از زمانی که تویوتا در اواسط دهه ۶۰ میلادی وارد بازار بریتانیا شده همه آن را به خاطر تولید خودروهای خانوادگی با ارزش که روی فضای کابین و بار زیاد و قابلیت اطمینان بالا تمرکز دارد میشناسند. البته افراد زیادی معتقدند که محصولات تویوتا خیلی برای لذت رانندگی طراحی نشدهاند. این در حالی است که در سالیان اخیر چند نسل از سلیکا، سوپرا و… تولید شده است.
خودروی دیفرانسیل عقب و ارزانقیمت GT86 که به کشور ما نیز وارد شد جایگزین معنوی سلیکا بوده و در کنار آن کرولا GT نیز وجود داشته است. خب پس وقتی تویوتا با هموطن خود یعنی سوبارو برای تولید یک خودروی اسپورت لذتبخش همکاری کرد به هدف خود دست یافت. GT86 ثابت کرد شما برای هیجان رانندگی نیازی به قدرت زیاد پیشرانه ندارید.
در این مقاله به دنبال بررسی تخصصی تویوتا GT86 کارکرده هستیم.
- تویوتا GT86 (سال ۲۰۱۲ تاکنون)
یک کوپه اسپورت ژاپنی که ترکیب بسیار خوبی از پرفورمنس و فضای کابین را فراهم کرده است.
تاریخچه
اولین نمونههای این خودرو در سال ۲۰۱۲ وارد بازار بریتانیا شدند. تنها یک تریم در دسترس بود و همهی آنها از پیشرانه ۴ سیلندر تخت ۲ لیتری بنزینی با قدرت ۱۹۷ اسب بخار استفاده میکردند. دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک نیز قابل انتخاب بود. در سال ۲۰۱۴ شاهد فیس لیفت GT86 بودیم که باعث شد مدل سفارشی پریمو ادیشن با رنگ زرد متالیک تولید شود. همچنین یک کیت بدنه جدید نیز قابل انتخاب بود. این خودرو همچنین بهصورت استاندارد از پایش باد لاستیکها سود میبرد.
در جولای ۲۰۱۵ پیشرانه با قوانین یورو ۶ هماهنگ شد و زیر خودرو نیز رینگهای ۱۸ اینچی بکار رفت. مدل سفارشی بلانکوی جدید با رنگ خاص بدنه و صندلیهای چرمی نیز وارد این خانواده شدند. در اکتبر سال ۲۰۱۷ بود که تویوتا GT86 دوباره روانه اتاق عمل شد تا تغییرات بیشتری را تجربه کند. سیستم تعلیق بازنگری شده و آئرودینامیک بهتر تنها بخشی از تغییرات این خودرو بودند. مدل پرچمدار GT86 Pro نیز از تریم چرم و آلکانترای زیادی بهره میبرد.
بخشی از لذت رانندگی با این خودرو به تعویض دندههای دقیق آن مربوط میشود بنابراین اگرچه گیربکس اتوماتیک خودرو عملکرد خوبی دارد اما اکثر خریداران نسخه دستی را انتخاب میکنند.
GT86 استاندارد با سیستم تهویه مطبوع خودکار، صندلیهای اسپورت، چراغهای جلوی زنون، آینههای برقی، رینگهای ۱۷ اینچی و… عرضه میشود. این خودرو بهصورت سفارشی میتواند به ناوبری، صندلیهای گرم شونده و چرمی و… مجهز شود. البته در برخی از نسخههای سفارشی GT86 این موارد بهصورت استاندارد وجود دارد. دیگر آپشن با ارزش این خودروی ژاپنی سیستم صوتی JBL با ۹ بلندگو است.
- رقبای تویوتا GT86
رقیب یا در واقع پسرعموی این تویوتا همان سوبارو BRZ است که در واقع یک خودرو با دو نشان متفاوت میباشند. سوبارو به تعداد کمتری در خیابانها دیده میشود.
آئودی TT یک خودروی اسپورت لذتبخش است که در برخی نسخهها از سیستم فرمان پذیری تمام چرخ ها سود میبرد. این خودرو سواری خوبی داشته هرچند به اندازه تویوتا درگیر کننده نیست ولی شما میتوانید آن را بهصورت کوپه یا رودستر بخرید. پیشرانههای بنزینی و دیزلی و گیربکسهای اتوماتیک و دستی نیز برای TT ارائه شدهاند.
فولکسواگن شیروکو نیز با پیشرانهها و گیربکسهای متنوعی در دسترس بوده اما آنهم به اندازه تویوتا هیجانانگیز نیست. نیسان 370Z دیگر رقیب تویوتاست که پیشرانه ۶ سیلندر داشته و خودرویی دیفرانسیل عقب است اما مصرف سوخت آن بالاست.
- نکات مهم در هنگام خرید تویوتا GT86 کارکرده
گیربکس: انتخاب دنده دو گیربکس دستی میتواند فرایندی عجیب و زمانبر باشد مخصوصاً وقتی روغن گیربکس هنوز گرم نشده باشد این موضوع زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.
سیستم برقی: چندین مالک GT86 مشکلاتی با باتری خودرو داشتهاند که دلیل آن نیز صندلیهای گرم شونده با مصرف برق بالا بوده است.
ترمزها: در هنگام خرید این خودرو به صدای ترمزها دقت کنید زیرا ماهیت GT86 به گونهای است که مالکان استفاده بیشتری از ترمزها میکنند.
صندلیها: بالشتکهای صندلی GT86 به آن اندازهای که فکر میکنید بادوام نیستند. احتمال استهلاک آنها در کارکرد کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر وجود دارد بنابراین به این بخش نیز دقت کنید.
کابین: GT86 در عین اینکه خودروی هیجانانگیزی است از کابینی نسبتاً جادار سود میبرد زیرا اگرچه صندلیهای عقب آن مخصوص کودکان هستند اما پشت آن فضای ۲۳۷ لیتری برای جا دادن وسایل وجود دارد. طراحی کابین از مد افتاده به نظر رسیده و برخی متریال ارزانقیمت هم در آن وجود دارند اما صندلیها حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند. تجهیزات ضروری هم در کابین وجود دارند.
قیمت: هماکنون میتوان یک تویوتا GT86 تقریباً مشابه صفرکیلومتر را با قیمت بین ۱۲۹۹۵ تا ۲۶۹۹۱ پوند خریداری کرد.
- هزینههای نگهداری
تمامی GT86 ها باید هر ۱۲ ماه یا ۱۶ هزار کیلومتر سرویس شوند. این سرویسها به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم شده و هر یک هزینهی ۲۵۰ و ۳۹۵ پوندی دارند. سرویس بزرگ این خودرو شامل تعویض روغن ترمز هم هست زیرا این کار باید هر دو سال یا ۳۲ هزار کیلومتر صورت گیرد. مایع خنککننده نیز باید پس از ۱۶۰ هزار کیلومتر یا ۱۰ سال تعویض شود.
هزینهی این موارد در سرویس بزرگ حساب شده و به خاطر اینکه خودرو دارای زنجیر تایم است بنابراین نیازی به تعویض آن نیست که این امر به کاهش هزینهها کمک میکند.
- فراخوانها
این خودرو دو فراخوان داشته است. در اکتبر ۲۰۱۶ تعداد ۴۵۵۶ دستگاه GT86 تولید شده بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به خاطر فرمان هیدرولیک فراخوان شدند. در سال ۲۰۱۹ نیز تعداد ۳۵۰۵ دستگاه از این کوپه اسپورت به خاطر سوپاپها و آسیب احتمالی پیشرانه به نمایندگیها فراخوان شدند.
- میزان رضایت مالکان
این خودرو در نظرسنجی درایور پاور اتو اکسپرس حضور نداشته اما تویوتا در سال ۲۰۱۹ در رتبه دهم خودروسازان قرار گرفت. مالکان هندلینگ، انحصاری بودن، قابلیت اعتماد، فضای کابین و ارزش این خودرو را دوست داشته و به نقطهضعف خاصی درباره GT86 اشاره نکردهاند.
GT86 از همان زمان عرضه به خاطر هندلینگ بسیار خوب خود تحسین شد اما این تنها بخشی از جذابیتهای محصول تویوتا بود. اگرچه بسیاری از خریداران به میزان اطمینان، قیمت و فضای کابین یک خودرو اعتراض دارند اما این موارد درباره تویوتا صدق نمیکنند. GT86 فروش بسیار بالایی نداشته و مالکان نیز کمتر به دنبال فروش آن هستند بنابراین نمیتوان آن را بهصورت زیاد در بازار دید؛ اما وقتی بتوانید نسخهای سالم و تمیز از آن را پیدا کنید قطعاً از GT86 راضی خواهید بود.
هادی
۲۲ دی ۱۳۹۸آرزوی هر جوان ایرانی
206
۲۲ دی ۱۳۹۸این ماشین عشق میخواد VERY NICE
مزدا
۲۲ دی ۱۳۹۸تویوتا بهتره نسل جدید جی تی رو معرفی کنه . از جمله کابین داخلش نیاز به روز رسانی شدید میخواد
هادی 8 سیلندر
۲۲ دی ۱۳۹۸فکر کنم قوی ترین موتور تنفس طبیعی جهان رو داره
Hamid.ss
۲۲ دی ۱۳۹۸چی؟؟؟!
sina
۲۳ دی ۱۳۹۸فک کنم منظورشون قوی ترین موتور دو لیتری تنفس طبیعی جهان بود که نمی دونم واقعا درسته یا نه
Ahmadreza 2002
۲۳ دی ۱۳۹۸فک نکنم درست باشه
آخه خود تویوتا یه موتور قوی تر از این تو کمری چهار سیلندر داره که فک کنم ۲۰۵ اسبه و دو لتیری هم هست
و فراموش نکنیم موتور میتسوبیشی رو رو لنسر اوو که دو لیتری و تنفس طبیعی بود و حدود ۴۰۰ اسب قدرت داشت تو برخی نسخه ها البته اون موتور خیلی قدیمیها الان دیگه
Hamid...Audi
۲۳ دی ۱۳۹۸موتور چهار سیلندر کمری ۲.۵ لیتری هستش و قویترین موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی هم متعلق به هوندا S2000 هستش با حدود ۲۴۰ اسب بخار قدرت.
سامان اذری
۲۳ دی ۱۳۹۸سینا موتور هوندا s2000 که دقیقا 10 سال قبل این ساخته شده بود 240 اسب بخار قدرت داره
sina
۲۳ دی ۱۳۹۸مرسی از حمید و سامان عزیز
917
۲۳ دی ۱۳۹۸تو کلاس خودش آره ولی قویترین موتور تنفس طبیعی موتور ۱۲ سیلندر ساخت کازوورث هست که برای استون مارتین والکری ساخته شده
datsun
۲۲ دی ۱۳۹۸سبک دریفت ابداع ژاپنی ها بود و اولین بار یک فرد ژاپنی دریفت رو به دنیا معرفی کرد و اولین ماشینهای که تو دریفت استفاده شدن ماشینهای نیسان و تویوتا بودن . این دو خودرو ساز استاد تولید ماشین های دریفتن و ید طولایی تو این ضمینه دارن.
سورنا
۲۲ دی ۱۳۹۸یادش بخیر یه خبر فک کنم پدال هم گذاشت که گفتن نسخه کروکشو میخواد بسازه
همش منتظر بودم بیاد و بگیرم
که نه تنها نسخه کروک نیومد کشور گل و بلیل و ولایت مدار ایران هم قیمتارو کاری کرد که ….
ههعی دنیا
علیرضا
۲۲ دی ۱۳۹۸زیبایی خاصی داره که توی عکس نشون نمیده خودشو . بعضی طراحی ها از نزدیک یه چیز دیگن
Farzad
۲۲ دی ۱۳۹۸i love you داره این ماشین ❤
NAVID۰۰۹۸
۲۲ دی ۱۳۹۸من عاشق تویوتام اما در این کلاس خودرویی فکر میکنم Z 370 نیسان ارزش بیشتری برای تفریح کردن و دریفت کشیدن داره .
اما تین خودرو قدرت تیون شدن بالاتری در ظاهر داره اما نیسان نیسمو ۳۷۰ Z خداست
lamborghini
۲۲ دی ۱۳۹۸ماشین خیلی خوبیه وقابلیت زیادی برای تیونینگ برای ریس و دریفت داره یوتیب کلیپ های زیادی از مدلای تیونینگ شده ازش هست انتخاب خوبی برا جوانان قشر متوسط هست این ماشین و 370 z و سیویک تایپ آر اگه آمریکا بودم یکی از این ماشین ها می گرفتم و با سلیقه خودم تیون می کردم
Hamid...Audi
۲۳ دی ۱۳۹۸این ماشین شاید از خیلی نظر ها به کوپه های دیگه ی بازار نرسه ولی من هر وقت توی خیابون میبینمش روانی میشم و بی اندازه دوسش دارم.
به نظرم تویوتا و سوبارو با ساختن این ماشین خیلی استاندارد ها رو جابهجا کردن.