تویوتا، برندی که در ذهن همه مردم جایگاه ویژهای دارد. تقریباً همه خودروشناسان به این موضوع پی بردهاند که محصولات این کمپانی خوشنام به صاحبش”چه به لحاظ رکاب و سواری و چه به لحاظ عمر و کم استهلاکی” بسیار وفادار میباشد.
کمری یکی از شناختهشدهترین و پرفروشترین خودروهای این کمپانی در سرتاسر دنیا که از اولین نسل خود که در سال ۱۹۸۲ وارد بازار شد تاکنون ۹ نسل بهروز شده، که اینجا تصمیم دارم ششمین نسل از تویوتا کمری یعنی XV30 که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تولید شد و سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ وارد کشورمون شد و پس از گذشت ۱۰ سال از حضورش در کشور به چالش بکشم.ده سال پیش وقتی توی خیابان اولین تویوتای کمری ۲۰۰۵ رو با هیکل کشیده و زشت دیدم که در حال عبور بود فقط این جمله توی ذهنم نقش بست”چه فرد بیسلیقهای پولشو با این ماشین بیریخت میده”…
اما از اون روزی که خودم با این ماشین رانندگی کردم تازه متوجه شدم چطور میتونه این ظاهر زشت چنان برات زیبا بشه که یکه ماشینهای زیبای خیابون هم دیگه کنار این ماشین به چشمت نیاد.
حالا کمکم به سمت این تویوتای زشت حرکت میکنم. هرچه به جلوی این ماشین نگاه میکنم هیچ اثری از زیبایی حتی در مقایسه با طراحیهای زمان خودش نمیبینم، البته از بهت و خشونتی که توی چهره این ماشین هست نمیتونم چشمپوشی کنم و انگار این ابهت چیز دیگه ای میخواد به من بگه.
از نمای بغل در نظرم بسیار کشیده میاد مخصوصاً توی قسمت عقب خیلی محسوس تره، ولی برق و جلای خاصی که همیشه توی رنگهای تویوتا هست یا کیفیت لوازم بیرونی مثل چراغهای عقبش که ساخت شرکت بزرگ ژاپنی Koito ست خیلی به چشم میاد که میبینم بعد از این همه سال هنوز ذرهای تغییر رنگ نداده یا حتی ذرهای گرد و خاک واردش نشده.بهطور کلی سه مدل کمری ۲۰۰۵ وارد ایران شد که هر مدل ساخت استرالیا بود البته نمونههای ژاپنی هم موجود بود که وارد کشور ما نشد. ابتدا مدلهای مختلف رو معرفی میکنم.
مدلهای استرالیایی:
Xli: این مدل بسیار ساده و بدون هیچ امکانات و آپشن خاصی بود که بعضاً ایربگ و ABS جز آپشن های انتخابی این مدل بود.
GLi: این مدل دارای سانروف، پرده عقب، دستگیرههای داخلی و قاب پلاک و شیفت لاک کروم، طراحی داخل چوب، نمایشگر موقعیت شیفتر دنده در صفحه کیلومتر (مدل اتوماتیک)، رینگ آلومینیوم، تنظیم ارتفاع چراغ از داخل، نمایش مدیا مصرف بنزین و ….
هر دو مدل بالا MCV36 دارای پیشرانه 2400cc چهار سیلندر 2AZ-FE دارای دو میل سوپاپ و تک VVT-I با توان ۱۵۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور میباشد که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ بر روی کمری قرار گرفت و گیربکس هم در نوع ۴ دنده اتوماتیک و ۵ دنده دستی وجود داشت.
Grande: این مدل دارای آپشنهای اولیه GLi بعلاوه سیستم ایرکاندیشن دیجیتال، بال عقب، فرمان و سر دنده چرم، و بهصورت آپشن صندلیهای چرم و برقی و چهار ایربگ موجود هست، پیشرانه گرند 1MZ-FE بود که با حجم موتور ۳۰۰۰ توان حداکثر ۱۹۴ اسب بخار رو توی دور موتور ۵۲۰۰ دور می تونست تولید کنه، این موتور از سال ۱۹۹۶ ساخته شد و به لحاظ محکمی و دوام در بین مکانیکهای تویوتا شهرت خاصی داره.
البته از سال ۲۰۰۲ نسخه VVT-I این موتور هم ساخته شد ولی فقط روی کمریهای سفارش امریکا قرار گرفت که می تونست تا ۲۱۰ اسب بخار رو توی دور موتور ۶۰۰۰ دور توان تولید کنه. حتی نسخه 3MZ-FE هم بهصورت آپشن موتور توی مدل SE سفارش امریکا قابل سفارش بود که در واقع همون موتور بود ولی حجم موتورش ۳۳۰۰ شده بود. اولین ماشینی که قراره تست کنم یه کمری GLi مدل ۲۰۰۶ دارای گیربکس اتوماتیک هست.
به طرف در راننده حرکت میکنم. وقتی داشتم در رو باز میکردم به محض اینکه دستگیره رو کشیدم متوجه مهندسی همیشگی تویوتا شدم که در با صدای خیلی نرم و بسیار آروم باز شد. در رو کامل باز کردم وقتی نگام به طراحی داشبورد و صفحه کیلومتر افتاد دیدم ای وای داخلش از بیرونش هم زشت تره…هیچ اثری از زیبایی نمیدیدم. خیلی محافظهکارانه طراحی شده یا به قولی پیر مردی. روی صندلی نشستم، صندلی کمی جلو بود اهرم صندلی رو کشیدم که بیارم عقب، اما بازم یه چیزی بین این زشتی خودنمایی میکرد”مهندسی تویوتا”با یه جذابیت خاصی صندلی به عقب رفت با وجود اینکه برقی نبود. در رو بستم یه سکوت همراه با یه آرامش خاصی درونش حکمفرما بود. احساس میکردم خیلی بهش مسلطم. سویچ رو وارد کردم و استارت زدم، صدای استارت نرم و همیشگی تویوتا (استارتهای تویوتا به استارتهای گیربکسی معروفن و حتی با باطری ضعیف هم پر قدرت استارت میزنن البته صدای استارت گرند چیز دیگه آیه که واقعاً با دور بالا و قدرت زیاد استارت میزنه). ماشین که روشن شد کولر رو روشن کردم (من استان بوشهر زندگی میکنم و هوا بس ناجوانمردانه گرمه) چند ثانیه که گذشت دیدم عجب برودت سرمایی داره. واقعاً محشر بود، کولر تویوتا همیشه معروفه و کولر این مدل به نظرم یه سر و گردن بالاتر از اتاق بعدش بود. به آینهها نگاه کردم مثل همیشه، دید عالی آینههای تویوتا تأکیدی بر”مهندسی تویوتا”بود.
شیفتر دنده رو روی حالت درایو قرار دادم و شروع به حرکت کردم و دندهها خیلی نرم و یکی بعد از دیگری عوض میشدن و برام عجیب بود که این ماشین با این هیکل بزرگش برخلاف چیزی که تصور میکردم خیلی قابل کنترل بود. نرم گاز میدادم سرعت به ۱۲۰ رسید. خیلی نرم و بیصدا بود اصلاً باور نمیکردم. تعلیقش حتی از مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ هم نرمتر بود و منو یا لکسوس مینداخت. موجهای جاده رو خیلی عالی و با آرامش دفع میکرد درست برعکس هیوندای که همیشه روی موجهای جاده عین پاندول ساعت منو چپ و راست میکرد. همش به خودم میگفتم”خدای من عجب زیر پا و سواری داره ولی من این همه سال به خاطر قیافش حتی در موردش فکر هم نکرده بودم”.
دومین نکتهای که خیلی توجه منو جلب کرده بود انعطافپذیری فوقالعاده گیربکسش بود. چهار دنده اما خیلی تیز و سریع بود انگار فقط منتظر بود من یه تغییر روی پدال گاز بدم تا یه عکسالعمل به من نشون بده. شاید برای شتابهای عالی موتور ۲۴۰۰ ش کمی ضعیف بود اما وقتی پامو تا ته روی گاز فشار میدادم بدون کوچکترین مکثی این موتور و گیربکس هرچه قدرت داشتن برای من رو میکردن.
اینقدر این گیربکس منعطف بود که حتی توی سرعت ۵۵ تا با تخته کردن گاز دنده رو به یک معکوس میداد. وارد یه اتوبان مستقیم شدم گفتم وقتشه ببینم هنر شتاب و سرعتش رو. پدال گاز رو فشار دادم تا ۱۲۰ تا رو خوب بود بعدش وارد دنده ۳ شد و تا ۱۵۰ رو بازم قابل قبول رفت ولی دیگه حرکت سریع عقربه سرعت رو نمیدیدم. همین لحظه یه نگاه به دماسنج هوای بیرون کردم دمای هوا ۴۴ درجه بود آخه تیرماه بود و ماشین هم با کولر روشن و پای منم تا آخر روی گاز اما دمای موتور از خط سوم یعنی ۷۰ درجه بالاتر نمیآمد. این سومین نقطه قوت بزرگ این ماشین بود که برای آب و هوای گرم جنوب انگار نه انگار اثری به دمای موتورش داشت. به سرعت رفتنم ادامه دادم تا اینکه سرعت به ۱۸۰ رسید و دنده ۳ هم به انتهاش رسید و وارد دنده ۴ شد. دیگه افت شتاب محسوس بود که سرعت خیلی به کندی اضافه میشد. سرعت به ۲۰۰ رسید باز هم سیستم تعلیق فوقالعاده عمل میکرد، انگار هرچه سرعت بیشتر بالاتر میرفت عملکرد تعلیق هم بهتر میشد. تا ۲۰۰ رفت اما تلاش برای افرایش سرعت بیفایده بود چیزی در حدود ۲ دقیقه طول کشید تا سرعت از ۲۰۰ به ۲۰۵ برسه و همین انتهای سرعتش بود البته با کولر و هوای گرم. بعد از چند وقتی که باهاش رانندگی کردم دیدم که مصرفش حتی از اتاق ۲۰۰۷ ش هم که تجربه زیادی از رانندگی باهاش رو داشتم کمتره. بیرون شهر با کولر روشن معمولاً بین ۶ تا ۷ مصرف میکرد و این عدد فوقالعاده کم بود. با این کمری چهار سیلندر تقریباً ۴۰ هزار کیلومتر رانندگی کردم و کوچکترین هزینهای برای من نداشت و تنها سودی که برام داشت این بود که تصورم ۱۸۰ درجه در مورد این نوع کمری عوض بشه. تنها عیبش موتور چهارش بود که خواسته منو برآورده نمیکرد و تصمیم به فروشش گرفتم و فروختمش. گشتم و یه گرند ۶ سیلندر خریدم. با وجود اینکه در تمام این مدت کنارشون لکسوس ES داشتم. میتونم بگم کمری ۲۰۰۶ تنها ماشینیه که سواریی نه برابر، اما نزدیک به لکسوس رو به من داد که حتی آریون هم همچین سواری نداشت. گرند همون زیر پا رو داره ولی مشکل کم شتابی رو دیگه نداره و برای سبقتها عملکرد خیلی بهتری داره در مورد مصرف گرند نسبت به چهار سیلندر باید بگم ۲۰ درصد مصرفش بیشتره اما اون صدای ناز موتور که شبیه صدای لکسوسه و شتاب عالی می ارزه این رقم افزایش مصرف. با تشکر که وقت گذاشتین و تجربه اندک اینجانب رو مطالعه کردین.
نویسنده: محمد کیانی
رامین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام دوستان من زانتیا وماکسیما و وازرا داشتم اونم مدل بالاش تااینکه مشکل مالی پیدا کردم مجبور شدم اخرین ماشینم یعنی ازرا رو فروختم چون مبلغ پولم در حد 50 میلیون برام مونده بود با راهنمایی یکی از دوستام یه کمری گرنده 2006 تصادفی دور رنگ خریدم تا قبلش تجربه سواری تویوتا را نداشتم فک میکردم ماکسیما بهترینه ولی الان میگم هیچ کدوم گرند نمیسشه با اینکه تصادف کرده کوچکترین صدایی داخل ماشین نیست شتاب و قدرتش از ازرا و ماکسیما بهتره ویه چیز دیگه تا الان که دارم این متنو مینویسم بعد از گذشت 6 ماه هنوز حتی هزار تومان خرج فنی برا من نداشته من به شخصه توصیه میکنم تویوتا بهترینه منم جنوبی هستم از سیرجان شهری که همه رانندگیشون شوتی میباشه ولی گرند تو این شهر بهترینه بقول معروف لش نمیشه
سعيد
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام من یه کمرى چهار سیلندر دارم
ماشینم صدوبیستوهفت هزارتا راه رفته
رنگم نداره توى جاده ساوه همدان۲۰۵کیلومتر با هاش رفتم
تازه ماشینم دنده ایى
شتابش حرف نداره
محمود
۱۴ خرداد ۱۳۹۵سلام به همه دوستان
من گرند 2006 اتومات دارم باهاش 240 تا پر کردم.
جالب اینجاست که رو سرعت 200 دور موتور هنوز رو 4 بود.
و جالب تر اینکه با یه دست ماشینو کنترل میکردم و با دست دیگه عکس مینداختم
اردشیر
۳ تیر ۱۳۹۵تنها عیبی که برا من داره اینه که با 5نفر سرنشین. ته ماشین به بعضی دست اندازها گیر میکنه شما راهکاری براش ندارین
طبسی
۷ مرداد ۱۳۹۵جناب آقای اردشیر خان من هم مشکل شما رو داشتم و طبق توصیه یکی از دوستان لاستیگها را هم از ارتقاع و هم از عرض یک سایز بزرکتر انداختم و دیگه اصلا ته ماشین جایی گیر نمی کنه
رضا
۱ شهریور ۱۳۹۵سلام دوستان….یه کمری مدل ۲۰۰۵ گرند سفارش عمان را حدودا از ۶ سال پیش سوار میشم که واقعا ازش راضی هستم و هر دفعه خواستم ماشینم را تغییر بدم بعد از سوار شدن امتحانی ماشین بعدی چه شاسی بلند یا سواری پشیمون شدم و مشکلش اینه که توقع شما را چنان بالا میبره که دیگه نمیتونی ماشینی را به راحتی جایگزینش کنی مگه اینکه مبلغ خیلی زیادی را هزینه کنی… ممنون از آقای کیانی
احمد
۵ شهریور ۱۳۹۵من یه کمرى 2006 سفارش امریکا دارم که 59 هزارتا راه رفته که رنگ هم نداره توجاده طبس 234 تا رو پر کردم
محسن
۱۲ شهریور ۱۳۹۵با درود. خیلی عالی و کامل بود توضیحتون خیلی حال کردیم مچکریم بایت معرفی این خودرو.
مجتبي
۱۴ شهریور ۱۳۹۵سلام من یه تویوتا کمری ۲۰۰۵ xli دارم خیلی ماشین خوبیه ولی از سر رادیاتورش هوا میده ویه بار پوکونده مشکلش چیه؟ ممنون
داریوش نوری زاده
۳۰ شهریور ۱۳۹۵با سلام من داریوش هستم از کرج.منم یکسالیه یه گرند 2006 خریدم که تا به حال اذیتی برام نداشته…نکته جالبی که در مورد این ماشین باید بگم.تعادل و هندلینگ اون توی دمای منهای 27 درجه توی برف تو جاده آذربایجان بود.باور کنید که اف جی کروزر پشت سر من داشت اون جاده رو میومد.خیلی ازش راضیم و قصد فروشش رو ندارم.
احمد
۳۱ شهریور ۱۳۹۵من یه کمرى گرند مدل 2006 دارم این ماشین خیلی عالىه وتنها خرجی برام داره پول روغن و بنزینش هست
محمد
۶ مهر ۱۳۹۵عالی واقعا عالی …..به قیافش نگا نکنین ……سوارشین ..شش سیلندر و دارم …فقط عیبش اینه که انتخاب ماشین دیگه برات سخت میشه …..نگا به قیمت و راحتی میکنی با بقیه مقایسه میکنی میبینی حداقل شصت هفتاد میلیون باید اضافه بدی تا مثل همین گرند گیرت بیا
Farshad
۱۲ مهر ۱۳۹۵من یه پژو پارس مدل 86 دارم که به دلیل مشکلات مالی العان 9 ساله سوارش میشم ماشینه خوبیه سر حال هم هست ولی میخوام عوضش کنم در ضمن اینم بگم که باهاش 220 تارو رفتم خیلی لرزش داشت العان میخوام بدونم که این ماشین کمری گرند برام کار میکنه به نظرتون؟؟؟؟
خواهش میکنم راهنمایی کنید.
احسان
۱۰ آبان ۱۳۹۵سلام .ممنون از راهنمایی و صحبتهای شما دوستان عزیز .میخواستم بدونم تفاوت 4 و 6 سیلندرش چقدره ؟ من توقع زیادی ندارم .آیا بعدا فروش میره 4 سیلندرش و یا حتی 6 سیلندر ؟
سهراب
۲۱ آذر ۱۳۹۵سلام .من یه چهار سیلندر لیمیتد مدل 2006 دارم که گیربکس اتوماتیک هست ولی متاسفانه کروز نداره محبت کنین راهنمایی بفرمایید کروز روی این ماشین نصب میشه ؟ واگر نصب میشه کجا ؟ تشکر
عرفان
۴ بهمن ۱۳۹۵بله نصب میشه ولی مثل کمری گرند فابریک نیست و در سمت چپ فرمان نصب میشه
سهراب
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام جناب عرفان ممنون از راهنمایی حضرتعالی لطف بفرما اگر مقدور است آدرسی از محل نصب کروز برایم بفرستید تشکر
Farshad
۱۶ دی ۱۳۹۵ماشینه خوبی به نظر میاد خرجش چطوره؟؟
Maryam
۲۱ فروردین ۱۳۹۶سلام من میخام یک تویوتا گراند بخرم از دوستان کسی در مورد قیمت واقعی خودرو میتونه راهنمایی کنه
Maryam
۲۱ فروردین ۱۳۹۶شنیدم بین ۴ و ۶ سیلندر ۲۰ میلیون اختلاف قیمت هست آیا این حرف درسته
مجید ملکی
۲۴ فروردین ۱۳۹۶سلام بنده یک کمریGLiمدل۲۰۰۶ دور رنگ سفید توی نمایشگاهی باقیمت۵۹ میلیون دیده ام خودشان می گویند مشکل فنی نداره سالم هست جلووعقب هم پلمپ هست به نظر دوستان بخرم واگر قصد خرید داشته باشم چطور تست کنم.باتشکرمجید96.1.24
محمد
۴ خرداد ۱۳۹۶سلام. من یه گرند دنده ای ۲۰۰۶ دارم که فوق العاده ازش راضی هستم. اصلا قابل مقایسه با سایر اتومبیل های زیر صدتومن نیست. صدای نرمش و شتاب فوق العادش قابل وصف نیست و تا پشت فرمونش نشینی باورت نمیشه که چه غنیمتی هست این ماشین. من gl ۲۰۰۷ سوار شدم قابل مقایسه با گرند نیست.
محمد
۸ خرداد ۱۳۹۶سلام من کمری 2006 ساخت استرالیا دارم تا الان حدود 200هزار کارکرده جدیدا دسته موتورشو کامل عوض کردم وحدود1500 خرجش کردم الان احساس میکنم مصرفش بالا رفته یعنی توشهر با کولر حدود 14 مصرف میکنه لطفا راهنمایی کنید مصرفش منطقیه واگه نیست اشکال از کجاست متشکرم
مهدی
۱۲ خرداد ۱۳۹۶سلام من از سال 89 ماکسیما داشتم،که به خاطر مشکل مالی که پارسال برام پیش اومد ده میلیون پول کم اوردم و فروختمش و یک کمری گرند گرفتم و هنوز هم دارمش،ماشین خیلی خوبیه و راحتی داخلش هم خوبه ولی ماکسیما واقعا از این ماشین خیلی بهتر بود،هم از نظر هندلینگ و هم از نظر قیافه و طراحی و راحتی و حتی شتاب و سرعت ،سوختشون هم تفاوت چندانی نداره،به نظر من اگر میتونید با 55 تا 60میلیون تو سایت با ما تمیزش رو پیدا کنید
و ماکسیما هم مدلش رو میتونید با 70 تا 75 تمیزش رو پیدا کنید.به نظرم اگر از قیمت مشکل نداری ماکسیما بگیرید
همایون
۱۵ خرداد ۱۳۹۶بیشتر کسایی که ماکسیما دارن از تنها چیزی که یکم ناراضی هستن هندلینگشه … برام جالبه که از نظر شما هندلینگ ماکسیما از کمری بهتره
در کل این دوتا ماشین هر دو خوبن ولی به نظر من کمری کم استهلاک تره و کلا قطعات تویوتا ارزون تره ولی از نظر تیپ و ظاهر ماکسیما خیلی بهتره
پیام ی
۷ آبان ۱۳۹۶سلام.من خیلی وقته برخلاف کسانی که میگن ” کمری گرند قیافه نداره!” قیافه خشن و پرابهتش و بدنه مثل کشتی اون چشممو بدجوری گرفته و عاشقش شدم .فقط خواستم از کسانی که این ماشینو خریدن بپرسم چطور موقع خرید مطمئن بشم ماشین کاملا سالمه.آیا مثل خیلی از ماشینهای روز الان ، سیستم عیب یاب در این ماشین هست؟ و ضمنا حداقل و حداکثر قیمت در چه حدودیست؟ لطفا راهنمایی کنید.متشکرم
محمد
۱۰ آبان ۱۳۹۶سلام.من یه 2005 گرند فول دارم بسیار عالیه اصلا آدم هوس ماشین عوض کردن نمیکنه.سرعت، قدرت امنیت، راحتی ،استهلاک خلاصه همه چی درجه یک و مثال زدنیه.
محمد
۲۳ آبان ۱۳۹۶گرند تمیز از ۷۰ تومن شروع میشه که دنده ای هست تا ۹۰ تومن که فولشه، من دوسال گرند دارم، چون بهتر از گرند وجود نداره تو این قیمتها به هیچ عنوان به عوض کردنش فکر نمیکنم، یه ماشین همه چیز تمومه
محمد از كنگان
۱۵ دی ۱۳۹۶سلام خدمت دوستان من هم نزدیک ۳ساله گرند 2006 دارم ماشین بسیار خوبیه اما تنها مشکلی که داره البته مشکل از دست اندازای بدون استاندارد ای کشوره الانم احساس میکنم کمکاش خراب شده جک کاپوت خرابه دکمه شیشه بالا بر راننده خراب شده که تنها کمکا و سرکمکا اصلش تو دبی 2600درهم جکش 200درهم دکمه بالا بر 700درهم در صورتی که کامل این ماشین تو دبی بین 7تا ۱۱ ملیون قیمت داره اما ماشین بسیار عالیه هرکس بخره پشیمونی نداره
محسن
۵ بهمن ۱۳۹۶باسلام سال گذشته کمری سفید۱۰۰تاکارموفرختم بخاطرخریدمنزل ولی امروزبه لطف خدایه دونه نقره ای ۹۰ تاکار بسیارسالم ونوبه ۱۲۰ خریدم؛فقط یه گرندسوارمیدونه که این ماشین چیه؛انشالله چرخ ماشین همه واسه صاحباش بچرخه؛خیلی خوشحالم دوباره بهش رسیدم
محمد
۱۰ بهمن ۱۳۹۶مبارکت باشه داداش. چرخش به شادی بگرده
رسول.سیستان
۱۴ اسفند ۱۳۹۶من یک کمری 4سیلندر 2006 دارم که سال 2007 خریدم و الان که 2018 است 290.000 کیلومتر باهاش زندگی کردم و تا حالا نشده تو جاده منو بعد از 10سال بزاره.همیشه درود میگم به سازنده اش .فقط مشکل ارتفاع داره که البته سرعتگیرهای ما استاندارد نیست نه ماشین مشکل داشته باشه
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۶دوستان سلام وقتتون بخیر ،
یه گرند پیدا کردم چند لکه رنگ داره
۲۰۲تاهم کارکرده
بنظرتون بخرمش
بیات
۱۶ اسفند ۱۳۹۶سلام دوستان… تسمه تایم تویوتا گرند 6 رو چند کیلومتر باید عوض شه و اگه ردکنه مثل پژو سوپاپ می زنه یا خیر؟نمایندگی میگه 150000کیلومتر که به نظرم زیاده … ممنون از راهنمایتون
پوریا
۲۹ فروردین ۱۳۹۷سلام من یه ۲۰۰۷ هایبرید دارم.بعضی وقتها موقع روشن شدن موتور یه صدای تق تق تق میکنه و ماشین میلرزید بعضی اوقات توی حرکت ماشین میلرزه و صدا میده. میدونید علتش چیه.باید چه قطعه ای تعویض بشه؟ متشکرم