تویوتاطراحی

چرا طراحی‌های قبلی تویوتا خسته‌کننده بودند؟!

اگر فکر می‌کنید که ساخته‌های تویوتا محصولاتی محافظه‌کار و کلافه کننده هستند نگران نباشید. خود تویوتا هم چنین فکری می‌کند؛ اما خوشبختانه هم‌اکنون جهت‌گیری جدیدی داشته که بخش اعظم آن به دلیل پلتفرم معماری جهانی جدید این کمپانی و زبان طراحی کاملاً جدید است.


مدیر استودیوی طراحی کالتی دیزاین که در کالیفرنیا قرار دارد اذعان داشته طراحی گذشته در گذشته کمی خنثی و خسته کننده بوده است. این شرکت طراحی در اصلاح زبان طراحی تویوتا نقش داشته است. در واقع کالتی دیزاین شرکت مسئول طراح خودروهای ساختارشکنی همچون C-HR، کانسپت FT-1 و لکسس LC کوپه بوده است.


کوین هانتر گفته که فرایند طراحی باید پیش از مهندسی خودرو صورت بگیرد و همین امر پایه و اساس طراحی را شکل می‌دهد؛ اما همیشه این فرایند به خوبی پیش نمی‌رود و طراحی و مهندسی در زمان خلق یک خودرو با هماهنگی کامل پیش نمی‌روند.

2013 Toyota Camry
۲۰۱۳ Toyota Camry
هانتر اذعان کرده دو فاکتور کلیدی برای ساخت خودروهای خسته کننده توسط تویوتا در سال‌های گذشته وجود داشته است. دلیل اول اینکه این برند می‌خواسته باب میل همه افراد باشد به همین دلیل محصولات تویوتا در زمینه طراحی میانه‌رو بوده‌اند و خارق‌العاده از آب درنیامده‌اند.
Toyota Camry 2018
Toyota Camry 2018
دلیل دیگری که هانتر به آن اشاره می‌کند میزان بزرگی این شرکت می‌باشد. با وجود دیدگاه‌ها و نظرات بسیار زیاد کارمندان حاضر در تویوتا، آن‌ها در نهایت باید روشی میانه را در نظر بگیرند.


خوشبختانه زبان طراحی جدید کمپانی مستقیماً توسط رئیس تویوتا آقای آکیو تویودا تأیید شده و طراحان هم‌اکنون موقعیت بهتری در فرایند طراحی خودرو پیدا کرده‌اند. بدین ترتیب دیگر شاهد طراحی‌های محافظه‌کار و خسته کننده نیستیم.


البته این موضوع بدون استفاده از پلتفرم TNGA میسر نبوده است. هانتر می‌گوید طراحان به منظور ارائه طراحی چشمگیر نیازمند خودروهایی با ابعاد مناسب هستند. پلتفرم TNGA باعث شده مرکز ثقل خودروها پایین آید، فریم مستحکم‌تر شود و از سیستم تعلیق جدید و فولاد با کشش بالای بیشتری سود برده شود.

پلتفرم تویوتا TNGA
پلتفرم تویوتا TNGA

رئیس کالتی دیزاین می‌گوید:

TNGA همچنین روی طراحی خودرو نیز اثر مثبتی داشته و باعث شده خط سقف و کاپوت پایین‌تر باشند که همین امر از نظر ظاهری باعث تمایز بصری و جذاب‌تر شدن تناسبات می‌شود.


این پلتفرم هم‌اکنون در برخی محصولات جذاب تویوتا همچون C-HR، کمری، پریوس هیبرید، لکسس UX و LS بکار رفته و نسل جدید راو ۴ نیز به همین معماری مجهز است. با این زبان طراحی جدید، تویوتا در مسیر درستی حرکت می‌کند، این‌طور نیست؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    یه سری ماشیناش واقعا خسته کننده بودن مثل نسل قبل کرولا(مدل 2007-2012)ولی ماشینای فوق العاده به نظر طراحی هم داشته مثل جی تی 86.

  2. sina

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2661 ديدگاه)

    یه موضوعی که بنظرم باعث اغراق در مورد کسل کنندگی محصولات تویوتا میشه عمر طولانی و حضور فراوان مدل های قدیمی تویوتا (2010 به قبل) در حال تردد هستش که به هر حال با مقایسه شدن با خودرو جدیدتر کره ای و … باعث حس کسل کنندگی میشه .
    البت منکر بی روح بودن بعضی از طراحی های قدیمی تویوتا نیستم.

  3. Mohammad

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    به نظرم تویوتا طراح های قبلیش رو لیرون کرده . چند تا طراح که به موسیقی راک علاقه دارن استخدام کرده

  4. Mohammadreza

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    عکس اول ❤❤❤
    از لحاظ زیبایی و خشن بودن در حد یه کراس اوور فوق لوکسه

  5. نوید جهرمی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    هنوز در طراحی جدیدش نتونستم با دو مورد کنار بیام. طراحی جدید رو بزاری کنار طراحی قبل نمیشه گفت تویوتاس. کاش روند تکاملی بود و اصالت خودشو نگه داشته بود.
    یکی اغراق در همه جاش قابل حضمه به جز جلوپنجرش. همه جلو شده جلو پنجره.یه ورودیه که دوتا چراغ گذاشتن روش.

    ولی روند موفقیت آمیزی رو پیش گرفته. ماشین های تویوتا بیشتر از طراحی، رانندگی کسالت بار و مبدأ-مقصدی داشتن. این رویه به کل عوض شده و میشه به عنوان یه ماشین لذت بخش بهشون نگاه کرد.با قابلیت اطمینان بالا و کم هزینه.

  6. SAEED

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (279 ديدگاه)

    طراحی های گذشته تویوتا خسته کننده بود ولی بازم طرفدارای خودشو داشت
    ولی به نظرم الانم تویوتا یه دفعه چند پله رو با هم جهش زده که به نظرم الان از این ور بوم افتاده
    مرسی

  7. NAVID۰۰۹۸

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    همیشه میگفتن تویوتا زشته ولی همیشه هم پرفروش و پرطرفداربود ، منتقدان نمیدونستن که مشتریهای تویوتا اُلَویتشون آسایش ، رفاه ، کارایی و استهلاک کمه و گزینه آخر هم ظاهر محافظه کار .
    اما حالا تویوتا محافظه کاری در طراحی رو گذاشته کنار و ببینید اگر اِراده کنه چه میکنه .
    اینه فرق یه شرکت اصیل نسبت به یه تازه به دوران رسیده بَزَک شده((؟)) .
    آخر ۲۰۱۹ ببینید چطور آمار فروشش هرچی که هست باز هم مثل دلار در ایران در دنیا جهش رو به بالایی داره .
    همیشه اول بوده در فروش و کیفیت ، اما حالا شده دست نیافتنی در فروش و سود بالا برای رُقَباش

  8. Mohamad

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    دومین دلیلی که بهش اشاره شده را خودم یکی دوبار در پاسخ به دوستانی که اصرار داشتن و سوال میپرسیدن چرا شرکت مزدا تولید و فروششو افزایش نمیده و پاشو فراتر نمیزاره، کامنت کرده بودم که بزرگی و چاق شدن بیش از اندازه هر شرکتی به نوعی برخی فرایندها را کند میکنه و قدرت تغییر جهت آنی و سریع در محصولات رو میگیره.
    اگه میبینید مزدا یا حتی سوبارو طراحی یا لذت رانندگی به مراتب بهتری ارائه میدن دلیلش همین جمع و جورتر بودن شرکتشونه، از طرفی سودآوری شونم که حفظ میکنن پس تمایل به بزرگتر شدن سازمان یا شرکت چالش هایی رو هم به همراه داره، در ثانی هزینه هارو هم افزایش میده، حالا بماند تولید اتوموبیل که از تولید تا فروش و پس از فروشش مسیری سرتاسر چالشه و برای تولید کننده کلی داستان داره، اگرچه سیستم مدیریتی فوق العاده تویوتا که اتقاقا زبانزد هم هست کاملا پاسخگو و راضی کننده بوده و بعنوان الگوی برتر مدیریتی ازش یاد میشه اما در هر صورت میبینیم که فرآیندهایی مثل طراحی و توسعه محصولات جدید زمانبَرند و نمیشه انتظار داشت که مثل شرکتهای سبک تر رفتار کنه. البته ناگفته نمونه تویوتا هم بدنبال پایین آوردن هزینه ها در جهت اینکه بتونه عکس‌العمل سریعتری به بازار نشون بده، هست و این رویه را داره طی میکنه و محصولات جدیدش حاصل همین تغییرات اند.

    مورد دومی که تو متن بود میزارم یکبار دیگم بخونید: ” دلیل دیگری که هانتر به آن اشاره می‌کند میزان بزرگی این شرکت می‌باشد. با وجود دیدگاه‌ها و نظرات بسیار زیاد کارمندان حاضر در تویوتا، آن‌ها در نهایت باید روشی میانه را در نظر بگیرند.”

  9. مهدی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    ما هرگز تو عمرمون نتونستیم یک خودروی ژاپنی بخریم و احتمالا هرگز هم نخواهیم تونست. داشتن یکی از خودروها خسته کننده آرزوی ما بود. این که هیچ اجناس اصل ژاپنی در حال فراموشی از اذهان مردمند. امروزه فقط برندهای میبینی که یک روز یا آور نام ژاپن بودند و امروز مونتاژ چین و مالزی و تایوان و … هستند. خداییش اگه تلوزیون و لپ تاب ژاپنی اصل گیرم میومد محال بود ساخت کشور دیگه ای رو بخرم. اگه مارک پاناسونیک و سونی تو بازار ژاپنی بود محال بود کره ایش رو بخرم بقیه کشورهای شرق آسیا بماند

  10. Stern des Südens

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    تویوتا ماشین زشت تولید نکرده اما هرگز یه زبان طراحی مشخص و ثابت مثل مزدا نداشته

    1. Mohamad

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      درسته اما نداشتن زبان طراحی مشترک ضعف نیست بلکه یک انتخابه
      تویوتا استراتژی دیگه ای رو در بازار دنبال کرد اونم برند کردن هر کدوم از محصولاتشه…
      وقتی اسم کمری میاد دیگه نیاز نیست تویوتا پشتش باشه همه میدونن چیه، اسم کمری به اندازه تویوتا اعتبار داره و قدرتمنده
      یا لندکروز، کرولا، هایلوکس، راوفور و…
      تویوتا حتی یک دسته از محصولاتش که استفاده مشترکی دارن هم زبان طراحیشون یکی نیست
      منظورم هایلوکس و تاندرا و تاکوماست، دقیقا هر سه متفاوت اند و ساز مخالف میزنن در طراحی ! اما خب در فروش موفق
      در لکسس این روش رو انجام نداد و از همون زبان طراحی مشخص استفاده کرد.

      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        آقا محمد کاملاً حق مطلب رو خوب بجا آوردید.
        دقیقاً همینطوره .
        هر کدوم از محصولات تویوتا در کلاس خودشون حُکمران و بقیه دنبال کننده راه شون هستن .
        البته خودروهایی مثل آئوریس یا آوالون را با تمام خوبیاشون فاکتور بگیرین در این مسئله .

  11. امیر

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    هرچی هس دوسش دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا