بررسی خانواده تویوتا پریوس (قسمت دوم)

یک‌شنبه 23 آبان 1395 - 14:30
مطالعه 10 دقیقه
toyota prius 2012-1600-02
... نسخه پلاگ-این هایبرید پریوس (با کد ZVW35) نخستین بار در نسل سوم متولد شد. بررسی و توسعه آن از سال 2009 با 600 نمونه پیش تولید در ژاپن، چین،...
تبلیغات

... نسخه پلاگ-این هایبرید پریوس (با کد ZVW35) نخستین بار در نسل سوم متولد شد. بررسی و توسعه آن از سال 2009 با 600 نمونه پیش تولید در ژاپن، چین، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، آمریکا و چندی از کشورهای اروپایی کلید خورد و نهایتاً مدل تولیدی در نمایشگاه 2011 فرانکفورت به نمایش عموم درآمد.

در بحث ظاهری، تفاوت‌ها اگرچه کم اما شخصیت متفاوتی به این نسخه بخشیده بودند. فرم لیفت‌بک بدنه تناسب بسیار خوبی داشت و به‌هیچ‌وجه زنندگی در آن دیده نمی‌شد. چراغ‌های درشت و سپر شکیل جلو، نمای جانبی ساده اما چشم‌نواز و بخش انتهایی شسته‌رفته و زیبای پریوس پلاگ-این از برجستگی‌های بصری غیرقابل‌انکار آن به شمار می‌رفت. هنگام ورود به کابین با فضایی مشابه محصولات وقت تویوتا مواجه می‌شدید و احساس غربت نمی‌کردید. تنها تفاوت فاحشی که با بعضی از هم‌خانواده‌های درون‌سوز خود داشت، محل متفاوت نشان‌دهنده‌ها بود که از روبروی راننده به سمت مرکز رفته بودند و از آرایش دیجیتالی مخصوص به خود بهره می‌جستند. چینش کنسول میانی و ادوات آن ارگونومی قابل‌قبولی داشت و در عین کاربردی بودن، سادگی‌اش را حفظ کرده بود.

قوای فنی نسل اول از دو سو تأمین می‌شد: باتری‌های لیتیوم-یون 4.4 کیلووات ساعتی با توان تولید 60 کیلووات انرژی؛ بلوک بنزینی آتکینسون (Atkinson Cycle) با بازده 98 اسب بخار (73 کیلووات). البته به‌واسطه بعضی پیچیدگی‌های سامانه هایبرید، توان مجموع کمتر از حاصل جمع این‌دو و برابر با 100 کیلووات (134 اسب بخار) بود که تماماً تحویل جعبه‌دنده CVT می‌شد. با تمامی این‌ها، پریوس پلاگ-این برای دستیابی به مرز 100 کیلومتر بر ساعت از حالت ایست کامل به 10.7 ثانیه زمان نیاز داشت و حداکثر می‌توانست تا 180 کیلومتر بر ساعت پیش برود. قوای برقی اما به‌تنهایی نقش چشمگیری ایفا نکرده و در بهترین حالت برد مسافت 24 کیلومتر را بدست می‌داد.

نگاهی به ابعاد 4460 / 1745 / 1490 میلی‌متری و فاصله بین دو محور 2700 میلی‌متر این نسل نشان می‌دهد که برای استفاده‌های مختلف روزمره بسیار مناسب است. اگر رقم 111.9 در مقیاس MPGe و انتشار تنها 49 گرم کربن دی‌اکسید به ازای هر کیلومتر پیمایش را نیز بدان اضافه کنیم، دیگر نور علی نور خواهد شد.

نسل سوم پریوس تا سال 2015 روی خط تولید بود و نسخه پلاگ-این آن نیز تا حوالی ژوئن همان سال تولید می‌شد. طی سال اول حضور در بازارهای جهانی (2012 میلادی)، بیش از 27 هزار دستگاه فروخت و بعد از شورولت بولت در جایگاه دوم پرفروش‌ترین خودروی پلاگ-این هایبرید همان سال قرار گرفت. تا آپریل 2016 نیز مجموعاً 75,400 دستگاه تحویل مشتریان شد.

چندی بعد نسل دوم پریوس پلاگ-این هایبرید با نام پریوس پرایم (Prius Prime) در آمریکا و پریوس PHV در بازار ژاپن معرفی شد. مدل جدید با طراحی داخلی و خارجی متفاوت و کاملاً تازه خود حضور پررنگی در نمایشگاه‌های نیویورک و پاریس 2016 داشت و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و دست‌اندرکاران را جلب می‌کرد. گفته می‌شود این نسل برخلاف گذشته در تمامی 50 ایالت آمریکا به فروش خواهد رسید.

پریوس پرایم در سه گونه پلاس (Plus)، پریمیوم (Premium) و اَدوَنسد (Advanced) با قیمت پایه به ترتیب 27.100، 28.800 و 33.100 دلار عرضه می‌گردد. هرسه این‌ها از پیشرانه آلومینیومی 1.8 لیتری 4 سیلندر خطی استفاده می‌کنند و تفاوتشان تنها در بحث امکانات است. بلوک مذکور حداکثر 95 اسب بخار (71 کیلووات) قدرت در 5200 دور بر دقیقه و 142 نیوتون‌متر گشتاور در 3600 دور بر دقیقه تولید می‌کند. در کنار آن، موتور برقی از نوع Permanent Magnet AC Synchronous قرار دارد که توسط مجموعه باتری لیتیوم-یون (Li-ion) 8.8 کیلووات ساعتی با وزن 265 پوند (120.2) کیلوگرم و ولتاژ 351.5 ولت تغذیه می‌شود. طبق ادعای تویوتا، توان تجمعی این دو منبع برابر 121 اسب بخار است که تحویل جعبه‌دنده CVT با کنترل الکترونیکی (Electronically controlled Continuously Variable Transmission) شده و به چرخ‌های جلو خواهد رفت.

در حالت تمام برقی می‌تواند تا 25 مایل (40 کیلومتر) با حداکثر سرعت 135.1 کیلومتر بر ساعت پیش برود که در مقایسه با شورولت ولت (53 مایل-85 کیلومتر) کمتر از یک دوم است اما نسبت به دیگر رقبا همچون هیوندای یونیک (ionic) وضعیت بهتری دارد. علاوه ‌بر حالت‌های رانندگی Power، Normal و Eco موجود در نسخه معمولی، گزینه‌های دیگری شامل EV، HV و EV Auto دارد که درمجموع چندین وضعیت مختلف رانندگی را ارائه می‌کنند. سامانه تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون مستقل و در عقب بازوی جناقی دوبل بوده و هردو میله‌های پایدارکننده دارند. فرمان راک ‌اند ‌پینیون برقی در هرسه گونه استاندارد است. ترمزها نیز دیسکی تهویه شونده مجهز به سامانه بازیابی انرژی ترمز و Star Safety System می‌باشند.

یکی از وجوه تمایز داخلی پریوس پلاگ-این هایبرید با نمونه لیفت‌بک (در دو گونه پریمیوم و اَدوَنسد) نمایشگر 11.6 اینچی HD است که بسیاری از عملکردهای خودرو را درون آن گنجانده‌اند. طبق ادعای تویوتا، راحتی و آسایش اتاق از اولویت‌های جدی بوده و با بهره‌گیری از مواردی چون طراحی به‌روز، مواد باکیفیت، دستیابی به بزرگ‌ترین فضای بار (در کلاس خود) با تا کردن صندلی‌های ردیف دوم، تعبیه فناوری‌های نو، صندلی‌های جلو با نگه دارندگی بسیار خوب بدن و گرم‌کن، هدآپ دیسپلی رنگی، نمایشگر 4.2 اینچی موسوم به MID در بالاترین قسمت کنسول جلو و تعبیه کنترل‌های موردنیاز روی غربیلک فرمان تلاش شده تا محیطی لذت‌بخش و به‌دوراز نارضایتی برای مشتریان فراهم گردد.

بر اساس محاسبات EPA، مصرف سوخت پرایم در یکصد کیلومتر (هایبرید) شهر/جاده/ترکیبی به ترتیب 4.2 / 4.4 / 4.3 لیتر بوده و در حالت هایبرید می‌توانند بیشینه مسافت 640 مایل (1029 کیلومتر) را طی کند. شارژ کامل باتری‌ها در خانه کمتر از 5.5 ساعت و در ایستگاه‌های عمومی 240 ولتی حدود 2 ساعت و 10 دقیقه به طول می‌انجامد. چراغ‌های جلو و عقب و مه شکن LED، بهسازی‌های آئرودینامیکی گوناگون، شاسی مستحکم با مقاومت پیچشی بیشتر، تقسیم وزن بهبودیافته، دستیابی به رقم 133 در مقیاس MPGe، مدیریت هوشمند رانندگی، قفل مخصوص رابط شارژ، کنترل وضعیت هوای اتاق به‌وسیله تلفن همراه، سامانه‌های هوشمند کمکی پارک ICS و IPA، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و فهرست بلندی از فناوری‌های ایمنی و رفاهی نیز سایر ویژگی‌های جذاب آن را تشکیل می‌دهند.

آن‌طور که پیداست موفقیت‌های پیشین تویوتا با پریوس در بازارهای مختلف ازجمله ایالات‌متحده، عزم این خودروساز را برای پرورش و توسعه هرچه بیشتر آن جدی‌تر کرده و تلاش می‌کند با سود جستن از چندین عامل مختلف در حوزه‌های گوناگونِ مرتبط با یک مرکب شهری خوب و مناسب، بازار خودروهای برقی، پاک و اقتصادی را که اتفاقاً به‌شدت در حال تکامل است، تحت سلطه کامل خود درآورد.

ادامه دارد ...

بررسی خانواده تویوتا پریوس (قسمت اول)

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.