تویوتا روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته و روزهای شلوغتری را پیش رو دارد. در سال گذشته ما شاهد حضور دوباره کرولا در بریتانیا بودیم. همچنین کمری نیز در این کشور دوباره عرضه شده و به تازگی نیز سوپرا خونی تازه بر رگهای محصولات اسپورت این خودروساز ژاپنی تزریق کرده است.
اگرچه این نام ها خاطرات خوش گذشته را تداعی میکنند اما شاید پسوند بکار رفته روی جدیدترین نسل کرولا خیلی آشنا نباشد. ما درباره پسوند GR اسپورت سخن میگوییم…
این مدل اسپورت قرار است رقیب خودروهایی همچون فورد فوکوس ST-Line باشد. تویوتا همچنین سال ۲۰۲۰ را با حذف پیشرانه پایه ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی از خانواده کرولای بریتانیا شروع کرده و بنابراین این خودرو هماکنون فقط بهصورت هیبریدی و در فرمهای بدنه هاچبک، استیشن و سدان عرضه میشود.
گازو ریسینگ که با حروف مخفف GR شناخته میشود بخش موتور اسپورت تویوتا محسوب شده و کارهای نهایی روی محصولات تویوتا را انجام میدهد تا خاصیت اسپورت تری داشته باشند.
تا زمانی که کرولا GR کامل عرضه شود دو سال زمان باقی مانده و مدل GR اسپورت موردبحث در واقع اسپورت ترین نسخه از کرولا هاچبک میباشد. ما شانس راندن این خودرو را داشتهایم.
درست همانند فورد و رنو که مدلهای ST-Line و R.S. محصولات خود را عرضه میکنند، مدلهای GR اسپورت تویوتا نیز ویژگیهای اسپورت را با قیمتی مناسب همراه میکنند. ما قبلاً یاریس هیبرید GR اسپورت را بررسی کردهایم اما حس کردیم تغییرات رخ داده در شاسی خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری هیبریدی هماهنگی جذابی نداشته است؛ اما اوضاع درباره کرولا GR اسپورت چگونه است؟
خب از نظر ظاهری، کرولا GR اسپورت تفاوتهای خوبی با نسخههای استاندارد این خودرو دارد. خودرو پهنتر و چسبیدهتر به جاده حس میشود اما در واقعیت تغییری نسبت به ابعاد کرولای نرمال رخ نداده است. البته یک سپر جلوی متفاوت با جلوپنجرهای پهن وجود دارد و در عقب نیز سپر دستخوش تغییر شده و دو خروجی اگزوز و دیفیوزری گیرا به چشم میخورند. تکمیل کننده تغییرات هم رینگهای ۱۸ اینچی مشکیرنگ و نشانهای مشکی در جلو و عقب است.
کرولا GR اسپورت را میتوان با سقف خاکستری تیره هم سفارش داد. این تریم جدید در مدلهای استیشن تورینگ اسپورت نیز قابل خریداری است. در کابین نیز تنها صندلیهای اسپورت تر با چرم مصنوعی، صفحهنمایش ۷ اینچی پشت آمپرها و هدآپ دیسپلی دیده میشوند.
اساساً با یک کرولایی طرف هستیم که از قطعاتی سنتی برای سریعتر نشان دادن خود سود برده است؛ اما واقعیت چیز دیگری است زیرا GR اسپورت تغییری در بخش مکانیکی نداشته است. هیچ تغییری در سیستم تعلیق صورت نگرفته و خبری از فرمان سریعتر یا میلههای ضد لغزش سفت تر نیست؛ اما با توجه به تنظیمات یاریس، شاید عدم تغییر فنی کرولا چیز خوبی باشد.
از آنجایی که کرولا در حال حاضر فقط بهصورت هیبریدی عرضه میشود بنابراین نسخه GR اسپورت این خودرو با قوای محرکه بنزینی/الکتریکی در دسترس است. پیشرانه ۲ لیتری ۱۸۱ اسبی این خودرو با واحدی الکتریکی همراه شده و البته میتوان نسخه ۱.۸ لیتری ۱۲۰ اسبی را نیز سفارش داد. ما نسخه دوم را تست کردهایم.
قطعاً این خودرو میتواند مصرف سوخت ادعایی تویوتا را ثبت کند و این در حالی است که نیازی به رانندگی محتاطانه با آن نیست؛ اما میزان مصرف سوخت دلیل اصلی خرید کرولای اسپورت و ترجیح دادن آن به سایر مدلها نیست. ما بیشتر درباره سواری خودرو تمرکز کردهایم.
اینجاست که GR اسپورت خودی نشان میدهد. اگرچه این خودرو فاقد تغییرات فنی یاریس است اما به جرات میتوان گفت کرولا نیازی به چنین تغییراتی نداشته زیرا مدل استاندارد کرولا خودروی خوبی است. خواه مدل پایه را انتخاب کنید یا این نسخه پرچمدار GR اسپورت را فرقی نمیکند زیرا تمامی مدلهای کرولا هندلینگ خوبی دارند. شاسی حس چابکی را القا کرده و خودرو علاقهمند به عبور از پیچهاست. فرمان هم از سنگینی خوبی برخوردار است. تنها تفاوت واقعی GR اسپورت به سواری سفت تر آن مربوط میشود که دلیلش نیز وجود رینگهای ۱۸ اینچی میباشد.
اما راندن کرولا GR اسپورت با آن قطعات متمایز و قوای محرکه هیبریدی کار سختی است. اگرچه گیربکس CVT تویوتا با عرضه محصولات جدید روزبهروز بهبود یافته اما این گیربکس تجربه رانندگی لذت بخشی را ایجاد نمیکند. فشار بیشتر روی پدال گاز به پرفورمنس بهتر ترجمه نمیشود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۱۱ ثانیه ثبت میشود که نشانی از اسپورت بودن ندارد. فشار شدید روی پیشرانه هم تأثیر چندانی روی بهبود پرفورمنس خودرو ندارد.
بهتر است با پرداخت ۱۷۲۵ پوند بیشتر مدل ۲ لیتری هیبریدی را انتخاب کنید که ۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتری دارد. این پیشرانه نه تنها پرفورمنس بهتری داشته بلکه روانتر عمل میکند. تنها مشکل این مدل هم به قیمت ۲۹۷۵۰ پوندی آن مربوط میشود که بالاست مخصوصاً اینکه بدانید هیوندای i30 N قیمت ۲۶ هزار پوندی و رنو مگان R.S. بهای حدود ۲۸ هزار دلاری دارد. اگرچه این دو خودرو مصرف سوخت کم تویوتا را ندارند اما حداقل از نظر پرفورمنس در سطح بالایی قرار داشته و ظاهر اسپورتشان با عملکردشان همخوانی دارد.
GR اسپورت عضو خوب خانوادهی تویوتا کرولاست. این خودرو برخلاف یاریس GR اسپورت تغییری در بخشهای مکانیکی را تجربه نکرده ولی نقاط قوت کرولا همچنان باقی مانده است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که قیمت کرولا GR اسپورت بالاست.
مشخصات تویوتا کرولا ۱.۸ VVT-i Hybrid GR Sport
- قیمت: 28025 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۸ لیتری بنزینی/هیبریدی
- قدرت/گشتاور: 120 اسب بخار/۱۴۲ نیوتون متر
- گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
NAVID۰۰۹۸
۲۸ بهمن ۱۳۹۸جایی خونده بودم که میگفتند سیستم تعلیق های خودرو جدید مزدا ۳ و کرولا با هم عوض شده ، یعنی کرولا شده به مانند نسل قبلی مزدا ۳ و مزدا ۳ جدید شده به مانند نسل قبلی کرولا که باعث سواری سفت تر و اسپرت تر کرولا در نسل جدید و نرمتر شدن مزدا ۳ در نسل جدید شده .
نمیدونم این خوبه یا بد ، اما میدونم کرولا را به سواری راحت میشناسند و مزدا ۳ را به سواری اسپرت که هیچکدامشان مثل قبل نیستند در بحث سواری اما در بحث ظاهری هردو توپ عمل کردند بخصوص کرولا که همیشه نُقل محافل پیرمردها بود اما جداً سخت میشه از نسل جدیدش ایراد گرفت .
اما با تمام این حرفها ، من مزدا ۳ جدید را میپسندم که انگاری خیلی بیشتر از قیمت و ظاهرش به نظر میرسد و فضای داخلی و نورپردازی چشم نوازتری داره اما دلیلی بر این نیست که تویوتا خوب نیست بلکه مزدا زیادی بهتره .
Me
۲۸ بهمن ۱۳۹۸حدودا ۴ سال پیش یه مطلب توی پدال بود که توش نوشته بود تویوتا از مهندسی محافظه کارانه ژاپنی رنج میبره و بشدت معمولیه.یادمه پای اون مطلب ژاپنی بازا و المانی بازا(خودم رو میگم) کلی کشته و زخمی دادن.برای دراوردن حرص یه ژاپنی باز گفتم داچیا تویوتای اروپاست شایدم بیشتر.ولی الان اعتراف میکنم تویوتاداره از معمولی بودن فاصله میگیره.شروع خوبی داشته تاحالا ،کرولا وchr، لکسوس ux و ls در مقایسه بامحصولات قدیمی تر عالی ظاهر شدن.راو ۴ پلاگین هیبرید بیاد بیرون خیلی از معادلات رو بهم میریزه.امار دقیق فروش رو نمیدونم ولی الان توی آلمان کرولا و chr هیبرید از گلف هیبرید بیشتر به چشم میخوره درحالی که سال گذشته نمایندگی های تویوتا اینجا کاملا بیکار بودن. راو ۴ هیبرید هم بیشتر از همه کراس اوورهای هیبرید المانی تو خیابون دیده میشه.
رهگذر
۲۹ بهمن ۱۳۹۸https://www.youtube.com/watch?v=JGqXG-3DQtY
برای دوستان نوجوان سینه چاک تویوتا
Mohammadreza
۲۹ بهمن ۱۳۹۸بزرگسال یه توضیح بده این چه لینکیه
شاید ما نوجوان ها مثل شما بزرگسال ها قندشکن نداشته باشیم.
در ضمن بزرگسال عزیز اینو بدون که تنها خودروسازی که شما ترول ها نمیتونید به طرفداراش برچسب نوجوان و بچه سن بودن بچسب بونید تویوتا ست.
Me
۲۹ بهمن ۱۳۹۸یه ویدئو مثل اون ویدئو که صدا سیما درباره مضرات تلگرام پخش کرد و یارو میگفت من بخاطر مهریه زندان بودم ولی از وقتی تلگرامم پاک کردن زنم برگشته سر خونه زندگی مهریه شم بخشیده.
با ندیدنش چیزی از دست نمیدی