اگر امیدوارید هستید که یک محصول جدید تویوتا را با استفاده از سیستم ارتباطی اندروید اتو خریداری کنید باید بگوییم که به این زودیها چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. این خودروساز ژاپنی که چندین سال بود در برابر استفاده از اپل کارپلی و اندروید اتو مقاومت میکرد هنوز هم به دلیل نگرانیهای مربوط به حریم شخصی کاربران از اندروید اتو استفاده نمیکند. البته همین چند ماه پیش بود که سرانجام تویوتا به استفاده از سیستم اپل کارپلی در نسل جدید آوالون ۲۰۱۹ رضایت داد.
مدیر برنامهریزی خودروی آوالون درباره عدم استفاده تویوتا از اندروید اتو میگوید:
ما کمپانی محافظهکاری هستیم و میخواهیم از درست بودن همهچیز مطمئن شویم. ما میخواهیم از حریم شخصی مشتریان خود حفاظت کنیم. قوی به آنچه که انجام میدهیم معتقد هستیم.
تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که به کندی شروع به استفاده از سیستمهای اطلاعات سرگرمی مجهز به این دو سیستم ارتباطی کرده است. نگرانیهای تویوتا درباره اندروید اتو به اواسط سال ۲۰۱۵ مربوط میشود. در آن زمان چند خودروساز دیگر نیز درباره اعطای کنترل کامل سیستمهای ارتباطی یک خودرو به کمپانیهای دیگر اعلام نگرانی کردند. به همین دلیل است که هنوز هم برخی کمپانیها ترجیح میدهند از سیستمهای خودشان استفاده کنند.
تنها چند ماه پس از تصمیم تویوتا برای ادامه استفاده از سیستمهای خود در سال ۲۰۱۵، خبری از متهم شدن گوگل برای دستهبندی اطلاعات گوناگون منتشر شد. بنا به گفته موتور ترند، گوگل دادههایی همچون سرعت خودرو، موقعیت پدال گاز، مایع خنککننده و دمای روغن، دور موتور و… را جمعآوری میکرده است. در مقابل اپل تنها میخواسته بداند آیا در زمان حرکت خودرو از سیستم اپل کارپلی استفاده میشده است یا خیر.
گوگل این اتهامات را رد کرد اما تنها به انتشار بیانیهای مختصر اکتفا نمود:
ما حریم شخصی را بسیار جدی گرفته و دادههای ادعایی موتور ترند را جمعآوری نمیکنیم. کاربرانی که اطلاعات خود را با اندروید اتو به اشتراک میگذارند تجربه سواری خود را بهبود بخشیده بنابراین این سیستم میتواند در زمان رانندگی بدون دخالت دست کار کند و ناوبری دقیقتری را به راننده اعلام نماید.
البته گوگل استفاده از دادههای دور موتور و سرعت خودرو را رد نکرده و گفته این امر به خاطر ناوبری دقیقتر بوده است. در هر حال انتشار این اخبار باعث شده تویوتا تمایل بیشتری برای عدم استفاده از اندروید اتو داشته باشد. سه سال بعدتر و در سال ۲۰۱۸ هم نگرانیهای حریم شخصی هنوز برای تویوتا مهم بوده و به همین دلیل است که به این زودیها در هیچکدام از محصولات تویوتا و لکسس این سیستم را نخواهیم دید.
حامد
۳۰ فروردین ۱۳۹۷چون دلش میخواد
محمد
۳۰ فروردین ۱۳۹۷این آوالون هم از موارد عجیب واردات بازار ایران بود
با وجود استقبال ایرانیها از تویوتا،
هیچوقت آوالون وارد نشد
Yaser1986
۳۰ فروردین ۱۳۹۷هم خودروهاش قابل اعتماد هستش هم طرز فکرش تو کیفیت ساخت و امنیت حرف اول رو میزنه به این میگن مشتری مداری
محمدرضا
۳۰ فروردین ۱۳۹۷ما کمپانی محافظهکاری هستیم و میخواهیم از درست بودن همهچیز مطمئن شویم
Kian70
۳۰ فروردین ۱۳۹۷چقدر خوبه این تویوتا
Mohamad
۳۰ فروردین ۱۳۹۷درود بر تو TOYOTA
شرمنده میکنی همه رو
NAVID۰۰۹۸
۳۰ فروردین ۱۳۹۷به این میگن احساس مسئولیت پذیری
محمد حسین
۳۰ فروردین ۱۳۹۷خیلی خوبه
خودروسازهای دیگه از این سیستم های اطلاعات و سرگرمی که مال خودشون نیست استفاده میکنن. بعد مثلا بلوتوث درست کار نمیکنه ، تو نظرسنجی اون شخصی که مثلا پول داده یه ماشین 70-80 هزار دلاری یا گرون تر اروپایی خریده ، ناراضی میشه.
ولی اونی که 30 هزار دلار بابت یه تویوتا داده از همون سیستم تویوتا استفاده میکنه راضی هم هست.
نتیجه :
ماشین های گرون قیمت اروپایی تو نظرسنجی ها و قابلیت اعتماد پایین تر از رقبای ژاپنی قرار میگیرن
به نظرم به جای این نظرسنجی های کلی بین تموم ماشین ها ، یا باید نظرسنجی در رده های قیمتی مختلف انجام بشه ، یا روی سیستم های مختلف خودرو انجام بشه. (که البته نمونه این موضوع میشه همین قابلیت اطمینان انجین که اخیرا خبرش منتشر شد تو پدال)
Hamid.Hellcat
۳۰ فروردین ۱۳۹۷دیگه تویوتا هم شورشو درآورده
همه استفاده کردن مشکلی پیش نیومده