بهینهسازیهای متوسط در یک مدل خودرو با این هدف انجام میشود که تا زمان ارائه تغییرات مفصلتر و نسل بعدی، آن را در لیست خرید مشتریان نگه دارد. این کار معمولاً با اضافهکردن عناصر زیباشناسانه به خودرو انجام میشود؛ ولی گاهی نیز سرمایهگذاری در ارتقای المانهایی از خودرو که دیده نمیشوند، ولی بسیار ملموس هستند، تأثیرگذار خواهد بود. نکتهای که در تویوتا یاریس ۲۰۱۵ با آن روبرو هستیم.
در مدل جدید، یک خودروی زیباتر و تأثیرگذارتر داریم که طراحی پرمعناتری در آن به کار گرفته شده است. چراغهای عقب تازهای در آن به کار رفته، طراحی سپر عقب به کلی تغییر کرده و همینطور بهینهسازیهای زیادی را در طراحی داخلی کابین میبینیم. ولی نقطهای که یاریس در آن همیشه در معرض انتقاد بود و در زیر سایه سرآمدان سابکامپکتی مانند هوندا فیت، فورد فیستا و شورولت سونیک قرار گرفته، یعنی «پیشرانه» تغییری نکرده است. تویوتا مدل ۲۰۱۵ از یاریس را باز هم با همان موتور ضعیف ۱/۵ لیتری چهار سیلندری روانه بازار کرده که از سال ۲۰۰۰ در محصولات تویوتا استفاده شده است. این موتور با همان سیستم گیربکس ۵ دنده دستی قبلی و یا همان سیستم گیربکس چهار دنده اتوماتیک همراه است؛ سیستم گیربکس اتوماتیک از یاریس ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته است. در مقایسه با سایر موتورهای ارائه شده در این کلاس، از جمله موتور ۱/۵ لیتری ۱۳۰ اسببخاری با انژکتور مستقیم در هوندا فیت یا موتور توربوی ۳ سیلندر انژکتور مستقیم ۱۲۳ اسببخار در فیستا، موتور پورت انژکتوری تویوتا در قبل از زمانهی خود به سر میبرد. موتور ۱/۵ لیتری ۱۰۶ اسببخاری در تویوتا یاریس وقتی تحتفشار قرار میگیرد، صدای آن به هوا بلند میشود؛ چیزی که در بیشتر مواقع اتفاق خواهد افتاد. ولی مهمترین عقبگرد زمانی در سیستم گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است. این سیستم نه تنها در افزایش سرعت از سیستمها اتوماتیک کنونی و از جمله CVT عقب است، بلکه حتی قابلیت شیفتدستی نیز ندارد. در هنگام استفاده از سیستم گیربکس دستی، این خودرو کاملاً حس استفاده از شیفت دندهها و کنترل کامل راننده بر سرعت خودرو را منتقل میکند. برای بررسی این خودرو از دو مدل مشابه یاریس SE با گیربکسهای اتوماتیک و دستی استفاده شده است. در همین حال، رکوردهای ثبت شده برای یاریسها، گویای موارد بسیاری است. یاریس با گیربکس دستی در تست ۰ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۱/۳ ثانیه از همتای اتوماتیک خود جلوتر است و همینطور در تست یکچهارم مایل ۰/۹ ثانیه از آن پیش است. این در حالی است که هماکنون برخی سیستمهای گیربکس اتوماتیک در دنیای خودرو وجود دارند که میتوانند بهراحتی در شتاب عملکرد بهتری نسبت به گیربکسهای دستی داشته باشند. ولی، در هر حال این گیربکس اتوماتیک، آخرین نسل آنها نیست. در واقع دوباره در اینجا همان شکایتهایی را داریم که ۵ سال پیش آنها را داشتهایم. در همین حال، بالاخره یک روزنه امید برای گیربکس اتوماتیک یاریس پیدا شد. در حالی که بیشتر اطلاعات تستها نشاندهنده برتری گیربکس دستی نسبت به اتوماتیک بود، ولی گیربکس دستی در شتابگیری در حالت تختگاز از ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت و همینطور از ۸۰ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت از همتای اتوماتیک خود ضعیفتر بود. البته این موضوع به نحوه انجام چنین تستی برمیگردد. در این تست، در حالت تختگاز، وقتی راننده پدال گاز را فشار میدهد، سیستم اتوماتیک به سراغ دنده بعدی میرود. این در حالی است که گیربکس دستی در دنده پنجم قفل شده است و موتور سنگین حرکت میکند. عملکرد سیستم گیربکس ۵ دنده یاریس نسبتاً مناسب است؛ ولی در همین حال، از لحاظ کیفیت و هیجان رانندگی، با گیربکس ۶ دنده دستی در هوندا فیت قابلمقایسه نیست. البته آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف سوخت یاریس در شرایطی متعادل برای این کلاس قرار دارد و دارای مزیت زیادی نسبت به سیستمهای گیربکس دیگر نیست. در همین حال، در تستی که انجام، برای هر دو مدل مصرف سوختی برابر ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد. ارتقای عمده در سیستم پیشرانه یک مدل، هزینه زیادی به خودروساز اعمال میکند؛ بنابراین چنین تغییری در یک بهینهسازی متوسط کمتر انجام میشود. به عنوان مثال، مدل کرولا برای جایگزینی سیستم گیربکس اتوماتیک ۴ سرعتهاش با CVT، تا زمان ارائه مدل جدید صبر کرد. سیستم CVT در تمام مدلهای کرولا به جز مدل پایه عرضه شد. با این حال، تویوتا در ارتقای یاریس به سراغ مواردی فراتر از عناصر ظاهری نیز رفته است. به عنوان نمونه، با تغییرات اندکی در طراحی شاسی، به سختی آن افزوده شده است. این صلبیت بیشتر و به دنبال آن، بهینهسازی در سیستم تعلیق، باعث شده تا یاریس نسبت به قبل سریعتر و چابکتر باشد. در تست لغزش در پیچ، نیروی ۰.8g را از یاریس شاهد هستیم که برای این کلاس خودرو مناسب است. همچنین سیستم ترمز نیز عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. مدلهای SE مجهز به چرخهای ۱۶ اینچی و تایرهای ۱۹۵/۵۰ هستند که بهترین نوعی هستند که این تویوتا در محصولاتش ارائه میدهد. اگر چسبندگی بیشتری در یاریس میخواهید باید به سراغ موارد تیونینگ و افتر مارکت بروید. در مجموع، این یاریس دارای مواد بهتری در داخل کابین است. تجهیزاتی مانند صفحهنمایش لمسی رنگی ۶/۱ اینچی و سیستم راهبری به آن اضافه شدهاند و طراحی و ساخت آن به خوبی در یک کارخانه جدید مونتاژ در فرانسه پرداخته شده است. در همین حال، به امکانات راحتی راننده نیز اضافه شده است.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۱۸۷۲۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۷۶۴۵ دلار) برای گیربکس دستی، ۱۹۵۲۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۸۴۴۵ دلار) برای گیربکس اتوماتیک.
- نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۱۴۹۷ سیسی.
- قدرت: ۱۰۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۱۳۹/۶۵ نیوتنمتر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۵ دنده دستی، ۴ سرعته اتوماتیک.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۵۱ متر.
- طول ماشین: ۳/۹۵ متر.
- عرض: ۱/۶۹۴ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۰۹ متر.
- وزن کلی: ۱۱۰۰ کیلوگرم برای مدل گیربکس دستی و ۱۱۱۵ کیلوگرم برای مدل گیربکس اتوماتیک.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۸/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۱۰/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۳۲/۴ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۴۳/۸ ثانیه
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۹/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۱۰/۶ ثانیه
- تختگاز از ۴۸/۲۸ تا ۸۰/۴۷ کیلومتر بر ساعت؛ ؛ گیربکس دستی: ۱۳/۹ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۵/۵ ثانیه
- تختگاز از ۸۰/۴۷ تا ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت؛ ؛ گیربکس دستی: ۱۵/۲ ثانیه، گیربکس اتوماتیک: ۷/۵ ثانیه
- عبور از یکچهارم مایل؛ گیربکس دستی: ۱۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۰/۵۷ کیلومتر بر ساعت، گیربکس دستی: ۱۷/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۲۵/۵۳ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی؛ با محدودیت قانونی: ۱۸۳/۴۶ کیلومتر بر ساعت، با محدودیت دراگ: ۱۷۳/۸۱ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت؛ گیربکس دستی: ۵۳/۰۳۵ متر، گیربکس اتوماتیک: ۵۵/۷۸ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا؛ گیربکس دستی: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر، گیربکس اتوماتیک: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۵۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
سام سامی
۲۰ آذر ۱۳۹۳تویوتاست دیگه…هیچ وقت ایراد اساسی نمیشه ازش گرفت…بنظرم تمام مواردی که یه ماشین جمع و جور شهری باید داشته باشه را داره…اما بنظرم واقعا برای خارج از ایران مناسب هست… هرجوری فکر میکنم قیمت 110.000.000 تومان واسه مدل 2015 تو ایران زیادی زیاد هست!!!!
یادمه سال 90 که 207 خریدم به قیمت 19 تومان (اتوماتیک) مزدا 2 بود 23.800 تحویل دو ماهه!!!
الان یاریس رقیب مزدا 2 هست حالا چجوری تو سه سال 4 برابر شده قیمتش!!!!! یعنی مزدا 2 اتاق جدید هم باید بالای 100 تومان بیاد!!!خدا عاقبتمون رو بخیر کنه…
اینجا اونجایی که میگن هرچی کمتر بدونی بهتره!!!!!
در آخر بنظرم یاریس جدید خوبه اما نه اندازه 110 تومان…
درود بر عاشقان خودرو
LEXUS
۲۰ آذر ۱۳۹۳ماشین خوشگلی جون میده برای اسپرت کردن!!!!!
mohsen
۲۰ آذر ۱۳۹۳من دیشب یکیشو دیدم چراغاش با این فرق میکرد!!! خیلی بهتر بود!!
فرامرز
۲۰ آذر ۱۳۹۳درسته این و مزدا ۲ تو یه کلاس هستن اما مزدا ۲ از نظر طراحی و اسپرت بودن و تقریباْ همه چی یه سر و گردن از این بالاتره. مصرف سوخت این تو تست نزدیک ۱۱ لیتره!!! به نظرم قیمت منطقی برای این تو بازار ناعادانه ی ایران ۷۰ تا ۹۰ تومن باشه. اما من خودم هیچ برتری فاحشی تو این نسبت به ۲۰۷ نمیبینم که بخوام دوبرابرش پول بدم. تازه با ۹۰ تومن هم میشه لنسر گرفت که یه کلاس بالاتره ولی ارزون بودن لنسر بیشتر بخاطر افت اعتبار جهانی برند میتسوبیشی هست.
فرامرز
۲۱ آذر ۱۳۹۳البته منظورم مزدا ۲ جدید و ۲۰۱۵ نه اون مدلی که تو ایران مونتاژ میشد!
رضا.2272
۲۰ آذر ۱۳۹۳چی میشد میتونستیم مثه همه ی دنیا ماشین رو با قیمت واقعیش بخریم
حتی تو مناطق آزاد هم قیمتا خیلی با ارزش واقعی فاصله دارن
به امید اون روز
خاوری
۲۰ آذر ۱۳۹۳از کرامات برادران یکیش اینه که یک شبه همه چیز سه برابر شد…
سپهر
۲۰ آذر ۱۳۹۳مالی نیست تنها خوبیش تویاتو بودنشه بعدم آدم مگه دیوونس که صدوخورده ای بده پول این خوب میتونه از برند هیوندا ماشینایی مثل سراتو یا النترا رو بخره شاید یه کم گرون تر باشه ولی در عوض یه مدلی داره بازم میگم تنها خوبیش اینه که تویاتوست و آدم خیالش از بابت کیفیت راحته البته شاید واسه خانما انتخاب بدی نباشه .
AliZeus
۲۰ آذر ۱۳۹۳اینم وارد مملکت گل و بلبل ما بشه زیر 100 تومن نیست…
یا قیمت مناسب میومد(60 میلیون) جانشین هلویی بود واسه 206 خودمون…
"Amir"
۲۰ آذر ۱۳۹۳هیچ وقت از این ماشین خوشم نیومد
هیچ وقت،،،،درضمن جناب انیس حسینی بررسی خوب و کاملی بود،،ممنون
صادق
۲۰ آذر ۱۳۹۳هوندا از خیلی لحاظ ها ماشین خوبی و از لحاظ ظاهری زیاد جالب نیس
یاریس هم ماشین خوبیه ولی انصافا قیمتش بالاس، با این قیمت اگه بهتر بود، گزینه ی خوبی میشد
توی این کلاس مزدا 2 به نظرم خیلی عالیه، هم قیمتش مناسبه و هم ظاهر خیلی خوبی داره و همینطور از لحاظ موتوری درسته در حد همین یاریسه ولی چون قیمت مناسب تری داری میتونه گزینه ی معقولانه تری هم بشه.
ارادت
4MATIC
۲۰ آذر ۱۳۹۳تویوتا بیشترتمرکزش روی دوام کیفیت ایمنی و… هست وکمتر به ظاهر وامکانات توجه می کنه ولی جدیدا مثل این که روی ظاهر وامکانات رفاهی تمرکز بیشتری کرده مثلا کمری 2014روباکمری2015 مقایسه کنید ازلحاظ اپشن ورخ زمین تا اسمونه
فکر کنم اگه کمری2015بیاد توبازار سوناتا واپتیما حتی هوندااکورد هم جا می ذاره توفروش
4MATIC
۲۰ آذر ۱۳۹۳نظر سنجی
کیا پیکانتو=دیسلایک شدید
هیوندای I20=لایک
تویوتا یاریس=لایک کوبنده
AliZeus
۲۰ آذر ۱۳۹۳خوب شما رییس سازمان سنجش نشدی..وگرنه بجای چهار گزینه ده بیستا گزینه میدای! :D عامو جان دو گزینه ای بده یه نتیجه ای بگیریم!
میلاد
۲۰ آذر ۱۳۹۳مصرف سوختش با 207 فرقی نداره.
قیمتش دو برابره!
207 اتومات انتخاب منطقی تری هست.
خدا نکنه یه ماشین تو ایران به عنوان کم مصرف جا بیفته.اون وقته که تو فروش پول 1 قرن سوختشو یه جاازت می گیرن :)
just 323
۲۰ آذر ۱۳۹۳فک کنم همین لکنده پراید برا جاده هامون بسته
4MATIC
۲۰ آذر ۱۳۹۳اقا صادق مزدا2خوبه ولی اونم 73ملیون نمی ارزه به نظرم I20 ازمزدا2 بهتره هم اپشن هاش وهم خدماتش وهم ظاهر وبازار دست دومش تازه جادارتره
درضمن مزدا2دیگه تولید نمی شه وقطعاتش گرون وکمیابه
صادق
۲۰ آذر ۱۳۹۳داش 4matic راستش من کلا i20 رو یادم نبود، الان که گفتی یادم اومد
قبول دارم، انصافا خیلی هم زیباس (مدل 2015)
از لحاظ فنی هم از یاریس و مزدا قوی تر هستش و همینطور قیمت بهتری داره، قیمت فولش اگه اشتب نکنم حدود 15-16 هزار دلاره، که خیلی خوبه
در مورد خرید مزدا 2 هم که گفتم معقولانه تر هستش، راستش در خارج از کشور منظورم بود، آخه من اصلا از قیمت ایرانش اطلاع نداشتم
در کل شما که i20 رو یادم انداختی، الان قبول دارم که گزینه خیلی مناسبی هستش.
ممنون
Behnam
۲۰ آذر ۱۳۹۳بازم گیربکس 4 دنده اتوماتیک ؟؟!!!!! اونم تو سال 2015 میلادی .
قدرت موتور و مصرف سوختشم که دیگه حرفی برا گفتن نمیزاره …
h112
۲۰ آذر ۱۳۹۳واقعا که چقدر خوشکل و تو دل برو شده…..ولی با این حال هوندا فیت از نظر من بهتره…..همین…..
E 36
۲۰ آذر ۱۳۹۳نمیدونم چرا تویوتا تو بعضی موارد تنبلی میکنه!
فرکانس
۲۰ آذر ۱۳۹۳جالب نیست.
mory
۲۰ آذر ۱۳۹۳چه وضع مصرف سوخته؟!
سجاد131
۲۰ آذر ۱۳۹۳اشتباه میکنم یا اشتباه میبینم! این مصرف سوخت برای یه یه هاچ بک 1/5 لیتری اونم از تویوتا اونم تو سال 2014 زیاد نیست!!!
amir323
۲۱ آذر ۱۳۹۳دوستان کسی میدونه چرا ماشین های تویوتا در ایران با قیمتی بالاتر از کره ای ها عرضه میشه؟ در حالی که تو دبی و بازارهای جهانی تقریبا تو یه رنج اند.
parseh net30
۲۱ آذر ۱۳۹۳نمای پشتش جالب نیست
محمد
۲۲ آذر ۱۳۹۳تویوتاس دیگه بازم محشششره
4MATIC
۲۲ آذر ۱۳۹۳4دنده اتوماتیک درحال حضر شوخیه
رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال
۲۳ آذر ۱۳۹۳داخلش یه ذره اسپرتتر بود حرف نداشت دیگه
مصطفی - برازجان
۲۷ آذر ۱۳۹۳سلام
کاش سایپا یا خودروسازای دیگه به جای مونتاژ آشغال های چینی یا این ماشین های بی کیفیتشون، تویوتا مونتاژ می کردند!چه اشکالی داشت.
بهزاد
۱۱ شهریور ۱۳۹۵سلام دوستان، ببخشید با این لحن حرف میزتم، تویوتا با این قیمت مفته، میدونید چرا میگم مفته؟ پیش ماشینای آشغال و لگن ایران خودرو که 42 میلیون پولشه یا ماشینای آشغال چینی مثل جک که هر قسمتشو از یه کمپانی قرض گرفته و 63 تومن پولشه مفته 100 میلیون برای تویوتا یاریس. یا علی