برخی خودروسازان گیربکسهای دستی را حذف کردهاند اما تویوتا همچنان به ارائه نمونههای دستی ادامه میدهد.
این کمپانی ژاپنی اخیراً اختراعی را به ثبت رسانده که میتواند طول عمر بیشتر آنها را تضمین کند. نوآوری مذکور “کنترلر و روش کنترل برای خودرو” نامگذاری شده است. اگرچه نام یاد شده هیچ مفهومی در پی ندارد اما تکنولوژی آن متشکل از وسیلهای الکترونیکی است که به گیربکس دستی اجازه میدهد تا در زمانی که سرپایینی را طی میکند بهصورت اتوماتیک به حالت خلاص درآید.
علاوه بر صرفهجویی در مصرف سوخت به هنگام حرکت در سرپایینی، توانایی سیستم در شیفت خودکار به حالت خلاص به تویوتا اجازه میدهد تا سیستم استارت/استاپ مشابه خودروهای گیربکس اتوماتیک را در محصولات دستی خود نصب کند. به علاوه خودرو حتی میتواند در زمانهای توقف اضطراری به حالت خلاص دربیاید.
موضوع جالب اینکه نشریه رود اند تراک فهمیده تکنولوژی جدید تویوتا شباهتهای بسیاری به مکانیسم چرخ آزاد معرفی شده در ساب ۹۳ در سال ۱۹۶۵ دارد.
ساب های معرفی شده در آن زمان دارای پیشرانههای دو زمانهای بودند که روغن پیشرانه را با سوخت به منظور روان کاری قوای محرکه ترکیب میکردند. البته اگر پدال گاز فشرده نمیشد (برای مثال در زمان حرکت در سرپایینی) روان کاری پیشرانه متوقف میشد.
راهحل ساب برای این مشکل سیستمی بود که چرخها را قادر میکرد در شرایط مشخصی سریعتر از پیشرانه بچرخند و به این ترتیب خودرو در سرپایینی با حداقل مصرف سوخت حرکت میکرد.
تویوتا هنوز سخنی درباره احتمال و زمان معرفی این تکنولوژی نزده و درحالیکه احتمال الهام گرفتن این کمپانی از مکانیسم ساب وجود دارد اما این ظرفیت وجود دارد که تکنولوژی تویوتا صرفهجویی زیادی در مصرف سوخت ایجاد و از انقراض گیربکسهای دستی جلوگیری نماید.
(ali(chevy nova
۲۵ مرداد ۱۳۹۶تو این دوره و زمونه که همه دارن رو مىارن به گىربکس اتومات خبرى نواورى براى گىربکس دستى خوشاینده
من که طرفدار گىربکس دستى هستم
Carbonado Aventador
۲۵ مرداد ۱۳۹۶شما اگه ساعت 17 از خیابون میرداماد تا جنت آباد رو 2 ساعت نیم کلاج کنی دیگه کلا با خودروی گیریبکس دستی خداحافظی میکنی!!!!
Stuttgart
۲۶ مرداد ۱۳۹۶هر گیربگسی برای جای مناسب خودش خوبه،کسی که بیشتر تو شهرای بزرگ و شلوغ هر روز میره سرکار گیربکس اتوماتیک قطعاً رانندگیرو براش راحتتر میکنه و کمتر خسته میشه،در حالی که اونی که بیرون از شهر زندگی میکنه یا بیشتر تو جاده هست طرفدار لذت بردن از رانندگیه ینی گیربکس دستی.
بحثِ سلیقه اینجا مطرح نیست!
مجید
۲۵ مرداد ۱۳۹۶من به شخصه طرفدار گیربکس دستی هستم و به نظرم یه چیز دیگه ایه.از این کار تویوتا خیلی خوشحالم اما به نظرم باید دنبال راهی بود که بشه همین کار رو برای ترافیک هم انجام داد نه فقط سرپایینی.چون به نظر من تنها دلیلی که یه طرفدار گیربکس دستی بره سراغ نمونه اتوماتیک برای فرار از ترافیک های مسخره س!
قبول دارم که گیربکس های دو کلاچه امروزی واقعا عالین و باید یه روشی پیدا کرد که گیربکس دستی بتونه در برابر اونا حرفی برای گفتن داشته باشه
MAHDI . TUNING
۲۵ مرداد ۱۳۹۶دم تویوتا گرم
اگه جلوی انقراض دستی رو بگیره خیلی خوبه که
اما به نظرم این موضوع دلیل ترجیح دادن اتو به دستی نیست
اما بازم تلاش تویوتا قابل تقدیره و ممکنه در اینده کارای بهتری انجام بدن
Alireza.GT86
۲۵ مرداد ۱۳۹۶عکس آخر ، انجین GT86!
-ــــــــــ
+علیرضا ، علیرضا
-ـــــــــــ
+الو ۱۱۵
-ــــــــــ
فرزاد
۲۵ مرداد ۱۳۹۶کاش ی گیربکس دستی طراحی کنن که وقتی کلاج رو ول میکنی ماشین حرکت نکنه …یعنی فقط با فشار دادن پدال گاز ماشین حرکت کنه …..قابلیت نیم کلاج هم داشته باشه …..عالی میشه اونوقت
mohammad_fm480
۲۶ مرداد ۱۳۹۶اگه جاده شیبش زیاد باشه ماشین خلاص بشه که همینجور میره!…