در حالی که این روزها بسیاری از خودروسازان محصولات هیبرید مختلفی را برای مشتریان ارائه میکنند، ولی تویوتا پریوس مدلی است که به عنوان سمبلی از این نوع خودروها مطرح است. پریوس در حالی که نمادی از سازگاری با محیط زیست به شمار میرود، ولی در عین حال، یک هدف آسان برای کسانی است که میخواهند از یک خودرو بدگویی کنند. در هر حال، رقابت در این زمینه، هیچگاه متوقف نمیشود و نسخه جدید پلاگین پریوس با عنوان «پرایم» با آخرین تجهیزات راحتی، ایمنی و کارآیی به عنوان مدل ۲۰۱۷ از راه رسیده است.
۲۰۱۷ Toyota Prius Prime PHEV۲۰۱۷ Toyota Prius Prime PHEV پریوس پرایم ۲۰۱۷ که طولش به اندازه ۶۱ میلیمتر و عرضش به اندازه ۱۵ میلیمتر نسبت به مدل قبلی افزایش یافته، با دریافت یک سری تغییرات در جلوی بدنهی خود، از همتایان غیر پلاگین خود متمایز شده است. چراغهای جلوی LED که نازکتر شدهاند، یک قسمت سیاهرنگ وسط را در بر میگیرند و اثری از طرح موسوم به «لبِ ماهی» در مدل معمولی پریوس نیز دیده نمیشود. در عقب بدنه، یک طراحی جدید پیوسته چراغهای LED همراه با یک اسپویلر موجب شده تا استایل پریوس به دوره مدرن نزدیکتر گردد و همچنین یک سری مشخصههای ظاهری برای نسخه پلاگین ایجاد شود. پریوس پرایم به منظور حفظ کارآیی بالا و وزن کم، از مقدار قابلتوجهی از فولاد با مقاومت بالا در ساختار خود استفاده کرده و در همین حال، از یک کاپوت آلومنیومی و یک درب عقب فیبر کربنی بهره میبرد. ارتفاع کلی پرایم تقریباً به اندازه یک اینچ افزایش یافته و همانند مدل ۲۰۱۶ پریوس، از یک طراحی هوشمند جلوپنجره برای افزایش راندمان آئرودینامیک بهره میبرد. در حالی که هنوز یک عدد مشخص برای ضریب دراگ این مدل اعلام نشده، ولی تویوتا انتظار دارد که پریوس پرایم یکی از «لیزترین» سدانهای تولیدی بازار خودرو باشد. ۲۰۱۷ Toyota Prius Prime PHEV۲۰۱۷ Toyota Prius Prime PHEV پیشرانه پریوس پرایم، سیستم «هیبرید سینرجی درایو» تویوتا است که در آن یک موتور آشنای ۱/۸ لیتری چهار سیلندر با چرخه اتکینسون همراه با یک سیستم دنده خورشیدی انتقال قدرت متغیر پیوسته (CVT) و اولین سیستم پیشرانه الکتریکی تویوتا با قابلیت استفاده همزمان از موتور و ژنراتور با عنوان MG1 و MG2 برای رانندگی در حالت EV همکاری میکنند. تویوتا با ترکیب MG1 و MG2 از افزایش عملکرد خودرو در شتابگیری خبر داده است. امّا شاید قابلتوجهترین بهینهسازی مربوط به پک باتریهای لیتیومی ۸/۸ کیلوواتساعتی باشد؛ باتریهایی که نسبت به نمونه ۴/۴ کیلوواتساعتی در نسخه قدیمی پریوس پلاگین هیبرید، ظرفیتشان ۲ برابر شده است. ۲۰۱۷ Toyota Prius Prime امّا این بهینهسازیها چه معنایی در رانندگی در دنیای واقعی دارند؟ تویوتا مصرفی معادل ۱/۹۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در حالت EV پیشبینی کرده است. برای مصرف سوخت هیبریدی، عدد خاصی اعلام نشده، ولی تویوتا امیدوار است که این خودرو از مصرفی مشابه نسخه کنونی غیر پلاگین پریوس برخوردار باشد. در همین حال، میزان دامنه الکتریکی به ۲ برابر افزایش پیدا کرده و به ۳۵/۴ کیلومتر رسیده و حداکثر سرعت در این حالت برابر ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است. به گفته تویوتا، پریوس پرایم ۲۰۱۷ میتواند در عرض ۵/۵ ساعت توسط یک درگاه استاندارد برق خانگی به طور کامل شارژ شود و اگر هم از یک منبع ۲۴۰ ولتی برای این منظور استفاده شود، این زمان به نصف کاهش خواهد یافت. همچنین این پریوس پلاگین هیبرید مدل ۲۰۱۶ با باتری شارژ کامل و مخزن سوخت ۱۱/۳ گالونی، میتواند مسافتی بیش از ۹۶۵ کیلومتر را طی کند.
همانند بسیاری از خودروهای هیبریدی، پریوس پرایم نیز میتواند هم با موتور بنزینی، هم با موتور بزرگتر الکتریکی و هم با با ترکیبی از آنها در حالت رانندگی نرمال به پیش برود. این در حالی است که مطابق گفته تویوتا، پرایم به گونهای طراحی شده که اتکای بیشتری بر قابلیتهای پیشرانه الکتریکی داشته و این موضوع بهویژه در محیطهای شهری و سفرهای کوتاهتر، بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. ۲۰۱۷ Toyota Prius Prime۲۰۱۷ Toyota Prius Prime برای خودرویی که عنوان «پرایم» را با خود به همراه دارد، مجموعهای از تجهیزات ایمنی و سرگرمکننده فراهم شده است؛ از جمله پکیج ایمینی «احساس ایمنی P» تویوتا با سیستمهایی چون تشخیص عابر پیاده، ترمز اتوماتیک، حفظ حرکت در بین خطوط، کروز کنترل داینامیک و نور بالای خودکار. این در حالی است که سیستمهایی که مانند مانیتورینگ نقطه کور و هشدار ترافیک پشتسر به عنوان آپشن در این مدل ارائه شدهاند. ضمن اینکه استفاده از امکاناتی مانند نمایشگر سر بالا و صفحهنمایش بزرگ ۱۱/۶ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در وسط داشبورد، مستلزم پرداخت یک هزینه اضافی است. ۲۰۱۷ Toyota Prius Prime برخی عملکردهای پریوس پرایم با استفاده از یک برنامه گوشی هوشمند در دسترس هستند. در نتیجه، کاربران قادر خواهند بود تا از راه دور، مواردی مانند برنامه زمانی و وضعیت شارژ باتریها، محل ایستگاههای شارژ عمومی، رقابت با سایر خودروهای سبز از طریق شبکه اجتماعی، راهاندازی سیستم کنترل هوای خودرو و مواردی دیگر را هدایت کنند. برای گوشیهای هوشمند با قابلیت موسوم به Qi-comaptible نیز این فرصت وجود خواهد داشت تا به صورت القایی شارژ شوند. گزینههای ارتباطی درنظر گرفته نیز شامل یک درگاه USB، تشخیص صوتی و یک قابلیت ارتباط صوتی و تلفنی از طریق بلوتوث هستند. کاربران آیفون نیز میتوانند از عملکرد Siri Eyes Free برای برقراری تماس با دستیار دیجیتالی شخصی iOS استفاده کنند.
نشانگرها به شکل رایج «پریوس» در وسط قرار گرفتهاند و از طریق نمایشگرهای دوگانه ۴/۲ اینچی TFT، اطلاعات مربوط به انرژی هیبرید را در اختیار قرار میدهند. شیشههای جلو شامل شیشه درهای جلو از جنس شیشه آکوستیک ساخته شدهاند و سیستم کنترل هوا از یک کمپرسور الکتریکی جدید برای کاهش سطح نویز استفاده کرده است. البته تویوتا از علاقه مفرط خریداران خودروهای هیبرید به ابزارهای تکنولوژیک بهخوبی آگاه است و بر این اساس، یک پکیج «دستیار هوشمند پارکینگ» ارائه کرده که در آن با استفاده از رادار، فضاهای مناسب برای پارکینگ تشخیص داده میشود. سپس پریوس پرایم به صورت اتوماتیک به این محلها هدایت میشود.
زمان درنظر گرفته شده برای ورود پریوس پرایم به نمایندگیهای تویوتا، پاییز سال جاری است. [دانلود ویدئو]
واقعا این فیس لیفت لازم بود.البته هنوز یکم عقبش جای بهترشدن داره.یکی از مزایای وجود رقیب و بازار رقابتی همینه،با اینکه آیونیک تازه معرفی شده و تجربه تویوتا و محبوبیت پریوس رو نداره ولی چهره بهتر و متعادل تری نسبت ب پریوس قبل فیس لیفت داشت
دیگه طرف چی میخواد، امکانات بسیار خوبی در سبک خودش داره. مصرف سوخت بسیار بهینه. به نظر من طراحی متفاوت و قشنگی هم داره، در کل، ماشین خیلی باحالیه. عالیه. خیلی کاربردیه. این رقابت بین خودروهای هیبریدی باعث پیشرفت خیلی خوبی میشه.
امين ٧٧
۹ فروردین ۱۳۹۵نمردیم و یه طراحی درست و حسابی برا پریوس دیدیم …
سامان اذری
۹ فروردین ۱۳۹۵دوستان کسی از قیمت جهانی پریوس خبر داره ؟؟؟
مهیار
۱۴ خرداد ۱۳۹۵تو سایت تویوتا نوشته . قیمتی تقریبا تو محدوده ی راو4 داره با یه اختلاف خیلی کمی گرونتر از راو4 هستش
محمد
۲ خرداد ۱۳۹۶از 24000دلار تا 32000 دلار
سجاد123
۱۰ فروردین ۱۳۹۵فقط طراحی چراع عقبش چرا اینجوری کرد :/
بنتلی
۹ فروردین ۱۳۹۵واقعا این فیس لیفت لازم بود.البته هنوز یکم عقبش جای بهترشدن داره.یکی از مزایای وجود رقیب و بازار رقابتی همینه،با اینکه آیونیک تازه معرفی شده و تجربه تویوتا و محبوبیت پریوس رو نداره ولی چهره بهتر و متعادل تری نسبت ب پریوس قبل فیس لیفت داشت
محمدرضا
۹ فروردین ۱۳۹۵درود ، سال نو مبارک (اولین کامنتم تو سال 95 )
امیدوارم امسال شاهد رشد کیفی بیشتر پدال باشیم .
محمد
۹ فروردین ۱۳۹۵اووووم خیلی توپ وباحال ترشده…
عاشقتم تویوتا
احمد باقری
۹ فروردین ۱۳۹۵دیگه طرف چی میخواد، امکانات بسیار خوبی در سبک خودش داره. مصرف سوخت بسیار بهینه. به نظر من طراحی متفاوت و قشنگی هم داره، در کل، ماشین خیلی باحالیه. عالیه. خیلی کاربردیه. این رقابت بین خودروهای هیبریدی باعث پیشرفت خیلی خوبی میشه.
بهنام طیبی
۹ فروردین ۱۳۹۵برند تویوتا که خیلی خوبه ولی هیبریدی شده امیدوارم خوب ازاب دراومده باشه
AHMADREZA
۹ فروردین ۱۳۹۵این یعنی پلاگینه؟یعنی اگر هایبرید بخوایم باید اونو بخریم .?
علی
۲۶ مهر ۱۳۹۵وارد ایران میشه؟
احمد
۲ آبان ۱۳۹۵من دو هفته ای هلند بودم و این ماشین دستم بود. فوق العاده است.
علیرضا
۲۷ دی ۱۳۹۵مثل پریوس معمولی مدل استاندارد نداره ک پلاگ این نباشه ؟!