جیفاکتور: نمای بیرونی اف جی کروزر و مخصوصا جلوپنجره آن برای شما یاد آور ترکیبی از حجمهای بدنه هامر، لندکروزر دهه ۹۰ و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه ۶۰ که در کشورمان بدلیل حضورشان در۸ سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزر جبههای میشناسیم است.
این خودرو علی رقم اینکه بخشهای زیادی از قطعات پلت فرم و بدنه اش از تویوتا 4runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادر ژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و در جاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست، البته ضرباتی که به فرمان منتقل میکند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما در طول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که میتوانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید!
اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی ۷۰ صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو به مراتب بهتر شده است.
ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود. دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها، فرمان گوشتی، کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید در اطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهر دو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) در هنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و در کل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.
این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیار وسیعی هم در اطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.
همچنین بدلیل موتور V6 اما ۴ لیتری ۲۶۰ اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال 4L یعنی قفل نیرو در هر ۴چرخ قرار داد براحتی شیب ۴۰ درجه را افجی بالا می رود ولی در تست یک شیب ۵۰ درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از افجی توقع صعود در چنین شرایطی راداشت، زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سالها مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند!
اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی ۱.۹ تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور ۳۶۸ نیوتن متریاش را به رخ میکشد که در زمانی حدود ۸.۵ ثانیه ( ۷.۳ ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی ۱۰۰ ، در ۲۵.۵ ثانیه روی ۱۶۰ کیلومتر و ثبت ۴۰۰ متر روی ۱۶ ثانیه با سرعت ۱۳۵ کیلومتر حاصل میشود.
البته سیستم تعلیق آن به خوبی که در آفرود عمل می کند در شهر اینگونه نبوده و دست اندازهای کوچک را درخود بروز میدهد. صدای موتور نیز مثل سایر محصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور در داخل کابین میشود که میتوان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبهای و البته زوایه ۹۰ درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که در سرعتهای بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک در حال مواجهه با باد است.
درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم و اسپورت که به خوبی بدن را درخود میگیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو و اطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آن هم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال ۱۲ فوت است!
ردیف عقب نیز برای ۳ سرنشین با قد ماکزییم ۱۸۵ سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!
البته یکی از مسائلی که می تواند جزو نکات منفی باشد این بوده که باز کردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن باز کردن درب جلو و البته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.
فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست، پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود ۲۵ هزار دلار میتوانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد و در بعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاده را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت و یک تجربه جدید بوده همه چیز این خودرو ازطراحی و فضا و سواری و…متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادارتر، نرمتر، مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده در شهر و کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب افجی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته میشود احتمال آنکه تویوتا تا سال ۲۰۱۳ به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی افجی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی میتواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند در آفرود باز هم بدرخشد.
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیدهای است از مقاله «قوچ ژاپنی» ؛ به نویسندگی «مسیح فرزانه» ؛ چاپ شده در سیصد و چهل و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.
امير
۲۹ خرداد ۱۳۹۱داخلش غیر قابل تحمله .
amir hpr
۲۹ خرداد ۱۳۹۱بیرونش هم همینطور
كوروش
۲۹ خرداد ۱۳۹۱اصلن با سلیقه ایرانی جور نیست
فريا
۳۰ خرداد ۱۳۹۱اصلن با سلیقه ایرانی جور نیست ?????!!!!!!
((خلایق هر جه لایق ))
برو با ((وانت باردو))ی ایرانیت حال کن.
((خلایق هر جه لایق ))
خسته
۲ تیر ۱۳۹۱فدای سلیقه ایرانیت!!! راس میگی، پراید کجا تویوتا کجا؟
amir hpr
۲۹ خرداد ۱۳۹۱ولی جدا از قیافش شتابش فوق العاده است.
اگه واقعا 7.3 باشه شتابش از ازرا بهتره.
ariya
۲۹ خرداد ۱۳۹۱ولی من مورانو رو ترجیح می دم
شاهین
۲۹ خرداد ۱۳۹۱داخلش شبیه نیسان وانت بید :-D
ye bande khoda
۲۹ خرداد ۱۳۹۱وای اگه من یکی از اینا داشتم!!!!!!
اونوقت میفروختمش باهاش صدتا پیکان آفرود میخریدم!
مدل 58 قرمز گوجه ای فنر خوابیده ساب در حد خر
روشن کن با رفیقات برو دشت و دمن
به به! جوجه ای بزنیم اون روز
احمد.ف
۲۹ خرداد ۱۳۹۱هامر ژاپنی!
MATIN
۲۹ خرداد ۱۳۹۱انگار زلزله که این جند سال اخیر تو ژاپن امده رو طراحی خودروهاشون تاثیر گذاشته !
شیما
۲۹ خرداد ۱۳۹۱واسه اونجا اقتصادی هست واسه اینجا نه !
قیمتش یه مقدار بیشتر از 100 میلیونه!
شیما
۲۹ خرداد ۱۳۹۱تازه این مدل های تویوتا که توی ایران هست همه اندونزی هستن … ژاپنی نیستن
MATIN
۲۹ خرداد ۱۳۹۱شیما خانوم اگه باشه ام نباید چیزی گفت !!!
نیست که همه خودروهای (سمند و پراید و 206و … )همه قطعات چینی هستن با این حساب نباید زیاد واسه ژاپنیا کوری خوند!!!
ali
۲۹ خرداد ۱۳۹۱ای چیه بابا خیلی خرکیه شیب شیشه ی جلوش افتضاحه
من یه پیکان 83 دارم و یه 206 صندوق دار پنجشنبه ها عصر با 8 تا از بچه ها با پیکان میریم اطراف شهرمون یه پارک جنگلیه با کلی تپه 3 /4 متری هست کلی با این ماشین میپریم از روشون و این ماشین آخش در نمیاد اخیرا هم میخوام کروک ش کنم
ali125
۲۹ خرداد ۱۳۹۱واقعا ماشین خوبی من که خیلی خوشم اومد کاش یکی شو داشتم به به از هر نظر قابل قبوله به به دنده اتمات که هست دیگه چی می خوایی حال میده برای کوه رفتن
ARYAN
۲۹ خرداد ۱۳۹۱fj تنها یک چاق وحشی نیست این خودرو واقعا یک بیابانگرد ایده آل است.fj cruiser یک SUV متوسط است که کاملا برای کاربرد خارج از شهر طراحی شده.در واقع FJ اولین خودرو در این سبک است که وارد ایران میشود.این شاسی بلند دودر از قابلیت فوق العاده ای در بیابان برخوردار است.و در عین حال امکانات رفاهی چندانی برای مشتریان شهری ندارد.اگر چه ظاهر خاص و جذابش بسیاری را برای خرید و استفاده ی آن در شهر ترغیب میکند.
lpln
۲۹ خرداد ۱۳۹۱من داداشم هر 3-4 ماه یه بار ماشین عوض میکنه ولی از وقتی که از یه سال پیش اف جی رو خریده قصد عوض کردنشو نداره…..واقعا خیلی شتاب خوبی داره…هر ماشینی رو که بگی تو کورس گذاشتن میمالتش زمین حتی داداشم با لندکروزر کورس گذاشت مسابقه رو برد…..من خودم جنسیس دارم میخوام عوضش کنم اف جی بخرم…..ولی منتظرم که داداشم اینو چپ کنه تا به قیمت چپه ازش بخرم..آخه خیلی ماشین چپ میکنه :D
م ح صا
۲۹ خرداد ۱۳۹۱http://www.youtube.com/watch?v=kO324QdZwwg&feature=related
به این راحتیا چپ نمیشه
amir hpr
۳۰ خرداد ۱۳۹۱یعنی جنسیس رو با این عوض میکنی تو؟
واقعا چی بگم بهت…
RahgoZar
۲۹ خرداد ۱۳۹۱من یه C200 تمیز میخرم در این رنج قیمت
م ح صا
۲۹ خرداد ۱۳۹۱این ماشین به این راحتیا چپ نمیشه !!!
به عنوان مثال کافیه این کلیپ رو ببینید:
http://www.youtube.com/watch?v=kO324QdZwwg&feature=related
yashar
۳۰ خرداد ۱۳۹۱کله قوچی…!
amir
۳۰ خرداد ۱۳۹۱بدنه و داخلش و ویژگی هاش شبیه تندر 90 100 ملیونیاست
masood
۳۰ خرداد ۱۳۹۱in amirkhan khoob az mashin mifahme maloomeke sanate kore az zhapon sartare
sage ye mashine zhaponi be in ahanparehaye korei miarze
m.i.s
۳۰ خرداد ۱۳۹۱دوستان به یک نکته توجه کردید تو ساییت تویوتا قیمت این ماشین بین 25 تا 27 هزار دلار اعلام شده یعنی کمتر از وراکروز 28 هزار دلاری اونوقت قیمت وراکروز 97 میلیونه و قیمت این ماشین 112 میلونه یعنی حدود 4.5 برابر!!!!! تازه اونم تحویل 2 ماهه اونم اگه بدن!!!! ما دیگه چقدر بدبختیم
galardo
۳۰ خرداد ۱۳۹۱سلامى گرم خدمت مدیر, سردبیر, و تمام اعضا سایت.
یه مشکلى داشتم. چرا saveکردن عکسها امکانپذیر نیست.
ممنون از سایت خوبتون
سردبیر
۳۰ خرداد ۱۳۹۱سلام. قاعدتا برای ذخیره عکسها نباید مشکلی باشد. کافیست روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را انتخاب کنید. اگر مشکلی باشد، احتمالا از مرورگر شماست. لطفا از مرورگرهای بروز مثل کروم یا فایرفاکس استفاده نمایید.
شاد باشید
فريا
۳۰ خرداد ۱۳۹۱این اونجا 26000 دلار هست یعنی کمتر از 26 میلیون خودمون . تو ایران سال 1345 دلار 36 تومان بوده . اگه ثابت می موند چی میشد ؟
اینجا ایران اف جی 9 میلیون تومن . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رشید
۱۲ شهریور ۱۳۹۱سلام
مشخص نیست نرخ ارز رو از قدیم تا حالا از کجا استخراج کردین.
قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی نرخ دلار به ازای هر دلار 7 تومان بوده و امروز هم حدود 2100 تومان میباشد.
hossein
۳ تیر ۱۳۹۱bebakhshid man injori neveshtam
man in mashin ro daram az lahaze shetab vagan
saniye ta 100 mire 7
vali inam yadetoon nare har 360 km ye bake 55lit mikhad
Ali
۳ تیر ۱۳۹۱ها ای (( آزرا دهنده )) که گفتی ای یعنی چه ؟؟؟
25
۳ تیر ۱۳۹۱مشخصاتش در حد GXR هست تازه اون خوشگلترم هس البته درسته به پای خودرو های ساخت داخل نمیرسه
علی
۴ تیر ۱۳۹۱منی سایپایئ سی خوش
IMAN
۴ تیر ۱۳۹۱عقب ماندگی تاسف بار صنایع خودرو سازی کشور در زمینه طراحی و ساخت خودرو باعث به وجود آمدن این ذهنیت در اکثر ما ایرانیها گردیده که تولیدات و طراحیهای کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا-اروپا یا کشورهایی مانند کره و ژاپن بی عیب و نقص میباشند
در صورتی که به نظر بنده طراحی این خودرو تنها یک کپی ناشیانه از هامر آمریکایی بوده و در زمینه طراحی داخلی هیچ حرفی برای گفتن ندارد0
رشید
۱۲ شهریور ۱۳۹۱دوست ناآگاه من :)
شما یه تحقیق بفرمائید , سری FJ و قبل از اون سری BJ تویوتا رو از دهه 50 میلادی ببینید , اونوقت متوجه میشید کی از کی کپی زده .
http://www.toyota-global.com/showroom/vehicle_heritage/landcruiser/collection/model_40_1.html
سید علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۱ته قیافه ی کوراندو را دارد ولی ماشین بیابان و کوهستان است
علی
۴ تیر ۱۳۹۱من شخصا پاژن 6 سیلتندر رو به این ترجیح میدم !
علی
۵ تیر ۱۳۹۱واقعا خودروی I FEJ خودروی منحصل به فرد و زیبا است.
با تشکر