تویوتا در سپتامبر سال ۲۰۱۷، برای محصولات پرفورمنس خود، سلسهمراتبی سهطبقهای ارائه کرد که در ابتدای آن GR-Sport، در میانه GR و در بالا GRMN قرار میگیرد؛ بنابراین، در یک مسابقهٔ درگ بین GR یاریس و یاریس GRMN انتظار میرود دومی پیروز شود اما داستان به این سادگی نیست زیرا در اینجا با دو نسل مختلف از این هاچبک ژاپنی طرف هستیم.
هرچند نام این دو خودرو مشترک است اما تفاوتهای عمدهای بین آنها وجود دارد. بهعنوانمثال، یاریس قدیمی محرک جلو است درحالیکه در نسل کنونی نیرو به هر چهارچرخ منتقل میشود؛ بنابراین، در انگلستانی که معمولاً بارانی است، GR یاریس روی مسیر خیس کشش بهتری خواهد داشت. از سوی دیگر، GRMN در وزن نسبت نسل جدید برتری دارد زیرا حدود ۱۴۵ کیلوگرم سبکتر است. پیشرانهٔ این خودروها نیز بسیار متفاوت است زیرا یاریس قدیمی از یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ استفاده میکند درحالیکه یاریس جدید به یک واحد ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است. موتور GR یاریس با اینکه کوچکتر است اما خروجی بسیار بهتری نسبت به همتای چهار سیلندر خود دارد.
کارواو بین این دو یاریس یک مسابقهٔ درگ و پسازآن دو مسابقهٔ رولینگ و یک آزمایش ترمز برگزار کرد. هرچند GRMN یک هاچبک داغ واقعی است اما در برابر GR شانسی ندارد زیرا در ۴۰۰ متر ۱.۱ ثانیه کُندتر بوده و پس از ۱۴.۷ ثانیه به خط پایان میرسد. در مسابقههای رولینگ که از سرعتهای ۵۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت برگزار شد نیز GRMN در برابر GR هیچ حرفی برای گفتن نداشت؛ اما در آزمایش ترمز از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تفاوت از این هم بزرگتر است زیرا ترمزهای بسیار چشمگیر GR یاریس آنرا خیلی زودتر از GRMN متوقف میکنند.
بنابراین واضح است که GR یاریس پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت یاریس GRMN نسل قبلی داشته اما سؤال اینجا است که آیا تویوتا برای نسل کنونی یاریس، نسخهٔ قویتر GRMN را هم در نظر دارد یا نه؟ با توجه به اینکه سال گذشته یک GR یاریس تهاجمیتر در نوربرگرینگ دیده شد، ممکن است پاسخ این سؤال مثبت باشد.
مشخصات فنی
تویوتا GR یاریس | تویوتا یاریس GRMN | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I3 توربوشارژ | ۱.۸ لیتری I4 سوپرشارژ |
قدرت | ۲۶۱ اسب بخار | ۲۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
وزن | ۱۲۸۰ کیلوگرم | ۱۱۳۵ کیلوگرم |
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰پیشرفت به این میگن
Amirreza
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰چرا طراحی عقب grmn انقد بده؟ جدیده خیلی خوب و قشنگه
خوشنام
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰تویوتا تو طراحی ظاهری اکثر ماشیهاش خوب عمل نمیکنه و خیلی اجق وجق رفتار میکنه.
البته نسل های جدید تویوتا یاریس کمی بهتر شدند ولی نسلهای قدیمی ترش خیلی زشته.
عمده حربه تویوتا تو بازاریابی و تبلیغاته.
Ninja (ناشناس سابق)
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰یاریس GR رو عشقه ?
میثم
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰yaris GR جدید که اینه GRMN چی می خواد باشه ?????
خیلی منتظرشم
همینطور کرولا GR
Sina10
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰تویوتا GRMN یاریس جدید دیگه چی میتونه باشه!!
شاید بره با A45 رقابت کنه!!
تا همینجاش هم یاریس GR از بهترین ماشین های امسال بوده
Philipp
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰برای رقابت با A45 باید تقریبا قدرتش رو دو برابر کنن
آِیا میشه؟
Erfan
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰تو خوب بودن این ماشین شکی نیست ولی مقایسش با A45 بنظرتون درسته؟
بیش از دوبرابر قدرت بیشتر نسبت به نسخه GR
Sina10
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰خب یه نگاهی به وزنش هم بکنید بد نیست!!
همین الان GR داره با هاچبک های ۳۰۰ اسب بخاری رقابت میکنه بابت اون وزن کمش
نسل قبل GRMN با فولکس واگن پولو GTI و فورد فیستا رقابت میکرد الان نسخه GR اش رفته سراغ گلف
همه چی هم قدرت نیست ، اریل اتم V8 فقط ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت ولی همه میدونن چه پرفورمنس فوق العاده داشت
من خودم از طرفدارای A45 هستم و معتقدم از بهترین هاچبک های تاریخه ولی با این پیشرفت فوق العاده یاریس نسبت به نسل قبلش ، اینکه GRMN بتونه با A35 رقابت کنه احتمال زیادی داره
من گفتم شاید بره با A45 رقابت کنه ، که احتمالش زیاد نیست
Amirreza
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰A45 به قول سردبیر یه مگا هاچبکه پس نه ولی فکر کنم بتونه با a35 رقابت کنه