چهارمین نسل تویوتا پرادو ابتدا با مدل ۲۰۰۹ میلادی وارد بازارهای جهانی شد. این مدل همچون گذشته با دو نسخه پنج درب و سه درب عرضه میشود که مدلهای پنج درب آن با دو تریم TXL (مدلهای وارداتی) و VXL قابل سفارش خواهند بود . . .
چهارمین نسل پرادو که در بازار آمریکای شمالی با اندکی تغییرات تحت نام لکسوسGX450 به فروش میرسد، دارای ظاهری تغییر یافته ازجمله در سپرهای جلو/عقب، چراغها و آینههای جانبی است که نمای بهروزتری را تداعی میکند.
در فضای درونی خودرو نیز یکی از بزرگترین تفاوتهای نسل چهارم پرادو با مدلهای گذشته آن، ردیف سوم صندلیهاست؛ در گذشته این ردیف شامل سه صندلی با قابلیت برداشتن یا حذف از کابین بود اما حال تبدیل به دو صندلی جدید شده که تنها قابلیت خواباندن را دارند. بنابراین میتوان حدس زد که چرا حجم محفظه عقب آن از ۱۷۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر در مدلهای جدید رسیده است.
مدلهای جدید پرادو مانند نسل قبلی خود، دارای زاپاسی هستند که میتواند در زیر خودرو یا در پشت درب عقب نصب شود؛ به عنوان مثال در بازار انگلستان تویوتا پرادو تنها با زاپاس زیر قابل سفارش است درحالیکه در کشورهایی مانند آرژانتین و استرالیا با زاپاسی که پشت درب عقبی خودرو تعبیه شده عرضه میشود.
حال اندکی به ابعاد کلی خودرو دقت کنیم؛ پرادوهای جدید در طول و عرض به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیمتر بزرگتر شدهاند درحالیکه از ارتفاع خودرو چیزی در حدود ۵۰ میلیمتر کاسته شده؛ فاصله محوری خودرو نیز از ۲۷۹۰ میلیمتر به ۲۸۵۰ میلیمتر رسیده است.
در بازارهای جهانی تویوتا پرادو تنها با دو پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه دیزلی عرضه میشود. نسخههای بنزینی آن شامل ۲.۷ لیتری چهارسیلندر با قدرت ۱۶۰ اسببخار و ۴.۰ لیتری شش سیلندر با قدرت ۲۷۱ اسببخار است. پیشرانه ۳.۰ لیتری دیزلی آن نیز ۹۴ اسببخار قدرت دارد درحالیکه مدل توربو دیزلی آن تا ۱۷۰ اسببخار قدرت تولید میکند. مدلهای پنج درب پرادو در سه تیپ با نامهای GX , GXL و VX عرضه شده و مدلهای سه درب آن شامل تیپهای SX و ZR میشوند.
اما با این مقدمه کوتاه به سراغ پرادوهایی میرویم که توسط نمایندگی ایرتویا به فروش میرسند. ایرتویا برای سال ۲۰۱۲ مدلهای Off-Road و On-Road پنج درب و یک مدل سه درب راهی بازار داخلی کرده که همگی آنها نیز دو دیفرانسیل (4WD) خواهند بود.
مدلهای پنج درب وارداتی دارای گیربکس پنج سرعته اتومات هستند که نسبت به گذشته اگرچه ضرایب دندههای آن بهبود یافته اما به نظر میرسد این تغییر بیشتر برای کاهش مصرف سوخت خودرو اعمال شده نه برای یک رانندگی اسپرتتر! پیشرانه V6 این مدل با حجم دقیق ۳۹۵۶ سیسی قادر به تولید ۲۷۱ اسببخار قدرت در دور ۵۶۰۰ و ۳۸۱ نیوتنمتر گشتاور در دور ۴۴۰۰ است. وزن خالص این خودرو ۲۳۵۵ کیلوگرم بوده و رینگهای ۱۸ اینچی با تایرهای ۲۶۵ میلیمتری دارند. مصرف ترکیبی این مدل ۱۲.۵ لیتر و حجم باک بنزین آن نیز ۸۷+۱۵۰ لیتر است.
مهمترین وجه تمایز مدلهای Off-Road و On-Road وارداتی، در سیستمهای ترمز و پایداری و همچنین در سیستم پخش صوتی و چندرسانهای آنها خلاصه میشود؛ در اینجا به صورت مختصر به برخی از تفاوتهای هر دو مدل اشاره میکنیم:
مدلهای On-Road : سامانه HAC (کنترل حرکت اولیه در شیبها) و DAC (کمکی ترمز در سرپایینی)، سیستم کمکی پارک خودرو، کروز کنترل با رادار فعال و ترمزهای اضطراری، مجهز به سه دوربین (آینه سمت راست راننده، جلوپنجره و عقب)، GPS با نمایشگر ۷ اینچی، DVD چنجر با ۱۴ بلندگوی حرفهای JBL.
مدلهای Off-Road : سامانه Crawl Control، کروز کنترل، مجهز به چهار دوربین (آینههای جانبی، جلوپنجره و عقب)، CD چنجر با ۹ بلندگو، قفل دیفرانسیل عقب، انتخاب حالت تعلیق با دو مود Sport یا Comfort.
مدلهای سه درب وارداتی نیز که با گیربکس چهار دنده اتومات به ایران آمدهاند دارای پیشرانهای چهارسیلندر با حجم دقیق ۲۶۹۴ سیسی هستند که توانایی تولید ۱۶۱ اسببخار قدرت در دور ۵۲۰۰ و ۲۴۶ نیوتنمتر گشتاور در دور ۳۸۰۰ را دارند. پرادوهای سه درب با طولی ۴۴۸۵ میلیمتری خود، در حدود ۴۴۵ میلیمتر کوچکتر از مدلهای پنجدرب بوده و فاصله محوری آنها نیز ۳۳۵ میلیمتر کوتاهتر است. رینگهای ۱۷ اینچی با تایرهای ۲۴۵ میلیمتری، وزن خالص ۲۰۹۵ کیلوگرمی و همچنین باک بنزینی به حجم ۸۷ لیتر از دیگر مشخصههای این مدل خواهند بود.
همگی مدلهای ۲۰۱۲ وارداتی دارای ۶۰ ماه یا ۱۰۰ کیلومتر گارانتی هستند. هماکنون قیمت مدلهای پنج درب (TXL) پرادو ۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان و قیمت مدلهای دو درب (TXL) آن نیز ۱۰۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان است.
سامان
۳۱ تیر ۱۳۹۵سلام به همه دوستان خوبم
همانطور که میدانید تویوتا مقام اول فروش رو در سال ۲۰۱۵ به خودش اختصاص داد و همیشه خودرو های ژاپنی حرف اول رو زدند . آمریکا با همه قول های خودرو سازیش تاکسی رانیشو میسپاره دست تویوتا و نیسان ژاپنی !
و البته در میان شاسی بلند های تویوتا ، لندکروز و پرادو حرف اول رو میزنند ، خودرو هایی که شاهزاده های عربی عاشقشونند و امتحان خودشونو در صحرا های سوزان کشور های عربی پس داده ، سرعت ، قدرت ، دقت ، امنیت و راحتی از خصوصیات بالای آنهاست .
من TXL 2012 سه در دارم و بسیار راضی هستم ، البته قبلش اپتیما ، اسپورتیج ، سانتافه داشتم و حالا که اینو سوار میشم تازه میفهمم که فرق ماشین suv ژاپنی و کره ای چیه .
با سپاس فراوان
علی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵سلام آقا سامان ماشین شما 2700 هست؟
HGH
۱۱ بهمن ۱۳۹۵بله txl 2700 هست و vxl 4000 سی سی هست.
Amir
۲۱ خرداد ۱۳۹۶سلام دوستان کسی اطلاع دقیق از شتاب پرادو وی ایکس دوهزار و هفت داره؟ مدل سه دربش
محمد
۶ دی ۱۳۹۶سلام دوستان من عاشق ظاهر پرادو هستم از 10 سال پیش برای خریدنش تلاش کردم تا حالا اصلاً خودروی دنده اتوماتیک نداشته ام . بحمدالله الان وضع مالی خوبی دارم و به راحتی می توانم برای خرید یک خودرو 300 میلیونی هزینه کنم اما چندتا سئوال دارم . خواهشمندم در حق برادرتون اگه تخصص دارید جواب بدهید . 1. آیا صلاح می دونید واسه شروع از خودروی مورد علاقه ام یعنی پرادو شروع کنم 2. آیا با وضع قیمتی این خودرو که نهایت به سال 2012 بر می گرده می ارزد که 280 تا 300 هزینه کنم 3.دیدگاه خودتان را نسبت به کامنت حقیر بگذارید . بی نهایت سپاس از شما و مدیران سایت