تویوتا

کرونا، از ویروسی خطرناک تا خودروی خاطره‌انگیز تویوتا!

 جدیدترین عضو خانواده ویروس‌های کرونا که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود سراسر دنیا را در بر گرفته است. همه‌گیری این ویروس به حدی گسترده بوده که سازمان بهداشت جهانی آن را پاندمی دانسته است. شاید هم بیش از حد روی این بیماری مانور داده می‌شود. شاید هم نه! اما شاید برخی از افراد بخواهند بدانند نام ویروس کرونا از کجا آمده است؟ نام کرونا در زبان لاتین به معنی تاج است. زمانی که ویروس با میکروسکوپ الکترونیکی دیده شود ویریون‌ها شکل تاج را نشان خواهند داد.

تویوتا هم از همین نام برای اولین خودروهای صادراتی خود از ژاپن به بازارهای بین‌المللی استفاده کرده است!

تویوتا کرونا اولین بار در سال ۱۹۵۷ وارد بازار شد و تا سال ۲۰۰۲ هم تولید می‌شد. این خودرو سال ۱۹۶۰ وارد بازار آمریکا شد و همراه آن نیز مدل خاطره‌انگیز لندکروزر بود. به یاد داشته باشید که تویوتا آن زمان به اندازه حالا خودروسازی جهانی نبود.

با ورود به دهه ۷۰ میلادی، تویوتا به خوبی شناخته شده بود و چهارمین نسل کرونا را در آمریکای شمالی معرفی کرد. اگرچه این خودرو چیز خاصی نداشت اما به خاطر کیفیت ساخت بالا و قابلیت اطمینان زیاد نظرات زیادی را به خود جلب کرد. خب تویوتاهای کنونی نیز همین‌گونه هستند! اما در سال ۱۹۷۳ بود که پنجمین نسل کرونا معرفی شد و سرانجام طراحی متمایزی از این خودروساز ژاپنی را دیدیم. طراحی جدید کرونا مخصوصاً در نسخه دو درب فوق‌العاده خوب از کار درآمده بود و نتیجه آن نیز فروش بالا در آمریکا بود؛ اما به خاطر قوانین ایمنی، مدل‌های بازار آمریکا دارای سپرهای طویل‌تر به منظور پاس کردن استانداردهای تصادف بودند.

نیروبخش کرونا پیشرانه‌های متنوعی از جمله ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری با قدرت حدود ۱۰۰ اسب بخار بوده است. این پیشرانه قدرت زیادی نداشت اما خب کار خود را بدون حاشیه انجام می‌داد. تویوتا کرونا به زودی با رقبای قدرتمندی از سایر خودروسازان ژاپنی به‌ویژه هوندا آکورد روبرو شد. اگرچه کرونا خودرویی دیفرانسیل عقب بود اما آکورد به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید شد و به همین خاطر مصرف سوخت کمتری داشت و با نیازهای آمریکایی‌ها هماهنگی بهتری را نشان می‌داد.

ششمین نسل کرونا در سال ۱۹۷۸ وارد بازار آمریکا شد اما تنها در عرض چند سال تویوتا خودرویی جدید با طراحی دیفرانسیل جلو روانه بازار کرد و هدف آن نیز افزایش فروش بود. این خودرو نیز چیزی نبود جز کمری که همه‌ی شما عزیزان به خوبی آن را می‌شناسید.

دیگر جایی برای کرونا در بازار آمریکا وجود نداشت. با نگاهی به تاریخچه درخشان کرونا می‌توان گفت یکی از بهترین نسخه‌های این خودرو پنجمین نسلش می‌باشد ولی این خودرو در آمریکا عرضه نشد. در واقع این مدل تنها مختص بازار ژاپن بود.

ما درباره‌ی تویوتا کرونا ۲۰۰۰ GT پرفورمنس صحبت می‌کنیم که به دو صورت سدان و کوپه هاردتاپ عرضه شد و در دل خود پیشرانه ۲ لیتری 18RG یاماها را جای داده بود. نیروی این پیشرانه از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب فرستاده می‌شود. این خودرو حتی در ژاپن نیز به تعداد محدودی عرضه شد.

خبر خوب اینکه یکی از این خودروها در بازار وجود دارد. این کرونا ۲۰۰۰ GT مدل ۱۹۷۴ قیمت ۲۷۹۹۵ دلاری دارد. به خاطر اینکه خودروی یاد شده مختص بازار ژاپن است بنابراین به‌صورت فرمان راست تولید شده است. ظاهراً خودروی یاد شده از یک فروشنده شخصی در ژاپن خریداری شده و سپس به آمریکا وارد شده است. کابین خودرو نسبت به سن آن بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

تویوتا کرونا سرانجام در دسامبر سال ۲۰۰۱ برای همیشه بازنشسته شد و البته جای خود را به مدل‌های اونسیس و کمری داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    ده نسلش تولید شد تعدادی هم از مدلهای قدیمی داخل ایران موجوده

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      از دوستان تا به حال کسی مدل ۱۹۹۲ این خودرو را سوار شده ، اگر سوار نشدید فقط یکبار سوار بشید تا ببینم کی میتونه بگه پژو پارس سلطانه یا زانتیا فلانه .
      اینقدر نرم و روان حرکت میکنه که جون میده برای مسافرتهای مجردی .
      این خودرو مرگ نداره و از اون ماشینهائیه که اگر تمیزشو خریدید دیگه نمیفروشید مثل کریسیدا .

      موافقم 10
      1. Taha Ayoobi

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4399 ديدگاه)

        نوید هم مادربزرگم هم پدربزرگم دوتاشون هرکدوم یه دونه کرونا 1992 دارن.
        یکی شون 1800 یکی شون 2000
        هر سال یه بار باهاش تا کربلا و حدود 7 8 بار اصفهان و مشهور میرن، آخ نگفته
        خدا شاهده حرفات درسته
        به قدری نرمه این ماشین که حد نداره
        صندلی هاش مثل مبل میمونه
        چاله و دست انداز هارو جور برد میکنه برات کیف میکنی.

      2. K1max

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        برای ماشین اول، هوندا آکورد یا تویوتا کرونا یا کرولا؟ نظرتون درباره‌ی میتسوبیشی گالانت و لنسر چیه؟(از نظر فنی و استهلاک، سواری و راحتی، سیستم تعلیق و هندلینگ، قیمت و بازار فروش، مکانیک و قطعات)
        یه چیزی بین ژاپنی و ایرانی به اصطلاح، هم که میشه مزدا 323. نظرتون دربارش چطوره؟
        زانتیا و سورن معمولی(XU7) یا ELX نسخه EF7 هم میتونن انتخاب‌های کم دردسر و خوبی باشن؟
        ممنون از توجه و وقتی که می‌گذارید.

    2. Farzad

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      نسل هفتم و نهم در ایران خیلی پرطرفدار بودن .

  2. Mahdi

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    مرسی سوال ایا پورسانگ ساخته شده؟

  3. Mercede kaviani

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (551 ديدگاه)

    اگر امکان دارد در مورد تاریخچه مدل کارینا هم بفرمایید باتشکر مرسده کاویانی

  4. حسن

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (326 ديدگاه)

    میگم این با مدل کرولا فرق میکنه؟

    1. datsun

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (3960 ديدگاه)

      کرولا داستانش جداس کارینا و کرونا رو میشه بهم ربط داد چون اشتراکاتی داشتن.

      1. جواد

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (77 ديدگاه)

        کارینا یک مشکلداشت …و اونم فقط واشر سرسیلندرشبود

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      بله حسین جان ، فرق داره از نوع ظاهری اما فنی یکی هستند .

      تو مایه های تویوتا اوریون و کمری ۶سیلندر که فقط در ظاهر فرق میکنند و آپشن .

      کرونا از کرولا لوکستر و زیباتر بود .

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. یزدانفر

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام خب از نظر فنی هم موتور کرونا 2000 هست و کرولا 1600

  5. Farzad

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    تویوتا کرونا T100 و T210 رو دوس دارم ?

  6. بهراد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (754 ديدگاه)

    یه مدل الدزمبیل هست شبیه همین تویوتای بژ رنگه و موتورش شنیدم پلمپه یعنی تا چندین سال کار می کنه و آخ نمیگه!
    کلا ماشین های اون زمان تکرار نشدنی هستن

  7. Hadi

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2197 ديدگاه)

    عاشق ماشینهای قدیمی مخصوصاً دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ هستم
    چون اون موقع اونا روح داشتن
    چیزی که کمتر تو ماشین های امروزی پیدا میشه…

  8. فرشاد

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    کرونای چین کجا کرونای ژاپن کجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا