تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که روی تکنولوژی سلول سوختی سرمایهگذاری کرده و با رونمایی از پروژه پورتال ۲.۰ تعهد خود به این موضوع را برجستهتر کرده است.
این پروژه که به عنوان قدمی فوقالعاده در مسیر حرکت به سوی آیندهای بدون آلایندگی توصیف شده یک کامیون کلاس ۸ هیدروژنی میباشد که بر پایه موفقیتهای پروژه پورتال اولیه معرفی شده در سال پیش بنا شده است.
در پروژه پورتال ۲.۰ قطعات زیادی از تویوتا میرای استفاده شده است. این کامیون یکی از اولین تراک های سنگین بدون آلایندگی است که توسط یک OEM ساخته میشود. محدوده حرکتی این کامیون بیش از ۴۸۲ کیلومتر است که ۱۶۱ کیلومتر بیشتر از بُرد کامیون اولیه بوده است. این محدوده حرکتی بیشتر بدون تأثیر منفی روی پرفورمنس حاصل شده بنابراین پروژه پورتال ۲.۰ دارای قدرت بالاتر از ۶۷۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۹۴ نیوتون متری میباشد.
جدای از شعاع حرکت بهبود یافته، کامیون جدید تویوتا منعطفتر از قبل بوده زیرا به کابین خوابی مجهز شده که هماکنون مناسب طی مسافتهای طولانیتر میباشد. تویوتا همچنین میگوید ترکیب باک سوخت منحصربهفردی وجود دارد که باعث افزایش هرچه بیشتر فضای کابین بدون افزایش فاصله بین محوری شده است.
به لطف این تغییرات، تویوتا میگوید پروژه پورتال ۲.۰ ارزش تجاری بیشتری در مقایسه با پروژه اولی دارد. اگرچه برنامههای تولیدی این کامیون اعلام نشده اما خودروساز ژاپنی با گفتن اینکه بیش از ۱۶ هزار کامیون تنها در بندرهای لسآنجلس کار میکنند نیاز به کامیونهای بدون آلایندگی را برجستهتر کرده است. انتظار میرود تا سال ۲۰۲۰ این میزان به ۳۲ هزار کامیون افزایش یابد.
معرفی پروژه پورتال ۲.۰ اندکی پس از انتشار خبری درباره قصد تویوتا برای تولید خودروهای سلول سوختی ارزانتر صورت گرفته است. گفته میشود نسل بعدی تویوتا میرای در اوایل سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد و احتمالاً سیستم سلول سوختی قویتر و جمع و جورتری خواهد داشت.
چیز زیادی درباره نسل بعدی میرای نمیدانیم اما این خودرو میتواند بُردی بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر داشته باشد. این محدوده حرکتی تا سال ۲۰۲۵ میتواند به ۱۰۰۰ کیلومتر برسد.
تویوتا ظاهراً برنامههایی هم برای تولید دیگر خودروهای سلول سوختی از جمله تراک ها و شاسی بلندها دارد. انتظار میرود این خودروها حدود سال ۲۰۲۵ عرضه شوند و البته نسخههای تجاری سلول سوختی هم تولید شود.
PARTHIAN
۱۰ مرداد ۱۳۹۷این کامیون برند کنوورث هست و مدل t680
فک کنم این پروژه با همکاری کمپانی پاکار شکل گرفته
محمد
۱۰ مرداد ۱۳۹۷چقدر کامیونهای با دماغه این شکلی دوست داشتنیه
Mohamad
۱۰ مرداد ۱۳۹۷تویوتا بصورت موازی میخواد سرمایهگذاری روی سوخت هیدروژنی و الکتریکی رو پیش ببره.
چنین کاری هزینه هنگفتی میطلبه واقعا
یعنی میشه آینده ای با کامیون های هیدروژنی و سواری های الکتریکی با برد بسیار زیاد متصور شد؟
PARTHIAN
۱۰ مرداد ۱۳۹۷یه موقع میرسه
که نیروگاهها فقط سوخت فسیلی مصرف میکنن
احتمالا نوه های ما این دگرگونی رو تجربه میکنن
محمد
۱۰ مرداد ۱۳۹۷دوست عزیز بعید میدونم
شما احتمالا تا ۱۰ – ۱۵ سال دیگه در قید حیات باشید
که انشاله خدا عمر با عزت بهتون عطا کنه، خودتون هم میتونید نظارهگر باشید
شما ۱۰ سال پیش تصور موبایل و … رو میکردی؟؟؟
PARTHIAN
۱۱ مرداد ۱۳۹۷من بیست پنج سالمه
دگرگونی هم که گفتم واسه ۵۰ سال آینده س و پیش بینیش کاملا واضحه
امیر.عارف
۱۰ مرداد ۱۳۹۷بابا ایول تویوتا کامیون هم آره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۷تویوتا آینده نگرترین شرکت خودروسازی دنیا با اختلاف هست، اگر به تاریخ مراجعه کنیم تکنولوژی هیبریدی هم توسط تویوتا ساخته شد اگر اشتباه نکنم سی سال قبل
سام
۱۰ مرداد ۱۳۹۷بله وست عزیز،تویوتا را به نوعی می توان از اساتید طراز اول خودروسازی در دنیا دانست.شیوه مدیریتی تویوتا سال هاست که در کمپانی های متعدد دنیا به کار بسته می شود حتی در میان خودروسازان مشهور ژرمنی.
محسن
۱۰ مرداد ۱۳۹۷به نظر من که داره کار بیهوده میکنه، هیدروژن نیاز به پمپ جداگانه داره بعد بحث انتقال و نگه داریش مشکل داره؛ کلا به دردسرش نمی ارزه تا وقتی که امکان ساخت مدل برقی هست. خودرو های گاز سوز هم برای رفع مشکل الودگی هوا و برای کشوری مثل ایران که همه جا خط لوله گاز طبیعی داره مناسبه و به همون دلایل قابل استفاده در سطح جهانی نیست.
حمیدرضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۷کم کم همه خودروسازها میره به سمت خودروهای هیدروژنی الان هوندا و هیوندای و تویوتا و جنرال موتورز سالهای دیگه هم باقی خودروسازها بعدم اگر همه به این سمت برن همه خودرهای برقی بیشتر میشه هم اینکه دیگه اثری از پمپ بنزین نخواهد بود بعد ما می مونیم و بنزینامون
دیروز یه خبری شنیدم که عربستان داره نیروگاه برق 1000 مگاواتی خورشیدی در صحرای نزدیک عراق میسازه و تا دو سال دیگه ازش بهره برداری میشه یکم دیگه بمونیم از خاورمیانه هم عقب میفتیم