FJ کروزر یک SUV و آفرودر حرفهای بود که تویوتا آنرا بهعنوان یادبود یا بزرگداشتی برای لندکروزرهای پرافتخار سری ۴۰ ارائه کرد اما چند وقت پیشتولید این خودرو پس از ۱۰ سال بدون معرفی جایگزینی خاتمه یافت؛ ولی حالا تویوتا در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۷ کانسپتی را با نام FT-4X رونمایی کرده است که ممکن است پیشنمایشی از جایگزین احتمالی FJ کروزر باشد. این کانسپت توسط استودیوی پژوهشی طراحی Calty تویوتا در کالیفرنیا طراحی شده است.
کانسپت FT-4X بر اساس معماری جدید جهانی سگمنت C تویوتا ساخته شده و بهطور قابلتوجهی کوچکتر از FJ کروزر است بهگونهای که ۲۰ سانتیمتر ارتفاع کمتر و ۴۰ سانتیمتر طول کمتری نسبت به آن دارد؛ اما چرخهای این کانسپت تا حد امکان به گوشههای خودرو کشیده شدهاند که موجب شده فاصلهٔ محوری و همینطور فاصلهٔ عرضی محورهای آن تنها چند اینچ کمتر از FJ کروزر باشد.
درواقع FT-4X که بر اساس پلتفرم مشترکی با کراساوور سابکامپکت C-HR ساخته شده است، بیشتر به این خودرو نزدیک است و دستگیرهٔ درهای عقب مخفی آن نیز این نزدیکی را تشدید میکند؛ اما رویکرد طراحی FT-4X قطعاً آفرودتر است و تویوتا با بکار کیری طراحی X شکل نگاهی هم به طراحی آفرودرهای قدیمی خود داشته و طراحی رترویی را ارائه کرده است.
سقف، جلوپنجره و درِ صندوق خودرو به رنگ سفید بوده، گلگیرها فرم برجستهای دارند و محافظهای مشکیرنگ زیر بدنه نیز نمای آفرودر آنرا تکمیل کردهاند. جلوپنجره همچنان طراحی مدل قدیمی FJ 40 و همچنین FJ کروزر را تداعی میکند درحالیکه چراغها فرم مدرنتری به خود گرفتهاند. این خودرو بهاندازهای کوچک هست که برای محیطهای شهری مناسب باشد اما هنوز هم بهاندازهٔ کافی تواناییهای خارج جادهای دارد که برای آفرودهای سبک مناسب باشد.
ازآنجاییکه Tailgating (گردهماییهایی که معمولاً در پارکینگ استادیومهای ورزشی برگزار شده و در آن غذاهایی در پشت خودروهای پارک شده صرف میشود) و کمپها معمولاً در قسمت پشت خودرو مستقر میگردد، تویوتا تأکید خاصی بر طراحی بخش عقبی کانسپت FT-4X داشته است. بدین منظور درِ صندوق خودرو به دو صورت عمودی در حالت فضای باز و افقی در حالت شهری باز میشود.
ازآنجاییکه این کانسپت بهعنوان یک خودروی کاربردی چهارچرخ محرک در نظر گرفته شده است، ویژگیهای مفیدی در آن تعبیه شده است که ازجملهٔ آنها میتوان به قلابهای بکسل در سپرهای عقب و جلو، سقف مسطح برای نصب چادر و خوابیدن، محفظههای خنککننده و گرمکننده در داخل برای نگهداری موارد غذایی و دوربین GoPro در آینههای جانبی اشاره کرد. علاوه بر این، درون درها، دو بطری آب قرار گرفته، یک کیسهخواب درون زیر آرنجی مرکزی تعبیه شده و سیستم صوتی آنهم قابلحمل است که درنتیجه سرنشینان میتوانند بهعنوانمثال آنرا با خود به داخل کمپ ببرند.
در داخل کابین کانسپت FT-4X نیز شاهد طراحی فانتزی با ترکیب رنگهای نارنجی و نقرهای هستیم. در اینجا فضای مناسب برای حمل چهار سرنشین تدارک دیده شده درحالیکه با خواباندن صندلیهای عقب یک فضای بار بزرگ مسطح و کشویی ارائه میگردد. هرچند این خودرو بهعنوان یک کانسپت معرفی شده اما بهوضوح با پیشزمینهٔ قابلیت تولید طراحی شده است؛ بنابراین FT-4X به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر کمحجم، سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس با ضرایب سنگین شده است درحالیکه در جلو از سیستم تعلیق مکفرسون و در عقب از نوع دو جناغی استفاده میکند؛ بنابراین این کراساوور کوچک از تواناییهای آفرود بسیار مناسبی برخوردار شده است.
با پوشش کامل جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۷ در پدال همراه شما هستیم.
سامان اذری
۲۵ فروردین ۱۳۹۶واسه افرود رفتن قیافه خیلی فانتزی داره
حالا باس منتظر بمونیم ببینیم نسخه نهایی چی میشه و چه پیشرانه هایی داره
ولی این که تایر ها نزدیک سپر هستند خیلی عالیه
تو جاهای گودال مانند سپر ها اصلا گیر نمیکنه
Madjid
۲۵ فروردین ۱۳۹۶.
به اونی که شما میگی ، اصظلاحا زاویه ی حمله یا angle of approach گفته میشه.
اگر نقطه ی تماس تایر جلو با زمین رو با یک خط درامتداد افق ادامه بدیم و با خط دیگه به جلوترین قسمت سپرجلو وصل کنیم این angle of approach به دست میاد.
هر چی بیشتر باشه طبیعتا بهتره.
زاویه ی حمله ی چند آفرودر معروف …
مرسدس جی کلاس : 29 درجه
رنج رور اسپورت: 35
جیپ رانگلر : 42 ?
لندکروزر : 31
لکسوس ال ایکس : 27
جیپ گرند چروکی : 36
تویوتا اف جی , 34
فورد اف-150 ؛ 25
مشتبه همین مورد در عقب خودرو هم داریم که بهش میگن زاویه ی خروج یا angle of departure.
Madjid
۲۵ فروردین ۱۳۹۶.
وحشی ترین و خفن ترین آفرودر جهان رو فراموش کردم : ?
مرسدس بنز یونیماگ :
زاویه ی حمله : 47 درجه ???????
زاویه ی خروج : 51 درجه ???
پرهام
۲۶ فروردین ۱۳۹۶آقا مجید
https://goo.gl/images/3y2ITT
اینو ببینید
یادآوری اش واجب بود???
mehran911
۲۵ فروردین ۱۳۹۶دقیقا درست میگی مجید جان
و البته در این بین زاویه ی ایستایی و یا زاویه ی شکست ( break over angle ) هم از اهمیت زیادی برخورداره
که هر چه این زاویه بزرگتر باشه نشان دهنده بیشترین شیبی است که خودرو بدون بر خورد مانع با کف شاسی میتونه از اون عبور کنه
در حالت کلی ارتفاع خودرو از سطح زمین و فاصله ی جلو و عقب خودرو تا محل برخورد چرخ ها بازمین (over hangs ) ها تعیین کننده توانایی خودرو برای عبوراز سطوح نا همواره
.
که صد البته اهمیت این موضوع فقط وفقط در آفرودر هاست ونه خودرو های شهری
.
در خودروهای معمولی که مجبور هستند از مناطق صعب العبور تردد کنند معمولا از اسکید پلیت ها استفاده میکنن تا کف ماشین کمتر آسیب ببینه
هر چند بیشترین استفادش در آفرودر هاست
اعتمادیان
۲۵ فروردین ۱۳۹۶درود بر آقا مهران و آقا مجید که چه اطلاعات جالبی رو ارائه دادند
ME84
۲۵ فروردین ۱۳۹۶.
عجب اطلاعات خوبی بود. دستت درد نکنه مجید جان.
مرسدس کلاس G و تویوتا 4رانر و لندرور دیفندر هم تو این مورد خیلی خوبن.
Madjid
۲۵ فروردین ۱۳۹۶خواهش میکنم.
از مهران عزیز هم متشکرم که بسیار عالی کامل کرد.
mehran911
۲۵ فروردین ۱۳۹۶مجید عزیز یدونه است
ME84
۲۵ فروردین ۱۳۹۶.
ازت ممنونم مهران که کامنت مجید رو کامل کردی. وقتی به کامنت مجید جواب میدادم، فکر کنم کامنت شما هنوز تایید نشده بود چون من ندیدمش.
خیلی مطالب مفیدی بود.
دم هردوتون گرم.
Steve McQueen
۲۵ فروردین ۱۳۹۶این مدل هم تا زمان معرفی نسخه نهایی احتمالا برای فروش به مشکل می خوره .
توی اروپا که ماشین ها بیشتر به سمت هیبرید و الکتریکی شدن حرکت می کنند. برای فروش در آمریکا هم که فورد تا چند ساله آینده تعداد کراس آور هاشو بیشتر می کنه مخصوصاً در سال 2019 که فورد برانکو وار میشود.
میمونه بازارهایی مثل خاورمیانه و استرالیا
silver
۲۵ فروردین ۱۳۹۶اون نمای کیلومتر و فرمان که در عکس ها هست یه مقدار ناراحت کننده و دلگیره!!!!!
یاد اور ماشینای کاربردی و ارزان قیمت ژاپن در دهه ۷۰ و ۸۰ هست!!!!
حميد
۲۵ فروردین ۱۳۹۶خیلی هوشمندانه طراحی شده
احتمالا سال دیگه تولیدی بشه
100tar
۲۵ فروردین ۱۳۹۶خیلی زیباست …
یاد فیلمای علمی تخیلی افتادم.
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۲۵ فروردین ۱۳۹۶Fj یه افرودر خوبیه قبولش دارم
ولی خوشم از قیافه این نمیاد
یه جوریه
هاشم
۲۵ فروردین ۱۳۹۶من با دیدنش یاد کیا سول افتادم ولی با ارتفاع بلندتر
سینا
۲۵ فروردین ۱۳۹۶آفرودر قهار فقط سایپا کوییک تو فصل بعد گرند تور میخوان با ram powerwagon و
Jeep Wrangler Rubicon Hard Rock Edition تستش کنن ….
در ضمن ناسا هم اعلام کرده براساس قابلیت های آفرود کوییک میخاد کاوشگر مریخ بسازه
Mr.MRM
۲۵ فروردین ۱۳۹۶اگه این باشه که اصلا ابهت اف جی کروز رو به همراه نداره. ادم یاد ماشین اسباب بازی کنترلی برای بچه ها میوفته :)