در چهارمین قسمت از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز نوبت به گروه سدانهای متوسط رسیده است که در دوئل هفتم آن، شورلت مالیبو در برابر پژو ۵۰۸ قرار گرفت. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۷۷۶ رأی به ثبت رسیده است که مالیبو با دریافت ۱۴۳۶ عدد از آنها و کسب ۸۰ درصد از کل آرا قاطعانه پیروز شد درحالیکه ۵۰۸ تنها ۳۴۰ رأی دریافت کرده است. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه سدانهای متوسط، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری به میدان آمدهاند.
فولکسواگن پاسات | نیسان آلتیما | تویوتا کمری | هیوندای سوناتا |
فولکسواگن پاسات | ؟ | ||
تویوتا اونسیس | هیوندای i40 | هوندا آکورد | کیا اپتیما |
تویوتا اونسیس | هوندا آکورد | ||
مزدا ۶ | فورد فیوژن | سوبارو لگاسی | رنو تالیسمان |
مزدا ۶ | رنو تالیسمان | ||
شورلت مالیبو | پژو ۵۰۸ | اوپل اینسیگنیا | اشکودا ساپرب |
شورلت مالیبو | اشکودا ساپرب |
تویوتا کمری
کمری به همراه کرولا مشهورترین و البته محبوبترین سدان تویوتا محسوب میشود. پیشینهٔ این سدان ژاپنی به سال ۱۹۸۲ و معرفی نسل نخست آن بازمیگردد. البته کمری در ابتدا یک سدان کامپکت بود. نسل اول این ماشین در دو نسخهٔ سدان چهاردر و لیفتبک پنجدر تا سال ۱۹۸۶ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد. بدین ترتیب این ماشین طی سالهای بعد در نسلهای مختلف به تولید رسید درحالیکه در سال ۱۹۹۱ به یک کلاس بالاتر یعنی سگمنت D یا سدان میان سایز منتقل شد. حیات کمری تا به امروز ادامه داشته و همواره یکی از پرفروشترین سدانهای بازار ایالاتمتحده بوده است. این سدان محبوب ژاپنی هماکنون در نسل یازدهم خود قرار دارد که حدود یک سال پیش برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ رونمایی شد. در این نسل تویوتا طراحی کمری را بهطور کامل متحول کرده تا از استایل ساده، سنتی و تا حدودی کسلکنندهٔ قبلی فاصله گرفته و به سدانی اسپرت و جوانپسند تبدیل شود. سه نسل قبلی کمری در کشورمان هم عرضه شده و حضور نسبتاً پررنگی داشتهاند. نسل کنونی این ماشین اما با دو پیشرانهٔ مختلف به همراه یک نمونهٔ هیبریدی به بازار ایالاتمتحده عرضه میگردد. موتور پایه یک واحد ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی است که ۲۰۳ اسب بخار قدرت دارد ولی قدرتمندترین نسخهٔ کمری از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 بنزینی تنفس طبیعی استفاده میکند. این موتور ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. این وظیفه در نسخهٔ هیبریدی اما بر عهدهٔ یک گیربکس CVT است. تویوتا کمری سال گذشته در ایالاتمتحده بیش از ۳۸۷ هزار دستگاه فروش داشته است. برای این دوئل نسخه ۲.۵ لیتری تریم SE انتخاب شده است.
هیوندای سوناتا
سوناتا هم یکی از محصولات باسابقه و شناختهشدهٔ هیوندای محسوب میشود که تقریباً با تویوتا کمری عمر یکسانی دارد چراکه نسل نخست این سدان کرهای برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ بهعنوان جایگزین مدل استلار به بازار آمد. نسل اول سوناتا تنها به مدت دو سال یعنی تا سال ۱۹۸۷ به تولید رسید و سپس با نسل دوم جایگزین شد. بدین ترتیب نسلهای مختلف این سدان میان سایز کرهای طی سالهای بعد یکی پس از دیگری به بازار آمدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل کنونی آن رسید که برای ایالاتمتحده اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۴ معرفی شد درحالیکه پیش از آن برای اولین بار در ماه مارس در کرهٔ جنوبی رونمایی شده بود. این نسل که نسل هفتم سوناتا است و با کد LF شناخته میشود، بهتازگی برای مدل ۲۰۱۸ فیسلیفتی را تجربه کرده است. سوناتا در این فیسلیفت تغییرات ظاهری زیادی را تجربه کرده تا جایی که نمای جلو و عقب آن تقریباً بهطور کامل نسبت به نمونهٔ قبل از فیسلیفت تغییر کرده است. این سدان کرهای از نسل سوم خود به کشورمان هم راه پیدا کرد ولی حضور جدی و پررنگ آن در ایران از نسل پنجم آغاز شد. این خودرو هماکنون با سه پیشرانهٔ بنزینی مختلف در ایالاتمتحده عرضه میشود که برخلاف کمری در بین آنها نمونهٔ شش سیلندری وجود ندارد اما در عوض هیوندای یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ را برای سوناتا ارائه میکند که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور قویترین پیشرانهٔ سوناتا محسوب میشود. موتورهای دیگر این خودرو نیز شامل یک واحد ۱.۶ لیتری توربو و یک نمونهٔ ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی میشود. هیوندای سوناتا در سال ۲۰۱۷ در بازار ایالاتمتحده بیش از ۱۳۱ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
تویوتا کمری SE | هیوندای سوناتا SEL | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۲۰۳ اسب بخار | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۴۱ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۷.۹ ثانیه | ۷.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۲ ثانیه | ۱۵.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۴ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۳۵ لیتر (ترکیبی) | ۸.۱ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۵۱۵ کیلوگرم | ۱۵۳۳ کیلوگرم |
طول | ۴.۸۹ متر | ۴.۸۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۲ متر | ۲.۸۰ متر |
حجم صندوق بار | ۴۲۵ لیتر | ۴۵۳ لیتر |
قیمت پایه | ۲۲,۹۳۲ دلار | ۲۲,۴۵۵ دلار |
قیمت موردبررسی | ۲۵,۲۰۰ دلار | ۲۳,۷۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9913245]
Farzad
۲۹ آذر ۱۳۹۸سوناتا عددی نیست در مقابل کمری .