جیفاکتور: نمای بیرونی اف جی کروزر و مخصوصا جلوپنجره آن برای شما یاد آور ترکیبی از حجمهای بدنه هامر، لندکروزر دهه ۹۰ و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه ۶۰ که در کشورمان بدلیل حضورشان در۸ سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزر جبههای میشناسیم است.
این خودرو علی رقم اینکه بخشهای زیادی از قطعات پلت فرم و بدنه اش از تویوتا 4runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادر ژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و در جاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست، البته ضرباتی که به فرمان منتقل میکند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما در طول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که میتوانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید!
اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی ۷۰ صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو به مراتب بهتر شده است.
ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود. دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها، فرمان گوشتی، کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید در اطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهر دو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) در هنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و در کل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.
این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیار وسیعی هم در اطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.
همچنین بدلیل موتور V6 اما ۴ لیتری ۲۶۰ اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال 4L یعنی قفل نیرو در هر ۴چرخ قرار داد براحتی شیب ۴۰ درجه را افجی بالا می رود ولی در تست یک شیب ۵۰ درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از افجی توقع صعود در چنین شرایطی راداشت، زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سالها مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند!
اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی ۱.۹ تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور ۳۶۸ نیوتن متریاش را به رخ میکشد که در زمانی حدود ۸.۵ ثانیه ( ۷.۳ ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی ۱۰۰ ، در ۲۵.۵ ثانیه روی ۱۶۰ کیلومتر و ثبت ۴۰۰ متر روی ۱۶ ثانیه با سرعت ۱۳۵ کیلومتر حاصل میشود.
البته سیستم تعلیق آن به خوبی که در آفرود عمل می کند در شهر اینگونه نبوده و دست اندازهای کوچک را درخود بروز میدهد. صدای موتور نیز مثل سایر محصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور در داخل کابین میشود که میتوان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبهای و البته زوایه ۹۰ درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که در سرعتهای بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک در حال مواجهه با باد است.
درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم و اسپورت که به خوبی بدن را درخود میگیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو و اطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آن هم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال ۱۲ فوت است!
ردیف عقب نیز برای ۳ سرنشین با قد ماکزییم ۱۸۵ سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!
البته یکی از مسائلی که می تواند جزو نکات منفی باشد این بوده که باز کردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن باز کردن درب جلو و البته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.
فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست، پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود ۲۵ هزار دلار میتوانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد و در بعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاده را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت و یک تجربه جدید بوده همه چیز این خودرو ازطراحی و فضا و سواری و…متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادارتر، نرمتر، مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده در شهر و کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب افجی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته میشود احتمال آنکه تویوتا تا سال ۲۰۱۳ به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی افجی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی میتواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند در آفرود باز هم بدرخشد.
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیدهای است از مقاله «قوچ ژاپنی» ؛ به نویسندگی «مسیح فرزانه» ؛ چاپ شده در سیصد و چهل و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.
مسعود
۶ تیر ۱۳۹۱ینی نمیشه یک ماشین هم بیابانی باشه هم توش به اندازه fj زشت و ارزون نباشه ؟؟!!
کماندار
۲۸ شهریور ۱۳۹۱واقعا داخلش طراحی بدی داره
رهام
۲۸ شهریور ۱۳۹۱من شخصا این داشبورد استخوانی رو خیلی دوست دارم
erfan
۳۱ شهریور ۱۳۹۱شما پولدارید
Sam
۸ تیر ۱۳۹۱من ندارم پس نظر نمیدم
بقیه هم از من یاد بگیرن
امیر
۹ تیر ۱۳۹۱پول این ماشین رو بده موهاوی بخر
shayan
۲۱ تیر ۱۳۹۱اینهمه پول بدی بای یه لند کروز جنگی؟
x
۲۲ تیر ۱۳۹۱کی گفته جنگیه؟
به این قشنگی فقط امکانات نداره وگرونه.
علی
۲۳ تیر ۱۳۹۱من 1 ساله موهاوی 8 دارم .مدتیه میخوام اف جی بگیرم.الان قیمتش کذایی شده 122 م.یه تستی ازش گرفتم و کمی هم تحقیق کردم درباره اش ولی هنوز مردد هستم.چون امکانات زیاد موهاوی و کابین لوکس جادارتر و شتاب اون رو از دست میدم.ولی ماشین باکیفیت تر و افرود عالی با زیر بندی محکم.ظاهری اسپرت مختص جوانها.اعتبار نام سازنده.بدنه محکم تر و اسیب کم تر از دست رانندگان بافرهنگ و با گذشت ایرانی.و خصوصا تعلیق نرم تری رو به دست میارم.
بهنام
۲۸ تیر ۱۳۹۱موهاوی شش سیلندر داشتیم شتابش هم خوب بود و مصرف سوخت نسبت به پرادو کمی داشت حدودا صدی 12 بود امکاناتش عالیه وسواری نرم داره در افرود ولی در جاده دس انداز های ریز را منتقل میکنه نه در اندازهی سوزوکی ویتارا ولی عایق کاریش عالیه مشکیش قشنگ تر است به نظر من بهترین رنگش است سفیدش را هم داشتیم ولی مشکیه بهتر بود افجی کروز گران تره ولی پر مصرف تر کم جا تره کم امکانات تر تاز از مهاوی هم بیشتر پلاستیک در ترمیم داخلیش استفاده شده تاز بخاطر در های رولیزرویس اش باید هر دودر و کمربند نفر جلو را باز کرد تا پیاده شد
بهنام
۲۸ تیر ۱۳۹۱مهاوی خیلی بهتر است حیف که قسمت عقب خودرو با عجله طراهی کردند و لرزش فرمان هم نداشت در سرعت های بالا امیدوارم که در مدل 2013 این مشکل حل بشه افجی فقط بخاطر اسم تیوتا گرونه 120ملیون زیادش است به قیافش نمی خوره
احسان
۵ مرداد ۱۳۹۱شبیه تویوتا های قدیمیه که ماشن انتظامی بودن یه کم هم شبیه هامره
پویا
۵ آبان ۱۳۹۲کلا کپی پیست هامره منم موهاوی ترجیح میدم اونایی که میگن موهاوی آفرود نداره در حد قابل قبولی آفرود هست و بهتره تست های آفرودش تو نت چک کنند بهرحال این روزها کی آفرود کوه و کمر با سنگای 20-30 سانتی میخواد؟؟ واقعا ماشین های کیا مثل اسپورتیج، سورنتو و موهاوی هر کدوم تو رنج قیمتی خودشون بهترین انتخابند.
سامان
۷ مرداد ۱۳۹۱فقط جیپ گرند چروکى . حرف نداره .
مسعود
۳ شهریور ۱۳۹۱اصلا ماشین خوبی نیست برادرم یکی داره دوهفته پیش ازش گرفتم وبادوستان از اصفهان رفتیم شمال توراه هر دوساعت یک بار باید حتما پیاده میشدیم تا ستون فقراتمون جابندازیم از بسکی خشک بود مصرفشم باسرعت120صدی 14بود محل قرار گرفتن فرمون نیزخیلی بد بود برای بنده که قدم188خیلی کوچک بود صندلی راننده را که می خواستم بدم عقب جای سرنشین عقب خیلی تنگ میشد
این تازه اولش بود رسیدیم چابگسر فرداش پیاده رفتم بیرون وقتی برگشتیم رفتم سراغش روشن کنم برم ناهار بگیریم
باورم نمیشد روشن نمیشدشاید شما هم باور نکنید ولی روشن نشد رفتیم از رشت مکانیک اوردیم بعد از کلی دردسر متوجه شدیم بدون دلیل کامپیوتر انجینش سوخته
خلاصه رفتیم کل نمایندگی های تهران گشتیم نداشتند
مجبور شدم توسط یکی از اقوام از دبی تهیه کنموتوسط یه مسافر از دبی برام فرستاد تهرانبه مبلغ6500درهم
بعد از کلی دردسر وهزینه خلاصه درستش کردم وتنهایی برگشتم
در کل اون مدل های قدیمیش که توجنگ امبولانس بود بهتر بودند
رشید
۱۲ شهریور ۱۳۹۱سلام
این اتومبیل رو از نظر ظاهر نمیشه با لندکروز و پرادو مقایسه کرد چون بسیار از اونها زیباتره.
از نظر شاسی و موتور دقیقا مثل پرادو هست ولی بسیار از پرادو نرم تره.
سیستم تعلیق گیربکس و دیفرانسیل بهینه شده برای آفرود این اتومبیل رو کاملا از موهاوی متمایز میکنه و من تعجب میکنم که اف جی کروزر با موهاوی مقایسه میشه!
از نظر قیمت این ماشین 30 هزار دلاری با لندکروز 60 هزار دلاری قابل قیاس نیست پس میتونید به راحتی از آپشن های زیاد لندکروز بگذرید و با طراحی داخلی خشن اف جی کروزر کنار بیائید.
با نظر دوستمون که با قامت 188 سانتی متری از جای کم و ناراحت بودن صندلیها شکایت کردن مخالفم , من با قامت 195 سانتی 1500 کیلومتر آفرود سنگین رو تجربه کردم و کمر درد هم نگرفتم بعلاوه اینکه برای جا دادن لوازم سفر هر دو صندلی عقب خوابیده بود و جای مانور زیادی برای صندلی راننده وجود نداشت.
قابلیتهای آفرود این هیولا رو وقتی متوجه میشید که پشت فرمونش بشینید و بزنید به دل کوه و بیابون.
مصرف 11 لیتر در هر 100 کیلومتر (کفی) و 14 لیتر (شهری) فکر نکنم زیاد باشه ؟
در کل من که شیفته این ماشین هستم و اتفاقا یکی از همون جنگیهای قدیمیش رو هم سالهاست که دارم و پدربزرگ و نوه هر دوشون امتحانشونو رو پس دادن.
سامیار
۱۹ شهریور ۱۳۹۱این ماشین بسیار خوبیه و فکر کنم امکاناتش برای یک ماشین آفرود عالی باشه حتی در حد یه ماشین شهری هم هست فقط یکم بزرگه برای شهر!قیمتش یکم بالاست ولی جون میده برای مسافرت از بقیه هم تعجب میکنم مگه میشه تو یه ماشین آفرود ژاپنی اون هم از تویوتا آدم کمر درد بگیره.برادر با این ماشین تو کشورهای دیگه جنگل نوردی وصحرا گردی میکنن!!
علی
۲۹ شهریور ۱۳۹۱260 اسب بخار برای برای یک موتور 4 لیتری خیلی کمه
بازده موتورش تورده D یا E یه
علی
۲۹ شهریور ۱۳۹۱ماکسیما 3 لیتری همین قدرتو داره
علی
۲۹ شهریور ۱۳۹۱طراحی داخلش عین پرایده انگار نه انگار که 100 ملیون پول دادید
farshid
۱ مهر ۱۳۹۱روش فکر میکنم فقط یه مشکل هست اگه پرایدمو بفروشم یه وام قرزالحسنه هم بگیرم مشه 8 میلیون 120 میلیون کم دارم!!!
کماندار
۱۱ مهر ۱۳۹۱قیمت این ماشین حدود 23 هزار دلاره که برا خودشون ماشین نه چندان گرونیه!پس با این میرن آفرود میکنن!نه بیان خیابون پز بدن!
خشايارر
۹ آبان ۱۳۹۱توش نشستم.ماشین باحالیه.ولی من نمیخرمش.نه واسه این که زشته به خاتر این که پولم نمیرسه.ولی اگر پولم برسه بازم نمیخرمش.چون زشته…
نيما
۱۱ تیر ۱۳۹۲خاطر!
حسن
۱۰ آبان ۱۳۹۱با سلام به همه عزیزان لطفا توجه نمایید برای خرید ماشین از شرکت ایر تویا به صورت پیش خرید به هیچ عنوان اقدام نکنید بنده مدت 4 ماه ثبت نام کردم هنوز ماشین ندارند و قرار بوده 2 ماهه تحویل دهند و الان هم میگوند که یا باید پول ماشین پس بگیرم یا صبر کنم به نرخ آزاد ماشین بگیرم به قیمت 2 برابر … به این کار چی میگن؟؟؟؟؟؟
محمد
۲۹ آذر ۱۳۹۱دزدی تو روز روشن :)
ملا
۱۶ آبان ۱۳۹۱در هنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و در کل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.
دوووشواری؟؟؟؟
دووشواری ی ی ی نداریم ما اینجا!
ما با نیسان وانت هم چشم بسته دنده عقب میریم… دووشواری نداره که این!
mohsen
۱۶ آبان ۱۳۹۱اف جی زشته دوس داشتنی . .
amin
۲۸ آبان ۱۳۹۱من با این به عنوان مسافر رو صندلی عقب بودم.قد بلندیم ندارم 180 سانت ولی خدا وکیلی وقتی از ماشین پیاده میشدم انگار دنیا رو به من داده بودن اصلا جا نداره و راحت نیست ولی شتاب گیری ماشین خوبه در ضمن رو 180 کامل پر میکنه واینکه یک کپیاز هامر برای ژاپنی ها بودهو بهتر بود ظرفیت بارش کوچیکتر و صندلی ها کمی عقب تر کشیده میشد تا جا پا بیشتر بود ،سقفش کوتاهه در کل بر خلاف بیرونش که بزرگ بنظر میاد داخل جاداری نداره
نيما
۱ آذر ۱۳۹۱در مورد صداى باد در سرعت هاى بالا:
به احتمال بسیار زیاد مدل امتحان شده داراى باربند استاندارد لوله اى (شبیه عکس هاى مقاله) بوده و صداى باد به بدنه قوطى شکل ان مربوط نیست. اف جى کروزر بدون باربند به هیچ وجه صدا رو به داخل منتقل نمى کنه.
نيما
۱ آذر ۱۳۹۱و البته درمورد طراحى بیرونى به نظرم از نظر رعایت اصول طراحى بهترین طراحى رو میون شاسى بلندهاى تویوتا داره و یکى از بهترین ها میان همه برندهاست. ضمن اینکه کاملا یاد اور نسل قدیمیشه. تنها مشکلش اینه که انگار با هامر هم پیوند خورده و کمى از اصالت خودش فاصله گرفته.
زیبایى سلیقه ایه ولى خب بیشتر مردم ماشینى رو دوست دارن که اول داد بزنه من مدرن و جدید و گرونم و توجه نمى کنن که ظاهر هر ماشینى بخصوص ماشین افرود قرار نیست اینو بگه. خب از نظر این دسته از مردم بنز کلاس جى و لندرور دیفندر هم نمى تونه زیاد جالب باشه.
گرچه من بطور کلى برند تویوتا رو طراح خیلى موفقى نمى دونم(مقایسه کنید با کارخانه هاى درجه اول دیگر) اما اف جى کروزر به لحاظ طراحى بیرونى یک استثناست و بسیار موفق و برخلاف بیرون طراحى داخلش از استاندارد تویوتا هم پایینتره. ضمن اینکه بوى مواد مصرف شده داخل هم خوشایند نیست و حتى قیمت پایینش اینو توجیه نمى کنه.
mammad
۴ آذر ۱۳۹۱جلوش خود هامره
ولی نمی ارزه
علی
۳ دی ۱۳۹۱من عاشق این ماشینم کروزر یکی از بیترین ماشینهای جهان است.
رویا
۱۰ دی ۱۳۹۱اونایی که میگن جادارو راحت نیست کاملا در اشتباه هستن… این ماشین عین یه تانک امنیت کامل داره و خیلی هم راحته.. هم دید عالی داره و هم با فرمون هیدرولیک نرمش بسیار راحته, رانندگی باهاش خیلی خوبه… همه چیش متاله و دوربین بزرگ عقبی که داره و آینه های بزرگ باعث میشه به راحتی عقبو ببینی… برای اونایی که دنبال چیزای فوق العاده خاص هستن میخوره نه اونایی که دنبال عیب و ایراد گرفتنن… کلا ژاپن کارش درسته میدونه چیکار کنه… همون داشبورد استخونی که میگین آدمای فوق تخصص و دانشمند ماهها روی طراحیش کار کردن… ولی چون خاص و مثل طراحی های همه ماشینای معمولی نیست فکر میکنید زشته!!! باید داشته باشین, بعد نظر بدین… الکی که نمیشه ایراد گرفت… خیلی زیبا و قدرتمنده… قیافش اعتماد به نفس کامله… میتونی باهاش صحبت کنی… دوست خوبیه. 4000 موتور آف رود عالی… واسه اونایی که دست اندازارو میخوان به راحتی رد کنن… منکه خیلی باهاش راحتم و مطمئنم هیچی جاشو برام نمیگیره… حتی پورشه کاین که باید تازه فکر کنم…
پویا
۵ آبان ۱۳۹۲میشه بگی رویا خانم دانشمندها رو کجای داشبورد استخوانیش ماهها کار کردند؟
پویا
۵ آبان ۱۳۹۲پورش کاین میخوای روش فک کنی؟؟ شما تانک بخر مگه جنگه:D
hossein
۵ بهمن ۱۳۹۱کافیه به برند رو ماشین دقت کرد.چی نوشته؟!تویوتا؟!!
پس حرف نداره…!!
پویا
۵ آبان ۱۳۹۲اینم شد منطق چی نوشته؟ تویوتا پس حرف نداره
عبدالله بارونیان
۴ شهریور ۱۳۹۴آخه پویا تو خریدی که داری اینقدر نظر منفی میدی ؟
ها پس بگو خریدی ؟
آره من خریدم فوق العاده است
فوق العاده به معنای واقعی !
من یک 2014 پلاک اروند خریدم 110 میلیون ولی 330 میلیون بیشتر میرزه !!!
حالا تو حی نظر منفی بده ولی اون که بخواد بخره حرف های امسال تو دودلش نمیکنه.
قابل توجه اونا که میخوان بخرن حتما بخرید و پشیمان نمیشید
حتی پیش دوستان و آشنایان و حتی دشمنان تعریف شما و ماشینتون رو میکنند !
عکس هاشو نگاه نکنید برید نمایشگاها نگاه کنید اینطور بهتر میفهمید چیه .
اون شرکتی که ساخته میدونست چی بسازه !
HILUX
۶ بهمن ۱۳۹۱هر خودرو دارای کاربری خاصی است و هر خودرو
باید با هم نوعان خودش مقایسه شود اینکه هر کس نظر شخصی و غیر منطقی بدهد اشتباه بوده و صرفا مردم را به اشتباه می اندازد
خودرو های شاسی بلند انواعی دارد که نمی توان گفت همه یک نوع هستند مثلا لندکروزر علاوه براینکه افرودش عالی است برای شهر نیز مناسب است اما سانتافه یک شاسی بلند شهری است.اف جی هم ماشینی تمام عیار برای افروداست.ونرم نبودن وکم بودن زیبایی دلیل بر بد بودن ان نیست همچنین باید بگویم تویوتا ازمن وشما کارش رابیشتر بلد است.