در نمایشگاه لسآنجلس امسال، نسل جدید دو خودروی کامپکت ژاپنی یعنی مزدا سه و تویوتا کرولا رونمایی شدند. این دو خودروی کامپکت، رقیب مستقیم یکدیگر محسوب میشوند؛ بنابراین پیش از آنکه به نمایندگیهای فروش برسند، قصد داریم با توجه به اطلاعاتی که فعلاً توسط سازندگان اعلام شده، آنها را باهم مقایسه کنیم. البته تویوتا اطلاعات زیادی از نسل جدید کرولا منتشر کرده اما فعلاً اطلاعات زیادی از نسل جدید مزدا سه در دست نیست و ناچاراً باید به مشخصات کلی بسنده کنیم.
قوای محرکه
مزدا سه | تویوتا کرولار | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری I4 | ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری I4 |
قدرت | ؟ | ۱۴۰ و ۱۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ؟ | ؟ |
گیربکس | ۶ سرعته دستی و اتوماتیک | ۶ سرعته دستی و CVT |
مزدا نسل جدید مدل سه را به پیشرانهٔ جدید خود بنام اسکایاکتیو X مجهز کرده که در آن بجای استفاده از سیستم سنتی جرقه، از روشی مشابه پیشرانههای دیزلی استفاده شده و مخلوط سوخت و هوا تا جایی فشرده میشود که بدون نیاز به جرقه احتراق صورت گیرد؛ اما مزدا فعلاً هیچ اطلاعاتی از این پیشرانه منتشر نکرده است. از سوی دیگر، تویوتا هم برای نسل جدید کرولا نسخههای هیبریدی ارائه کرده که حداکثر مصرف سوخت ترکیبی آنها ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و قطعات سیستم هیبریدی تأثیری بر فضای داخلی خودرو نخواهد داشت. در همین حال، مزدا هم امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک را برای نسل جدید سه فراهم کرده که کشش بیشتری را در مسیرهای لغزنده ایجاد میکند؛ بنابراین هرکدام از این خودروهای کامپکت ژاپنی ویژگی خاصی دارند که میتواند خریداران را به سمت نمایندگیهای فروش خود بکشاند.
تجهیزات
در صنعت خودروسازی امروزی، برای برخورداری از توانایی رقابت، حتی در کلاس کامپکت هم ارائهٔ تکنولوژیهای پیشرفته الزامی است. در این زمینه، نسل جدید مزدا سه به یک نمایشگر ۸.۸ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده که در بالای داشبورد قرار گرفته و برای کنترل آنهم یک کنترلر دوار روی کنسول میانی پشت دستهدنده تعبیه شده است. در این خودرو سیستم صوتی استاندارد دارای هشت بلندگو است اما امکان سفارش یک سیستم Bose با دوازده بلندگو هم وجود دارد. مزدا در این خودرو همچنین مجموعهای از تکنولوژیهای کمکراننده را هم ارائه کرده که ازجملهٔ آنها میتوان به دوربینهای تشخیص خستگی راننده، هشدار ترافیک جلو و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد که میتواند در سرعتهای کم مثل ترافیکها، حرکت، ترمز گیری و فرمان خودرو را کنترل کند.
تویوتا برای نسل جدید کرولا بهصورت استاندارد در تیپ پایهٔ L یک نمایشگر هفت اینچی را برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته اما تیپهای دیگر همگی به نمایشگر هشت اینچی مجهز هستند. یکی از بزرگترین ویژگیهای کرولای جدید اما برخورداری از جدیدترین نسخه از نرمافزار Entune تویوتا است که از کارپلی اپل پشتیبانی و اینترنت وای فای را ارائه میکند. در تیپهای XSE و XLE هم بجای سیستم صوتی استاندارد با شش بلندگو، سیستم JBL با نُه بلندگو به همراه ناوبری ارائه میشود. نسل جدید کرولا بهصورت استاندارد به یک نمایشگر ۴.۲ اینچی در صفحه آمپر خود مجهز است اما امکان یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی هفت اینچی هم برای آن وجود دارد. تمامی تیپهای این کامپکت ژاپنی به پکیج ایمنی Safety Sense تویوتا هم مجهز شدهاند که شامل ترمز پیش از برخورد، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و کمک به حفظ حرکت میان خطوط، نوربالای خودکار و تشخیص علائم ترافیکی میشود.
طراحی ظاهری
زیبایی و جذابیت طراحی یک خودرو به سلیقهٔ بیننده بستگی دارد و نمیتوان در این زمینه قضاوتی کلی داشت اما بااینحال با نگاه به نسل جدید مزدا سه و تویوتا کرولا بهوضوح مشخص است که طراحان مزدا رویکرد پویاتر و پرانرژیتری را نسبت به همتایان خود در تویوتا در پیش گرفتهاند. طراحی نسل جدید کرولا تکاملی از نسل قبلی است. در بخش پایینی نمای جلویی این خودرو فرم آشنای قبلی حفظ شده اما این ویژگی با کاپوت تیزتر و چراغهای باریکتر همراه شده است. در پروفیل جانبی، نیز کرولا بسیار به نسل قبلی خود شباهت دارد اما در بخش عقبی نمای زاویهدارتری دیده میشود.
در سمتی دیگر، مزدا سه جدید قرار گرفته که همچنان در دو نسخهٔ سدان و هاچبک تولید میشود و در طراحی آن نشانههایی از کانسپت Kai سال ۲۰۱۷ دیده میشود. این خودرو از دماغهای تیز با جلوپنجرهای بزرگ و چراغهای باریک برخوردار است که نمایی تهاجمی به بخش جلویی آن بخشیدهاند. ستون C بسیار پهن در نسخهٔ هاچبک این ماشین نیز هرچند ممکن است برای دید رو به بیرون مناسب نباشد اما نمای جذابی به خودرو بخشیده است.
قیمت و زمان عرضه
همانند جزئیات دیگر این دو خودرو، هنوز اطلاعاتی از زمان عرضه و قیمت آنها نیز منتشر نشده است. البته تویوتا در این زمینه اطلاعات بیشتری ارائه کرده زیرا گفته است که نسل جدید کرولا در اوایل سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن از کمتر از ۲۰ هزار دلار آغاز میشود اما مزدا فعلاً فقط عرضهٔ نسل جدید سه را برای اوایل سال آینده تأیید کرده و هیچ جزئیات دیگری منتشر نکرده است.
منبع: Motor1
ایمان
۲۱ آذر ۱۳۹۷دوتاشون ??
محمد
۲۱ آذر ۱۳۹۷مزدا مزدا مزدا
آخه نامرد چطوری میتونی اینقدر خوب باشی؟؟؟
.
کرولای فعلی یکی از بهترینهای تاریخشه
و دست بالا رو جلوی تقریبا تمام رقبا داره
اما این مزدا واقعا آدمو درگیر خودش میکنه
خاص ترین ماشین این کلاسه
مزدا
۲۱ آذر ۱۳۹۷مردا انصافا خیلی عشقه??
مرتضی مقدم
۲۲ آذر ۱۳۹۷فقط مزدا.فوق العاده زیباست.کیفیت هم چیزی از تویوتا کم نداره.امکاناتش هم احتمالا بیشتره
شاهين
۲۲ آذر ۱۳۹۷من قبول ندارم دوتاشون، نظرم قطعا مزداس، چجوری میشه یه ماشین گیربکس cvt رو با یه ماشین مثل مزدا۳ مقایسه کرد؟ بنز ب ام و پورشه آئودی و خیلی بزرگان دنیا اگه cvt خوب بود استفاده میکردن!از نظر من ماشینای تویوتا 90% مخصوص پیرمرداست,۱۰٪ بقیه هم تولیداتی مثل تویوتا جی تی هستن
Vahid
۲۲ آذر ۱۳۹۷یعنی الان بنز در کلاس AوB
از cvt استفاده کرده اشتباهه؟
یا شورولت اسپارک؟
یا فیات پونتو؟
یا ford fusion hybrid
Saeed
۲۱ آذر ۱۳۹۷فکر کنم از نظر طراحی مزدا یه سر وگردن بالاتره.اساسا درسته جفتشون همکلاسن و اقتصادی و ژاپنی اما به نظرم ۲ تا ماشین متفاوتن.یکی شبه لوکس با رگه های اسپرت اونیکی ماشین خانوادگی و احتمالا نرم و کمدردسر والبته هردو خوشنام.فکر کنم اطلاعات مصرف سوختی ،فضای باری ،قیمتی…خیلی تاثیر گذاره اونم تو کلاس کامپکت اقتصادی چیزی که مجهوله فعلا.اما قطعا جفتشون فروش بالاییو تجربه میکنن و موفق خواهند بود
me84
۲۱ آذر ۱۳۹۷.
مزدا تکنولوژیهای بیشتری داره، از جمله دستیار کمک راننده که تا یه سرعت از پیش تعیین شده ای کنترل فرمان و گاز و ترمز رو بطور کامل بر عهده داره و همینطور تشخیص خستگی راننده که خیلی جالبه.
تویوتا هم عمومیت بیشتر و شناخته شده تره بخصوص در آمریکا و امتحانش رو پس داده. مدلهای هیبریدی هم خیلی باعث تکاملش شده.
خودم با دیدن مزدا و اون تکنولوژیهای باحالش دیگه نمیتونم به کرولا فکر کنم.
sina
۲۱ آذر ۱۳۹۷تو این دوتا مزدا
در کل ولی تا ابد سیویک :)
حمیدرضا
۲۱ آذر ۱۳۹۷تویوتا کرولا قابلیت خودشو اثبات کرده حتی اگر چهره جذاب مزدا رو نداشته باشه قطعا فروش هر دو پایین خواهد بود خصوصا با وجود رشد علاقه به کراس اورها
مهدی
۲۱ آذر ۱۳۹۷از نظرحس رانندگی وعملکردنه تنها این نسل بلکه نسل قبل تویوتا کرولا قابل قیاس با مزدا3 وهوندا سویک نبود ونیست.نسل های قبل کرولا رانندگی بی روحی داشت.توی یه تست مجله خارجی راننده میگفت: تویوتا کرولا فاقد حس دلپذیر رانندگی مزدا3 وشورولت کروز وهوندا سویک هستش. اما تنها مزیت خریدکرولا خوشنام بودن وبی دردسربودنشه
رضا
۲۱ آذر ۱۳۹۷تویوتا کرولا سلطان فروش در پنجاه سال اخیر هست قابل مقایسه با مزدا ۳ نیست حالا یه عده میان فروش بالا دلیل خوب بودن نیست پراید هم پر فروش هست ولی خوب نیست خخخ
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آذر ۱۳۹۷بنظر من ، به ترتیب :
۱- مزدا۳
۲- سیویک
۳- کرولا
اصلانی
۲۱ آذر ۱۳۹۷تو این کلاس انتخابهای من وابسته به جغرافیای محل زندگیمه. چون خودروسازها تو خیلی از مناطق بهتر ظاهر میشن برا خدمات و این چیزا مخصوصا برا بعضی مدلها خدمات یک منطقه بیشتر هست. مثلا تو امریکا کمری ترجیح دره تا کرولا
تو ایران تویوتا
تو اروپا مزدا
تو امریکا هوندا یا نیسان
خودم یه کمری ۲۰۰۹ دارم و راضی ام دست دوم خریدم
Archi KHAN
۲۱ آذر ۱۳۹۷از نظر طراحی خارجی و داخلی مزدا عالی و لوکس کار کرده و من انتخابم مزداست
اما فکر نمیکنم دوام و بی دردسر بودن تویوتا را مزدا بتونه براحتی پشت سر بزاره …
آرمین
۲۲ آذر ۱۳۹۷این نسل مزدا هم عوش شد ما هنوز به سه نسل قبلش میگیم نیو !!!!!
optima
۲۲ آذر ۱۳۹۷به نظرم کرولا طراحی اسپرت تر و جوان پسندانه تری داره نسبت به مزدا۳.
و این میتونه توی فروش اون موثر باشه.
Vahid
۲۲ آذر ۱۳۹۷یعنی یه ماشین چقدر میتونه دلربا باشه
از وقتی کانسپتشو دیدم دلباخته ی این مزدا شدم
ولی باید قبول کرد کرولا خدای این سگمنت هست
دانیال
۲۲ آذر ۱۳۹۷طراحی بیرونی بی برو برگرد مزدا 3. طراحی داخلی هیچ کدومشون. صفحه داشبورد مزدا قبلا خیلی اسپرت بود این یکی برای 15 سال قبله. قشنگ ماشین های 15سال قبل اینطوری بود. برگشته به مزدا 323. زیادی هم ساده است. کرولا هم چنگی به دل نمیزنه.
سیدمهران میرابوالقاسمی
۲۲ آذر ۱۳۹۷مزدا را عشقه.
بیژن
۲۲ آذر ۱۳۹۷شنیدین میگن فقط یکی اون هم فقط مزدا تویوتا اسم در کرده مثل ایران رادیاتور ولی مزدا نگو
محمدامین
۲۲ آذر ۱۳۹۷مزدا چرا انقد جیگر شده؟?
arash
۲۳ آذر ۱۳۹۷مزدا همیشه طرح هاش کمی رادیکال ، اسپرت و منحصر بفرد بوده.. ولی باید قبول کرد اینبار تویوتا ،کرولا رو تودلبروتر از قبل طراحی کرده. کرولا همیشه کاربردی تر و خانوادگی تر بوده و اگر گرایش بازار به کراس آورها اجازه بده ..احتمالا فروش اش حتی بیشتر از نسل قبل خواهد بود.. من اگر قدرت خریدشو داشتم انتخابم کرولا بود .
سپنتا
۲۴ آذر ۱۳۹۷هر دو . یکی از یکی بهتر .کم اصطحلاک و کارا . تصور کنید کشور ما ارزش پولش اینطور نابود نبود نمیگم دلار ۷ تو مان همون هزاز تومان بود یعنی با بهترین قیمت از این دو ماشین خوب لذت میبردند. به یزدان که گز ما خرد داشتیم کی این سرانجام بد داشتیم