه داشته باشید جمع کنید از ایران برید …??
کلا ما ایرانیا به دنیا اومدیم مقاومت کنیم تا یه عده مفت خور زندگی کنن و به ملت توهین کنن
MOHAMMAD.DEMON
۲۹ دی ۱۳۹۸چرا داستان میگید اقا فلکس و ائودی و پورشه تمام قدرت خودشون گذاشتن برای الکتریکی سازی به ضعیف ترین نتیجه ممکن رسیدن
بنز اعلام کرد دیگه انجین درون سوز توسعه نمیده فلکس کل هزینه هاشو گذاشته رو الکتریکی سازی میلیارد ها دلار . شما میگی جدی وارد نشدن ؟
همین تویوتا سیستم هیبرید خودشو از صدقه سر تسلا داره از خودش هیچی نداره
فقط این نیست سیستم های خودران تا چند سال دیگه مهم ترین اپشنی خواهد بود که یه خودرو ساز میتونه به مشتری بده . مشتری خودرو هوشمند میخواد خودرو ساز هایی مثل فلکس پورشه رسما گفتن اعتقادی به خودران ها ندارند
یه نفرم هست همش میگه تبلیغات باعث فروش تسلا هست
خود برید یکم جستجو کنید بد نیست
تسلا گفت ما هیچ بودجه تبلیغاتی نداریم
حتی بروشور هم چاپ نمیکنن که کاغذ مصرف نشه
یه دونه تبلیغ تسلا تو سایت ها نیست یا حتی تو یوتوب یا غیره
درحالی که بقیه خودرو ساز ها هزینه زیادی میکنن برا تبلیغ
اون زمانی که تسلا با بهترین دانشگاه های آمریکا داشت کار میکرد که توسعه بده محصولاتش رو
امثال فلکس به فکر تولید بوگاتی و تیغ زدن مشتری بودن این فرق بین تسلا و بقیه هست
Hamid...Audi
۲۹ دی ۱۳۹۸VW ID3
VW ID4
از این دو تا ماشین قراره خبر های زیادی بشنویم.
Mohammadreza
۲۹ دی ۱۳۹۸همین تویوتا سیستم هیبرید خودشو از صدقه سر تسلا داره از خودش هیچی نداره
باز این بچه ها و نظرات عجیب غریب
وقتی تویوتا یه غول خودروسازی جهانی با تراکنش میلیاردی بود ماسک تو پوست موز بوده.
بعد الان این بچه ها میان میگن”تویوتا از خودش هیچی نداره”
..Hossein
۲۹ دی ۱۳۹۸دوست عزیز میشه یه مرجع یا لینکی بابت قسمت اول تحلیلت ارئه بدی ؟
چون من فکر نمیکنم شرکتهای بزرگ تکنولوژِی مدل کاریشون به این صورت باشه
باز اگه یه مقاله معتبری از شخص معتبری خوندی که گته تا چند سال دیگه فولکس و مرسدس و رنو و پژو و… تسلا رو فیتیله پیچ میکنن ممنون میشم اینجا بهاشتراک بزاری تا ماهم بخونیم
NAVID۰۰۹۸
۲۹ دی ۱۳۹۸اگر دیده باشید گفتم (( تحلیل )) نه مدرک و …..
نخیر ، خودروسازان نشسته اند و مثل کپک سرشون را در برف کردن تا آخر فقط بنزینی و ….تولید کنند .
تاوبه حال کی سنگ روی یک پاشنه چرخیده که الانش بخواد بچرخه که از فیتیله پیچی تسلا ناراحت میشید .
این دنیا در هر زمانی به کامِ یکیست ، پس زیاد جوش نزن ، برای من و شما هیچ فرقی نداره ، تو ایران باید از فرقون خریدن جوش بزنیم .
MADJID
۲۹ دی ۱۳۹۸هنوز اول سال و ژانویه است این جملهات میتونه اسکار فان ترین جملهی سال رو بگیره …
«خبر ندارند تسلا خودش را پیشمرگ هزینه های توسعه ایه بقیه کرده و وقتش که شد مثل آب خوردن با ارائه محصولات برتر از تویوتا ، فولکس ، بنز ، bmw ، رنو پژو سیتروئن و……به زیر کشیده میشه .»
.
.
این چه حرفیه آخه ?????
پویان
۲۹ دی ۱۳۹۸بارها گفته ام علت اصلی فروش تسلا تبلیغات خیلی شدیدیه که براش شده .موقع پیش فروش تسلا3 گفتن 500 کیلومتر بردشه .الان معلوم شده 300 تا هم نیست .تویوتا هم باید سریعتر وارد ساخت تمام الکتریکی بشه
Elmiraj
۲۹ دی ۱۳۹۸استاد Model 3 گواهی 528 کیلومتر بُرد را از EPA داره و در تمامی تست های تابستانی به بیش از 600 کیلومتر هم رسیده .
.
309 کیلومتر تایکان چی میگه این وسط…؟؟؟
NAVID۰۰۹۸
۲۹ دی ۱۳۹۸تایکان اِدِعایی برای برد کیلومتری بیشتر نداره
تایکان پرفورمنسی داره که هیچ برقی تا به حال نداشته
تایکان اولین برقی شرکت پورشه هست
Elmiraj
۲۹ دی ۱۳۹۸پرفورمنسی که top gear به زور سه تا تقلب گنده براش جور کرد تا بتونه چند متر زودتر از خط 400 متر عبور کنه..!!!
.
یا تایم 7:42 که 29 ثانیه بیشتر از Model S plaid هست…!!!؟؟؟؟
meysam
۲۹ دی ۱۳۹۸تمام اینها در حالیه که خود تویوتا میگه الکتریکی سازی پلیه برای رسیدن به هیدروژن چون خیلی قوی اعتقاد داره آینده صنعت حمل و نقل به هیدروژن گره خورده.
در مورد موفقیتهای تسلا با وجود اینکه اصلا اصلا نمیشه شخصیت و پشتکار و سختکوشی ماسک رو زیر سوال برد اما یه نکته ریزی وجود داره اینکه تسلا و ایلان ماسک با تحریک کردن و تحت تاثیر قرار دادن مخاطب داره فروش میکنه و یکی از روشهای اون بازاریابی تهاجمیه که تسلا خیلی خوب داره این کارو میکنه. دوستان اهل فن خوب میدونن چی میگم چون اگه کسی بتونه رو ذهن مخاطبش تاثیر بذاره، براحتی میتونه فروش کنه. چند وقت پیش یه مصاحبه ترجمه شده از لری پیج یکی از بنیانگذاران گوگل میخوندم که میگفت مدل تجاری ما و کسب درآمد در ازای تبلیغات بهیچ عنوان برای یه کسب و کار نوپا در سال 2020 دیگه جواب نمیده چون مردم دیگه نسبت به تبلیغات به شیوه 2 دهه گذشته فریز شدن. باید روشهای جدیدتری انتخاب کنن. تسلا اینو خوب فهمیده و دمش گرم خوب داره میره جلو.
Elmiraj
۲۹ دی ۱۳۹۸چرت و پرت…….
چون هیبرید و پلاگین هیبرید ربطی به تمام الکتریکی نداره و هر کدام بازار و مشتریان مخصوص خود را دارن .
.
هر وقت تویوتا یکی دو تا محصول تمام الکتریکی داد بیرون و بُرد و پرفورمنسی بهتر از محصولات تسلا داشتن و با سیستم خودران و آپشن های منحصر بفرد شون تونستن بهتر از تسلا بفروشن ، اونوقته که تحلیل این آقایون درست از آب درمیاد .
پویان
۲۹ دی ۱۳۹۸نیاز به اون بردنداره .در ضمن تویوتا وارد همکاری با Byd شده که باطری تولید می کنه
Mohammadreza
۲۹ دی ۱۳۹۸شما به بزرگواری خودت ببخش.
قول میدم دفعه دیگه مجلات و آقایون خواستن تحلیلی بکنن قبلش با شما مشورت کنن.
چون مثل اینکه شمایی که نزدیکترین رابطه ات با تسلا و خودروهای هیبریدی تویوتا کامنت گذاشتن تو پدال بوده بیشتر از مجلات تخصصی خارجی مثل zcarbuz میفهمید.
پویان
۲۹ دی ۱۳۹۸نگاه کنید ببینید چقدر حبابی سهام تسلا رفته بالا .
meysam
۲۹ دی ۱۳۹۸در مورد افزایش عجیب غریب ارزش سهام تسلا یه سرچ کوچولو بکنین ببینین رابطه ارزش سهام تسلا و کودتای بولیوی به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر لیتیوم چیه و چرا بعد از اون کودتا یهو سهام تسلا بصورت نجومی بالا رفت و خود شخص ایلان ماسک تو اون کودتا چه نقشی داشت.
عبارت “”رابطه تسلا و کودتای اخیر بولیوی”” رو گوگل کنید.
sina
۲۹ دی ۱۳۹۸تویوتا همه تخم مرغ هاشو تو یه سبد نچیده و اینه که با ارزش ترین برند خودروسازیه با اختلاف
reza
۲۹ دی ۱۳۹۸دوست عزیز elmiraj میشه توضیحاتی کامل رو در مورد دو کارخانه تسلا در آمریکا بفرمایید.مثلا کی تمای فازهای این کارخانه ها افتتاح میشه و با بالاترین بازده کار میکنه وچه زمانی پنل های خورشیدی کل پشت بام کارخانه نوادا رو به عنوان بزرگترین سازه پنل خورشیدی دنیا فرا میگیره؟(چون زمین و مساحت خیلی بزرگی برای کارخانه نوادا در نظر گرفته شده ولی هم اکنون خیلی از این مساحت خالیه و سازه ای در اون ساخته نشده؟چه زمانی این کارخانه به طور کامل ساخته خواهد شد؟و ظرفیت نهایی تولید آن چند دستگاه خودرو در سال خواهد بود؟)
Elmiraj
۲۹ دی ۱۳۹۸Gigafactory 1 واقع در منطقه صنعتی Tahoe Reno در شهر storey ایالت نوادا هست که از ژانویه 2016 کار ساخت باتری های تسلا رو شروع کرده و بزرگترین تولیدکننده حال حاظر باتری در دنیا شناخته میشه ، این ابر کارخانه 548 هزار متر مربعی که با هزینه 5 میلیارد دلاری و همچنین سرمایه 1.6 میلیارد دلاری پاناسونیک در سال 2016 به بهره برداری رسید ، محل تولید بخشی از الکتروموتور ها و واحد های درایو تسلا هم هست . تا دسامبر 2019 حدود 40 درصد از بام این کارخانه به پنل های خورشیدی مجهز شد و مطمئنا تاکنون پیشرف های بیشتری هم داشته و در آینده ای نزدیک این کارخانه از لحاظ انرژی طبق پیشبینی ها به خودکفایی کامل خواهد رسید ، در این کارخانه 7000 نفر مشغول بکار هستن .
این که Gigafactory 1 خط تولید هم داره چیزیه که تسلا هرگز چیزی در مورد آن نگفته ولی جدیدا ایلان ماسک اعلام کرده که این کارخانه زودهنگام پذیرای کامیون Semi خواهد بود و در سال 2020 تعداد 2000 دستگاه از کامیون Semi در این کارخانه تولید خواهد شد .
.
Gigafactory 2 واقع در شهر بوفالوی ایالت نیویورک که محل تولید پنل های خورشیدی SolarCity شرکت تابعه تسلا هست و در حال حاظر بزرگترین تولیدکننده پنل خورشیدی در دنیاست و برای دیگر کمپانی های فعال در ساخت پنل خورشیدی هم پنل تولید می کنه ، این کارخانه که در سال 2018 به بهرهبرداری رسیده وضعیت مبهم و ناشناختهای داره و خبر های بسیار کمی در مورد آن شنیده میشه .
.
.
و اما کارخانه Fremont که قلب تپنده تسلا هست و کار احداث آن اواخر 2011 با وام 400 میلیون دلاری دولت اوباما به پایان رسید و از سال 2012 تا به امروز پذیرای تولید تمامی ماشین های تسلا بوده و بعنوان ناجی تسلا شناخته میشه ، این کارخانه که روز به روز بزرگتر شده عنوان ماشینی ترین کارخانه خودروسازی را هم داره و 90 درصد کار مونتاژ و تولید model 3 را بدون دخالت انسان انجام میده .
این که کارخانه Fremont چه ظرفیت تولیدی داره برای هیچ کس معلوم نیست ولی علاوه بر ماشین در این کارخانه CPU ماشین های تسلا هم تولید میشه و در این کارخانه مجهز به یک آزمایشگاه تست تصادف بسیار پیشرفته هم هست .