نسل دوم از تویوتا آیگو در نمایشگاه اخیر اتومبیل ژنو به نمایش گذاشته شده و نسبت به مدل قبلی، دارای یک طراحی جدید، برجسته و متفاوت با مدلهای سیتروئن C1 و پژو ۱۰۸ است.
طول کلی خودرو به اندازه ۲۵ میلیمتر افزایش داشته و به ۳/۴۵ متر رسیده است. نمای کلی آیگوی جدید، متأثر از تباین رنگ بدنه با بخشهای تیره آن، نظیر چرخها، جلوپنجره و نوار کناری و همچنین هاچ عقب و بخش تحتانی سپر است.طراحی جدید تویوتا آیگو، از جلو دارای ظاهری شبیه به حرف X است که انتهای بالای هر دو خط به زیر پنجرهی درها میرسند.
ارتفاع، به مقدار اندکی کاهش یافته است و در این میان، با بهبودهایی در آیرودینامیک بدنه همراه بوده است. در نتیجه، ضریب دراگ بدنه آیگو از ۰/۳ به ۰/۲۹ کاهش یافته است.
سطوح بدنه آیگوی جدید از خطوط نزدیک به هم و زاویهدار استفاده کرده و سطوح نرم و گردگوشه مشابه سیتروئن C1 و پژو ۱۰۸ از نسل قبل را کنار گذاشته است.
در داخل کابین از سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی استفاده شده است. همچنین باید گفت که مدل نهایی در بازار، انتخابهای زیادی را در زمینه امکانات و تکنولوژی در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.
نوبیو ناکامورا، سرپرست طراحی آیگوی جدی میگوید:
برای طراحی این مدل، ابتدا افتخار به داشتن چنین خودرویی، مدّنظر قرار گرفته است. هر زمانی که خودرویتان را پارکشده در جایی میبینید، باید از انتخابی که کردهاید مطمئن باشید. به همین دلیل است که ما در طراحی، هیچ چیزی را بدون دلیل رها نمیکنیم.
تویوتا از طراحی جدید آیگو با خطوط برجسته و نمای منحصر به فردش با عنوان J-Playful یاد کرده است که نمادی از فرهنگ ژاپنی است. طراحی جمع و جور تویوتا آیگوی جدید با این طراحی ظاهری، کار چندان آسانی نبوده و برای تیم طراحی، چالشی بزرگ بوده است. ناکامورا سان میگوید:
طراحی چنین خودروی کامپکتی به هیچ عنوان ساده نیست. شما میخواهید که یک خودروی دوستداشتنی داشته باشید؛ ولی از طرف دیگر میخواهید که برای رانندگی در خیابانها هم مناسب باشد. بنابراین باید یک خودرو با ظاهری آرام و استوار داشته باشید که حضوری دلپذیر در جادهها داشته باشد. در این بین، ما انتخابهای سختی داشتهایم. به عنوان نمونه، چراغها میبایست طوری طراحی میشدند که در شکل گرافیکی X جای بگیرند. بنابراین، بایستی با تکنولوژی پروژکتور همراه میشدند. چنین طراحی در کلاس خودروهای A، استثنایی است و باعث میشود که منعکسکنندههای ارزانتر، ولی بزرگتری استفاده شوند. این مورد یکی از بهترین مثالهایی است که در آن، ما برای دستیابی به یک خودروی بهتر نهایت تلاش خود را انجام دادهایم.
در زمینه طراحی داخلی خودرو، استفاده آسان از امکانات، مهمترین دغدغه طراحان بوده است. در همین موضوع، مهندس طراح، دیوید ترای توضیح میدهد.
ما به مشتریان جوانتر این کلاس خودرو فکر میکردیم. بنابراین، موقعیت رانندگی را با کاهش زاویه فرمان و کاهش ارتفاع نشستن در صندلی جلو، بهتر کردیم. همچنین صندلی راننده را به تنظیم ارتفاعی مجهز کردیم؛ در نتیجه رسیدن به موقعیت مناسب برای راننده، بسیار آسان خواهد بود.
دیوید ترای، همچنین هدف از آیگوی جدید را چیزی فراتر از یک خودروی کاربردی میداند:
هدف اصلی از طراحی این مدل، ساخت خودرویی است که علاقهی مردم را به خود جلب کند و آنها عاشق این خودرو شوند. معمولاً خودروهایی که در کلاس A ساخته میشوند، به صورت خودروهایی کاربردی و جمع و جور ارائه میشوند و بیشتر به قیمتِ کمتر اهمیت میدهند؛ ولی در عین حال، بسیاری از المانهایی را که از یک اتومبیل انتظار دارید، در آنها پیدا نمیکنید. در اینگونه خودروها، «طراحی» در اولویت دوم قرار میگیرد و انتخابهای زیادی نیز در دسترس مشتری قرار نمیگیرد.
البته دیوید ترای و همکارانش به خوبی میدانند که نمیتوان همهی افراد را راضی نگه داشت:
[jwplayer mediaid=”۶۸۹۱۸″]اگر بخواهید یک رابطهی احساسی بین مشتری و طراحی خودرو ایجاد کنید، باید سلیقههای متفاوت را پذیرا باشید. در یک بازار گسترده، داشتن یک طراحی مورد علاقه نیمی از جامعه، بهتر از آن است تا یک طراحی داشته باشید که هیچ کس نسبت به آن اعتراضی نداشته باشد. تویوتا آیگوی جدید، بر این اساس طراحی شده است.
یه پسل باهوش
۱۹ فروردین ۱۳۹۳میشه گفت تویوتا نگاهش در مورد طراحی خودرو عوض شده
امیدوارم نسل بعدی کمری هم متفاوت باشه البته اگه این اتفاق بیفته دل ادم واسه طراحی های ساده قبلیش تنگ میشه:)
VAHID JINPACHI
۱۹ فروردین ۱۳۹۳زنده باددددددددددددددددددژاپن
مهدی
۲۰ فروردین ۱۳۹۳بابا این دیگه ساختار شکنانه نیست. ساختار رو جرواجر کرده:)
رضا
۱۹ فروردین ۱۳۹۳عقبش خیلی شبیه نیسان لیف ه
محمد
۱۹ فروردین ۱۳۹۳طراحی جالبی داره ولی د برابر تیبا هاچ بک هیچی نیست
Zonda R
۲۰ فروردین ۱۳۹۳@.F
برای این کلاس طراحیش
جلوتر از زمان خودشه
تو کلاس میکرو بنظرم اگه تو ایرانم بیاد خریدار زیاد پیدا میکنه
طوفان
۲۰ فروردین ۱۳۹۳اره ولی نه با قیمت 100 میلیون !
احسان(احسان سابق)
۱۹ فروردین ۱۳۹۳بیرونش خیلی خوشکله بخصوص ایکس وسطش یاد محصولات لکسوس می افتم و داخلش با اینکه خیلی سادس اما من خیلی دوسش دارم
زیگما
۱۹ فروردین ۱۳۹۳چقدر زشته
اه
حالم به هم خورد
اون یارو که تو عکسه نکرده یه دست کت شلوارشو بده اتو کشی
اه اه چقدر این ژاپنی ها بی نظم هستند…..
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۱۹ فروردین ۱۳۹۳حاجی به کت شلوارش چیکار داری؟؟؟ مهم ماشینشه که خوب از کار در اومده
زیگما
۱۹ فروردین ۱۳۹۳کنایه بود به برخی مسوولین خودرویی که با لباس کار خودرو رو نمایی میکنن !!
رضا
۱۹ فروردین ۱۳۹۳حالم بهم میخوره از رونمایی های داخلی ….
با اون پارچه قرمز همیشگی و روبان گنده مسخره….
عوضی های آشغال
Un4given
۱۹ فروردین ۱۳۹۳دمش گرم خیلی قشنگ درآوردتش، مخصوصا رنگ سفید که خیلی ناز شده .
بنظر من زیبایی با چاشنی خشونت رو میشه تو این کلاس هم دید، چیزی که قبلا نداشتیم ( مثلا در مقایسه با پیکانتو ).
درود به تویوتا .
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۱۹ فروردین ۱۳۹۳زبان طراحی تویوتا داره عوض میشه ، خیلی خوبه
فرهاد
۱۹ فروردین ۱۳۹۳رنگ سفیدش خیلی خوب شده.
gheysar
۱۹ فروردین ۱۳۹۳از تویوتا هیچ وقت خوشم نمی اومد. ولی طراحی های جدید تویوتا رو خیلی دوست دارم.
کمپانی های ژاپنی که عالی طراحی می کنن.
1.تویوتا
2.لکسوس
3.هوندا
4.نیسان
5.مزدا
خاوری مزراتی
۱۹ فروردین ۱۳۹۳بنظر من که زبان طراحی تویوتا و لکسس داره بیش از حد رادیکال و فضایی میشه
اینجور طراحی ها سریع خسته کننده میشن و ریبان طراحان رو برای طراحی نسل بعد میگیرن
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ فروردین ۱۳۹۳درود .
من از طراحیش اصلا خوشم نیومد .
طراحی باید متعارف باشه . ادم به کجای این باید افتخار کنه ؟؟؟
از تویوتا بعید بود . تویوتا باید یک زبان طراحی برای محصولاتش معرفی کنه .
همه از اون قانون پیروی کنند .
طراحی های هوندا خیلی بهتر از تویوتاست .
Ehsan
۲۰ فروردین ۱۳۹۳میلاد خبر جدید رو شنیدی ، میدونم با این خبری که میخواهم بنویسم کلی منفی میخورم ولی به قول سهراب : آخرین دانه کبریتم را میکشم در این باد…هرچه باداباد
استاد فراخوان دادن خودرو اینبار برای 6.5 میلیون از خودروهای تولیدی خود فراخوان داده ایشالا همه استاد رو که میشناسن
پ . ن : مثل کبریت کشیدن در باد زندگی دشوار است
من خلاف جهت آب شنا کردن را،مثل یک معجزه باور دارم.
آخرین دانه کبریتم را میکشم در این باد…هرچه باداباد
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ فروردین ۱۳۹۳درود .
اگه فراخوان نده باید تعجب کرد .
مک میسل
۲۰ فروردین ۱۳۹۳فک نکنم بیاد ایران چون بازار ایرانو نداره….مثل همین کیا پیکانتو
خوب فروش نکرد که
محمد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳جلوش خشنه