لندکروزر و پرادو دو نمونه از محبوبترین محصولات تویوتا در بازارهای جهانی و همچنین کشور ما محسوب میشوند. البته پرادویی که در کشور ما شناخته شده در اکثر بازارها با همان نام لندکروزر عرضه میشود اما خب برخی بازارها آن را با نام پرادو میشناسند.
تویوتا در سال ۲۰۲۱ هفتادمین سالگرد عرضه اولین نسل لندکروزر را جشن خواهد گرفت. خودرویی که در ابتدا برای کاربریهای نظامی توسعه یافته بود و تنها ۶ سال پس از جنگ جهانی دوم پدیدار شد.
اواسط دهه ۶۰ میلادی بود که تویوتا نسخه استیشن واگن لندکروزر را برای جلب نظر افراد بیشتر مخصوصاً آنهایی که نیازمند خودرویی کاربردی برای استفاده در مناطق خشن بودند عرضه کرد.
لندکروزر روز به روز بزرگتر و لوکستر شد و در سال ۱۹۹۸ بود که پیشرانه ۸ سیلندر برای آن تدارک دیده شد. تویوتا در بازار بریتانیا این خودرو را به دو بخش جدا تقسیم کرد: مدل فول سایز که با نام آمازون شناخته میشود و نسخه کوچکتر لایت دیوتی که در ابتدا با نام کلرادو عرضه میشد. ما اینجا روی مدلی که بهطور ساده با نام لندکروزر (همان پرادوی خودمان) عرضه شده تمرکز میکنیم.
- نوع خودرو
تویوتا لندکروزر نسل چهارم (از سال ۲۰۰۹ تاکنون) – یک شاسیبلند دو دیفرانسیل بزرگ و کاربردی، آفرود عالی و بسیار قابلاعتماد.
- تویوتا لندکروزر نسل چهارم
تاریخچه
چهارمین نسل تویوتا لندکروزر کلرادو (پرادو) با کد J150 شناخته میشود و دسامبر سال ۲۰۰۹ وارد نمایندگیهای این برند در بریتانیا شد. این خودرو به پیشرانه ۳ لیتری دیزلی ۱۷۱ اسب بخاری و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک مجهز میباشد.
خریداران میتوانستند از بین تریم های LC3، LC4 و LC5 یکی را انتخاب کنند. دو مدل آخری بهصورت استاندارد از نوع هفت نفره بودند درحالیکه تریم اولی از پنج صندلی استفاده میکرد و ردیف سوم صندلیها بهصورت سفارشی در دسترس بود.
تویوتا در دسامبر سال ۲۰۱۳ نسخه فیس لیفت لندکروزر را عرضه کرد که در آن شاهد بهبودهایی در سیستم تعلیق و سیستمهای ایمنی بودیم. تریم های خودرو نیز با تغییر نام به آکتیو، آیکن و اینوینسیبل تبدیل شده بودند. از آگوست ۲۰۱۵ نیز این شاسیبلند بهصورت استاندارد با پیشرانه ۲.۸ لیتری دیزلی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شد.
در ژانویه سال ۲۰۱۸ بود که تریم پایه جدیدی با نام Utility برای این خودرو تدارک دیده شد. داشبورد بازطراحی شده، تجهیزات بیشتر و بدنهای با برخی تغییرات نیز جزو دیگر اصلاحات لندکروزر میباشند.
- چه مدلی را باید انتخاب کرد؟
مدلهای پایهی LC3 که به تعداد کمی در بازار وجود دارند از رینگهای ۱۷ اینچی، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، بلوتوث و استارت بدون کلید سود میبرند. در نسخه رده میانی LC4 میتوان سیستم تهویه مطبوع سه ناحیهای، رینگهای ۱۸ اینچی، صندلیهای برقی ردیف سوم، تریم چرم، صندلیهای جلوی گرم شونده و برقی، چراغهای جلوی خودکار، آینه وسط با تیره شوندگی خودکار، دوربین دندهعقب، ناوبری و سیستم صوتی ارتقا یافته را دریافت کرد.
مدلهای فول LC5 از تکنولوژیهای مربوط به آفرود همچون سیستم تعلیق تطبیقی با کنترل ارتفاع فعال، کرال کنترل، پایش مسیر با نمایش زاویه فرمان و… برخوردار هستند. این خودرو همچنین دارای نمایشگرهای عقب برای بازیهای ویدئویی و تماشای تلویزیون میباشد.
- رقبای تویوتا لندکروزر پرادو
میتسوبیشی شوگان نزدیکترین رقیب این خودرو در بازار بریتانیاست. شوگان اولویت اصلی خود را روی توانایی آفرود و یدک کشی گذاشته اما در کل خودرویی جادار و مجهز است.
اگر اولویت اصلی شما آفرود باشد باید لندروور دیفندر را انتخاب کنید اما گزینه بهتر نسبت به دیفندر میتواند دیسکاوری یا دیسکاوری اسپورت باشد. این خودروها آرامش بیشتری داشته و لوکستر از لندکروزر پرادو هستند. فولکسواگن توارگ هم دیگر گزینه قابل تامل است که در یدک کشی، اشرافیت و… عملکرد خوبی داشته و از برخی پیشرانههای عالی سود میبرد. البته این خودرو فقط بهصورت پنجنفره در دسترس است.
اگر وجود ظرفیت کافی برای هفت نفر در کابین مسئله اصلی شماست باید به ب ام و X5، آئودی Q7 و مرسدس GL یا GLS فکر کنید. همهی این خودروها قیمت بالا و هزینههای نگهداری بیشتری دارند اما خب کاملاً لوکس بوده و از نظر یدک کشی نیز توانا هستند.
- در هنگام خرید به چه نکاتی باید دقت کرد؟
ظرفیت یدک کشی: تمامی تویوتا لندکروزرها حداکثر ظرفیت یدک کشی ۳۰۰۰ کیلوگرمی دارند.
گیربکس: درحالیکه مدلهای سه درب این شاسیبلند از گیربکس دستی استفاده میکنند، مدلهای پنج درب به گیربکسهای اتوماتیک مجهز هستند.
لاستیک زاپاس: لاستیک زاپاس این خودرو زیر کف صندوق جا گرفته است. اگر به مدت زیادی از لاستیک زاپاس استفاده نشود احتمالاً مکانیسم پایین آوردن لاستیک زاپاس زنگ خواهد زد.
گیربکس دستی: تعداد بسیار کمی از لندکروزر پرادوها به گیربکس دستی مجهز هستند که موضوع خوبی است زیرا تعویض دندههای این گیربکس خیلی جالب نیست.
کابین: لندکروزر خودروی بزرگی است اما به اندازهای که انتظار دارید جادار نیست. ردیف دوم و سوم صندلیها بهطور سورپرایز کنندهای تنگ بوده و صندلیهای ردیف سوم تنها مناسب کودکان هستند هرچند فضای سر زیادی در دو ردیف اول وجود دارد. کابین کاربری راحتی داشته و از تجهیزات زیاد و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. فضای بار ۶۲۱ لیتری لندکروزر پرادو نیز بسیار خوب بوده اما وقتی از تمامی صندلیها استفاده کنید تنها ۱۰۴ لیتر فضا باقی خواهد ماند.
- هزینهها
هزینههای مالکیت و نگهداری
سرویسهای لندکروزر به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم میشود که قیمت آنها ۲۵۰ و ۳۹۵ پوند میباشد. این سرویسها باید هر یک سال یا ۱۶ هزار کیلومتر انجام شوند. پیشرانه هم بجای زنجیر از تسمه تایم استفاده کرده اما تعویض آن در بریتانیا تنها ۲۵۰ پوند هزینه دارد. این کار نیز باید هر ۱۰ سال یا هر ۱۶۰ هزار کیلومتر صورت گیرد.
مایع خنککننده نیز باید پس از ۱۰ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود. روغن ترمز نیز بنا به گفته تویوتا باید هر دو سال یا ۳۲ هزار کیلومتر تعویض گردد.
- فراخوانها
این نسل از لندکروزر تنها یکبار فراخوان شده که آنهم در سال ۲۰۱۷ بوده و تنها ۵۸۹ دستگاه خودروی تولید شده بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ را شامل میشده است. دلیل آن نیز آسیب بست تزریق کننده ادبلو در لوله اگزوز بوده است.
- میزان رضایت مالکان
همانگونه که انتظار دارید تویوتا در نظرسنجی رضایت مالکان رتبه دهم را در سال ۲۰۱۹ به دست آورده است. این کمپانی به خاطر قابلیت اطمینان بالای محصولات و هزینههای نگهداری کم تحسین میشود. از دیگر نقاط قوت محصولات تویوتا میتوان به کیفیت ساخت و سواری بالا و تجهیزات ایمنی اشاره کرد؛ اما نقطهضعف محصولات تویوتا از دید مشتریان نیز به طراحی کابین و فضاهای ذخیرهای کم مربوط بوده است.
اگرچه تویوتا به اندازه رقبای کلیدی خود لوکس نیست اما با انتخاب لندکروزر پرادو خودرویی توانا در بحث آفرود، مجهز از نظر تجهیزات کابین و قابلاعتماد از نظر خرابیهای فنی به دست خواهید آورد. هزینههای مالکیت این خودرو به خاطر بزرگ بودن و پیشرانهای تشنه کمی بالاست اما سرویسهای دورهای آن هزینه چندانی در بر نخواهد داشت. لندکروزر در بازار خودروهای کارکرده به تعداد زیادی وجود ندارد زیرا فروش آن خیلی بالا نبوده و یکی دیگر از دلایل نیز تمایل مالکان به نگهداری طولانیمدت آن میباشد. مالکان این خودرو پذیرفتهاند که لندکروزر لوکسترین شاسیبلند بازار نیست اما ترکیبی عالی از کاربردی و قابلیت اطمینان بالا را به نمایش میگذارد.
حسین
۹ دی ۱۳۹۸یادش بخیر عجب خودرویی بود،زمانی ۵۰ تومن بود بعد شد ۹۰ تومن والان میفروشن ۱ تومن(میلیارد) ***
HR3
۹ دی ۱۳۹۸یکی از عیوب بزرگ تویوتا استفاده از مواد پلاستیکی محکم و نشکن اما نه چندان لوکسه شما وقتی سوار یه ایکس 3 میشین بعد میان تو RAV4 قشنگ فرقش رو می فهمین
Shahrukh
۹ دی ۱۳۹۸مرز های مقایسه بین ۲سگمنت رو شما یه تنه،چند کیلومتری جابه جا کردی:)))
بی ام و و بنز دو برند لوکس سازن
هدف تویوتا چیزدیگه س.
جسارتا،تویوتا راوفور رو با همرده های خودش مقایسه میکنن:هونداCrv/مزداCx5/هیوندای توسان/فولکس واگن تیگوان و …
lada niva
۹ دی ۱۳۹۸برا همینه بنز دو برابر تویوتا قیمتشه حتی تو االمان اختلاف قیمتشون هشتاد درصده. شما اگه میخوایی rav4 همون کیفیت بی ام و x3 رو داشته باشه باید همونقدرم پول بدی. بعدم ایکس ۳ رو باید با لکسوس nx مقایسه کنی نه با rav4.
چندتا نکته ی زیر رو یاد بگیریم:
x3 لوکسه نه معمولی.
rav4 معمولیه نه لوکس.
x3 همرده با لکسوس nx هست.
بعدم شما به اندازه ی پولی که میدی کیفیت میگیری. منم میتونم بگم x3 یه اشغاله چون بنتلی بهترشو میسازه و کیفیت متریالش بهتره.
MOHAMAD.n.r
۱۰ دی ۱۳۹۸شما از داخل x3 برو بشین توی nx تا دیگه حرفی باقی نمونه.(کل داشبورد و رو دری ها به جز قسمت پایینشون چرم دست دوز اعلا)
اون موقع هست که میفهمین با کیفیت ترین برندخودرو چی هست.
NAVID۰۰۹۸
۹ دی ۱۳۹۸تیکه کلام بعضی افراد را دیدید وقتی میگویند فلانی پدر مادر داره یا این ماشین عجب ماشین پدر مادر داریه ، آره دقیقاً پرادو از همین دست ماشینیه که میشنوید .
پرادو پدر مادر داره .
پرادو عشقه که از نسل اولش تا همین آخری دل میبرند ، هنوز مثلاً میگم ، مدل ۲۰۰۷ را میبینی احساس بزرگی فرد داخل خودرو به آدم منتقل میشه یا مدل ۲۰۱۳ که آخرین پرادو وارده شده بودند بخصوص دو درهاش ، دیوونه میکنه آدم را .
تازه اگر مشکی خطدار باشه که دیگه چه شود .
HR3
۱۰ دی ۱۳۹۸عارضم خدمتت همین موتو ترند 2016 یا 2015 مدل ایکس 3 ب ام و و مزدا mx5 رو مقایسه کرد همین مزدا به لحاظ کیفی برتر از ب ام و شد که شما ادعا دارید لوکس سازتره !!!!!! فاکتور کیفی میدونی یعنی چی دیگه ؟ یعنی با توجه به مقدار پولی که میدی چه متریالی بهت میدن
HR3
۱۰ دی ۱۳۹۸اصلاح شود مدل cx5
HR3
۱۰ دی ۱۳۹۸https://www.earnhardtmazda.vegas/clp-2019-mazda-cx-5-vs-2019-bmw-x3
رضا بیات
۱۰ دی ۱۳۹۸پرادو عشقه
هرکی داره باید قدرش رو بدونه
Sadr
۱۰ دی ۱۳۹۸سلام کلا تویوتا عشقه هرکدوم به نوعی
پرادو برای آفرود
کمری برای جاده نرم و عالی درست مثل کشتی