تویوتا کمری یکی از محبوبترین خودروهای بازار آمریکا است بهگونهای که هماکنون ششمین خودروی پرفروش این کشور محسوب میشود. حال تویوتا بهتازگی نسل جدید این سدان محبوب را معرفی کرده که تحولات بزرگی را تجربه نموده است؛ اما پیشینهٔ کمری به سال ۱۹۸۳ بازمیگردد و به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب مقایسهای داشته باشیم میان اولین و آخرین نسل این سدان پرفروش ژاپنی.
نسل اول کمری با برخورداری از ویژگیهایی چون پنجرههای برقی، کروز کنترل و سیستم کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک، برای زمان خود، خودروی بسیار چشمگیری بود؛ اما در ۳۴ سال گذشته، این خودرو پیشرفتهای زیادی را تجربه کرده است. نسل جدید کمری قدرت بیشتری نسبت به اجداد خود دارد درحالیکه مصرف سوختش کمتر است. بزرگتر از قبل شده اما ایمنی بالاتری دارد. همچنین به فناوریهایی مجهز است که حتی در خودروهای لوکس سال ۱۹۸۳ نیز وجود نداشتهاند.
کمری همچنین رقابتی طولانی با هموطنش هوندا آکورد داشته است. البته در زمان عرضهٔ نسل اول کمری به بازار، سدان جدید تویوتا بزرگتر بود بهگونهای که از ۱۵ سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتر و همینطور ۶ اسب بخار قدرت بیشتری برخوردار بود و از این طریق بر آکورد برتری داشت اما در طول این سالها، این دو سدان ژاپنی جهت جذب خریداران بیشتری در بخش سدانهای متوسط، با یکدیگر همخوانی پیدا کردند.
اما تویوتا هم برای بهبود و ارتقاء کمری همواره در طول این سالها کار کرده است. در اواخر سال ۱۹۸۶ برای اولین بار نسخهٔ استیشن کمری با مدل ۱۹۸۷ معرفی شد و در سال ۱۹۸۸ نیز برای بازار ایالاتمتحده، در کنار موتور چهار سیلندر قبلی یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 هم ارائه شد. این موتور ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشت درحالیکه امروز، نسخهٔ پایهٔ چهار سیلندر کمری ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد. در نسل سوم که بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ تولید شد نیز برای اولین بار نسخهٔ کوپه هم به خانوادهٔ کمری اضافه شد اما این مدل عمر کوتاهی داشت زیرا بعد از سال ۱۹۹۶ از لیست مدلها حذف شد.
اولین نسخهٔ هیبریدی کمری نیز با مدل ۲۰۰۷ یعنی همزمان با معرفی نسل ششم کمری به بازار آمد. این مدل توانست در آزمونهای EPA به مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر دست پیدا کند. هرچند این عدد، مصرف سوخت تأثیرگذاری است اما نکتهٔ قابلتوجه این است که خودروسازان طی دههٔ گذشته تا چه حد از نظر بهبود مصرف سوخت پیشرفت داشتهاند بهگونهای که کمری XLE مدل ۲۰۱۸ با پیشرانهٔ V6 به قدرت ۳۰۰ اسب بخار، در سیکل ترکیبی ۷.۱ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف میکند. همچنین نسخهٔ هیبریدی نسل جدید کمری هم بهبود قابلتوجهی در بحث مصرف سوخت داشته است بهنحویکه بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر فقط ۴.۵ لیتر بنزین مصرف میکند.
صرفنظر از اندازه، قدرت و تجهیزات، کمری موفقیت بزرگی برای تویوتا بوده است. سازندهٔ ژاپنی تاکنون بیش از ۱۸ میلیون دستگاه از این خودرو را در سراسر جهان به فروش رسانده که ۱۰ میلیون دستگاه آن فقط در ایالاتمتحده فروخته شده است. در سال ۱۹۸۳، تویوتا تنها موفق به فروش ۵۲,۵۶۱ دستگاه کمری شد درحالیکه سال گذشته به فروش باورنکردنی ۳۸۸,۶۱۸ دستگاه فقط در ایالاتمتحده دست پیدا کرد آنهم درصورتیکه نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش ۹.۵ درصدی را تجربه کرده است. ایالاتمتحده در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کل فروش کمری را به خود اختصاص داده است درحالیکه چین با در اختیار داشتن حدود یکچهارم کل فروش جهانی کمری، در جایگاه دوم قرار دارد.
برای فهمیدن اینکه این سدان محبوب ژاپنی طی سالهای حیاتش چه تغییراتی را تجربه کرده است، در جدول زیر اطلاعات و مشخصات سه نسل کمری شامل نسل اول ۱۹۸۳، نسل هفتم ۲۰۱۷ و نسل هشتم ۲۰۱۸ را جمعآوری کردهایم. برای این مقایسه صرفاً نسخهٔ چهار سیلندر خودروها را در نظر گرفتهایم. نسل اول کمری علاوه بر این موتور چهار سیلندر، با یک موتور دیزل هم ارائه میشد درحالیکه نسل جدید در نسخههای هیبریدی و شش سیلندر هم قابل انتخاب است.
جدول مشخصات مقایسهٔ سه نسل تویوتا کمری
مدل ۱۹۸۳ | مدل ۲۰۱۷ | مدل ۲۰۱۸ | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۹۲ اسب بخار | ۱۷۸ اسب بخار | ۲۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۳ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر | ۲۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
طول | ۴.۴۶ متر | ۴.۸۵ متر | ۴.۸۹ متر |
عرض | ۱.۶۹ متر | ۱.۸۲ متر | ۱.۸۴ متر |
ارتفاع | ۱.۳۷ متر | ۱.۴۷ متر | ۱.۴۴ متر |
حجم صندوق بار | ۵۶۶ لیتر | ۴۳۶ لیتر | ۴۲۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۹ لیتر (ترکیبی) | ۸.۷ لیتر (ترکیبی) | ۷.۳ لیتر (ترکیبی) |
قیمت پایه | ۷,۷۹۸ دلار | ۲۳,۰۷۰ دلار | ۲۳,۴۹۵ دلار |
قیمت معادل امروزی کمری ۱۹۸۳ برابر با ۱۹,۵۰۰ دلار است |
منبع: Motor1
سامان اذری
۱۵ تیر ۱۳۹۶موتور 2.5 لیتری نسل جدیدش 206 اسب بخار قدرت داره ؟؟؟؟
اگه اینطوری باشه فوقدالعاده هست اونم با قیمت پایه 23.495 عالیه
امسال تویوتا با chr و کمری جدید بازار سدان ها و کراس اوور ساب کامپک رو میگیره تو دستش
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۶آخه تو ۱ سال از مدل ۲۰۱۷ به ۲۰۱۸
حجم موتور از ۱۷۸ بشه ۲۰۶
گشتاور از ۲۳۰ بشه ۲۵۲
گیربکس از ۶دنده بشه ۸ دنده
مصرف سوخت از ۸.۷ بشه ۷.۳
کلیت طراحی ظاهری هم جدید بشه
بعد
بعد فقط ۴۲۵ دلار گران بشه؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی ۱.۵ میلیون تومان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخه مگه فقوشاپه برادر من؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما یه چراغ جلو و عقب رو عوض کنی باید باید ۲ میلیون بکشی رو قیمت ماشین. انگار قیمت گذاری بلد نیست شرکت تویوتا
رامتین
۱۵ تیر ۱۳۹۶همه خودروسازهای خارجی همینن و با ارتقای برجسته خودرو قیمت حتی تغییر هم نمیدن! اما با همه این اوصاف من آکورد 2018 را ترجیح میدم. چون طراحیش کاملا دگرگون شده. موتور 2.5لیتری 185اسبیش شده 2لیتری توربو 250 اسب و گیربکس 6سرعته شده 10سرعته!!! تفاوت بسیار چشمگیرتر از تویوتا. فقط امیدوارم بالای250تومن نباشه
احمد
۱۵ تیر ۱۳۹۶تویوتا سالهاست این بازار رو توی دست داره
سال هاست تویوتا کمری توی رده خودش پرفروشترین ماشین دنیاست و بیشتر از 12 ساله که توی سگمنت خودش پرفروش ترین ماشین بازار امریکاست
کیان
۱۶ تیر ۱۳۹۶طراحی داخلی و خارجی واقعا خوب هستش ، طراحی داخلی استایل جدیدی داره کاملا
مطمئنا این طراحی با کیفیت و اسم پرآوازه تویوتا فروش رو میترکونه
من واقعا لذت بردم از این طراحی
peyman
۱۵ تیر ۱۳۹۶تصور کنید نسل اول کمری وارد خط منتاژ ایرانخودرو یا سایپا میشد!!یعنی تا الان همون قیافه و اسب بخار و … می موند
charger
۱۶ تیر ۱۳۹۶خدایی یه چرخش هزارتا پراید و 405 نمی ارزه؟
ای کاش همینو مونتاژ میکردن
Moein
۱۶ تیر ۱۳۹۶مصدومیت چی از همه فوق العاده تره؟با این همه بهبود تو مدل ۲۰۱۸قیمتش فقط۴۰۰دلار اضافه شده.ایران خودرو یه سانروف میزاره رو ماشین قیمتشو یه میلیون بالا می بره. واقعا که تأسف
#ali.m#
۱۵ تیر ۱۳۹۶ماشین 34سال پیش تویوتا کروز کنترل داشته اونوقت هنوز شیشه عقب پراید ،206تیپ2.و یه مدل از سمند دستیه ?
سامان اذری
۱۵ تیر ۱۳۹۶شیشه عقب مگان دنده ای هم دستی هست ??
مهدی
۱۵ تیر ۱۳۹۶الان ماشینایی هست که تو بازار امریکا با شیشه عقب و آینه دستی به فروش میرین ولی مجهز به قوی ترین سیستمای ایمنی و ۶ ایربگ هستند از جمله مدلای پایه هیوندا اکسنت و کیا ریو
MAHDI . TUNING
۱۵ تیر ۱۳۹۶جالب تر اینه که 2018 از 2017 خیلی قوی تر شده فقط 400 دلار هم گرون تر شده
موتورش هم قدرت خوبی داره
مدل 2007 سوار شدم خوب بود این باید فوق العاده باشه
مجتبی
۱۵ تیر ۱۳۹۶Camry جدید خیلی خوب شده.رنگ قرمزش عالیه
Roham
۱۵ تیر ۱۳۹۶سر دنده نسل اول چقدر خوشگله!!!
?Chalenger?
۱۵ تیر ۱۳۹۶یه سوال: به نطر شما کمری 2014 خوبه یا اپتیما 2014 تو بازار (ایران)
کمری 2014 _ ?
اپتیما 2014 ?
DYBALA
۱۶ تیر ۱۳۹۶واضح شد یا بیشتر توضیح بدم؟؟ :)))
پژمان
۱۶ تیر ۱۳۹۶اون یه دیس رو هم جناب سانمارتین داده
كوروش
۱۵ تیر ۱۳۹۶ایر تویا فردا زیر ۲۵۰ فکر نکنم بفروشد یعنی ازین شرکت واقعا متنفرم خدماتش در حد سایپاست بعد می گوید رتبه اول کشور قیمت گذاری هم که شاهد هستید …
DYBALA
۱۶ تیر ۱۳۹۶عاغا من میگم نکنه فروش زیادش بخاطر تاکسیها باشه؟؟
ک احتمال زیاد همینه و فروش بالا بخاطر تاکسی دلیل بر خوب بودن نیست بلکه دلیل بر استهلاک کم و لوازم جانبی فراوانه و الا همه اقرار میکنن ب اینکه مزدا ۶ از کمری بهتره یا حتی اکورد
Mehrdad
۱۶ تیر ۱۳۹۶از خودت سوال نمیکنی اگر خوب نبود چرا تاکسی که پرمصرف ترین ماشینه و خاموشی تو کارش نیست چرا باید کمری باشه؟؟ چرا نباید اون مزدا که میکی باشه؟؟ اول اینکه ربطی به فراوانی قطعه نداره ایران که نیست قطعه کم باشه ..??? دوما کمری ماشنیه که پنصد هزارکیلومتر هم کار کنه همون اب و روغن و لنت رو میخاد همون مزدا تاکسی بشه یکسوم کمری عمر نمیکنه .. اینکه تاکسیه دقیقا دلیل برخوب بودنشه
امید
۱۶ تیر ۱۳۹۶اگر نسل جدیدش فقط در آمریکا مونتاژ بشه که اصلا وارد کشور نمیشه. اما سوای این قضیه ،کمری عالیه هرچند از نظر طراحی بعضا میلنگه که واقعا حیفه براش.البته این نسل آخرش که بنظر میرسه این ایراد رو نداره. دم ژاپنیا گرم.
ایرانی
۱۶ تیر ۱۳۹۶تویوتایی نیستم زیاد…
ولی با این مطلب حال کردم…
دهه 80 دهه آرزوها….
حمیدرضا
۱۶ تیر ۱۳۹۶طراحی تویوتا زیبا و چشم نواز نیست ولی از نظر ماندگاری خیلی قدرتمند تر از حتی فولکس هست کمری هم واقعا خودروی خوبی درسته اپشن نداره ولی هم ایمنه هم خیلی کم اصطحلاک حالا شتابش بالا نباشه که تو این دو نسل اخیر شتابشم خوب بود
ارش
۱۶ تیر ۱۳۹۶نسل اول رو فگر میگنم سوار شدم اونم 17 سال پیش یه همچین شگلی داشت اگه درست بگم .ماشین خیلی خوبی بود راخت و چادار شتاب خوبی هم داشت.
شاهین
۱۶ تیر ۱۳۹۶مطلب خوب و عالی بود،پیشرفت کمری بی نظیر بوده بنظرم
ما سه سال کمری داشتیم الان راوفور خریدیم،کیفیت ساخت و نرمیش واقعا عالیه حداقل در حد ماشینایی که داره ایران وارد میشه و با توجه به خدمات پس فروششون.فقط رقیبش آکورد که اونم هر روز ایران یه داستانی برای پلاک کردنش درست میکنن
شایان
۱۸ تیر ۱۳۹۶قیمت این ماشین از 35 سال پیش تا حالا تقریبا سه برابر و خورده ای شده تازه اونم با کلی آپدیت که سال به سال به ماشین اضافه شده چه فنی چه ظاهری. نمونش همون مطلبی که اشاره شد که 2018 نسبت به 2017 از نظر فنی بهبود پیدا کرده. اما پراید از 10 سال پیش تا حالا سه برابر شده در حالی که همون آشغالی هست که بوده فقط صفحه کیلومتر و رنگ عقربه ها عوض شده. چه بسا از سال 90 به بعد با بارآوردن افتضاحی به اسم موتور M13 همون هزینه و استهلاک کمش رو هم ازش گرفتن. واقعا نمیدونم چی بگم…