سایون بهعنوان یک برند مجزا در سال ۲۰۰۳ توسط تویوتا تأسیس شد. هدف از تأسیس این برند «ایجاد محصولات و فرایندهای جدیدی برای جذب خریداران جوان» اعلام شد. این برند جوانانی را هدف قرار داده بود که محصولات تویوتا را قدیمی و کسلکننده میدانستند. در طی ۱۳ سال، سایون موفق به فروش بیش از یکمیلیون در دستگاه خودرو شد که ۷۰ درصد آن توسط مشتریان جدید تویوتا خریدارش شده و ۵۰ درصد آن نیز توسط افراد زیر ۳۵ سال خریداری شدند.
در حال حاضر اما تویوتا میگوید خریداران سایون درک جدیدی از برند تویوتا پیدا کردهاند و هماکنون آنرا با ویژگیهای سنتی مانند کیفیت و قابلیت اطمینان بالا میشناسند به همین دلیل سازندهٔ ژاپنی تصمیم گرفته برند سایون را تعطیل کرده و محصولات آنرا در محصولات خودش ادغام کند. البته ترکیبی از عوامل دیگر مانند رکورد بزرگ اقتصادی، یک سری از فراخوانها و ارائهٔ محصولات جوانپسند توسط خود تویوتا هم موجب شکست سایون در بازار شد و این شرکت هیچگاه به فروش مناسب و موردانتظار تویوتا دست پیدا نکرد.
بدین ترتیب نهایتاً تویوتا در ماه فوریه تعطیلی سایون را اعلام کرد و نسخههای نهایی مدل TC را بهعنوان آخرین تولیدات سایون و سرانجام خاتمهٔ تولید در ماه آگوست برنامهریزی کرده بود. بااینحال این شرکت چند ماه بیشتر از زمانی که رسماً برای بسته شدن درهایش برنامهریزی شده بود به فعالیت پرداخت؛ اما نهایتاً در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ (۴ آبان ۱۳۹۵) رسماً برند سایون تعطیل شده و کلیهٔ تولیدات آن خاتمه یافت.
بااین حال همچنان تولید برخی از محصولات سایون توسط خود تویوتا ادامه خواهد یافت بدین صورت که:
تویوتا GT86 توسط سایون و با نام FR-S در ایالاتمتحده عرضه میشد اما حالا پس از تعطیلی این شرکت، GT86 در همهٔ کشورها با همان نام و برند تویوتا عرضه میگردد. همچنین سدان کوچک iA که در اصل همان مزدا ۲ سدان است و هاچبک iM هم ریبج شد (تغییر برند دادهشده) و ازاینپس به ترتیب با نامهای تویوتا یاریس سدان و تویوتا آیوریس عرضه میگردند؛ اما تولید محصولات خاص خود سایون که عبارتاند از TC، XB و XD بدون معرفی جایگزین یا ریبج شدن متوقف گشته است.
حسین
۵ آبان ۱۳۹۵حیف،
چرخ گردون راحت از روش گذشت!
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۵ آبان ۱۳۹۵حیفه به خدا
کاش یه روز تو پدال بخونیم برندهای ایرانخودرو و سایپا رسماً تعطیل شد
فدای اون روز ////
volvo fh
۵ آبان ۱۳۹۵برند یا چرند؟؟
MehdiTurbo
۵ آبان ۱۳۹۵واقعن من تو اون روز از خوشحالی تو خودم نمیگنجم،البته اگ تو ایران باشم.
Elemento
۵ آبان ۱۳۹۵.
تعطیلی سایون نشان ضعف تویوتا نیست و نخواهد بود…
امیر
۵ آبان ۱۳۹۵سایون tc نسل قدیمش که تیون بود واسه رالی رو دوست داشتم
فرامرز
۵ آبان ۱۳۹۵تویوتا باید با سایون همون کاری رو میکرد که فولکس واگن با سئات و اشکودا کرد. یعنی پر کردن خلاْ بازار با خودروهای ظاهراْ متفاوت ولی به اندازه فولکس واگن قابل اطمینان. کسی سایون میخره که از تویوتا خوشش میاد ولی به خاطر قیمت بالاتر ترجیح میده از آپشن و کیفیت کابین و برخی جزئیات بگذره. تویوتا با این کار سهم بیشتری از بازار نمیبره و سایون رو بجای این که رقیب مزدا و سوبارو کنه رقیب خودش کرده. البته تویوتا با همکاری با این دو خودروساز ژاپنی محصولاتی رو با برند سایون ساخته که فروش نسبتاْ مناسبی هم داشتن مثل سایون iA که بر پایه پلتفرم و طراحی مزدا ۲ ساخته شده که اتفاقاْ خوبه چون مزایای مزدا ۲ رو به همراه بازاریابی و گستردگی خدمات تویوتا ارائه میده.
نوید جهرمی
۹ آبان ۱۳۹۵موافقم. به جای این که سایون رو توسعه بده و تمرکزش رو بزاره برای هدفش که جذب جوانان بوده، به جای ساخت ماشین های به روز و اسپورت اون رو با مدل هایی پر کرد که از مد افتاده بودن و جنبه ی اسپورتشون فراموش شد.
به هر حال شخصا دیدگاه رئیس تویوتا که علاقه زیادی به خودروهای اسپورت داره رو قبول دارم . امیدوارم تویوتا رو علاوه بر کیفیت به جایگاه دهه 90 برسونه که چاشنی هیجان هم داشتن.
احمد باقری
۵ آبان ۱۳۹۵باید با شرایط زمان پیش رفت.
سوشا حمیدford
۵ آبان ۱۳۹۵ایشالا خبر تعطیلیه ایران خودرو و سایپا رو بشنویم…
فرزاد خلیلی مهر
۱۲ آبان ۱۳۹۵یاد تعطیلی برند سوئدی ساب افتادم… البته تعطیلی سایون غمناک نیست ولی تعطیلی ساب و مخصوصا دیدن اوون فیلم فراموش نشدنیش در تاپ جییر خیلی اندوهناک بود.