شرکت تویوتا در طی حیات پربارش، ثمرات و افتخارات بسیاری را از خود بهجای نهاد. یکی از آنها عرضه برند لکسس بود، برندی که در آغاز چندان محلی از اعراب نداشت و در میان معدود همتایانش از شأن و منزلت چندانی برخوردار نبود، ولی شاهدیم که همین برند چنان ولولهای در بازارهای عالم به راه انداخت که تا به امروز هم ادامه یافته است. دیگری هم که دستکمی از اولی نداشته و شاید از آن نیز مهمتر باشد، عرضه مدل پریوس بود، خودرویی که فنآوری هیبرید را در مقیاس تجاری به جهانیان عرضه نمود و میلیون مصرفکننده را از شر هزینههای اضافی بابت سوخت رهانید.
“پریوس” مرکبی ست راهور، که به سبب آلایندگی کم خود در رسته “خودروهای سبز” جای میگیرد و تنها یک وسیله ترابری صرف نیست بلکه آغازگر راهی نوین در تاریخ خودروسازی بشر است. تنها مدتی پس از عرضه این خودرو، خیلی از کمپانیهای رقیب به صرافت افتادند تا بلکه در این راه گام برداشته و انواع ساختههای ریزودرشت خود را به تکنولوژی هیبریدی مزین نمایند. نخستین نسل از پریوس، با کد اتاق XW 10، در سال ۱۹۹۷ میلادی پا به عرصه وجود نهاد، یعنی حولوحوش دو دهه پیش. این خودرو از همان آغاز حضور خود توانست در کانون توجه جوامع و رسانههای جمعی در سرتاسر دنیا قرار گیرد؛ تنها یک نمونه، کسب عنوان خودروی سال ژاپن در سال ۱۹۹۸ میلادی بود. نسل اول این خودرو به مدت ۶ سال در مدار تولید بود و در سال ۲۰۰۳ میلادی، جایش را به نسل بعدی داد که با کد اتاق XW 20 عرضه میشد، این نسخه هم توانست موفقیتهای نسل اول را، حتی در مقیاس وسیعتری تکرار نماید. اما نسل چهارم و یا فعلی این خودرو که با کد اتاق XW 50 به جهانیان معرفی شد، برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی و در نمایشگاه خودروی لاسوگاس آمریکا به نمایش درآمد. و البته اندکی بعد و در ماه سپتامبر همان سال، فروش این خودرو در بازار ژاپن آغاز گردید. داستان تکوین نسل نوین و یا چهارم تویوتا پریوس، از ماه آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی کلید خورد. زمانی که ساتوشی اگیسو (SATOSHI OGISO)، سرپرست مهندسی خط تولید اعلام نمود که برخی از مشخصات و ویژگیهای کلیدی نسل آینده پریوس، دستخوش تحول و دگرگونی خواهد شد. نسل نوین پریوس (WX 50)، نخستین ساخته کمپانی تویوتاست که از معماری نوین تویوتا (TNGA) بهره میبرد، این معماری به اختصار پلتفرم GA-C نامیده میشود. این اقدام تویوتا مشابه همان عملی است که پیشتر، شرکت فولکسواگن انجام داد و آن نیز، ارائه یک پلتفرم جهانی به نام MQB برای تمامی محصولاتش منجمله فولکس، آئودی، سئات و اشکوداست. از همان آغاز ورود تویوتا پریوس به بازارهای جهانی، استقبال شایان توجهی از آن انجام شد و فروش آن نیز رفتهرفته روند صعودی به خود گرفت. مثلاً تا ماه می سال ۲۰۰۸ میلادی، یک میلیون دستگاه از آن به فروش رفت، اما دو سال و چندی بعد، یعنی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی، این رقم به ۲ میلیون دستگاه افزایش یافت و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی، این رقم از ۳ میلیون دستگاه گذشت و اکنون هم که در سال ۲۰۱۶ میلادی هستیم این عدد از ۳.۵ میلیون هم رد شده است که همه اینها بیانگر اعتماد روزافزون مشتریان به این خودروست، خودرویی که میرود که به یک نماد و برند مستقل در سرتاسر جهان مبدل شود، درست همانند نوشابه کوکاکولا و یا همبرگر مکدونالد! کمتر از یک ماه پیش، ثبتنام از این خودرو توسط شرکت ایرتویا آغاز شده است، به همین بهانه، سعی نمودیم که در متنی کوتاه و به نحوی موجز، شما را با این محصول نوین آشنا نماییم. طراحی بدنهطراحی نسل نوین پریوس با هیچ یک از خودروهای متعارفی که در خیابانها میبینیم شباهت ندارد، ضمن آنکه از تفاوتهای بارزی هم با نسل پیشین خود برخوردار است و در این میان، تغییراتی سخت رادیکال را نیز پشت سر نهاده است. در سایتهای خودرویی گوناگون، از طرح این خودرو با واژههای آیندهنگرانه (FUTURISTIC) و جنجالی (CONTROVERSIAL) نام برده میشود که چندان هم بیمسما نیست! زیرا که این طرح تمامی پیشفرضهای ما را درباره خودروهای آینده به چالش میکشد و چشماندازی نوین را برای خریدار نوعی ترسیم میکند. ضمن آنکه، رعایت دقیق اصول آئرودینامیک هم نکتهای است که در این طرح بیش از پیش به چشم میآید و گواهش، ضریب آئرودینامیک بسیار خوب این خودروست، ضریبی به میزان ۰.۲۴. البته این امر، در جای خود چندان مایه شگفتی نیست زیرا هدف طراحان این خودرو کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت بوده است و در این میان، هر چه بدنه خودرو مقاومت کمتری را در مقابل هوای عبوری از خود بروز دهد ناگزیر مصرف سوخت آن کاهش و سرعت آن افزایش مییابد. نکتهای دیگری هم که در طراحی نسل جدید پریوس به چشم میخورد پایین آوردن مرکز ثقل بدنه نسبت به نسل پیشین آن است، و این امر هم در راستای بهبود شرایط سواری، هندلینگ، فرزی و چالاکی این خودرو صورت پذیرفته است. در کادر جلو، شاهد جلوه گیری چراغهایی هستیم که از فرمی منحصربهفرد برخوردارند، فرمی که در هیچ خودرویی دیگری در دنیا تکرار نشده و در جای خود، ظاهری اشک گونه را القاء میکنند. خطوط تیز و شارپی که بر روی سپرها اعمال شده، کاراکتری تهاجمی و تا حدی اسپرت را برای بخش جلوی پریوس فراهم نموده و در این گیرودار، چراغهای مه شکن هم با فرمی بس زیبا بر روی آن جای گرفتهاند. تمامی این موارد، در کنار یکدیگر، نمایی جالب توجه و جذابی را به پوزه این خودرو بخشیده است، نمایی که تا مدتهای مدید میتواند تازگی و طراوت را به صاحبانش پیشکش کند. در بخش کناری هم فرم به کار رفته در نسل قبل، تا حدی تکرار شده، اما با رعایت دقیقتر اصول آئرودینامیک. ضمن اینکه، در طراحی نسل نوین پریوس، سعی بر آن بوده که راننده از دید خوبی نسبت به اطراف خود برخوردار گردد و از همین رو، ضخامت ستونهای A نازکتر شده تا بلکه راننده بتواند چشمانداز بهتری را از محیط پیرامونی خود دریافت نماید. در بخش پشتی هم دو عدد چراغ عمودی در طرفین چپ و راست سپر جای گرفتند و نسبت به چراغهای جلو، که از طرحی تهاجمی و آیندهنگری برخوردارند، از سبک محافظهکارانهای بهره میبرند و تا اندازهای فرم موجود در نسخههای پیشین پریوس را بازنمایی و تکرار میکنند. البته طراحی بدنه این خودرو از تیغ تیز منتقدان هم در امان نمانده است و برخی از سایتهای خودرویی منجمله AUTOEXPRESS بریتانیا از واژه “گیج یا خرفت” (WACKY) برای توصیف آن استفاده نمودند و سایت THECARCONNECTION آمریکا نیز، طرح بدنه آن را پولاریزه یا همان متضاد و دو قطبی ارزیابی نمود، بهویژه در نمای عقب. کابین
همانگونه که طراحی بیرونی تویوتا پریوس، با تفکری رو به آینده ترسیم شده است، شاکله کابین آن نیز با پیروی از این رویه طراحی و تکوین شده است. از آنجایی که این خودرو از ماهیتی اسپرت برخوردار نیست، لاجرم نباید این انتظار را داشت که داشبورد آن به تمامی سرنشینان را در خود محاط نماید؛ ولی در عوض، نشستن در کابین این خودرو، حسی همانند حرکت در عرشه سفینه فضایی را به سرنشینانش القاء میکند. طراحی صفحه پشت فرمان این خودرو را میتوان از مظاهر دنیای فرامدرن دانست، صفحهای که در آن سرعت، موقعیت باطریها، میانگین مصرف سوخت و… با شمایلی دیجیتالی و به زیبایی هر چه تمامتر به نمایش درآمده است و آدمی را ناخودآگاه به یاد فیلمهای علمی تخیلی میاندازد. در میانه کنسول، یک صفحه نمایش اطلاعات – سرگرمی جای گرفته است که استفاده از آن بسیار آسان است و تنها شکایتی که میتوان (از آن) داشت این است که درست شبیه همان سامانهای است که در تویوتا آئوریس به کار رفته است. موقعیت نشستن راننده هم نسبت به نسل قبلی پریوس بسیار بهبود یافته است و صندلیها هم گرچه سفت هستند ولی در جای خود، از سرنشینان پریوس بهخوبی محافظت میکنند. از معایب این کابین هم میتوان به تنگی جا برای سرنشینان بلند قامت در قسمت عقب آن اشاره نمود. روی هم رفته، کیفیت کلی کابین نسبت به نسخه قبلی بهبود پیدا کرده است. بخش بالایی داشبورد را پلاستیکی نرم فرا گرفته ولی در بخشهای پایینی داشبورد و یا قسمت اعظم کابین از پلاستیک سخت و زبر استفاده شده است. برخی از سایتهای خودرویی، از جمله CARMEGAZINE، پلاستیکهای به کار رفته در کابین را از نوع مجلل (UPMARKET) ارزیابی نمودند. از سوی دیگر، سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، کلاً کیفیت ساخت تویوتا پریوس را به پرسش گرفته و با واژه ناهمگون (PATCHY) آن را توصیف نمود!
کابین تویوتا پریوس بهخوبی تجهیز شده است و در نسخههای اروپایی آن مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، سیستم رادیو DAB، کروز کنترل تطبیقی، سامانه نمایش بالاسری (هدآپ دیسپلی)، تنظیم برقی صندلی راننده و نگهدارنده رانها، رادارهای جانبی، سیستم هشداردهنده خروج از لاین مسیر و… مشاهده میشود.
همانطور که گفته شد، تویوتا پریوس یک خودروی هیبریدی یا دورگه است پس ناگزیر، دو نوع از قوای محرکه در آن به کار رفته است. در پریوس، این قوای محرکه از انواع بنزینی و برقی هستند. پیشرانه بنزینی این خودرو،۴ سیلندر و ۱.۸ لیتر حجم دارد و از توانی معادل ۱۲۱ اسب بخار برخوردار است. موتور این خودرو با استفاده از چرخه اتکینسون (ATKYNSON CYCLE) کار میکند، چرخهای که گازهای گرم خروجی را سرد کرده و به کاهش دمای موتور کمک قابلتوجهی مینماید. در این حالت، احتراق خودرو در قیاس با خودروهای معمولی به سبب پورتهای ورودی افزایش مییابد. اما قوه محرکه الکتریکی تویوتا پریوس مشتمل بر دو موتور الکتریکی است. این موتورها هم MG1 و MG2 نام دارند. موتور بزرگتر یا اصلی که MG2 نام دارد در قیاس با نسل پیشین پریوس، سبکتر و کوچکتر شده است. این موتور در خط کناری میللنگ و موتور MG2، جای خوش نموده است و در نسل فعلی پریوس، یک شفت موازی هم در آن تعبیه شده که وظیفهاش کاهش تلفات ناشی از پارازیتهای الکتریکی میباشد. اما موتور کوچکتر که MG1 نام دارد، وظایفی همچون استارت، کنترل بار الکتریکی پیشرانهها و نیز تغذیه موتور الکتریکی بزرگتر (MG2) را عهدهدار است. البته این موتور گشتاور را تأمین نمیکند.
اما یک خودروی هیبریدی از جمله پریوس به چه نحوی عمل میکند؟ در سطور ذیل پاسختان را خواهیم داد.
بنا به مندرجات وبسایت شرکت ایرتویا، زمانی که خودرو شروع به حرکت میکند، اگر سرعت خودرو زیر ۴۵ کیلومتر بر ساعت باشد و باتری هم افت ولتاژ نداشته باشد، خودرو تنها با نیروی محرکه برقی کار میکند. در این وضعیت، مصرف بنزین و آلایندگی موتور «صفر» است. اما هنگامی که راننده پدال گاز را فشار داده و میخواهد شتاب بگیرد، یعنی در سرعت بالای ۴۵ کیلومتر بر ساعت، موتور بنزینی به طور اتوماتیک روشن شده و به نیروی محرکه برقی اضافه میگردد. در این وضعیت، اضافه نیروی محرکه تولید شده موجب شارژ باتری هیبریدی نیز میشود. در این حالت، مصرف بنزین و آلایندگی بهصورت بهینه انجام میشود. در کنار سیستمهای ترمز متعارف (ABS و…)، یکی از ویژگیهای منحصربهفرد خودروهای هیبریدی، دارا بودن سیستم ترمز احیاء کننده میباشد که هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز در سرپایینیها و یا ترمزگیری، وارد عمل شده و انرژی حاصل از ترمز را بهصورت انرژی الکتریکی در باتری ذخیره میکند. هنگامی هم که خودرو متوقف میشود موتور بنزینی به طور اتوماتیک خاموش میشود و همچنان خودرو در وضعیت برقی، آماده به حرکت میباشد. این امر موجب صرفهجویی در مصرف بنزین و نیز کاهش آلایندگی میگردد.
بنا به مندرجات برخی از سایتها، سواری تویوتا پریوس نسبت به نسل قبل آن بسیار بهبود پیدا کرده است و شاسی آن از واکنش خوبی در عکسالعملهای ناگهانی برخوردار است. گرچه عکسالعمل پدال گاز آن خوب است، ولی درمجموع، خودرویی سریعی نیست و نمیتوان از آن، سواری مشابه با تویوتا کرولا انتظار داشت. ضمن اینکه، سواری تویوتا پریوس در قیاس با کرولا تا حدی سفت و محکم نیز است اما آنچه که در این میان، موجبات رضایت خاطر راننده را فراهم میآورد سکوت و آرامش بسیار خوب داخل کابین آن است، سکوتی که در کمتر خودرویی در این بازه قیمتی مشاهده میشود و آدمی را ناخودآگاه به یاد بردار همخونش، لکسس میاندازد!
در سطور بالا، شرحی مختصر از این خودرو ارائه شد اما در این بین، همچنان یک پرسش بسیار مهم باقی مانده و آن اینکه، آیا این خودرو ارزش خرید و گزینش دارد یا خیر؟
در واقع، پاسخ به این پرسش را به سهولت نمیتوان داد زیرا مهمترین فاکتور که همان بهای این خودروست بر مصرفکننده نوعی مجهول است. معلوم نیست که در نهایت این خودرو با چه رقمی به دست مصرفکننده ایرانی میرسد،۱۵۰ میلیون؟ ۲۰۰ میلیون؟ چقدر؟ از سویی، حتی اگر از فاکتور قیمت هم عبور کنیم، موضوع دیگر مربوط به کیفیت خدمات و سرویسدهی به اینگونه از خودروهاست. میدانیم و میدانید که خودروهای هیبریدی در این دیار در آغاز راهاند و اگر به فرضی خوشبینانه تعمیرکارانی چند در نمایندگی تویوتا را- که به تعمیر خودروهای هیبریدی تا حدی آشنا هستند – مستثنی کنیم، غالب تعمیرکاران خصوصی در کشورمان به تعمیر خودروهای هیبریدی آشنا نیستند و طبق عرفی کمابیش رایج در میان تعمیرکاران ایرانی، ابتدابهساکن در مقابل تکنولوژیهای جدید بهشدت مقاومت و حتی علیه آنها جوسازی نیز میشود! پس میبینیم که خرید خودروی هیبریدی در کشورمان تا چه اندازه با ریسک توأم بوده و تا چه حد هم دلهرهآور است. با این وصفی که انجام شد، متولی ایرانی تویوتا تا چه اندازه به سرویسدهی و تعمیرات درازمدت این خودرو تمرکز نموده و چه راهکارهایی را برای رفع تشویشها و دلنگرانیهای بهحق مشتریان اندیشیده است؟
اما از معضلات و مجهولات فوق که بگذریم، چند ویژگی در این خودرو وجود دارد که تا حدی موجب قوت قلب و اطمینان خاطر است، و آن ویژگیها هم به شرح ذیل است:الف – این خودرو، آرم برند معروف، شناخته شده و امتحان پس دادهای همچون تویوتا را بر پیشانی خود حمل میکند و با توجه سوابق درخشان محصولات تویوتا در زمینههایی همچون کیفیت، استهلاک و تعمیرات، همین امر در جای خود میتواند اطمینان خاطر بیشتری را برای مشتری فراهم نماید.
ب – باتریهای این خودرو از ضمانت درازمدتی بهره میبرند که این ضمانت برخی از کشورها منجمله استرالیا معادل ۸ سال است؛ و به احتمال زیاد، در کشور ما نیز چنین ضمانتی ارائه خواهد شد.
ج – تویوتا پریوس، در طی چند نسل از تولید خود، دستخوش بهسازی و بهبود شده و خیلی از اشکالات ساختاری آن، بهتدریج و در طول این دو دهه برطرف شدهاند و در حال حاضر نیز، یکی از شناختهشدهترین و پر سابقه ترین خودروهای هیبریدی در دنیاست؛ و ناگفته پیداست که همین موارد در جای خود، سبب اطمینان و اعتماد بیشتری میگردند. ضمن اینکه، شمارگان بالای تولید هم میتواند نویددهنده قطعات یدکی فراوانتر و ارزانتری را برای این خودرو باشد، نکتهای که برای مشتریان ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مشخصات فنی تویوتا پریوس ۲۰۱۶
شناسه موتور: ۱.8L 2ZR-FXE 14
حجم موتور: ۱۷۹۸ سیسی
نسبت تراکم: ۱۳.۰۴: ۱
توان: ۱۲۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۰ نیوتنمتر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۵ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: بازوهای جناغی دوبل
نوع کالیپر ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمزهای عقب: دیسکی
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
نوع باتری: نیکل متال هیبرید
نوع گیربکس: CVT
نوع سیستم فرمان: راکاند پینیون (RACK & PINION)
نوع سوخت توصیه شده: بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۴۰/۱۷۶۰/۱۴۷۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۵۰۲ لیتر
ظرفیت مخزن سوخت: ۴۰ لیتر
وزن خالص: ۱۳۷۵ الی ۱۴۰۰ کیلوگرم
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۲۳ میلیمتر
شعاع گردش: ۵.۴ متر
ایمنی
کسب بالاترین رتبه ایمنی از موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS)
۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای و زانویی)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سامانه ردیابی نقاط کور اطراف خودرو (BSD)
سیستم هشداردهنده ترافیک در ناحیه عقب (RTCA)
سیستم هشداردهنده خروج خودرو از مسیر (LANE DEPARTURE ALERT)
سیستم کمک پارک خودرو (IPA)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
و…
تجهیزات رفاهی (نسخه فول در بازار بریتانیا)
سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت
سیستم کروز کنترل تطبیقی و سوئیچ آن بر روی فرمان
دوربین دید عقب
سیستم نمایش بالاسری (HEAD UP DISPLAY)
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + سیستم WiFi و هندزفری
آینه جانبی برقی، تاشو، به همراه گرمکن
پوشش چرمی صندلیها
سیستم چندرسانهای تویوتا (TOYOTA TOCH* 2 MULTI MEDIA SYSTEM)
گرمکن صندلیهای راننده و سرنشین جلو
سیستم روشنایی در روز (DATTIME RUNNING LIGHT)
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو
شارژ موبایل وایرلس (بیسیم)
سیستم صوتی پریمیوم JBL با ۶ عدد بلندگو
سیستم هدایت ناوبری تویوتا
پوشش چرمی فرمان
چراغهای LED جلو و عقب
سنسور باران
سنسورهای پارک سپر جل و عقب
آینههای دید عقب داخل از جنس الکتروکرومیک
و…
قیمت
در ایران: هنوز قیمت قطعی این خودرو مشخص نشده است و در حال حاضر، با مبلغ کلی ۸۵ میلیون تومان بابت پیش پرداخت – که این مبلغ هم طی چند مرحله اخذ میگردد – ثبتنام میشود.
در بریتانیا: ۲۳,۲۹۵ الی ۲۷,۴۵۰ پوند
در آمریکا: ۲۴,۲۰۰ دلار (قیمت پایه)
در امارات: ۸۹,۹۰۰ الی ۹۷,۹۰۰ درهم
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
CARMEGAZINE.COM
AUTOEXPRESS.CO.UK
TOYOTA.CO.UK
و…
نوشته: سام کاویانی
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۵من از قیافه ماشین خوشم امد خریدم ازلحاظ شکل ماشین منحصر به فرده وقتی بعنوان تاکسی مصرف میشه حتما مقاوم وکم اصطلاکه حدس میزنم با توجه به خصوصیت ایرانی ها مدت کوتاهی بعد استقبال زیادی ازش بشه
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۵استهلاک دوست عزیز
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۵طبق آخرین تحقیقات موسسه معتبر Consumer Reports تویوتا پریوس قابل اعتمادترین خودروی دنیا
خرید خودرو یک سرمایه گذاری بلند مدت است و یکی از مهم ترین معیار های خریداران, قابل اعتماد بودن خودرو می باشد. خریداران انتظار دارند تا خودروی آنها در طول زمان مصرف, بالاترین کارایی و کمترین استهلاک را داشته باشد. اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که همه خودروها این قابلیت مهم را دارا نمی باشند.
موسسه معتبر کانسیومر ریپورتز با بررسی بیش از 500،000 خودرو، قابل اعتمادترین خودروهای حال حاظر دنیا را مشخص نموده است که در صدر این جدول تویوتا پریوس، طلایه دار خودروهای هیبریدی دنیا قرار دارد.
در این بررسی، 17 مورد از اساسی ترین بخش های خودرو که ممکن است در طی رانندگی به مشکل برخورد نمایند مشخص گردیده است که این 17 مورد طیف وسیعی از قسمت های خودرو، از صدای ترمز و ایراد در تریم داخل خودرو گرفته تا ایرادات اساسی از قبیل گیربکس و موتور و سیستم انتقال نیرو و … را شامل می شود. سپس هر مورد بر اساس اهمیت آن وزن دهی شده است و این معیارهای موزون در نتایج حاصل از تست واقعی خودروها مورد استفاده قرار گرفته اند.
همان طور که گفته شد، با در نظر گرفتن همه موارد و معیارهای فوق، تویوتا پریوس به عنوان قابل اعتمادترین خودروی فعلی دنیا انتخاب گردید و پس از آن، لکسوس CT200h قرار گرفته است.
رتبه بندی کامل خودروها از نظر میزان قابلیت اعتماد به آنها به ترتیب زیر می باشد:
1. Toyota Prius
2. Lexus CT200h
3. Infiniti Q70
4. Audi Q3
5. Lexus GX
6. Lexus GS
7. Mercedes-Benz GLC
8. Chevrolet Cruze
9. Audi Q7
10. Toyota 4Runner
در این گزارش، در توضیح ویژگی های تویوتا پریوس آمده است:
تویوتا پریوس جدید به نسبت نسل پیشین خود ابعاد بزرگتری داشته و ارتفاع آن نیز کاهش یافته است. نسل جدید تویوتا پریوس بر روی پلتفرم تازه ای طراحی گردیده است که سیستم تعلیق آن کاملا مستقل می باشد. این موضوع باعث بهبود هدلینگ خودرو, نَرم تر شدن سواری آن و از سوی دیگر پایین تر آمدن مصرف سوخت آن شده است.
پشت آمپر دیجیتال و جذاب آن در طول فضای داشبورد به صورت کاملا مهندسی شده ای قرار گرفته تا به بالاترین درجه ارگونومی دست یابد و دسترسی هر چه آسانتر به اطلاعات مورد نیاز برای راننده مهیا گردد.
این خودرو همچنان تا مرز 45 کیلومتر بر ساعت توانایی حرکت در مد الکتریکی را دارا می باشد و لیکن صدای موتور در داخل کابین بسیار کمتر شنیده می شود. فلسفه تویوتا پریوس همواره بر کارایی و هزینه های نگه داری پایین بوده است و این مدل کاملا منطبق بر آن می باشد.
نکته دیگری که در این گزارش به چشم می خورد وجود 5 خودروی تویوتا و لکسوس در لیست 10 خودروی برتر این تحقیق می باشد.
لینک خبر از موسسه Consumer Reports:
http://www.consumerreports.org/car-reliability/10-most-reliable-cars/
محمد
۲۰ آبان ۱۳۹۵با سلام خدمت دوستان عزیز.
کسی میدونه اعلام بعدی فروش اقساطی تویوتا پریوس چه موقع است؟
محسن ٥٣
۲۴ آبان ۱۳۹۵پریوس الان داره ثبت نام میکنه و تعداد محدودی مونده خوشبختانه استقبال خوبی ازش شده منم ثبت نام کردم
محسن٥٣
۲۴ آبان ۱۳۹۵کرولا رو پلاک نمیکنن چون ساخت و مونتاژ امریکا هست . من پریوس ثبت نام کردم و فوق العاده هست
سجاد
۱ آذر ۱۳۹۵ثبت نام شما برای این ماشین یعنی احترام به زمین و نسل های آینده و هوای پاک واسه مردم عادی این کشور . دمتون گرم .ایولللللللل ، ان شاء الله که چرخش براتون بچرخه . خوش به حاله کسانی که رفتن این ماشین به این خوبی رو ثبت نام کردن .
سلمان
۲ آذر ۱۳۹۵کسی از کتابچه فارسی اش خبر داره
مرتضوی
۴ آذر ۱۳۹۵سلام.لطفا دوستانی که سوار شدن آنرا از لحاظ ارتفاع کف خودرو از زمین هم بررسی کنند.آیا با توجه به ارتفاع کم آن از زمین ( 12cm ) هنگام سواری توی خیابانهای غیر استاندارد تهران و شهرستانها و سرعت گیر های خیابان های فرعی و همچنین شیب های تند در رمپ پارکینگ ها و احیانا حرکت احتمالی در جاده های خاکی و ….. چه مشکلاتی پیش می یاد بخصوص واسه افرادی که فقط یک خودرو دارند و باید در همه شرایط از آن استفاده کنند.با تشکر فراوان
مجید
۱ بهمن ۱۳۹۵من تجربه تست درایو نمایندگی و داشتم و با توجه به عبور از روی پل و سرعت گیر با مشکل مواجه نشدم و در کل تجربه مثبتی بود که منجر به خرید شد البته هنوز تحویل نشده و منتظر تحویل هستم .
حسین
۵ آذر ۱۳۹۵با سلام من الان کرولا 2015 دارم .فقط توی سر بالایی اذیت میکنه.یعنی هر چی تو سر گاز میزنی معکوس نمیده و این واقعا اذیت کننده هست.کا خودشو میکنه.ولی توی کفی عالیه.قبلش اسپورتیج و ویتارا داشتم.الان تصمیم دارم پریوس بگیرم.تورو خدا اونایی که دارند نظر بدن.نه اونایی که دورادور چیزی شنیدن.ممنون.نظرتون تو تصمیم گیری کمک میکنه
محمد
۷ آذر ۱۳۹۵سلام
من که خیلی ازش خوشم اومده هفته پیش ثبت نام کردم و تحویل یک ماهه
محمد
۸ آذر ۱۳۹۵سلام
کسی از دوستان تا حالا تحویل گرفته یا نه؟
من از نزدیک دیدم طراحیش اینجور که میگن نیست من که ازش خوشم اومده
شهروز
۱۱ آذر ۱۳۹۵سلامبه همه دوستان
من هفته پیش پریوس گرفتم البته نه شرکتی چون به نظر من تویوتا نیاز به گارانتی نداره یه عمر برات کار میکنه .
الان که حدود یک هفته اس دارم سوار میشم واقعا ازش لذت بردم بینهایت نرم و کم مصرف در ضمن قبل از این من اپتیما داشتم باید بگم که اصلا قابل مقایسه با هم نیستند اپتیما در مقابل با پریوس اصلا سواری نداره و خیلی خشکه.
از همه مهمتر طرح ترافیکه که بعد از یک هفته شامل حالش میشه .
علی
۱۱ دی ۱۳۹۵غیر شرکتی چطوری خریدید؟ لطفا راهنمایی میکنید؟
محمد پریوس
۱۱ آذر ۱۳۹۵یک سوال
این ماشین در هنگام ترافیک چندین ساعته که سرعت خودرو از 25 کیلومتر بیشتر نمیشه فقط روی باتری است با توجه به متن و عملا موتور بنزنی نمیتونه اونو شارژ کنه چه اتفاقی در این بازه اگه طولانی بشه میافته باتری تموم میشه! یا میشه گذاشتش رو حالت بنزینی
محمد محمد
۱۸ آذر ۱۳۹۵جناب محمد پریوس به محض اینکه ولتاژ باتری این خودرو افت کنه اتوماتیک وار موتور بنزینی وارد مدار شده هم قدرت لازم را تامین میکند هم باتری ها رو شارژمیکنه
امیر
۲۲ آذر ۱۳۹۵من که نفهمیدم منظور طراح از طراحی این اتاق چیه!!!! بیشتر شبیه سفینه کارتونیه تا ماشین.
امیرحسین پروانه
۲۵ آذر ۱۳۹۵سلام دوستان و عزیزان پریوس دوست. راستش من خیلی راغب هستم بخرم رو همین حساب رفتم ماشین پریوس همسایمون رو قرض گرفتم و حدود 20 مین رانندگی کردم. سواریش خیلی عالی بود راستش چون امانت بود سرعت بیشتر از 70 تا نرفتم ولی خیلی نرم و راحت بود. من قدم 183سانتی متر هست باهاش راحت بودم حتی عقب هم نشستم. جای شاگرد هم تست کردم. ماشین که روشن بود اصلا صدای موتور داخل نمی یومد. واقعا SUPER SILENCE بود. فقط یادم رفت سیستم دستی کردن دنده رو بپرسم. دوستان کسی می دونه حالت B در این ماشین یعنی چی ؟؟
حميد
۲ دی ۱۳۹۵سلام برای استفاده در سرا زیری با شیب تند است
مجید
۱ بهمن ۱۳۹۵گیربکس تمام اتوماته و دستی نمیشه و اون حالت B برای زمان حرکت در سراشیبی های خیلی تنده به اصطلاح دنده سنگین .
ميترا
۲۸ آذر ۱۳۹۵من دیروز ثبت نام کردم تبپ Aلطفا راهنمایی کنید که فرقش با تیپ Cچیه
حميد
۲ دی ۱۳۹۵تیپ a با b فرقی نداره فقط در تعداد رادار هست مدل c صندلی ان چرمی است مدل b داری هداپ بر اساس سفارش که حدود شش میلیون گرانتر است ثبت نام دارد
b
حميد
۲ دی ۱۳۹۵سلام ماشین عالی است دوستانی که خرید کرده اند پشیمان نمی شوند سوخت خیلی کم ،بدون صدا و…. عالیست
احسان
۴ دی ۱۳۹۵از نظر فنی چکنولوژی روز دنیا و عالی اما از نظر طراحی بیش از حد جسورانه اغراق آمیز و به زبان عامیانه بدترکیب
احسان
۴ دی ۱۳۹۵ضمنا اگه ایران فرقون یا سایبان چنین طراحی میکرد الان تمام کامنتها پر بود از فحش و ناسزا
سلیم
۶ دی ۱۳۹۵سلام
تفات تیپaوتیپbپریوس درچه آپشنهای هست اگه کسی اطلاع داره ممنون میشم چون میخوام ثبت نام کنم
سامان
۱۳ دی ۱۳۹۵تیپ b رادار نقطه کور دارد
عطا
۹ دی ۱۳۹۵سلام
من قصد خرید خودرو حول 150 میلیون داشتم ، اول به سوناتا و اپتیمای دسته دو فکرمی کردم چندتایی هم دیدم و چون مشغلم زیاده نتونستم دنبالشون برم بگردم . دلیل اینکه دنبال سوناتا و اپتیما رفتم این بودکه ماشین هیکلی دوسدارم . در نهایت اتفاقی رفته بودم نمایشگاه تویوتا ، از قبل با این ماشین آشنا بودم ولی قیافش به اندازه سوناتا جذبم نکرده بود. ماشین را بررسی کردم و چون از قبل تجربه خوبی از کیفیت تویوتا داشتم باعث شد که روی خرید این خودرو فکر کنم . بعد هم که متوجه شدم قیمت جهانی این خودرو از تویوتا راو4 گرون تره واقعا شگفت زده شدم و فهمیدم که عوارض گمرکی این خودرو فقط 4 درصده !!! بنظرم ارزش خرید را داشت چون پول مفت جیب گمرک نمی ریزی و واقعا خیلی سختم میومد که به خاطر حمایت از تولید کنندگان بی کیفیت و بی عرضه داخلی من باید پول دو برابری به ماشین خارجی با قیمت مناسب بدم . هیچ تجربه رانندگی و یا دیگری ازسن ماشین نداشتم ولی تصمیم به خرید گرفتم و ثبت نام کردم.
نظرات دوستان هم باعث دلگرمی شد
داود
۱۲ دی ۱۳۹۵سلام.گمرک 4%الکی هست چون قیمت این خودرو24000 دلاره و تو ایران140 ملیون
رضا
۱۳ دی ۱۳۹۵راو فور هم ۲۴۰۰۰ دلار هست ولی توی بازار ایران ۲۳۰ میلیون تومان هست
داود
۱۵ دی ۱۳۹۵سلام.4%شامل خودروهای هیبرید هست ولی رافور خودرو هیبرید نیست.و رافور دوبرابر قیمت جهانی تو ایران عرضه میشه در صورتی که خودروهای هیبرید باید باقیمت جهانی عرضه بشه
جواد
۲۴ دی ۱۳۹۵سلام فقط اون 4درصد نیست هزینه پلاک گذاری و مالیات بر ارزش افزوده و …. به اون اضافه میشه خود ایرتویا هم که یه چیزی روش میخوره میشه رفت از منطقه ازاد اورد که حداقل اون اخری رو ندی ولی بدون گارانتی!!!یکم هم دردسر داره!
حامد
۱۳ دی ۱۳۹۵سلام بنده یکماه هست ثبت نام کردم وشرکت اعلام کرده یکماه دیگه طول میکشه تا خودرو تحویل دهند وضمنا در فروش اقساطی اگر پس از مدتی قصد فروش خودرو را داشته باشید بایستی کل سود اقساط را پرداخت کنید واز این لحاظ متضرر میشوید
رضا
۱۸ دی ۱۳۹۵سلام
من این ماشینو به دلیل اطمینانی که به تویوتا دارم ،می خرم .
reza
۱۸ دی ۱۳۹۵سلام
من این ماشینو به دلیل اطمینانی که به تویوتا دارم ،می خرم .
پژمان
۲۳ دی ۱۳۹۵واقعا فکر میکنید توی این رنج قیمت کدوم خودرو بهتر از پریوس هست؟ ملاک چیه ؟ طراحی بدنه یا کمپانی ؟
ادم های سطحی نگر صرفا از ظاهر انتخاب میکنن و میگن اپتیما ولی آیا موتور اپتیما و سیستم داخلی هندلینگ و سیستم گیربکسینگ و … بهتر از پریدس هست؟ که با صراحت میگین پریوس تو این قیمت نمی ارزد؟؟؟.
ایا فکر کردین با ۱۵۰ میلیون به شما بی ام و یا بنز میدن که میگین نمیارزه؟
ایا فکر کردین دارین پراید با مصرف سوخت ۳ لیتر میخرین ؟ فکر کردین دارین چی میخرین که فقط مصرف سوختو کردین پیراهن عثمان و فکر میکنین فقط تنها مزایاش همینه.
اصلا نشستین پشت فرمون پریوس یه گاز باهاش بدین ببینین چجوریه؟
باور میکنم که از بقلشم رد نشدین فقط عکسشو دیدین چون من دارمش و بسیار خودروی نرم کم اصطلاک و روانیه و شتاب مناسبیم داره . پس وقتی با اعتماد بنفس طوری میگین تو رنج ۱۷۰ میلیون نمیارزه یه نگاه بندازین ببینین تو این رنج واقعا چه خودروهایی هستن که میارزند!
ارتين
۲۳ دی ۱۳۹۵سلام ، من از بیرون مدل ۲۰۱۷ گرفتم ، تکنولوژیه خیلی پیشرفته و رانندگیه نرم و لذت بخشی داره ، نو جاده های صاف متوجه نمیشین که موتور از برقی
شیفت میکنه روی بنزینی ، خیلی حرفه ای این اتفاق میفته ، روی حالت پاور
خیلی پر شتاب و پر انرژی میشه ، جالب اینجاست که در یک رانندگیه مثلا نیم ساعته موتور بنزینی شاید ۱۰۰ بار یا بیشتر روشن و خاموش میشه ، من قبل از خرید در سایتهای خارجی در مورد باتری های ماشین تحقیق کردم ، که یک موقع هر چه که پول بنزین ندادم یه موقع از دماغم بیرون نیاد ، که نتیجه تحقیقم خیلی رضایت بخش بود ، بطور نرمال اکثر مصرف کنندگان پریوس تا بحال باطری عوض نکردن ، تعویض باطری اگه مشکلی باشه در دوسیت هزار مایل هست و قیمتش هم بین هزار تا هزار و پانصد دلاره ، البته خیلی از تاکسیهای امریکا هنوز تا سیصد هزار مایل هنوز عوض نکردن ، یک باطری کوچک هم داره که سه تا پنج سال کار میکنه و قیمتش صد و پنجاه دلاره ،
ميترا
۲۷ دی ۱۳۹۵سلاام کسی میدونه قدرت و وضعیت پریوس 2017 در سر بالایی ها و دست اندارها چطوره ؟
سیاوش
۲۹ دی ۱۳۹۵سلام من دیروز تویوتا پیریوس تیپ سی 2016 رو تحویل گرفتم .البته رنگ مشکی .ماشینی هست که حس ارامش و امنیت و راحتی رو یکجا به شما میده . رضایت عمیقی رو تجربه خواهید کرد.
سیاوش
۸ بهمن ۱۳۹۵دوستان نوع گبربکسش چیه چند دنده است ؟؟؟؟؟؟؟