تجربه و آزمایشتویوتاچشم انداز

تویوتا FJ کــروزر

جی‌فاکتور: نمای بیرونی اف جی کروزر و مخصوصا جلوپنجره آن برای شما یاد آور ترکیبی از حجمهای بدنه هامر، لندکروزر دهه ۹۰ و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه ۶۰ که در کشورمان بدلیل حضورشان در۸ سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزر جبهه‌ای میشناسیم است.

Toyota FJ Cruiser

این خودرو علی رقم اینکه بخشهای زیادی از قطعات پلت فرم و بدنه اش از تویوتا 4runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادر ژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و در جاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست، البته ضرباتی که به فرمان منتقل می‌کند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما در طول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که می‌توانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید!

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی ۷۰ صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو به مراتب بهتر شده است.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود. دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها، فرمان گوشتی، کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید در اطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهر دو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) در هنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و در کل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

 

این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیار وسیعی هم در اطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.

همچنین بدلیل موتور V6 اما ۴ لیتری ۲۶۰ اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال 4L یعنی قفل نیرو در هر ۴چرخ قرار داد براحتی شیب ۴۰ درجه را اف‌جی بالا می رود ولی در تست یک شیب ۵۰ درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از اف‌جی توقع صعود در چنین شرایطی راداشت، زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سال‌ها مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند!

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی ۱.۹ تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور ۳۶۸ نیوتن متری‌اش را به رخ میکشد که در زمانی حدود ۸.۵ ثانیه ( ۷.۳ ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی ۱۰۰ ، در ۲۵.۵ ثانیه روی ۱۶۰ کیلومتر و ثبت ۴۰۰ متر روی ۱۶ ثانیه با سرعت ۱۳۵ کیلومتر حاصل میشود.

البته سیستم تعلیق آن به خوبی که در آفرود عمل می کند در شهر اینگونه نبوده و دست اندازهای کوچک را درخود بروز میدهد. صدای موتور نیز مثل سایر محصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور در داخل کابین میشود که میتوان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبه‌ای و البته زوایه ۹۰ درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که در سرعت‌های بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک در حال مواجهه با باد است.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم و اسپورت که به خوبی بدن را درخود میگیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو و اطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آن هم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال ۱۲ فوت است!

ردیف عقب نیز برای ۳ سرنشین با قد ماکزییم ۱۸۵ سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

 

البته یکی از مسائلی که می تواند جزو نکات منفی باشد این بوده که باز کردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن باز کردن درب جلو و البته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست، پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود ۲۵ هزار دلار می‌توانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد و در بعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاده را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت و یک تجربه جدید بوده همه چیز این خودرو ازطراحی و فضا و سواری و…متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادارتر، نرم‌تر، مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده در شهر و کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب اف‌جی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته می‌شود احتمال آنکه تویوتا تا سال ۲۰۱۳ به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی اف‌جی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی میتواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند در آفرود باز هم بدرخشد.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
کاتالوگ تویوتا اف جی کروزر (نمایندگی ایرتویا)

………………………………………………………………………………………….

# متن فوق چکیده‌ای است از مقاله «قوچ ژاپنی» ؛ به نویسندگی «مسیح فرزانه» ؛ چاپ شده در سیصد و چهل و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

مطالب مشابه

‫۱۰۹ دیدگاه‌ها

  1. Matin

    ۴ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین به نظرم بهترین ماشین در جهان کى گفته زشت لطفا زود قضاوت نکنید.

    1. Zonda R

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      سال 91
      86 میلیون بود
      سال 93
      250 میلیونه

      1. رضا

        ۲۷ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اینجا ایران قیمت ها ثانیه ای تغییر میکنه

      2. nima

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (14 ديدگاه)

        سال ۱۴۰۱ چندین میلیارده😐😐

    2. سعید

      ۶ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1470 ديدگاه)

      بهترین رنگش همین آبیه

  2. رهام

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (183 ديدگاه)

    از لندرور که قشنگتره

  3. امین

    ۲۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عاشقشم

  4. سعید

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که تا عمر دارم کار هم بکنم دستم به این ماشین نمیرسه ، اما خیلی با این ماشین حال میکنم ، تو خیابون که میبینم همش خودمو تصور میکنم که پشت فرمونش نشستم . خدایا یعنی میشه …..

    1. سعید

      ۱۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (479 ديدگاه)

      منم با این ماشین خیلی حال میکنم
      پدر آفروده

  5. maryam

    ۲۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که عاشقم خیلی دوسش دارم ای کاش منم میتونستم داشته باشمش اما فقط عکسشو دارم اسباب بازیشم تا حالا ندیم بخرم………… من که تا آخر عمرم روزی سه شفتم کار کنم نمیتونم داشته باشم اما ما که تو خیابون میبینیم لذت میبریم

  6. سيامك

    ۲ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرتون اف جی کروزر بهتره یا ix55 ؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. ياسين محمدي

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیز. ۵۵یک خودروی آنرود باتوان مانور بالاست. امکانات بالا ولوکس تر است.
      اما تویوتا اف جی با قیافه ی آفرود و نرّه قوچی اش یه سلیقه ی دیگه میخواد.
      ولی به نظر من تویوتا رو نمیشه با هیوندای مقایسه کرد.
      تا اف جی آینه ی بغلش بشکنه ۵۵ لگن میشه

    2. Zonda R

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      تویوتا کجا و هیوندای کجا!!

  7. آرش

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تویوتای ژاپنی رو با هیوندای کره ای مقایسه می کنید . اونم تویوتا !
    از نظر فنی زمین تا آسمان تفاوت دارند

  8. reza

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    بستگی داره ماشینو برای چه کاری می خوای
    Ix55 یک suv خونوادگی هست
    ولی اف جی کرورز برای کسای هست که دوست دارن با ماشینشون برن اف رود
    البته ix55 ارزش خرید در برابر قیمتش نداره

  9. kaveh

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ماشین فوق العاده ایه FG خریدم البته پلاک منطقه آزاده ….ماشین شیک و کاملیه

  10. فرزانه

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام عالیه من چن بار سوار شدم واقعااااااااااااا توپه باهش ۲۰۰تا میرفتم انگارن انگارک سرعتم زیاده.

  11. اشکان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دیوانه وار دوسش دارم به این میگن ماشین برند تویوتا از لحاظ رتبه بندی چهارمین برند مورد اطمینان جهان ولی از نظر من اولینه اینو بخری 100 سال با خیال راحت برونش

  12. بهزاد محمدخاني

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام دوستان؛من تجربه رانندگی ۱۴۵هزار کیلومتری با این ماشین را دارم واقعا عالی هست بواسطه شغل ام که مهندسی معدن هست تمام جاده های آفرود را باش تست تخصصی کردن واقعا بی نظیر هست و موتور کاملا واتر پروف دارد و گیربکس اش روی سرعت ۱۸۰بخاطر ایمنی اش توسط کمپانی قفل شده است…

  13. pishvaa

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون عزیزایی که دوست دارن این ماشینو بخرن ولی توی رویا هم باورشون نمیشه بهم یه سر بزنن<<<m.bahadoriyan@gmail.comخوشحال میشم کمکتون کنم ""

  14. جواد

    ۲۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قیمتشم الان نمایندگی ۲۳۵تومنه
    بازار۳۴۵تومنه
    ولی خداییش می ارزه

  15. reza

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تو یک کلمه بگم عاشقشم

  16. جواد

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    هر کلیپی از این شاه کار آفرود خواستین من دارم بهم بگین تا براتون بفرستم

    gjavad80@yahoo.com

  17. Ali

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (59 ديدگاه)

    عجب چیزیه :/
    کاش مشید میخریدمش

  18. sepehr

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من بین اینو پرادو دو در موندم/راهنماییم کنید؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

  19. مهدی

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین معرکه هستش و بهش ایمان دارم

  20. احسان

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    تو قشم ومنطقه ازاد این ماشین 40 میلیون هستش و اصلا هم گرون نیست

  21. reza

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نهایت لذت رو رانندگی با این ماشین میشه داشت .ان شالله منکه خواهم خرید

  22. احمد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حالا بخرم یا نه؟؟؟!اینجا پلاک اروندش قیمتش ۱۳۰میلیونه

  23. نیما

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا پرادو دو در tx یااف جی؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا