علیرغم اینکه سبد محصولات TRD Pro تویوتا از پیکاپ ها و شاسی بلندها تشکیل شده اما خریداران و مشتاقان آفرود روی خوشی به این خودروها نشان دادهاند. این هیولاهای بدنه روی فریم فاقد آن آرامش و رفاهی هستند که در برخی رقبای مدرن دیگر دیده میشوند اما طرفداران وفادار تویوتا هنوز هم این خودروها را دوست دارند.
برای مثال تویوتا ۴ رانر TRD Pro مدل ۲۰۲۰ را در نظر بگیرید. کاراکتر خاص این شاسیبلند به همراه رنگ سبز ارتشی، فضای بار روی سقف و لاستیکهای آفرود قابلتوجه کاملاً لذتبخش جلوه میکنند. سؤال این است که آیا ماهیت خشن و آفرود ۴ رانر TRD Pro ارزش چشم بستن روی کابین از مد افتاده و قیمت بالا را دارد یا خیر.
اگرچه پاسخ این سؤال یک بله یا خیر قاطع نیست اما ما فکر میکنیم نقاط قوت آن بر نقاط ضعف چربش دارند. TRD Pro مثال درخشان دیگری از توانایی تویوتا برای تولید خودروهای جذابی است که سن بالایی هم دارند.
- نقاط قوت
مشخصات عالی: بله شاید این گزینه کمی شخصی باشد اما چه کسی مخالف رنگ سبز ارتشی این شاسیبلند است؟ جدایی از زیبایی ذاتی رنگ بدنه، سایر بخشهای بدنه همچون جلوپنجره، نشانهای مشکی و فضای بار روی سقف نیز متمایز و دوستداشتنی به نظر میرسند. مدل پرچمدار Pro دارای رینگهای ۱۷ اینچی مشکی مات و لاستیکهای نیتو تراست و بنابراین میدانیم که با چه چیزی طرف هستیم.
این خودرو به حد کافی وحشی بوده اما زیادهروی نکرده است. چنین خودروهای آفرودی فقط بخش ویژهای از مشتریان را جذب خود میکنند و برای افرادی که به محصولات TRD Pro تویوتا علاقه دارند، ۴ رانر فوقالعاده جذاب است.
توانایی آفرود: دلیل واضح ترجیح این خودرو نسبت به ۴ رانر استاندارد تواناییهای آفرود آن است. بجای سیستم تعلیق استاندارد ۴ رانر از شوکهای فاکس و فنرهای جلوی خاص TRD استفاده شده است. این خودرو همچنین از دیفرانسیل عقب قفل شونده و سپرهای جلو و عقب بهتر برای بهبود زاویه حمله و فرار استفاده کرده است.
اگرچه ما مدت زیادی با ۴ رانر TRD Pro همراه نبودیم اما توانستیم کمی این خودرو را گِلی کرده و حتی کمی عمودی هم حرکت کنیم. ما تواناییهای این خودرو را دوست داریم. پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری تویوتا قدرت ۲۷۰ اسب بخاری و گشتاور ۳۷۷ نیوتون متری تولید میکند که برای عبور راحت از مسیرهای مختلف کفایت میکند. اگرچه ما از روی بدترین موانع عبور نکردیم اما تواناییهای آفرود آن را تائید میکنیم. ۴ رانر روی جاده هم عملکرد خوبی داشته و جدای از صدای زیاد لاستیکها، TRD در کل خودرویی ساکت است. به لطف شوکهای یاد شده این خودرو در شهر و بزرگراه پایداری خوبی دارد.
راحتی، کابین جادار: معمولاً بخشهایی از یک خودرو میتواند به عنوان نقطه قوت و ضعف آن مطرح شود که یکی از آنها دربارهی ۴ رانر صدق میکند. کابین این خودرو اگرچه قدیمی بوده اما راحت است. البته کابین آنقدرها هم بد نیست. صندلیهای چرمی حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند و نیمکت عقب نیز جادار است.
پس از تست هر دو صندلی نوبت به فضای سر و پا میرسد که خوب ارزیابی میشود. فضای بار نیز تمامی وسایل را در خود جای میدهد. این یک شاسیبلند عالی برای خانوادههاست.
- نقاط ضعف
کابین قدیمی: اگرچه کابین ۴ رانر را به خاطر کابین راحتش میستاییم اما نقاط مثبت آن همینجا تمام میشوند. تویوتا کار فوقالعادهای در پنهان کردن سن بالای خودرو با استفاده از رنگهای بدنه و وسایل جانبی انجام داده اما دکمهها هنوز هم قدمت بالای خودرو را نشان میدهند. خبری از صفحات نمایش بزرگ یا پشت آمپرهای دیجیتال نیست. همچنین سیستمهایی همچون پایش نقاط کور و دوربین ۳۶۰ درجه نیز وجود ندارند.
کل داشبورد به ۱۰ سال پیش تعلق دارد و کافی است برای فهم این موضوع به دستهدنده و ساعت نگاه کنید. استفاده از دکمهها راحت و آسان است اما خب رقبا خیلی مدرنتر هستند.
مصرف سوخت بالا: منصفانه باید گفت TRD Pro مصرف سوخت خیلی بالاتری نسبت به سایر نسخهها ندارد. این خودرو مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۱۴.۷/۱۲.۳/۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتری دارد که بهتر از جیپ چروکی میباشد. گیربکس ۵ سرعته از مد افتاده تویوتا هم نرمافزار قدیمی و دندههای کمی دارد و بنابراین تأثیر مثبتی روی مصرف سوخت نمیگذارد. از این نظر گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جیپ بهتر است.
قیمت بالا: محصولات TRD تویوتا به داشتن قیمت بالا شهره هستند و ۴ رانر TRD Pro هم از این قضیه مستثنا نیست. خودروی حاضر در تست قیمت ۵۱۵۸۰ دلاری داشت که بیشتر از جیپ گرند چروکی تریل هاوک با بهای پایه ۴۵۴۰۰ دلاری میباشد. چروکی قدرت بیشتر، کابین بهتر و تکنولوژی پیشرفتهتری نسبت به تویوتا دارد.
نسخه TRD Pro نسبت به مدل پایه ۱۳ هزار دلار گران بوده اما از همان قوای محرکه استفاده میکند. اگر فقط به دنبال ظاهر TRD Pro هستید توصیه میکنیم تریم های ارزانتر را استفاده کرده و وسایل جانبی را سفارش دهید.
مشخصات تویوتا ۴ رانر TRD Pro مدل ۲۰۲۰
- پیشرانه: 6 سیلندر ۴ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 270 اسب بخار/۳۷۷ نیوتون متر
- گیربکس: 5 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 7/۱۲.۳/۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
- قیمت پایه: 49765 دلار
- قیمت مدل تست شده: 51580 دلار
ممد ژانگولر
۹ خرداد ۱۳۹۹من تویوتا fj cruse بعد از ۱۲ سال تولید هنوز به جدیدای تویوتا مثل این ترجیح میدم
تویوتا یا مارو مسخره کرده یا خودشو
شورشو در اورده با این طراحی زشت و تکراریش?
حیف فحش ژاپنی بلد نیستم
MASIHA
۹ خرداد ۱۳۹۹این لایک
trd pro دیس
جواد خطر
۹ خرداد ۱۳۹۹این ماشینو با تموم ایراداش بیارین بدینش به من مشکلی نیسش
NAVID۰۰۹۸
۹ خرداد ۱۳۹۹***
مرد مومن ، هنوز با محصولات ایرانی به دلایل ضعف کیفیت در قطعات و معیوب بودن تو جاده گیر نکردی تا بدونی تویوتا کریسیدا ۳۰ سال پیش هم شرف داره به هرچی ایرانی چینی .
چه برسه به اینا که جدید و به قول شما قدیمیه .
مرد مومن برو ببین عربها تو این گرمای وحشتناک و شرجی حوضه خلیج فارس با کولر دائم روشن هنوز دارند از تویوتاهای قدیمی کار میکشن ، میدونی چه فشاری به ماشین میاد با اینکه فقط ژاپنیها بخصوص تویوتا مرد این حرفهاست .
ممد ژانگولر
۹ خرداد ۱۳۹۹نوید جون داداش مؤمن من
آیا در کامنت من حرف از کیفیت زده شده؟!!
من اشاره به طراحی های تویوتا کردم و اینکه تویوتا RAV4 با وجود ماشین زیبا و دوست داشتنی fj cruser زیاد حرف خاصی نداره
بحث سر خوب و خوبتره
شما بخاطر مشکل حاد ژاپن پرستی خون جلوی چشاتو میگیره و کامنتهارو ۳ خط درمیون میخونی و با عصبانیت شروع میکنی به گفتی مطالب بی ربط که باعث میشه بهترین دوستات تبدیل به بهترین دشمنانت بشه
لطفا با دقت بخون و خودتو از تعصبات الکی پاک کن بعد اگر دوست داشتی بیا کامنت بذار
خیلی گلی??
NAVID۰۰۹۸
۱۰ خرداد ۱۳۹۹خوشم میاد زیر بار نمیرین و اون دوستانی هم که دیس دادند حتماً تعصب داشتن .
خداوکیلی راو۴ با fj چه ربطی به هم دارند ، دنیای متفاوتی دارند .
جواد خطر
۹ خرداد ۱۳۹۹این ماشینو با تموم مشکلاش بدینش به من مشکلی نیسِش
مزدا
۱۰ خرداد ۱۳۹۹مردای مومن صلوات بفرستید دعوا نکنید
مزدا
۱۰ خرداد ۱۳۹۹انتظار داشتم تویوتا طراحی کابینش رو مثل فورچونر به روز و زیبا کنه ولی تغییراتی خاصی نداده.
بهرام
۱۰ خرداد ۱۳۹۹مدیر عامل تویوتا از شما شخصا معذرت خواهی کردن و در ادامه گفت گفتن دوست نداری نخر.
اف جی که خدابیامرزه. حتی خفت ترین افرودبازای امریکایی ولش کردن و رفتن سراغ فور رانر.
منم کلا اسبو ترجیح میدم به ماشین. چیه این ماشین زشتی که نمیتونه رو کوه راه بره؟
سعید(تهران)
۹ خرداد ۱۳۹۹رانگلر روبیکان
Sina
۹ خرداد ۱۳۹۹واسه آفرود و جاده های سخت و ماشینی کم اصتحلاک تنفس طبیعی با قیمت معقول باید رفت سراغ تویوتا مخصوصا تی آر دی ها
یه چیزی هست که همه میخرن و فروشش بالاست دیگه اینکه واسه تنوع بری سراغ برندهای دیگه فقط پولتو هدر دادی دیگه باید قبول کرد ما تویوتا رو میخریم نه اینکه دوستش داریمو بی نقصه متاسفانه گزینه بهتر دیکه ای نیست از تنفس طبیعی بدنه رو شلسی همین تویوتا مونده
ولی جدای از این حرفها وقتی ماشین های تویوتا مثل فور رانر سکویا یا حتی لکسوس GX ده ساله که همینن موتوری و مصرف سوخت و امکانات هیچ تغییری نکردن بغیر از چهارتا ادیشن و رنگ جدید حالا چه کاریه بری مدل ۲۰۲۰ رو بخری این ماشین حالا با ده سال پیشش نه ولی با مدل ۲۰۱۷ هیییچ فرفی نداره اونجا هم که ماشین ها سریعا با سال جدید قیمتشون نصف میشه خب مدل صفر سه چهار سال پیشو بخر
مهدی
۹ خرداد ۱۳۹۹یک مقدار باید واقع بین باشب ماشینی که ده سال کار کرده هیچ وقت با نمونه صفر قابل مقایسه نبست البته که شما حق دارید از بس که خودرو سازان داخلی در کیفیت پس رفت کردن که مثلا ۲۰۶ مدل ۸۹ بسیار بهتر از ۹۹ هستش ولی واقعیت اینه دنیا رو به پیشرفته و هر برندی فارق از اینکه چی باشه در حال بهتر کردن و گرفتن ایرادات محصولاتش هست البته غیر از ایران
Sina
۱۰ خرداد ۱۳۹۹نه داداش منظورم ماشین صفر کیلومتر مدل سه چهار سال پیش بود نه کار کردش
آخه فور رانر ۵ ساله همینه همین قیافه همین مشخصات
میگم بجای مدل ۲۰۲۰ مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومترو که آف هم خوروه بخزن
مهدی
۱۰ خرداد ۱۳۹۹البته اونجا خیلی ماشین خاک نمیخوره اونم سه چهار سال شایدم بخوره ولی در این صورت اگر پیدا بشه خیلیم عالیه
♦Shahrukh♦
۹ خرداد ۱۳۹۹با ادای احترام تمام نسبت به تویوتا و فن های عزیزش:
?یه جیپ رانگلر روبیکان صفر
?با کیت (۶ اینچ ) لیفت ارتفاع
? ۴۰ اینچ تایر افرود
?به انضمام یه چادرسقفی(roof top tent)و یه یخچال۱۲ولت
?دست دلبر رو بگیری با چندتا بطری گلاب و استیک،بزنی به دامن طبیعت،کمپینگ!
?تصور کن اگه حتی تصور کردنش سخته…جهانی که هر انسانی تو اون خوشبخت خوشبخته…
مهدی
۹ خرداد ۱۳۹۹اصافا از جنبه طراحی (تنها چیزی که میشه از روی عکس اونم با شک و تردید نظر داد) نسخه های قبلیش بهتر بودن اما واقعیت اینکه طراحان برندهای معتبر به نظر مشتری هم بسیار اهمیت میدن و قطعا سلیقه کشور های هدف این نوع طرلحی خواستن . (ما تو هیچ هدفی برای هیچ خودرو سازی نیستیم)
Farzad
۹ خرداد ۱۳۹۹خوش استایل ، مستحکم و با دوام ، اون دکمه های درشت هم خیلی خوبن ، واقعا خوبه که تغییرشون نمیده ، توی صحرای سوزان آفریقا یا یخبندون سیبری : انصافا فقط تویوتا
meysam
۹ خرداد ۱۳۹۹این همه از سبز ارتشی صحبت کرد ولی تمام عکسها سفید بود.
تویوتا با بروزرسانی های 10 سال یکبار هزینه هاش بشدت پایین میاد و از اونجایی که خیلی هم ارزون نیستن و فروششون هم بالاست درنتیجه رو هر ماشین سود بالایی یدست میاره.
hani
۹ خرداد ۱۳۹۹سلام لطفا یه گزارشی در مورد قیمت گذاری موتورسیکلت تهیه کنید. الان قیمت پراید کمتر از موتور های آشغالی مثل تریل های ایرانیه!! این موتور ها تو حاشیه بازار به وسیله ی نمایندگی ها با قیمت نجومی فروش میرن . شبیه به همین ایران خودرو و سایپا قیمت رو بردن بالا ولی هیچ کس پیگیری نکرده که چرا قیمتا پایین نیومده و کی اصلا این قیمت ها رو تعیین کرده؟
لطفا یه گزارش تهیه کنید مخصوصا از شرکت های مثل همتاز موتور که خیلی شیک الکی به بهانه ی بروز رسانی یک ماه سایتش رو بسته بود و جواب نمیداد قیمت چقدره.
یه موتور سیکلت ایرانی یا چینی آشغال چرا باید از 12 ملیون پارسال بشه 40 ملیون!!!
با تشکر.
behnam1012
۱۰ خرداد ۱۳۹۹بخدا تا تجربه نکرده باشین نمیدونین تویوتا چیه
دیدن کی بود مانند شنیدن
تو افرود قطعا کیفیت بالا و استهلاک کم قطعات و قابلیت اطمینان مهمه که هیچ شرکتی توان رقابت با تویوتا رو جز نیسان نداره
شما کافیه یه مقایسه بین تویوتا های مدل پایین و دیگر برند های هم سن و سال کنید ، همه چی دستتون میاد
مهدی
۱۰ خرداد ۱۳۹۹والا من که تجربه تویوتا نداریم ولی نیسان انصافا خیلی ضعیف تر هستش. البته نه اینکه بگی اشغاله نه ولی در حد تویوتا نیست تجربه پیکاپ داشتم البته نه خودم در محل کارم واقعا تویوتا سرتر هستش اینم بگم متاسفانه فقط تویوتا و نیسان تو ایران پیدا میشه و برند های امریکایی و حتی میتسو هم تو ایران نیستن و ما فقط میتونیم رو اینا نظر بدیم اونم نه از روی عکس
behnam1012
۱۰ خرداد ۱۳۹۹من چون تو منطقه ازاد زندگی میکنم تجربه سواری خودروهای دیگه یا برند امریکایی هم داشتم
بستگی داره چی از ماشین بخوای اگه بحث استفاده خانوادگی باشه قطعا تویوتا
من خودم یه مدت دنبال جیپ گرند چروکی پلاک منطقه بودم ولی مدل های کارکرده رو که دیدم منصرف شدم نکه بگم بد باشن ولی خب گرد سه چهار سال کارکرد اون موقعه روی پیشونیشون نشسته بود ولی پرادو که گزینه ی دیگه م بود مثل روز اول بود
Farzad
۱۰ خرداد ۱۳۹۹گروهای تروریستی ، گروه های تبهکار ، نیروهای مسلح و… به تویوتا خیلی علاقه دارن ، دلیلشم کاملا واضحه .
برنامه قدیمی تاپ گیر یادتون هست که چه بلاهایی سر یه هایلوکس قدیمی آوردن ( باهاش تصادف کردن ، تو دریا غرقش کردن ، از ارتفاع پرتش کردن پایین و … ) اما بازم موتور و شاسی سالم مونده بود .