سام کاویانی: برخی از مدلهای تویوتا مثل کرولا، کمری، لندکروزر و هایلوکس و… از شهرت جهانی برخوردارند و اکثر خریداران خودرو در اقصی دنیا با این اسامی کمابیش آشنایند؛ اما برخی از مدلها هستند که تنها در جغرافیای خاصی اعم از یک کشور و یا قاره عرضه میشوند و کمتر اسامیشان به گوش اشخاص خورده است. یکی از این مدلها که سالهاست در آسیا و آمریکای جنوبی تولید میشود، اتیوس نام دارد که در این متن بهطور مختصر به آن میپردازیم.
اتیوس (ETIOS)، خودروی کوچکی از کلاس سابکامپکتهاست که در انواع سدان، هاچبک و نیز کراس تولید میشود. نام اتیوس برگرفته از لغت یونانی “ETHOS” است که به معنای روح، هویت و ایدهها میباشد. نسخه سدان این خودرو که به لحاظ ابعادی کمی کوچکتر از پژو ۴۰۵ است، برای نخستین بار، اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی، به هیئت یک خودروی کانسپت در نمایشگاه خودروی دهلی هند به نمایش در آمد و تولید آن نیز از ماه دسامبر همان سال آغاز شد؛ اما نسخه هاچبک این خودرو که با نام اتیوس لیوا (LIVA) و یا اتیوس والکو (VALCO – فقط در اندونزی) فروخته میشود کمی دیرتر و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ به بازارهای جهانی معرفی شد. در این میان، نسخه کراس اتیوس که بر مبنای نسخه هاچبک آن توسعه یافته است از سال ۲۰۱۴ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. هر دو نسخه سدان و هاچبک اتیوس بر مبنای پلتفرم EFC تویوتا تکوین و توسعه یافتهاند. نسخه سدان اتیوس تنها در کشورهایی چون برزیل و هند در حال تولید است و نسخه هاچبک آن هم در برزیل، هند و اندونزی.
انواع تویوتا اتیوس با پیشرانههای متفاوتی اعم از بنزینی و دیزلی در کشورهای میزبان خود به تولید میرسند. پیشرانههای بنزینی در انواع ۱.۲ و ۱.۵ لیتری، به ترتیب از توانی معادل ۸۰ و ۹۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۰۴ و ۱۳۲ نیوتنمتر بهره برده و هر دو نیز چهار سیلندر هستند؛ اما پیشرانه دیزلی تنها در یک گزینه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری عرضه میشود که از توانی معادل ۶۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۷۰ نیوتنمتر برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، تمامی مدلهای اتیوس تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشوند.
نسخه ۱.۲ لیتری بنزینی هاچبک اتیوس و یا همان لیوا (LIVA) با بهایی بین ۵۷۶ الی ۶۴۵ هزار روپیه در بازار هندوستان فروخته میشود که معادل دلاری آن بین ۸,۸۷۰ الی ۹,۹۳۰ دلار بالغ میگردد. نسخه ۱.۵ لیتری سدان نیز با بهایی معادل ۷۰۹ الی ۸۰۰ هزار روپیه برچسب خورده است که با تبدیل آن به دلار آمریکا ارقامی بین ۱۰,۹۲۰ الی ۱۲,۳۲۰ دلار به دست میآید؛ و نسخه فول ۱.۵ لیتری بنزینی اتیوس کراس نیز با بهایی معادل ۸۲۴ هزار روپیه و یا حدود ۱۲,۶۹۰ دلار فروخته میشود.
2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، قفل ایمنی کودک، کمربندهای ایمنی سه نقطهای، ایموبلایزر، بخار زدای شیشه عقب، خروجی برق ۱۲ ولت در جلو، تهویه مطبوع دستی، نگهدارندههای فنجان، دستگیره درب کرومی، ریل سقفی، آنتن سقفی، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم صوتی مجهز به رادیو AM/FM با قابلیت پخش CD/MP3 و درگاههای USB/AUX با اتصالات بلوتوث و چهار عدد بلندگو و…
مدل سدان: طول/عرض/ارتفاع: ۴۳۶۹/۱۶۹۵/۱۵۱۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلیمتر و وزن حدود ۹۳۵ کیلوگرم
مدل هاچبک: طول/عرض/ارتفاع: ۳۸۸۴/۱۶۹۵/۱۵۱۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلیمتر و وزن حدود ۹۱۵ کیلوگرم
مدل کراس: طول/عرض/ارتفاع: ۳۸۹۵/۱۷۳۵/۱۵۵۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلیمتر و وزن حدود ۹۵۰ کیلوگرم
WIKIPEDIA.ORG
CARWALE.COM
و…
حسین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶چرا محصولات ارزان تویوتا ، هیوندا ، کیا ، سوزوکی و … که فقط در کشور های روبه توسعه عرضه میشه ، به ایران نمییاد؟
مهرداد
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶چون روی پراید سود هست
ali
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ای کاش میشد چندتا مدل ارزان قیمت تویوتا مثل این مدل تو ایران مونتاژ میشد و زیر 50 تومن قیمتش بود…تا ماشین با کیفیت ولی نسبتا ارزان هم بود تو ایران… ( مدل هاچبک و 1.5 لیتری ایش رو کاملا به ساندرو ترجیح میدم . داشبورد و اکانات و کیفیت بهتری هم داره ..)
#ali.m#
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶8هزار دلار با دلار 3500 حساب کنی میشه 28 تومن با حساب تعرفه گمرک میشه 60 تومن .ایرتویا هم 30تومن میکشه روش میشه 90تومن .در بهترین حالت .
SS
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶البته سلیقه خیلی مهمه و تویوتا هم به کیفیت خوب شهرت داره
اما کسانی که این مدل رو سوار شدن نظر دیگه ای دارن و ساندرو (جدید) رو به این ماشین ترجیح میدن
ریویوی این ماشین در افریقای جنوبی رو ببینید
http://www.cars.co.za/motoring_news/toyota-etios-15-sprint-2017-video-review/43305/
قیمت این ماشین هم در افریقای جنوبی حدود 35 هست که با توجه به اینکه نسخه پایه یاریس کمتر از 40 و ساندرو استپ وی 2017 فول هم کمتر از 40 قیمت میخوره به نظر من به صرفه نیست
بهنام
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶چقدر ال نوده، هاچبکش چقدر ساندروئه، توان موتورش، طراحی داخلیش و …
چرا؟
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶اره چراغاش خیلی شبیه ال نوده
Regera
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶قشنگ مشخصه تندر ۹۰محبوب ما رو داچیا از این کپی کرده.
فيصل.
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ی چیزی هم قیمت ال نود که ایران بیشتراز ۴۰ ملیون میفروشن. حداقل اگ دنبال مونتاژ ژاپنیا بودن وزیر خارجه ژاپن مث فرانسویا علیه کشور موضع نمیگرفت صبح تا شب
پرهام
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ب شخصه روی ۱۲.۶۹۰ دلار
۳۱۰ دلار میزارم اسپارک میخرم?
حداقلی ترین برتریش نسبت ب این وجود ده ایربگ تو مدل استاندارده نه دو ایربگ عین پراید?
https://goo.gl/images/dQOt3C
این تو مدل پایه هم همینه!
امین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶چقدر بی ریخته
Aref
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶حیف لوگو تویوتا که رو این ماشینه ، تا قبل اینکه با هاش رانندگی کنم فکر میکردم حد اقل های تویوتا رو داره ولی چند باری که تستش کردم نا امید شدم .گیربکس و فنربندی خشکی داره کلا کیفت سواریش پایین تر از ال نود هست .
reza
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶تو آفریقا هستی؟؟؟ :-)
آرش
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶واژه اقتصادی توی ایران خنده داره
مثلا میتسوبیشی میراژ اقتصادی اینجا صد تومن قیمت داره …
والا پرایدم دیگه اقتصادی نیست داره به لوکس تبدیل میشه
تیبا ۲ بیست و هشت تومن ، ساینا ۳۰ تومن و کوییک ۴۵ تومن …
دقت داشته باشید ماشین های فوق همه پلتفرم پراید موتور پراید زیر و بند پرید در یک کلام پرایدی با نام های مختلف هستند …
حالا پراید اقتصادیه ؟
اینم اگه بیاد تو ایران صد و هفتاد هشتاد قیمت میخوره
مهدی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶لطفا اگه میشه در مورد تویوتا اونسیس هم مقاله بذارید و اینکه چرا اونسیس تو اروپا اینقدر فراوان هست بیشتر از هر مدل دیگه ولی تو بقیه بازارا نیست avensis
مهدی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶تویوتا از ال۹۰ تقلب کرده یا ال ۹۰ از تویوتا؟ فرم چراغ ها صندوق عقب ارتفاع ماشین کاملا ال ۹۰ هست
ali
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶کلا طراحی این شکلی کیلومتر بدجور تو ذوق میزنه
باید سرت هی بچرخونی نگاه کیلومتر کنی ..
زهير
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶o,خودرو اقتصادی، معمولا طراحی، قطعات و پیشرانه عاریتی و امانتی دارد.
بدنه این خودرو، از لوگان استفاده شده است. مدلی اولیه آن، کاملا با ال -90 مشابه است.
طراحی داخلی از تویوتا یاریس 2008، استفاده شده است