طلوع یا غروب؟ غروب سوختهای فسیلی یا طلوع انرژیهای جایگزین، در بحث سوختهای فسیلی باید گفت که علاوه بر تجدیدناپذیر بودن آنها، آلودگی زیادی تولید کرده، بهنحویکه چند نسل بعد از ما نیز باید co2 خروجی یک خودرو در زمان حال را استنشاق کند.
![Sam Boyle](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-vs-2016-Toyota-Prius-Sam-Boyle-516x343.jpg)
قیمت نفت در طول سالیان دراز در نوسان زیادی بوده. زمانی بوده که نفت به ۱۴۴ دلار رسیده است. پیدایش یا نبود آن، بروز حوادث طبیعی و جنگ و بازیگران بزرگی مثل عربستان سعودی همواره در نوسان قیمت نفت نقش داشتهاند. این کشور در عرصه رقابت و تعیین گذاری قیمت نفتی همواره چهره بیتفاوتی را حفظ کرده، تا جایی که کاهش کنونی قیمت نفت به بروز ورشکستگی حتی در این کشور خواهد انجامید.
حال اینکه تا چه میزانی شیوخ ثروتمند و بیتفاوت طاقت خواهند آورد مهم نیست. پریوس و ولت کممصرف و هایبریدی دقیقاً خودروهایی هستند که در آینده نزدیک سوار بر آنها خواهیم شد.
![Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-vs-2016-Toyota-Prius-front-three-quarter-in-motion-516x343.jpg)
حال در عمل آزمایش این دو خودرو را میبینیم.
![Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-vs-2016-Toyota-Prius-mt-homepage-516x343.jpg)
سقوط قیمت نفت افراد را بیشتر متمایل به خرید خودروهای هایبرید کرده، چنانکه نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۱ درصد افزایش را تجربه کرده است و مسئلهای مانند ترس از بازپرداخت حق بیمه ۴۰۰۰ دلاری آنها دیگر جایی ندارند. هر چه هست، دیگر دیدگاهها نسبت به اینچنین خودروهایی مانند سابق نیست و باید قبول کرد زمانی در آینده سوار بر چنین خودروهایی خواهیم شد.
![Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-vs-2016-Toyota-Prius-rear-three-quarter-MPG-rig-516x343.jpg)
![2016 Toyota Prius badge](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Toyota-Prius-badge-516x343.jpg)
در وصف هیجان خودرویی مانند پریوس به خاطرهای از کارشناس تست کننده اکتفا میکنیم.
امروز صبح قبل اینکه بخوام مسیر پلس وردس در جنوب غربی لسآنجلس رو برم، در شیب یه بزرگراه به مورد عجیبی برخوردم. یک دوج چلنجر SRT8 بود که پشت سرم حرکت میکرد. چلنجرو رد کردم و در آینم اونو گم کردم. اما بهیکباره اونو تو اتوبان کنار خودم دیدم. رانندش شیشه رو داد پایین و علیرغم تصور من مبنی بر اینکه شاید حرف نامربوطی بزنه، انگشت تأییدی بالا آورد. فک میکنم تو نگاه اول، چهره جدید پریوس رو نشناخته بود!!
آنچه در زیربندی خودرو میبینیم شاسی ماحصل انقلاب طراحی نوین تویوتاست که حس متفاوتی به آدم میدهد. دیگر از آن حس خستهکننده خبری نیست و شما با یک ماشین اسپرت طرف هستید که نتیجه تعلیق عقب چنداتصالی مناسب، مرکز ثقل پایینتر و وزن کمتر در قیاس با شورولت ولت است و ولت باید با گشتاور بالاتر خود جبران کند. سیستم ترمز هر دو خودرو بسیار خوب عمل کرده و در شورولت ولت با توجه به وزن بالاتر، احساس یک شوک را به آدم منتقل میکند.
![2016 Toyota Prius](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Toyota-Prius-front-side-in-motion-516x343.jpg)
![2016 Chevrolet Volt](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-front-three-quarter-in-motion-516x343.jpg)
![2016 Chevrolet Volt](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-engine-516x343.jpg)
در این میان از چند دیدگاه باید به قضیه نگریست. در عمل، اعداد و ارقام پریوس، تستهای آزمایشگاهی سازمان محیطزیست را پشت سر گذاشت و بهتر از انتظار عمل کرد. برخلاف انتظار ۴۳۵ لیتر در صد کیلومتر، پریوس ۴.۱۶ لیتر در سیکل شهری و ۴.۴ در سیکل بزرگراه و میزان ترکیبی ۴.۲۷ لیتر در صد کیلومتر داشته که برتری ۷ درصدی در بزرگراه و ۶ درصدی کلی نسبت به برآوردهای سازان محیطزیست آمریکا EPA داشته است.
![Toyota Prius](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Toyota-Prius-Four-Touring-headlamp-516x344.jpg)
![2016 Chevrolet Volt](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-charging-port-516x343.jpg)
![Toyota Prius](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Toyota-Prius-engine-516x343.jpg)
![Toyota Prius](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Toyota-Prius-cockpit-516x343.jpg)
![Chevrolet Volt](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-cockpit-516x343.jpg)
![Chevrolet Volt](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/02/2016-Chevrolet-Volt-badge-516x343.jpg)
شورولت ولت ۲۰۱۶ | تویوتا پریوس ۲۰۱۶ | |
پیشرانه و شاسی | ||
قرارگیری موتور و دیفرانسیل | Front-engine, FWD | Front-engine, FWD |
نوع موتور | Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors | Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors |
سوپاپ | DOHC, 4 valves/cyl | DOHC, 4 valves/cyl |
حجم موتور | ۹۰.۹ cu in/1,490cc | ۱۰۹.۷ cu in/1,797cc |
ضریب کمپرس | ۱۲.۵:۱ | ۱۳.۰:۱ |
نوع باری-ظرفیت | Lithium-ion/18.4 kW-hrs | Lithium-ion/0.75 kW-hr |
قدرت (SAE NET) | ۱۴۹ (elec)/101 (gas)/149 (comb) hp | ۹۵ (gas)/71 (elec)/121 (comb) hp |
گشتاور (SAE NET) | ۲۹۴ (elec)/103 (gas)/294 (comb) lb-ft | ۱۰۵ (gas)/120 (elec) lb-ft |
دور قرمز | ۵,۶۰۰ rpm | Not indicated |
نسبت وزن به قدرت | ۲۳.۷ lb/hp | ۲۵.۵ lb/hp |
گیربکس | Cont. variable auto | Cont. variable auto |
تعلیق جلو-عقب | Struts, coil springs, anti-roll bar; torsion beam, coil springs | Struts, coil springs, anti-roll bar; multilink, coil springs, anti-roll bar |
نسبت فرمان | ۱۵.۷:۱ | ۱۳.۶:۱ |
چرخها | ۷.۰ x 17-in, cast aluminum | ۷.۰ x 17-in, cast aluminum |
تایرها | ۲۱۵/50R17 91H M+S Michelin Energy Saver A/S | ۲۱۵/45R17 87V M+S Yokohama BluEarth S34 |
WHEELBASE | ۱۰۶.۱ in | ۱۰۶.۳ in |
TRACK, F/R | ۶۰.۶/۶۱.۸ in | ۵۹.۴/۵۹.۸ in |
LENGTH x WIDTH x HEIGHT | ۱۸۰.۴ x 71.2 x 56.4 in | ۱۷۸.۷ x 69.3 x 58.1 in |
TURNING CIRCLE | ۳۶.۴ ft | ۳۵.۴ ft |
CURB WEIGHT | ۳,۵۳۲ lb | ۳,۰۸۷ lb |
WEIGHT DIST, F/R | ۶۰/۴۰% | ۶۱/۳۹% |
SEATING CAPACITY | ۵ | ۵ |
HEADROOM, F/R | ۳۷.۸/۳۵.۸ in | ۳۹.۴/۳۷.۴ in |
LEGROOM, F/R | ۴۲.۱/۳۴.۷ in | ۴۳.۲/۳۳.۴ in |
SHOULDER ROOM, F/R | ۵۶.۵/۵۳.۲ in | ۵۵.۰/۵۳.۰ in |
CARGO VOLUME BEHIND F/R | ۱۰.۶ cu ft | ۲۷.۴ cu ft |
نتایج تست | ||
شتاب (سرعت به مایل بر ساعت) | ||
۰-۳۰ | ۲.۳ ثانیه | ۳.۱ ثانیه |
۰-۴۰ | ۳.۶ | ۴.۹ |
۰-۵۰ | ۵.۳ | ۷.۱ |
۰-۶۰ | ۷.۵ | ۹.۷ |
۰-۷۰ | ۱۰.۳ | ۱۳.۴ |
۰-۸۰ | ۱۴.۲ | ۱۸.۸ |
PASSING, 45-65 MPH | ۴.۴ | ۵.۴ |
QUARTER MILE | ۱۵.۹ sec @ 83.9 mph | ۱۷.۴ sec @ 77.6 mph |
BRAKING, 60-0 MPH | ۱۱۹ ft | ۱۱۵ ft |
LATERAL ACCELERATION | ۰.۸۶ g (avg) | ۰.۸۲ g (avg) |
MT FIGURE EIGHT | ۲۶.۹ sec @ 0.63 g (avg) | ۲۷.۸ sec @ 0.61 g (avg) |
CONSUMER INFO | ||
BASE PRICE | $۳۳,۹۹۵ | $۲۵,۰۳۵ |
PRICE AS TESTED | $۴۰,۴۷۰ | $۳۰,۸۳۵ |
STABILITY/TRACTION CONTROL | Yes/yes | Yes/yes |
AIRBAGS | Dual front, f/r side, f/r curtain, front knee | Dual front, front side, f/r curtain, driver knee, passenger thigh |
BASIC WARRANTY | ۳ yrs/36,000 miles | ۳ yrs/36,000 miles |
POWERTRAIN WARRANTY | ۵ yrs/60,000 miles | ۵ yrs/60,000 miles |
ROADSIDE ASSISTANCE | ۵ yrs/60,000 miles | ۳ yrs/unlimited miles |
FUEL CAPACITY | ۸.۹ gal | ۱۱.۳ gal |
EPA CITY/HWY/COMB ECON | ۱۱۳/۹۹/۱۰۶ mpg-e*; 43/42/42** mpg | ۵۴/۵۰/۵۲ mpg |
ENERGY CONS, CITY/HWY | ۲۹/۳۴*; ۷۸/۸۰** kW-hrs/100 miles | ۶۲/۶۷ kW-hrs/100 miles |
CO2 EMISSIONS, COMB | ۰.۴۶ lb/mile** | ۰.۳۷ lb/mile |
REAL MPG, CITY/HWY/COMB | ۳۷.۵/۴۲.۴/۳۹.۶ mpg** | ۵۶.۵/۵۳.۴/۵۵.۱ mpg |
RECOMMENDED FUEL | Unleaded regular, 110/220-volt electricity | Unleaded regular |
*Charge-depleting mode **Charge-sustaining mode |
منبع: motortrend
king 918
۱۵ بهمن ۱۳۹۴شورلت بهتر بود به نظرم عملکر خوبی هم نسبت به تویوتا داشت ……..
شورلت ولت تو بازی درایور سانفرانسیسکو عالی شبیه سازی کرده بودن اونجا که خیلی باش حال کردم ایشالا به زودی هم سوار شیم حالشو ببریم ……
سرباز وطن
۱۵ بهمن ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان…صرفا جهت اطلاع عرض می کنم که خودرو های اسپرت الکتریکی هم صدا دارند….صدای خیلی زیبا…برای مشاهده ی ویدیو به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.aparat.com/v/284sE
Zonda R
۱۵ بهمن ۱۳۹۴@.F
با تشکر از جناب ارین و سپاس از سرعت عمل شما در گذاشتن مطالب روز
با قیمت 78 سنت برای هر گالن بنزین در امریکا در حال حاضر خودروهای بنزینی در اولویت خید قرار میگیرن ولی تا کی ادامه خواهد داشت این افت قیمت بنزین کسی نمیدونه پس هیبریدی ها انتخاب دوم هستند
یه سوال یا بهتر بگم دوست دارم نظر دوستان رو بدونم
ایا شما حاضر به خرید خودروی هیبریدی در ایران هستید
گزینه های اصلی هم فعلا کمریxle و اکورد با قیمت 150 تا 212 در نظ ر میگیریم
سپاسگزارم
Iman mclaren p1
۱۵ بهمن ۱۳۹۴بچه ها کسی میدونه از کونیخزگ وان و رگرا چند تا و در چه رنگ هایی تولید شده تاحالا؟؟؟
اگه کسی اطلاعاتی داره میشه بمن بده؟
Just American
۱۵ بهمن ۱۳۹۴معلومه که شورلت.برا چی باید باید پولمو برا تویوتایی که دیگه کیفیت نداره دور بریزم
Just American
moein
۱۵ بهمن ۱۳۹۴دقت کردین کنار گلگیر تو عکس پنجم از بالا چی نوشته (مام می نویسیم CNGو1.7 و …) واقعا مسخرس
احمد باقری
۱۵ بهمن ۱۳۹۴هر دو تا خوبن.
ShoMpeT
۱۶ بهمن ۱۳۹۴چرا هیچ خبری از فراخوانی هوندا روی سایت قرار نمیدید؟ بیشتر از ۲ میلیون خودرو هوندا به دلیل مشکل ایر بگ recall شدند، حالا اگر VW بود الان تمام سایت مربوط به این خبر میشد…
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۶ بهمن ۱۳۹۴تویوتا ترمز بهتری داره وزنش کمتره با این وجود شتاب ولت بهتره و شتاب جانبی ولت نوید هندلینگ بهتری رو میده ضمن اینکه شخصاً با دیدن طراحی داخلی ولت بسیار لذت بردم. از کابین تویوتا زیباتره.
هر کدوم مزایای قابل توجهی دارن ولی اگر بخوایم از جمیع جهات بررسی کنیم شورولت بهتر عمل کرده.
در پایان از جناب آرین تشکر میکنم.
shahab
۱۷ بهمن ۱۳۹۴مصرف سوخت پریوس ک خیلی بهتره اما حیف قیافه نداره
آخه این داشبورد چیه؟؟