بررسی تخصصی تویوتا سوپرا پریمیوم 2020
صرفنظر از نظراتی که درباره تویوتا سوپرا وجود دارد، ما با یک خودروی اسپورت عالی طرف هستیم. سوپرا خودرویی سریع، توانا و راحت بوده و سواری آرام و پیشرانهای قوی دارد که به خوبی با تجهیزات و تکنولوژی ب ام و هماهنگ شده است. سخت است که عاشق سوپرا 2020 نشویم حتی اگر ارتباطات بسیار واضحی بین آن و ب ام و وجود داشته باشد.
- طراحی (امتیاز 8 از 10)
سوپرا شبیه کفشهای دو مدرن است. کاپوت طویل، اورهنگ های کوتاه و نمای عقب پهن فرم جذابی را به وجود آورده و مواردی همچون اسپویلر ثابت باعث شدهاند ماهیت اسپورت خودرو نمایان شود. در پروفایل هم تنها خودرویی همچون جگوار اف تایپ میتواند به خوبی سوپرا باشد. برخی ویژگیهای سوپرای جدید به DNA همیشگی آن مربوط میشود، مواردی همچون سقفی با دو برجستگی و اسپویلر روی صندوق که اشارهای به مدل نمادین A80 هستند. حتی چراغهای جلوی LED نیز طرح رترو دارند.
دیگر ویژگی طراحی این خودرو که دوستش داریم ورودی هوای زیر چراغ جلوست؛ اما بخشی از ورودیهای هوای این خودرو کاربردی نبوده و به این موارد باید ورودیهای کناری یا ورودیهای بخش عقب را اضافه کرد. این ورودیهای هوا از نظر آئرودینامیکی کاربردی ندارند. تنها موردی که درباره سوپرا دوست نداریم همین قطعات غیرکاربردی هستند.
وقتی درب خودرو را باز کرده و وارد کابین شوید حس کاملاً متفاوتی خواهید داشت. هر فردی که پشت فرمان محصولات ب ام و نشسته باشد سریعاً کابین آلمانی سوپرا را خواهد شناخت. البته کابین خودرو هنوز هم فضای خوبی داشته و از پلاستیکهای مشکی باکیفیت و پوشش چرم در اکثر سطوح استفاده میکند. یک صفحهنمایش 8.8 اینچی سفارشی نیز بالای داشبورد نشسته است. کابین اگرچه خستهکننده بوده اما در کل تر و تمیز، باکیفیت و راحت از کار درآمده است.
- راحتی (امتیاز 8 از 10)
سوپرا بهطور سورپرایز کنندهای در بزرگراهها خوب ظاهر میشود. صندلیهای چرمی قابل تنظیم در 14 جهت فوقالعاده راحت بوده و حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند. همچنین خبری از صدای باد و لاستیک در کابین نیست. تنها چیزی که به کابین وارد میشود صدای جذاب اگزوز است.
واضح است که سوپرا فاقد صندلیهای عقب بوده و شاید این موضوع روی تصمیم افرادی که خواهان خودرویی مسافرتی هستند اثر بگذارد. اگر اینگونه است ب ام و M2 کامپتیشن یا آئودی TT را انتخاب کنید. ورود و خروج به کابین برای افراد قدبلند میتواند کمی سخت باشد و محفظه بار آن جادار نیست. کوروت C8 جدید فضای بار بیشتری داشته و از این نظر حتی پورشه 718 کیمن نیز بهتر عمل کرده است. به غیر این مورد تویوتا سوپرا یک خودروی عالی برای رانندگی روزمره است.
- تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز 8 از 10)
از نظر تکنولوژی کمبودی وجود ندارد. تقریباً همهچیز از صفحه لمسی 8.8 اینچی سفارشی گرفته تا کلید چرخان از ب ام و به ویژه Z4 گرفته شده است. این موضوع هم خوب و هم بد است. از یک طرف ما دوست داشتیم چیزی بیش از یک کپی ژرمنی را ببینیم اما از طرف دیگر سیستم iDrive ب ام و وجود دارد که جزو بهترینهای بازار است.
همهچیز تمیز، کاربردی و با کاربری راحت است. کنترلر iDrive اجازه دسترسی به تنظیمات و آپشن ها را میدهد. همچنین اپل کارپلی نیز که بهصورت استاندارد در نسخه پریمیوم وجود دارد سریعاً ارتباط برقرار میکند. پشت آمپرهای دیجیتالی گزینه شخصیسازی زیادی ندارند اما جزئیات را با گرافیک خوبی به نمایش میگذارند. در واقع سرعت شمار و دورشمار رتروی سوپرا تنها چیزی در کابین است که خاص تویوتا میباشد.
اما برخی از تکنولوژیها با قیمت بالاتر همراه هستند. صفحهنمایش یاد شده به همراه ناوبری و اپل کارپلی بیسیم و همچنین سیستم صوتی JBL با 12 بلندگو جزو پکیجی با قیمت 2460 دلار هستند.
- پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز 8 از 10)
پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربوی ب ام و یکی از گزینههای موردعلاقه ماست و در سوپرا هم فوقالعاده عمل میکند. با قدرت 335 اسبی و گشتاور 495 نیوتون متری و البته یک گیربکس 8 سرعته ساخت ZF، سوپرا توانایی ثبت شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.1 ثانیهای را دارد. البته این خودرو در دنیای واقعی سریعتر حس میشود.
توزیع وزن عالی 50/50 به همراه لاستیکهای بسیار چسبنده میشلین پایلوت سوپر اسپورت باعث میشوند سوپرا در پیچها نیز بدرخشد. در حالت اسپورت رانندگی شاهد سفت تر شدن فرمان و سیستم تعلیق خواهید بود. این خودرو به اندازه برادر خود یعنی 86 آنالوگ حس نمیشود اما شخصیت خاص خودش را دارد.
وقتی حالت پیست را انتخاب کنید سوپرا گزینه مناسبی برای خیابانها نخواهد بود زیرا پاسخ پدال گاز اصلاً خوب نیست؛ اما خب حالت پیست برای پیست خوب است. در اینجاست که خودرو به حداکثر محدودیتهای خود میرسد.
- ایمنی (امتیاز 9 از 10)
آنچه باعث سورپرایز و تعجب میشود میزان تجهیزات ایمنی این خودرو است. در سوپرا ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از مسیر با دستیار فرمان و نوربالای خودکار بهصورت استاندارد وجود دارند. البته کروز کنترل تطبیقی و هشدار ترافیک پشتی با قیمت 1195 دلار در دسترس هستند. خودروی حاضر در تست از تمامی تجهیزات ایمنی فعال یاد شده برخوردار بوده و عملکرد بینقص آنها نیز اثبات شده است.
- مصرف سوخت (امتیاز 5 از 10)
در مقایسه با اکثر خودروها (بخوانید خودروهای اقتصادی)، مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی 9.8/7.5/9 لیتر در هر صد کیلومتر سوپرا جالب نیست. به همین خاطر ما 5 امتیاز به آن میدهیم؛ اما در برابر سایر خودروهای اسپورت مصرف سوخت سوپرا بسیار خوب است.
جگوار اف تایپ 6 سیلندر مصرف ترکیبی 10.2 لیتری داشته درحالیکه مصرف سوخت پورشه کیمن و ب ام و M2 کامپتیشن نیز به ترتیب 9.8 و 11.7 لیتر میباشد. تنها رقیب مستقیم سوپرا که کممصرفتر است ب ام و Z4 M40i با مصرف ترکیبی 9 لیتری میباشد. این در حالی است که ب ام و قدرت و وزن بیشتری دارد.
- قیمتگذاری (امتیاز 8 از 10)
با قیمت پایه 49990 دلاری سوپرا ارزش فوقالعادهای دارد. پورشه کیمن قیمت آغازین 57500 دلاری داشته درحالیکه برای ب ام و M2 کامپتیشن باید 58900 دلار بپردازید. جگوار اف تایپ 4 سیلندر هم قیمت پایه 61600 دلاری دارد. حداقل بهای ب ام و Z4 با پیشرانه 6 سیلندر نیز 64695 دلار اعلام شده اما قیمت نسخه 4 سیلندر آن 49700 دلار میباشد. حتی سوپرا 3.0 پریمیوم موجود در تست که از پکیج 1195 دلاری دستیار راننده سود میبرد با قیمت 56140 دلاری در دسترس است. این خودرو قیمت مناسبی نسبت به رقبا دارد.
- قضاوت نهایی (امتیاز 7.7 از 10)
بله میدانیم تویوتا سوپرا و ب ام و Z4 یک روح در دو بدن هستند. جدای از سقفی جداشدنی دو خودرو از یک پلتفرم، یک پیشرانه و قطعات کابین اکثراً یکسان استفاده میکنند. برای نامی اسطورهای همچون سوپرا، شاید چنین ارتباط عمیقی به مذاق طرفداران تویوتا خوش نیاید اما صادقانه باید گفت این موضوع را باید نادیده گرفت.
مشخصات تویوتا GR سوپرا 3.0 پریمیوم
- پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 335 اسب بخار/495 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 4.1 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 9.8/7.5/9 لیتر در هر صد کیلومتر
- قیمت پایه: 49990 دلار
- قیمت مدل تست شده: 55250 دلار