اگرچه تویوتا راو ۴ در دورهای متولد شد که مینی ونها و سدان ها حرف اول را میزدند اما به مرور خود را به بازارهای مهم تحمیل نمود. این کراس اوور برای تبدیل شدن به پرفروشترین محصول تویوتا راههای پر پیچ و خم زیادی را طی کرده و هماکنون آماده ورود به پنجمین نسل خود میباشد. در مطلب پیش رو شما را با تاریخچه یکی از الهامبخشترین کراس اوورهای دنیا آشنا میکنیم. با ما همراه باشید…
- ایده
اگر تویوتا راو ۴ یک انسان بود احتمالاً خودش را هزارساله مینامید. این کراس اوور کوچک اولین بار در سال ۱۹۸۹ به عنوان کانسپت راو ۴ در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شد. در سال ۱۹۹۳ تویوتا نسخه اصلاح شدهای از آن کانسپت را که شباهت زیادی با نسخه تولیدی نهایی داشت رونمایی کرد. ایده تویوتا ساده بود: ساخت خودرویی که ترکیبی از قابلیت آفرود یک شاسیبلند و راحتی یک خودروی سواری باشد. روح این خودرو در نام رندوم راو ۴ به دام انداخته شد. نام راو ۴ در حقیقت مخفف نام خودروی فعال تفریحی با سیستم 4WD میباشد.
- نسل اول: نسخههای بسیار زیاد
ابتدا راو ۴ تولیدی در ژاپن و سپس یک سال بعد در اروپا عرضه شد و در سال ۱۹۹۶ بود که مشتریان آمریکایی هم پشت فرمان این خودرو نشستند. راو ۴ آن زمان دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۲۰ اسب بخاری و یک گیربکس ۵ سرعته دستی استاندارد یا ۴ سرعته اتوماتیک سفارشی بود. خودروی مورد بحث بهصورت ۲ و ۴ درب عرضه شد. تویوتا در جهان حدود ۳۰۰ هزار دستگاه از راو ۴ را در ۳ سال اول عرضه به بازار فروخت که در مقایسه با فروش بیش از ۴۰۰ هزار دستگاهی آن در یک سال و تنها در آمریکا رقم ناچیزی محسوب میشود.
- نسل دوم: قدرت بیشتر
اگرچه بازیگران جدید این کلاس باعث شده بودند تویوتا با یک چالش جدید مواجه شود اما ژاپنیها بیوقفه تغییراتی را برای ایجاد جذابیت در راو ۴ اعمال میکردند. با ورود به نسل دوم در سال ۲۰۰۱، این کراس اوور پیشرانه قویتری را دریافت کرد. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری خودرو در نسل دوم قدرت ۱۴۸ اسب بخاری داشت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ۱۰.۴ و با گیربکس ۵ سرعته دستی ۸.۹ ثانیه بود. در بازار آمریکا تنها نسخه ۴ درب راو ۴ عرضه شد اما مدل ۲ درب نیز در دیگر بازارها قابل سفارش بود. در بررسی شاسی بلندهای سال ۲۰۰۱ که توسط موتور ترند صورت گرفت، راو ۴ به خاطر فضای پای زیاد و احساس خوب کابین تحسین شده بود.
- نسل سوم: رشد ابعاد
تویوتا برای مدل سال ۲۰۰۶ اولین بار پیشرانه ۶ سیلندر را در راو ۴ نصب کرد. این پیشرانه ۳.۵ لیتری که از آوالون قرض گرفته شده بود قدرت قابلتوجه ۲۶۹ اسب بخاری داشت و تنها در ۶.۴ ثانیه خود را به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرساند. مدلهای ۴ سیلندر نیز قدرت بیشتر ۱۶۶ اسبی داشتند و نسخه سال ۲۰۰۸ در ۹.۵ ثانیه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را ثبت میکرد.
موتور ترند در زمان بررسی مدل ۶ سیلندر که سیستم تعلیق سفتتری داشت نوشت:
راو ۴ به دلیل مکان گیری مستقیم فرمان در فریم خودرو چابکتر از همیشه بود و در نسخه اسپورت خود این موضوع را برجسته میکند. در واقع راو ۴ احساسی همچون خودروی اسپورت دارد.
تویوتا در پایان تولید این نسل یکبار دیگر نسخه الکتریکی راو ۴ را نیز عرضه کرد. مجموعه باتری و قوای محرکه این خودرو توسط تسلا طراحی و تولید شده بود. حداکثر قدرت راو ۴ الکتریکی ۱۵۴ اسب بخار بود. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۴ پایان یافت.
- نسل چهارم: زمان بازگشت ابعاد به قبل
نسل جدید تویوتا راو ۴ قبل از معرفی در نمایشگاه خودروی لسآنجلس ۲۰۱۲ مسابقه فروش را به هوندا CR-V و فورد اسکیپ باخته بود. ویژگی اصلی و کلیدی راو ۴ یعنی یک شاسیبلند کوچک و مانور پذیر از دست رفته بود. راو ۴ برای چهارمین نسل خود بسیاری از تغییرات را نسبت به نسل قبلی پذیرا شد. پیشرانه ۶ سیلندر حذف شد و بجای آن، مدلهای بازار آمریکا از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۷۶ اسب بخار استفاده کردند که کاهش جزئی را نسبت به نسل قبلی نشان میداد. همچنین یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جدید نیز جایگزین نسخه ۴ سرعته قدیمی شد.
- نسل پنجم: عصر TNGA
پنجمین نسل از این کراس اوور محبوب چند روزی است که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۸ معرفی شده است. تویوتا در این نسل طراحی جسورانه و زیبایی را بکار گرفته است.
منبع: motortrend
#ali.m#
۱۴ فروردین ۱۳۹۷اولش ک معرفی شد گفتم از چراغ های جلوش خوشم نمیاد
اما هر چی بیشتر میگذره و عکس هاشو میبینم بیشتر متوجه زیبایی های این ماشین میشم
حسین
۱۴ فروردین ۱۳۹۷ایا میشه گفت هر نسل بعد از فروش حداقل ۱.۲ میلیون ، عوض شده؟
یعنی هزینه تولید و … بعد از چه میزان تولید یر به یر شده؟
رضا
۱۴ فروردین ۱۳۹۷ماشینی که هر موقع سوارش بشی و باهاش رانندگی کنی به هیچ وجه ماشین های تو رنج خودش به چشمت نمیاد.
ماشین با کیفیت
ماشین خوش سواری
ماشینی با طراحی زیبا
ماشینی که ازمونشو تو بازار جهانی پس داده و مورد قبوله
….
sina
۱۴ فروردین ۱۳۹۷نسل دومش از نزدیک خعلی دوست داشتنی هست
آرمین
۱۴ فروردین ۱۳۹۷تا وقتی مزدا cx5 هست خرید این اشتباست.کسی که سوار cx5 شده باشه میفهمه چی میگم.
حسن
۱۵ فروردین ۱۳۹۷کاملا موافقم، تنها دلیل فروش بالای راو4 افت قیمت کمتر محصولات تویوتاست.
من هم راو4 و هم مزدا cx-5 مدلهای 2017 رو روندم و از هر لحاظی (زیبایی بیرون و داخل ماشین، هندلینگ، شتاب و راحتی) مزدا بهتر بود.
حیف که این ماشین تو ایران نیومده
Elemento
۱۴ فروردین ۱۳۹۷تویوتا رو دوست دارم ولی نمیدونم چرا برخلاف باقی محصولاتش هیچ علاقه ای به RAV4 ندارم … کلا با این سگمنت زیاد حال نمیکنم … درسته ِکیفیت ساخت RAV4 بسیار بالاست اما هیچ وقت ظاهر و هیکلش رو به اندازه ی مثلا لندکروزر یا FJ کروزر دوست نداشتم.
Mohamad
۱۴ فروردین ۱۳۹۷خدایی کلا متحول شده و البته زیباتر
ایمان
۱۴ فروردین ۱۳۹۷فقط نسل پنجم ؛ عجب ابهتی داره
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۳۹۷بنظر من که مدل فیس لیفت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ طراحی جاافتاده تر و ماندگار تری داره و چند ساله دیگه حُکم پرادوهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وارداتی پیدا میکنه یا کمریهای ۲۰۰۷ که خوش بورس و شدید مشتری پسندند.
یکی از دلایلی که در ایران گرونتر از سانتافه و سورنتو و کولئوس و اوتلندر و نیسان روگ هست اینه که اگه هم قیمت اینها باشه کسی دیگه سمت این خودروها نمیره .
به جان خودم مافیای آقایون نشستن دورهم و بر اساس محبوبیت برند از قیمت اون سواستفاده میکنن.
وَگَرنَه تو بازار آزاد اختلافشون نهایتاً ۵ هزار دلاره.
جالبه که چون خیلیها دلشون نمیاد ۵۰ میلیون بیشتر بِدن و راو۴ بخرن (( البته حق هم دارن)) ، مجبورن بگن زشت و بی آپشنه .
یعنی همه جای دنیا رُتبش یکه ولی ما ایرانیها یعنی بیشتر از کل دنیا میفهمیم که هی نظرهای فوق کارشناسی در مورد این محصول پرفروش تویوتا میدیم.
حالا یه عِده پرفسور میان میگن پرایدم پُر فروشه.
تجربه ثابت کرده تو ایران هرچی ماشین بَزَک شده و پر آپشنتر باشه حتیً اگه ساخت جیبوتی و آنگولا هم باشه ، پُر فروش میشه(( بَسکه بازار رقابتیه مثلاً )).
برای همینه که این شده وضع مردم که سواری میدن به مافیای خودرویی و هر آشغالی وارد میکنن فروش میره (( بجای ریشه ها خودمونا بستیم به ظاهرهای عوام فریب دروغ )).
در کل ، این ماشین بینظیره در مقابل رقباش
حامد
۱۵ فروردین ۱۳۹۷تویوتا بیاد برای نسل پنجمش
یه موتور 3/5 تنفس طبیعی دنده دستی روش بزاره
هیولایی میشه توی کلاس کاری خودش
ازهمون اول هم عاشقش بودم
سید صدرا نجفی
۲۷ شهریور ۱۴۰۰من تمام محصولات تویوتا رو دوست دارم خودمون یه تویوتا اریون گرند ۲۰۱۰ داریم که شتاب و سرعت و قدرت حجم موتور و اسب بخارش عالیه