شرکت تویوتا در طی حیات پربارش، ثمرات و افتخارات بسیاری را از خود بهجای نهاد. یکی از آنها عرضه برند لکسس بود، برندی که در آغاز چندان محلی از اعراب نداشت و در میان معدود همتایانش از شأن و منزلت چندانی برخوردار نبود، ولی شاهدیم که همین برند چنان ولولهای در بازارهای عالم به راه انداخت که تا به امروز هم ادامه یافته است. دیگری هم که دستکمی از اولی نداشته و شاید از آن نیز مهمتر باشد، عرضه مدل پریوس بود، خودرویی که فنآوری هیبرید را در مقیاس تجاری به جهانیان عرضه نمود و میلیون مصرفکننده را از شر هزینههای اضافی بابت سوخت رهانید.
“پریوس” مرکبی ست راهور، که به سبب آلایندگی کم خود در رسته “خودروهای سبز” جای میگیرد و تنها یک وسیله ترابری صرف نیست بلکه آغازگر راهی نوین در تاریخ خودروسازی بشر است. تنها مدتی پس از عرضه این خودرو، خیلی از کمپانیهای رقیب به صرافت افتادند تا بلکه در این راه گام برداشته و انواع ساختههای ریزودرشت خود را به تکنولوژی هیبریدی مزین نمایند. نخستین نسل از پریوس، با کد اتاق XW 10، در سال ۱۹۹۷ میلادی پا به عرصه وجود نهاد، یعنی حولوحوش دو دهه پیش. این خودرو از همان آغاز حضور خود توانست در کانون توجه جوامع و رسانههای جمعی در سرتاسر دنیا قرار گیرد؛ تنها یک نمونه، کسب عنوان خودروی سال ژاپن در سال ۱۹۹۸ میلادی بود. نسل اول این خودرو به مدت ۶ سال در مدار تولید بود و در سال ۲۰۰۳ میلادی، جایش را به نسل بعدی داد که با کد اتاق XW 20 عرضه میشد، این نسخه هم توانست موفقیتهای نسل اول را، حتی در مقیاس وسیعتری تکرار نماید. اما نسل چهارم و یا فعلی این خودرو که با کد اتاق XW 50 به جهانیان معرفی شد، برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی و در نمایشگاه خودروی لاسوگاس آمریکا به نمایش درآمد. و البته اندکی بعد و در ماه سپتامبر همان سال، فروش این خودرو در بازار ژاپن آغاز گردید. داستان تکوین نسل نوین و یا چهارم تویوتا پریوس، از ماه آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی کلید خورد. زمانی که ساتوشی اگیسو (SATOSHI OGISO)، سرپرست مهندسی خط تولید اعلام نمود که برخی از مشخصات و ویژگیهای کلیدی نسل آینده پریوس، دستخوش تحول و دگرگونی خواهد شد. نسل نوین پریوس (WX 50)، نخستین ساخته کمپانی تویوتاست که از معماری نوین تویوتا (TNGA) بهره میبرد، این معماری به اختصار پلتفرم GA-C نامیده میشود. این اقدام تویوتا مشابه همان عملی است که پیشتر، شرکت فولکسواگن انجام داد و آن نیز، ارائه یک پلتفرم جهانی به نام MQB برای تمامی محصولاتش منجمله فولکس، آئودی، سئات و اشکوداست. از همان آغاز ورود تویوتا پریوس به بازارهای جهانی، استقبال شایان توجهی از آن انجام شد و فروش آن نیز رفتهرفته روند صعودی به خود گرفت. مثلاً تا ماه می سال ۲۰۰۸ میلادی، یک میلیون دستگاه از آن به فروش رفت، اما دو سال و چندی بعد، یعنی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی، این رقم به ۲ میلیون دستگاه افزایش یافت و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی، این رقم از ۳ میلیون دستگاه گذشت و اکنون هم که در سال ۲۰۱۶ میلادی هستیم این عدد از ۳.۵ میلیون هم رد شده است که همه اینها بیانگر اعتماد روزافزون مشتریان به این خودروست، خودرویی که میرود که به یک نماد و برند مستقل در سرتاسر جهان مبدل شود، درست همانند نوشابه کوکاکولا و یا همبرگر مکدونالد! کمتر از یک ماه پیش، ثبتنام از این خودرو توسط شرکت ایرتویا آغاز شده است، به همین بهانه، سعی نمودیم که در متنی کوتاه و به نحوی موجز، شما را با این محصول نوین آشنا نماییم. طراحی بدنهطراحی نسل نوین پریوس با هیچ یک از خودروهای متعارفی که در خیابانها میبینیم شباهت ندارد، ضمن آنکه از تفاوتهای بارزی هم با نسل پیشین خود برخوردار است و در این میان، تغییراتی سخت رادیکال را نیز پشت سر نهاده است. در سایتهای خودرویی گوناگون، از طرح این خودرو با واژههای آیندهنگرانه (FUTURISTIC) و جنجالی (CONTROVERSIAL) نام برده میشود که چندان هم بیمسما نیست! زیرا که این طرح تمامی پیشفرضهای ما را درباره خودروهای آینده به چالش میکشد و چشماندازی نوین را برای خریدار نوعی ترسیم میکند. ضمن آنکه، رعایت دقیق اصول آئرودینامیک هم نکتهای است که در این طرح بیش از پیش به چشم میآید و گواهش، ضریب آئرودینامیک بسیار خوب این خودروست، ضریبی به میزان ۰.۲۴. البته این امر، در جای خود چندان مایه شگفتی نیست زیرا هدف طراحان این خودرو کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت بوده است و در این میان، هر چه بدنه خودرو مقاومت کمتری را در مقابل هوای عبوری از خود بروز دهد ناگزیر مصرف سوخت آن کاهش و سرعت آن افزایش مییابد. نکتهای دیگری هم که در طراحی نسل جدید پریوس به چشم میخورد پایین آوردن مرکز ثقل بدنه نسبت به نسل پیشین آن است، و این امر هم در راستای بهبود شرایط سواری، هندلینگ، فرزی و چالاکی این خودرو صورت پذیرفته است. در کادر جلو، شاهد جلوه گیری چراغهایی هستیم که از فرمی منحصربهفرد برخوردارند، فرمی که در هیچ خودرویی دیگری در دنیا تکرار نشده و در جای خود، ظاهری اشک گونه را القاء میکنند. خطوط تیز و شارپی که بر روی سپرها اعمال شده، کاراکتری تهاجمی و تا حدی اسپرت را برای بخش جلوی پریوس فراهم نموده و در این گیرودار، چراغهای مه شکن هم با فرمی بس زیبا بر روی آن جای گرفتهاند. تمامی این موارد، در کنار یکدیگر، نمایی جالب توجه و جذابی را به پوزه این خودرو بخشیده است، نمایی که تا مدتهای مدید میتواند تازگی و طراوت را به صاحبانش پیشکش کند. در بخش کناری هم فرم به کار رفته در نسل قبل، تا حدی تکرار شده، اما با رعایت دقیقتر اصول آئرودینامیک. ضمن اینکه، در طراحی نسل نوین پریوس، سعی بر آن بوده که راننده از دید خوبی نسبت به اطراف خود برخوردار گردد و از همین رو، ضخامت ستونهای A نازکتر شده تا بلکه راننده بتواند چشمانداز بهتری را از محیط پیرامونی خود دریافت نماید. در بخش پشتی هم دو عدد چراغ عمودی در طرفین چپ و راست سپر جای گرفتند و نسبت به چراغهای جلو، که از طرحی تهاجمی و آیندهنگری برخوردارند، از سبک محافظهکارانهای بهره میبرند و تا اندازهای فرم موجود در نسخههای پیشین پریوس را بازنمایی و تکرار میکنند. البته طراحی بدنه این خودرو از تیغ تیز منتقدان هم در امان نمانده است و برخی از سایتهای خودرویی منجمله AUTOEXPRESS بریتانیا از واژه “گیج یا خرفت” (WACKY) برای توصیف آن استفاده نمودند و سایت THECARCONNECTION آمریکا نیز، طرح بدنه آن را پولاریزه یا همان متضاد و دو قطبی ارزیابی نمود، بهویژه در نمای عقب. کابین
همانگونه که طراحی بیرونی تویوتا پریوس، با تفکری رو به آینده ترسیم شده است، شاکله کابین آن نیز با پیروی از این رویه طراحی و تکوین شده است. از آنجایی که این خودرو از ماهیتی اسپرت برخوردار نیست، لاجرم نباید این انتظار را داشت که داشبورد آن به تمامی سرنشینان را در خود محاط نماید؛ ولی در عوض، نشستن در کابین این خودرو، حسی همانند حرکت در عرشه سفینه فضایی را به سرنشینانش القاء میکند. طراحی صفحه پشت فرمان این خودرو را میتوان از مظاهر دنیای فرامدرن دانست، صفحهای که در آن سرعت، موقعیت باطریها، میانگین مصرف سوخت و… با شمایلی دیجیتالی و به زیبایی هر چه تمامتر به نمایش درآمده است و آدمی را ناخودآگاه به یاد فیلمهای علمی تخیلی میاندازد. در میانه کنسول، یک صفحه نمایش اطلاعات – سرگرمی جای گرفته است که استفاده از آن بسیار آسان است و تنها شکایتی که میتوان (از آن) داشت این است که درست شبیه همان سامانهای است که در تویوتا آئوریس به کار رفته است. موقعیت نشستن راننده هم نسبت به نسل قبلی پریوس بسیار بهبود یافته است و صندلیها هم گرچه سفت هستند ولی در جای خود، از سرنشینان پریوس بهخوبی محافظت میکنند. از معایب این کابین هم میتوان به تنگی جا برای سرنشینان بلند قامت در قسمت عقب آن اشاره نمود. روی هم رفته، کیفیت کلی کابین نسبت به نسخه قبلی بهبود پیدا کرده است. بخش بالایی داشبورد را پلاستیکی نرم فرا گرفته ولی در بخشهای پایینی داشبورد و یا قسمت اعظم کابین از پلاستیک سخت و زبر استفاده شده است. برخی از سایتهای خودرویی، از جمله CARMEGAZINE، پلاستیکهای به کار رفته در کابین را از نوع مجلل (UPMARKET) ارزیابی نمودند. از سوی دیگر، سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، کلاً کیفیت ساخت تویوتا پریوس را به پرسش گرفته و با واژه ناهمگون (PATCHY) آن را توصیف نمود!
کابین تویوتا پریوس بهخوبی تجهیز شده است و در نسخههای اروپایی آن مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، سیستم رادیو DAB، کروز کنترل تطبیقی، سامانه نمایش بالاسری (هدآپ دیسپلی)، تنظیم برقی صندلی راننده و نگهدارنده رانها، رادارهای جانبی، سیستم هشداردهنده خروج از لاین مسیر و… مشاهده میشود.
همانطور که گفته شد، تویوتا پریوس یک خودروی هیبریدی یا دورگه است پس ناگزیر، دو نوع از قوای محرکه در آن به کار رفته است. در پریوس، این قوای محرکه از انواع بنزینی و برقی هستند. پیشرانه بنزینی این خودرو،۴ سیلندر و ۱.۸ لیتر حجم دارد و از توانی معادل ۱۲۱ اسب بخار برخوردار است. موتور این خودرو با استفاده از چرخه اتکینسون (ATKYNSON CYCLE) کار میکند، چرخهای که گازهای گرم خروجی را سرد کرده و به کاهش دمای موتور کمک قابلتوجهی مینماید. در این حالت، احتراق خودرو در قیاس با خودروهای معمولی به سبب پورتهای ورودی افزایش مییابد. اما قوه محرکه الکتریکی تویوتا پریوس مشتمل بر دو موتور الکتریکی است. این موتورها هم MG1 و MG2 نام دارند. موتور بزرگتر یا اصلی که MG2 نام دارد در قیاس با نسل پیشین پریوس، سبکتر و کوچکتر شده است. این موتور در خط کناری میللنگ و موتور MG2، جای خوش نموده است و در نسل فعلی پریوس، یک شفت موازی هم در آن تعبیه شده که وظیفهاش کاهش تلفات ناشی از پارازیتهای الکتریکی میباشد. اما موتور کوچکتر که MG1 نام دارد، وظایفی همچون استارت، کنترل بار الکتریکی پیشرانهها و نیز تغذیه موتور الکتریکی بزرگتر (MG2) را عهدهدار است. البته این موتور گشتاور را تأمین نمیکند.
اما یک خودروی هیبریدی از جمله پریوس به چه نحوی عمل میکند؟ در سطور ذیل پاسختان را خواهیم داد.
بنا به مندرجات وبسایت شرکت ایرتویا، زمانی که خودرو شروع به حرکت میکند، اگر سرعت خودرو زیر ۴۵ کیلومتر بر ساعت باشد و باتری هم افت ولتاژ نداشته باشد، خودرو تنها با نیروی محرکه برقی کار میکند. در این وضعیت، مصرف بنزین و آلایندگی موتور «صفر» است. اما هنگامی که راننده پدال گاز را فشار داده و میخواهد شتاب بگیرد، یعنی در سرعت بالای ۴۵ کیلومتر بر ساعت، موتور بنزینی به طور اتوماتیک روشن شده و به نیروی محرکه برقی اضافه میگردد. در این وضعیت، اضافه نیروی محرکه تولید شده موجب شارژ باتری هیبریدی نیز میشود. در این حالت، مصرف بنزین و آلایندگی بهصورت بهینه انجام میشود. در کنار سیستمهای ترمز متعارف (ABS و…)، یکی از ویژگیهای منحصربهفرد خودروهای هیبریدی، دارا بودن سیستم ترمز احیاء کننده میباشد که هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز در سرپایینیها و یا ترمزگیری، وارد عمل شده و انرژی حاصل از ترمز را بهصورت انرژی الکتریکی در باتری ذخیره میکند. هنگامی هم که خودرو متوقف میشود موتور بنزینی به طور اتوماتیک خاموش میشود و همچنان خودرو در وضعیت برقی، آماده به حرکت میباشد. این امر موجب صرفهجویی در مصرف بنزین و نیز کاهش آلایندگی میگردد.
بنا به مندرجات برخی از سایتها، سواری تویوتا پریوس نسبت به نسل قبل آن بسیار بهبود پیدا کرده است و شاسی آن از واکنش خوبی در عکسالعملهای ناگهانی برخوردار است. گرچه عکسالعمل پدال گاز آن خوب است، ولی درمجموع، خودرویی سریعی نیست و نمیتوان از آن، سواری مشابه با تویوتا کرولا انتظار داشت. ضمن اینکه، سواری تویوتا پریوس در قیاس با کرولا تا حدی سفت و محکم نیز است اما آنچه که در این میان، موجبات رضایت خاطر راننده را فراهم میآورد سکوت و آرامش بسیار خوب داخل کابین آن است، سکوتی که در کمتر خودرویی در این بازه قیمتی مشاهده میشود و آدمی را ناخودآگاه به یاد بردار همخونش، لکسس میاندازد!
در سطور بالا، شرحی مختصر از این خودرو ارائه شد اما در این بین، همچنان یک پرسش بسیار مهم باقی مانده و آن اینکه، آیا این خودرو ارزش خرید و گزینش دارد یا خیر؟
در واقع، پاسخ به این پرسش را به سهولت نمیتوان داد زیرا مهمترین فاکتور که همان بهای این خودروست بر مصرفکننده نوعی مجهول است. معلوم نیست که در نهایت این خودرو با چه رقمی به دست مصرفکننده ایرانی میرسد،۱۵۰ میلیون؟ ۲۰۰ میلیون؟ چقدر؟ از سویی، حتی اگر از فاکتور قیمت هم عبور کنیم، موضوع دیگر مربوط به کیفیت خدمات و سرویسدهی به اینگونه از خودروهاست. میدانیم و میدانید که خودروهای هیبریدی در این دیار در آغاز راهاند و اگر به فرضی خوشبینانه تعمیرکارانی چند در نمایندگی تویوتا را- که به تعمیر خودروهای هیبریدی تا حدی آشنا هستند – مستثنی کنیم، غالب تعمیرکاران خصوصی در کشورمان به تعمیر خودروهای هیبریدی آشنا نیستند و طبق عرفی کمابیش رایج در میان تعمیرکاران ایرانی، ابتدابهساکن در مقابل تکنولوژیهای جدید بهشدت مقاومت و حتی علیه آنها جوسازی نیز میشود! پس میبینیم که خرید خودروی هیبریدی در کشورمان تا چه اندازه با ریسک توأم بوده و تا چه حد هم دلهرهآور است. با این وصفی که انجام شد، متولی ایرانی تویوتا تا چه اندازه به سرویسدهی و تعمیرات درازمدت این خودرو تمرکز نموده و چه راهکارهایی را برای رفع تشویشها و دلنگرانیهای بهحق مشتریان اندیشیده است؟
اما از معضلات و مجهولات فوق که بگذریم، چند ویژگی در این خودرو وجود دارد که تا حدی موجب قوت قلب و اطمینان خاطر است، و آن ویژگیها هم به شرح ذیل است:الف – این خودرو، آرم برند معروف، شناخته شده و امتحان پس دادهای همچون تویوتا را بر پیشانی خود حمل میکند و با توجه سوابق درخشان محصولات تویوتا در زمینههایی همچون کیفیت، استهلاک و تعمیرات، همین امر در جای خود میتواند اطمینان خاطر بیشتری را برای مشتری فراهم نماید.
ب – باتریهای این خودرو از ضمانت درازمدتی بهره میبرند که این ضمانت برخی از کشورها منجمله استرالیا معادل ۸ سال است؛ و به احتمال زیاد، در کشور ما نیز چنین ضمانتی ارائه خواهد شد.
ج – تویوتا پریوس، در طی چند نسل از تولید خود، دستخوش بهسازی و بهبود شده و خیلی از اشکالات ساختاری آن، بهتدریج و در طول این دو دهه برطرف شدهاند و در حال حاضر نیز، یکی از شناختهشدهترین و پر سابقه ترین خودروهای هیبریدی در دنیاست؛ و ناگفته پیداست که همین موارد در جای خود، سبب اطمینان و اعتماد بیشتری میگردند. ضمن اینکه، شمارگان بالای تولید هم میتواند نویددهنده قطعات یدکی فراوانتر و ارزانتری را برای این خودرو باشد، نکتهای که برای مشتریان ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مشخصات فنی تویوتا پریوس ۲۰۱۶
شناسه موتور: ۱.8L 2ZR-FXE 14
حجم موتور: ۱۷۹۸ سیسی
نسبت تراکم: ۱۳.۰۴: ۱
توان: ۱۲۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۰ نیوتنمتر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۵ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: بازوهای جناغی دوبل
نوع کالیپر ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمزهای عقب: دیسکی
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
نوع باتری: نیکل متال هیبرید
نوع گیربکس: CVT
نوع سیستم فرمان: راکاند پینیون (RACK & PINION)
نوع سوخت توصیه شده: بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۴۰/۱۷۶۰/۱۴۷۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۵۰۲ لیتر
ظرفیت مخزن سوخت: ۴۰ لیتر
وزن خالص: ۱۳۷۵ الی ۱۴۰۰ کیلوگرم
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۲۳ میلیمتر
شعاع گردش: ۵.۴ متر
ایمنی
کسب بالاترین رتبه ایمنی از موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS)
۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای و زانویی)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سامانه ردیابی نقاط کور اطراف خودرو (BSD)
سیستم هشداردهنده ترافیک در ناحیه عقب (RTCA)
سیستم هشداردهنده خروج خودرو از مسیر (LANE DEPARTURE ALERT)
سیستم کمک پارک خودرو (IPA)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
و…
تجهیزات رفاهی (نسخه فول در بازار بریتانیا)
سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت
سیستم کروز کنترل تطبیقی و سوئیچ آن بر روی فرمان
دوربین دید عقب
سیستم نمایش بالاسری (HEAD UP DISPLAY)
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + سیستم WiFi و هندزفری
آینه جانبی برقی، تاشو، به همراه گرمکن
پوشش چرمی صندلیها
سیستم چندرسانهای تویوتا (TOYOTA TOCH* 2 MULTI MEDIA SYSTEM)
گرمکن صندلیهای راننده و سرنشین جلو
سیستم روشنایی در روز (DATTIME RUNNING LIGHT)
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو
شارژ موبایل وایرلس (بیسیم)
سیستم صوتی پریمیوم JBL با ۶ عدد بلندگو
سیستم هدایت ناوبری تویوتا
پوشش چرمی فرمان
چراغهای LED جلو و عقب
سنسور باران
سنسورهای پارک سپر جل و عقب
آینههای دید عقب داخل از جنس الکتروکرومیک
و…
قیمت
در ایران: هنوز قیمت قطعی این خودرو مشخص نشده است و در حال حاضر، با مبلغ کلی ۸۵ میلیون تومان بابت پیش پرداخت – که این مبلغ هم طی چند مرحله اخذ میگردد – ثبتنام میشود.
در بریتانیا: ۲۳,۲۹۵ الی ۲۷,۴۵۰ پوند
در آمریکا: ۲۴,۲۰۰ دلار (قیمت پایه)
در امارات: ۸۹,۹۰۰ الی ۹۷,۹۰۰ درهم
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
CARMEGAZINE.COM
AUTOEXPRESS.CO.UK
TOYOTA.CO.UK
و…
نوشته: سام کاویانی
علي
۷ خرداد ۱۳۹۵جون میده وقتی میری بیرون باهاش تو راه چارلی چاپلین و پت و مت رو هم سوار کنی ، بعد ۱ ساعت رانندگی برگردی عقب تو چشای پت و مت نگاه کنی و ازشون بپرسی دیگه چه خبر🐮. واقعا راجب ما چی فکر کردن با پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان صحاب ی ماشینی بشی که طراحی بیرونش به درد پت و مت میخوره و قدرت موتورش از ماشینای چینی مونتاژ داخل کمتره.😾?
امیر
۷ خرداد ۱۳۹۵اگه یه میمونم بزاری رو صندلی بغلت موز بخوره و کلشو از شیشه دربیاره جیغ جیغ کنه و شکلک دربیاره دیگه همه چیز تکمیله.چارلی چاپلین و پت و مت و لرر هاردی هم رو صندلی عقب زارتو زارت بزنن پس کله همدیگه و بخندن.(خدایی تجسم کنید )
علي
۷ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز ظرفیت ماشین به اندازه ۵ نفره تازه اگه جا بشن . ضمنا هاردی به تنهایی جای دو نفرو میگیره . ????
نوید
۷ خرداد ۱۳۹۵سلام،با تشکر از سایت پدال،قیمت نهایی این خودرو حدود 170 میلیون تومن خواهد بود،با توجه به قیمت پایین بنزین در ایران به نظر من کسی پریوس رو بخاطر صرفه جویی در هزینه بنزین نخواهد خرید و بعید میدونم در کشور ما در خرید ماشین مشتری به کم بودن الایندگی تولیدی توجهی کنه.من خودم کمری هیبرید را با بیست میلیون بالاتر ترجیح میدم
نوید جهرمی
۷ خرداد ۱۳۹۵از نظر قانونی باید رقمی حدود 120-150 رو براش متصور شد. اما چون شناختی روش نیست با قیمتتون موافقم. قیمت بین کرولا و کمری براش میزارن.
قیافش خاص پسنده( من که نمیتونم باهاش کنار بیام) ، هدف ماشین مصرف بهینس نه پرفورمنس، هایبریدی هست و نه خدماتش معلومه نه میزان افت قیمتش. در کل میشه گفت موفق نخواهد بود.
مگه این که زیر 100 میلیون بدن که بعیده.
محمد ب
۷ خرداد ۱۳۹۵بااینکه تویوتاست و حتما عالیه اما کسی این رو میخره که عاشق طبیعت باشه
این هم قیمت بعضی از واردتی هاش http://bama.ir/car/toyota/prius
رضا
۷ خرداد ۱۳۹۵درسته که کیفیت فنی تویوتا بالاست ولی تو همین چند وقت اخیر که تویوتا این همه فراخوان داده، ایرتویا به کدومش اهمیت داده؟؟؟ ایرتویا هم مثل اکثرا نمایندگی های داخل کشور صرفا فروشنده تویوتا هست و نه نماینده رسمی! فروشنده ای که به فراخوان های تویوتا اهمیت نمیده چطور انتظار ارائه خدمات پس از فروش برای خودروی هیبریدی ازش دارید؟؟
پریوس به لحاظ فنی و ایمنی عالی هست ولی من ظاهرش را نمی پسندم ضمن اینکه خرید خودرو با تکنولوژی قدیمی تر در ایران دردسر کمتری داره.
Zonda R
۷ خرداد ۱۳۹۵@.F
با سپاس بیکران از سام عزیز
پریوس!!!!
قیمت بالا و کمبود تعمیرکار خب این که شامل تمام خودروهای وارداتی میشه
طراحی خاصی داره یا ازش خوشت میاد یا بدت میاد
حد وسط نداره
اما این خودرو شایستگی خودش رو اثبات کرده و از بهترین هاست
اما ایا بنده حقیر پریوس میخرم؟!
بستگی به میزان درامد و طرز فکر و نوع استفاده داره
کجا میخواین باهاش برید؟!سفر؟داخل شهر تو طرح ترافیک؟یا اینکه خودرویی خاص دوست دارید؟!
اینها سوالاتی که ممکنه هرکس موقع خرید باهاش روبرو بشه
اگر قیمت پریوس 110 تومن بود
من میخریدمش فارغ از تمام موضوعات و مشکلات
اما متاسفانه قیمت این هم مثل کرولا و دیگر خودروهای ژاپنی نجومی هست کرولا 2016
152 میلیون با گیربکسcvt!!!!!!!
سام
۷ خرداد ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم فرزاد عزیز،لطف داری شما
alireza
۷ خرداد ۱۳۹۵اطمینان داشته باشید که این خودرو در ایران در زمینه فروش هیچ موفقیتی کسب نمیکنه.
چون قیمت این خودرو در ایران 170 تا 175 تومنه در ضمن سلیقه ایرانی طراحی این خودرو را دوست نداره.
مشتری ایرانی در جایی که با این مبالغ میتونه سانتافه-اسپورتیج-سوناتا-اپتیما و حتی با یه کم هزینه بیشتر کمری هیبرید بخره حاضر به پرداخت همچین مبلغی برای این خودرو نیست.
احمد باقری
۷ خرداد ۱۳۹۵خیلی ممنون بابت این مقاله. همین که حدود دو دهه گذشته، مسلما ایرادات زیادی از این ماشین برطرف شده و باید قبول کرد که تویوتا در زمینه عرضه خودروهای هیبریدی و همچنین، خوروهای هیدروژنی، بسیار خوب عمل کرده، نمای ظاهری ماشین هم ممکنه به سلیقه بعضی ها خوش نیاد، ولی به هرحال، از خیلی از طراحی های دیگه بهتره و سبک متفاوتی رو دنبال می کنه، البته هدف اصلی در این ماشین، ضریب آیرودینامیک و مصرف سوخت بوده و در ظاهر هم به این امر توجه شده. واقعا باید به تویوتا آفرین گفت، اما برای ماها که در هر صورت هیچ فرقی نمی کنه، چه تویوتا باشه، چه مرسدس، چه بی ام دبلیو، فقط میشه نظر داد.
حسین
۷ خرداد ۱۳۹۵درود. آقای کاویانی عزیز ممنون از مطلب عالی شما و تشکر ویژه به خاطر وقتی که صرف تهیه مطلب کردین و از منابع مختلف استفاده کردین.
تویوتا پریوس هم از اون ماشینای ماندگار و تاثیرگذار تاریخه. یه نکته در مورد قابلیت اطمینان ماشینای هیبریدی وجود داره و اون اینکه این ماشینا به طور متوسط قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به ماشینهای بنزینی دارن.
سام
۷ خرداد ۱۳۹۵با سلام
لطف داری حسین عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه و عنایت شما واقع شد.
sina
۷ خرداد ۱۳۹۵بمیرمم حاضر نیستم یه خاطر چند هزار تومن صرفه جویی بنزین با اون قیافه خنده دارش موتور مزخرف ضعیفش که گشتاورشم ماشالله 140 نیوتن و تک دینفراسیل و صندلی مخمل و بی سانروف 150 پول بی زبون بدم ادم بره ابوطیاره یگیره باهاش بیشتر حال میکنه چیه اخه بعد یه مدت واقعا دل ادمو میزنه
میرم یک اسپورتیج با موتور 2.4 و دو دینفراسیل گشتاور 220 میگرم حالشو میرم یا یک اپتیما gt line میگرم یا سوناتا
.....
۳۱ مرداد ۱۳۹۵شما این اسباب بازی های کره ای و چینی رو با تویوتا مقایسه میکنید. پس بجای گوشی اپل هم برید سامسونگ و گوشی چینی بخرید
Ekk
۷ خرداد ۱۳۹۵در اینکه تویوتاس و ژاپنیه شکی نیست اما فکر نکنم کسی این پولو برای یه همچین ماشینی بده که یه موتور 1800سی سی زیر کاپوتش کار میکنه ، من خودم کمری هیبرید رو ترجیح میدم
alireza
۷ خرداد ۱۳۹۵از داستان قیمت گذاری خودروهای وارداتی فقط خودشون( واردکننده خوش اشتها) سر در میارن.
میگن خودروهای هیبریدی گمرکی ندارن.
پس چطوری این خودرو توی ایران 38000 هزار دلار قیمت داره.
هیبریدی و غیر هیبریدی همش داستانه.
ناسا
۸ خرداد ۱۳۹۵قیمت پایه در امریکا هم درنظر بگیریم 24200 دلار میشه 82280000 تومان.به نظرم بیاد ایران اصلا ارزش خرید نداره چون تعرفه گمرکی هم بالاست دیگه اصلا قیمتش ارزش نداره
Alireza
۸ خرداد ۱۳۹۵ظاهر خیلی خاصی داره تا حالا نفهمیدم ازش خوشم میات یا نه خسته نباشی اقای کاویانی
محمدرضا
۸ خرداد ۱۳۹۵بیشتر بدرد استفاده درون شهری میخوره البته هر چند که مورد داشتیم با 206 تا قله دماوند هم رفته !
از اونجا که ما ایرانیا به مقوله ای به اسم خودروی پاک و کم مصرف اساسا اعتقادی نداریم 150 میلیون برای این خودرو مقرون به صرفه نیست ! کرولا 2016 با گیربکس 7 سرعته انتخاب بهتریه تو این رنج
محمد
۸ خرداد ۱۳۹۵اولا قیمتش زیر 150 میلیون است.دولا تویوتا کرولا مسخره ترین ماشینیه که تا حلا دیدم چون اصلا تولید خودرو در سال 2016 با دو ایربگ مسخرس.ونداشتن یک نویگیشن ساده اونم باقیمت 150 میلیون تومان.تازه ماشین ساخت تایوانه البته نمایندگی به دروغ میگه همه قطعات ژاپنی اند فقط تو تایوان مونتاژ شدند.ولی من یک قطعه ژاپنی تو این ماشین ندیدم.
مثلا تمام ادوات داخل ماشین نوشته ساخت تایوان.و ecu ماشین ساخت فیلیپینه و….
در ضمن سیستم فنر بندی عقب کرولا ساخته تایوان یک تکه ترشن موج گیره قدیمیه که در هیچ جای دنیا استفاده نمیشه.وتمامیه خودرو های هم کلاسش فنر بندیشون مالتی لینکه.
نکونام
۸ خرداد ۱۳۹۵حرف الکی نزنید قیمت کمری هایبرید le با گارانتی ایرتویا 175 میلیون قیمت گذاری شده و به هیچ وجه قیمت ان 150 تا 155 بیشتر نخواهد شد و حرف الکی نزنید
امیرحسین
۸ خرداد ۱۳۹۵نمیدونم چرا بعضی دوستان تعارف رو کنار نمیذارن و آشکار و عیان ماشین فقط کره ای!!!!اصلاً چرا باید کمپانی های دیگه ماشین بسازند؟؟؟وقتی کیا و هیوندای هستن و شاهکارهایی مثل سانتافه و النترا و سوناتا و…خلق شده؟؟؟!!!!
اینکه قیمت اش بالاست یک چیز هست و ارزش نداشتن چیز دیگری.پریوس در نوع خودش خط شکن و آوانگارد بوده و مسلماً تعریف و تمجید کارشناسان بی دلیل نیست.مگر اینکه کارشناسان صنعت خودرو به اندازه دوستان کره ای سوار فهم و شعور نداشته باشن؟؟؟!!!!
اگر با قیمت منطقی 120 تا 130 میلیون عرضه بشه که با توجه به قیمت جهانی و حذف تعرفه معقول هست میتونه گزینه خوبی باشه ولی با قیمت 150 میلیونی واقعاً فکر کردن به خریدش سخت هست
moein
۸ خرداد ۱۳۹۵شور بختانه من خودم هیچ وقت یه خودروی برقی نمی خرم حالا تا هر وقت که متور بنزینی تولید بشه پروپا قرص پاش وای می سم
ناله متور رو با هیچ چیز عوض نمی کنم
parham
۹ خرداد ۱۳۹۵تنها چیزی که ملت شریف ایران به اون فکر نمیکنه آلودگی محیط زیست هست.
متاسفانه مردم نمیدونن که این آلودگی چه بلایی بر سرشون میاره و خیلی راحت از کنارش رد میشن.
بیماری های عجیب و غریبی که الان در کشور هزاران قربانی داره دلایلش همین آلودگی هواست.
این ماشین باید بدون گمرک وارد کشور بشه تا بلکه فرهنگ سازی بشه.
حامد
۳۱ شهریور ۱۳۹۵باسپاس از نویسنده مقاله
کسانی که فقط عکس ماشینو می بینن و نظراتی همچون کارشناسان خبره میدن همونایی هستن که اگه ماشینهای مک لارن یا کونیکزگ و امثالهم هم بخوان بیان توی این سرزمین، باز با دیدن عکس ماشینها، سریع و بدون فوت وقت و بدون دقت در مشخصات و بازخورد جهانی،میگن نمیرزه،نمیخرم یا اون یکی بهتره نخرید! …
عزیزانی که این ماشینو سوار شدن و لذتشو بردن میدونن چی هست و چه نعمتیه،
من مدل ۲۰۱۲ اونو چند ماهی سوار شدم اطاق قدیمش(نداشتم، فقط سوار شدم). بدون تعارف و بزرگنمایی میگم واقعا عالیه و بقول همین مقاله دریچه ایی بسوی آینده س. ما هنوز توی زمون پیکان کارلوکس ۶۳ با دور سفید مارشال و بوق ده یازده داریم درجا میزنیم و باهم خوشیم.
این ماشین۲۰ ساله هرسال با بهینه سازی داره تولید میشه و ثابت شده بهترین ماشین هیبرید دنیاس.
توی آلمان این ماشین تاکسیه یعنی آلمانیهای سختگیر و مقرراتی تاکسی هاشون باید کم استهلاک، پاک و جون سخت و… باشه تا توی ناوگانشون واردش کن که پریوس شرایطاشونو خیلی ساله داره،همه دنیا شهادت دادن که برترین هیبریدی دنیا پریوس هستش ولی ما هنوز ماشینو ندیدیم(چه رسد که مالکش بشیم)میگیم خوب نیست و ما بنزین زیاد داریم و ضعیفه و کره ایی(که سلام بر آنها باد)بخریم بهتره … !
خلاصه که با همین طرز فکر ماها،چینی ها ماشینهای کپی شده و فیک رو دارن تا ۱۰۰میلیون به ما فروش میکنن و ما هم داریم با آپشناشون!حال هم میکنیم اما اینطور ماشینهایی مثل پریوس که از همه نظر مورد تایید موسسات بین المللی درجه یک و مورد قبول همه دنیا هستن رو متاسفانه هنوز صدای بوقشو نشنیدیم میگیم بدردنخور…
از ماست که برماست
شهروند ایرانی
۹ خرداد ۱۳۹۵ژاپنی ها تو طراحی کم آوردن
حمیدرضا
۱۰ خرداد ۱۳۹۵به نظر من کمری هیبریدی از این ماشین بیشتر خواهد فروخت ظاهر اون به سلیقه ایرانی نزدیک تره
کورش
۱۴ خرداد ۱۳۹۵بنده تعجب می کنم برخی از دوستان یه مطالبی رو اینجا می نویسن که آدم شاخ درمیاره… نوشتن قیمت نهایی خودرو بین 170 تا 175 تومنه…. آخه از کجا در اوردین این رو؟ ایرتویا این خودرو رو بین 140 تا 145 قیمتگذاری کرده با تمامی هزینه ها شامل بیمه و پلاک و غیره (برید یه نمایندگی سوال کنید) همین الان هم در سایت “باما” توسط واردکننده های متفرقه بفروش میره با حدود 150 میلیون (اون هم با احتساب شماره گذاری و بیمه)
بنده با یک کارشناس واردات خودرو مشورت کردم و اون هم هزینه نهایی پریوس فول آپشن اماراتی (با قیمت حدود 98000 درهم) را برام محاسبه کرد. با محاسبه همه هزینه ها شامل حمل و نقل و مالیات و کلی هزینه جزیی دیگه به قیمت بین 122 تا 130 میلیون رسیدیم. این در شرایطیه که پریوسی که ایرتویا وارد می کنه فول نیست.
لذا اگه امکان واردات خودرو رو دارین (کارت بازرگانی و غیره) به نفعتونه که خودتون وارد کنید. تنها مزیت خرید از ایرتویا گارانتیشه. وگرنه به نظر میرسه قیمت رو حداقل 20-30 میلیون بالاتر گذاشته.
علی
۲۶ خرداد ۱۳۹۵طراحیش خاصه و مطمءن باشین کره ای ها کپ میزنن, خسته شدیم از سوناتا, الانترا اپتیما و …. همشون شبیه همن چند سال بعد که کره ای ها طراحی بدنه را تغییر اساسی بدن اینا خیلی دمده میشن . همیشه تویوتا چند سال جلوتر از بقیه کمپانی های آسیایی است و پیشرو است. اینو هم در نظر بگیرید فقط تویوتا است که هیبریدی با قیمت ۲۴۰۰۰ دلار میزنه, این یه هنره , چند نکته در مورد طراحی با این قیمت:
۱- در سال ۲۰۱۶ که همه گوشی ها لمسیه, دنده ضمخت معنی نداره, که حذف شده,
۲- سپر و جلوپنجره و کاپوت و چراغ قابل تفکیک نیست که در هم ادغام شده که هنره, اینا از صد سال پیش قابل تفکیک بود!! البته عقبشم همینتوره,
۳- با فاصله دار بودن شیشه جلو وعریض بودن داشبورد معنی نمیده آمپر ماشین جلو راننده باشه که در پریوس وسطه,
۴- استفاده از خطوط شکسته برعکس بقیه که دیر از چشم آدم میوفته
۵- یه مقدار ناهمگونی وجود داره که توی مدل ۲۰۱۷ اصلاح شده
و در آخر۵ سال گارانتی هیبریدی خیلی مهمه یعنی ۵سال فقط بنزین و روغن و اینو در نظر بگیرید تویوتا اینارو برای مصرف عمومی میزنه و ماشینای لوکسش لکسوس هست. و ما ایرانیا هنوز ارزش تویوتا رو نفهمیدیم, الکی نیست ۳ساله پرفروشترین در دنیاست
محمد
۲۲ مرداد ۱۳۹۵با سلام واقعان از نظر طراحی داخلی و طراحی بدنه از نظر زیبایی شناسی و هنری بسیار گیج سر در گم بوده و گویی طراحی دیوانه و دوچار مشکلات چند شخصیتی این ماشین رو طراحی کرده و حتی چراغهای بسیار زیبای این ماشین زیباییی خود را با سوار شدن در ان پوزه زشت و ناهمگون از دست داده مطمعان در ایران با مشکلات فراوان در فروش برخورد خواهد کرد .ایرودینامک به چه قیمت ؟واقعان تویوتا احمقانه برخورد کرده با این ماشین
فراز
۲۴ مرداد ۱۳۹۵با این همه امکانات نسبت به کرولای مسخره 140 میلیون …..کرولا آپشناش هم سطح پیکانه خخخخ…..تو آمریکا ازینا در هر خونه ای یکی پارک شده ..حتما شما از آمریکا ییها بیشتر میفهمید….تاکسی ها هم تو آمریکا ازین مدل دارن…ولی تو یه فیلم پلیس با راننده یکی ازینا شوخی کرد و گفت ماشینت ابمیوه هم میگیره؟!!!! خلاصه توفیلم هرکی میرسید یه تیکه بار ماشین بدبخت میکرد..ولی در کل ماشین عالییه
مهدی
۷ شهریور ۱۳۹۵سلام
گذشته از قیمت و قیافه فعلا مجوز شماره گذاری ندادند کسی میدونه چرا
مکسو
۱۹ شهریور ۱۳۹۵خودروی خوبی هست منتها در بازار جهانی که قیمتش معقوله و بنزین گران .
تو بازار ایران چون بنزین ارزونه و کسی دغدغه محیط زیست نداره نمیتونه فروش خوبی داشته مگر بعضی از پولدارایی که قصد جلب توجه داشته باشن میخرنش با توجه به اینکه قدرتش هم خیلی کمه
مهدی
۲۶ شهریور ۱۳۹۵به اونایی که از ظاهر ماشین ایراد میگیرن پیشنهاد میکنم یکبار از نزدیک ماشینو ببینن و یک دور با ماشین بزنن اونوقت میفهمن تکنولوژی بهترین برند کشور ژاپن اصلا قابل مقایسه با ماشینهای عروسکی کره ای نیست . من یکبار سوار شدم و تفاوتش رو با سانتافه ای که دارم حس کردم .
هادي
۲ مهر ۱۳۹۵موافقم، من ماشینو از نزدیک دیدم، و خیلی خوشم اومد. ماشینه خاصیه و جدی دارم رو خریدش فکر میکنم! با اینکه اصلاً قصد خریدشو نداشتم.
مرتضی
۷ مهر ۱۳۹۵سلام
ویدیوهای شتاب ۰ تا ۱۸۰ این ماشین رو ببینین بعد با اپتیما، سوناتا، کرولا، مقایسه کنیین شتاباشون تقریبا تو یه حدوده.
دیگه حالا چون اون موتورش بزرگتره بنزین بیشتر مصرف می کنه و تو ترافیک هم باید ساعت ها الکی روشن باشه واقا برتریه !!؟!!!!!!
ظاهر ماشین کاملا سلیقه ای و خیلی ها ظاهرش رو دوست ندارن و خیلی هام دوست دارن
من خودم ظاهرش رو به سراتو، مزدا، لنسر، کرولا و خیلی ماشین های زیر ۱۵۰ میلیون ترجیح می دم
ولی در مورد آلایندگی هم نمی فهمم ما که تو تهران بیشتر از هر جای دیگه مشکل آلودگی داریم چرا انقدر آلایندگی براتون بی اهمیته !!!!!
به قول معروف کاه از خودتون نیست کاهدون که از خودتونه حالا مسولین ما بی شعور، نمی فهمن باید این آلودگی تهران رو یه کاریش بکنن، بنزین هم مفت ولی شماهایی که تو تهران زندگی می کنین این دود ماشین ها تو حلق شماست. بچه های شما بیماری های تنفسی می گیرن. خودتون به فکر خودتون نباشین کسی دلش براتون نمیسوزه.
مهدی
۷ مهر ۱۳۹۵سلام
ماشین خوبی هست ولی یه کم قدرت موتورش ضعیف به نظر میرسه
به نظر من اگر کیلومترشو بالای فرمون قرار داده بودن بهتر بود تا این که وسط باشه
خود من از این دکر داخلی خوشم نیومد
محمد
۷ مهر ۱۳۹۵با سلام
این خودرو فوق العادس از همه لحاظ اپتیممه و از نظر قیمت فقط یک کلمه میگم اونم اینه که برید توو سایت تویوتا ریجن امارات یا هر کشور دیگه ببینید که از RAV4 به پول ما از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان گرونتره ماشینی که شرکت معظمه تویوتا اون رو سفیر تکنولوژیش معرفی میکنه مطمئنن ارزش خرید داره.