تویوتا

گرامیداشت بیستمین سالگرد تولید تویوتا پریوس

تویوتا با نگاهی دوباره به اولین نسل مدل ساختارشکن و موفق پریوس که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، در حال جشن گرفتن بیستمین سالگرد تولد این خودروی دوست‌داشتنی است.

داستان پریوس از سال ۱۹۹۳ آغاز می‌شود زمانی که تویوتا بحث و بررسی تولید خودرویی برای قرن ۲۱ را آغاز کرد. این بحث‌ها منجر به تولد پروژه G21 شد که نهایتاً آن را با نام پریوس می‌شناسیم.


هدف اولیه و اصلی این پروژه افزایش ۱.۵ برابری راندمان خودرو نسبت به پیشرانه‌های مرسوم بود اما این هدف بعدها به بهبود ۲ برابری نسبت به پیشرانه‌های سنتی ارتقا یافت تویوتا چندین ایده را بررسی کرد اما تیم توسعه سرانجام تصمیم گرفت تا قوای محرکه هیبریدی را برای این خودرو در نظر بگیرد. کانسپت این خودرو در نمایشگاه خودروی توکیوی ۱۹۹۵ به نمایش درآمد.


این خودروی مفهومی در پاییز آن سال رونمایی شد و از پیشرانه ۱.۵ لیتری، گیربکس CVT و خازنی بهره می‌برد که به عنوان وسیله ذخیره انرژی عمل می‌کرد. این سیستم به همراه سیستم استارت/استاپ پیشرانه باعث شد خودرو به ۳.۳ لیتر در هر صد کیلومتر برسد که حدوداً دو برابر بهتر از راندمان خودرویی در همان کلاس بود.


نسخه تولیدی پریوس دو سال بعد عرضه شد و اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه لقب گرفت. این خودرو تقریباً به اصول نسخه مفهومی وفادار باقی مانده بود اما مصرف سوخت آن بیشتر (۳.۵۷ لیتر در هر صد کیلومتر) بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. charger

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    از بیخ و بن زشت اومده بالا

    1. Amir Schumacher

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      به هیچ عنوان موافق نیستم

      1. Amir

        ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        این نسلش واقعا زشته اما نسل های قبل زشت نبودن.
        همین الان هم پریوس پرایم ظاهر مقبولی داره

  2. #ali.m#

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    کاش یه خورده با دل و جون ببشتری مطلب نوشته میشد .
    اصلا اخرش هیچ حسی به ادم نمیده و هیچ نتیجه ای نمیگیره.

  3. سامان اذری

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    تمام خودروسازانی که الان دارن از تکنولوژی هایبریدی استفاده میکنند
    باید از تویوتا ممنون باشند که این تکنولوژی رو شکوفا کرد

  4. amin

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    جالبه،من فکر میکردم نیسان مخترع گیربکس cvt بوده ولی گویا تویوتا بوده

    1. #ali.m#

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      نیسان سهام یکی از بزرگترین سازنده ها رو در اختیار داره الان .

    2. ASTON

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (213 ديدگاه)

      برنامه ای بود حدود 15 سال پیش همین صدا و سیما خودمون پخش کرد در مورد جعبه دنده استحکاکی که نیسان مبدع اون بود پارسال فهمیم که cvt هست بدبخت ها 20 سال طول کشید تا ساختنش ولی ظاهرا 3سوته ازش کپی کردن

  5. امید

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    احتمالا تویوتا فکر کرده که اگر طراحی پریوس غیر عادی باشه تاثیر گذارتره و مشابه ماشینهای دیگه تلقی نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا