خودروسازی تویوتا برند بهاصطلاح جوانپسند خود، ساین (Scion) را منحل کرده و تولیداتش را به خط تولید خودش منتقل میکند. تمامی کارکنان سابق ساین نیز بهزودی در تویوتا مشغول بهکار خواهند شد.
از ماه آگوست امسال تمامی مدلهای تحت این برند، تویوتا خواهند شد. در همین ماه مدل tC کوپه تولیدش بهپایان رسیده و پسازآن دیگر وجود خارجی نخواهد داشت. برای مدلهای سال آینده میلادی نیز همین اتفاق میافتد و FR-S کوپه، iA سدان و iM هاچبک لوگوی تویوتا را روی بدنه خواهند داشت. حتی CH-R کانسپت هم درصورت نهایی شدن تولید، با نام تویوتا به فروش خواهد رسید.
به بهانه این خبر باهم نگاهی اجمالی به زندگینامهی “ساین” میاندازیم.این قدم رو به عقبی برای ساین نیست، جهشی روبهجلو برای تویوتاست. زمانی که ساین بنا نهادهشد من حضور داشتم، هدف ما تقویت تویوتا و نمایندگیهایمان بوسیله آموزش جذب و تشویق بهتر مشتریان جوان بود. این همان چیزی است که امروز آنرا به انجام رساندیم و بهشخصه بدان افتخار میکنم.
تویوتا این برند را در سال ۲۰۰۳ با ارائه سه مدل کامپکت به نامهای xA هاچبک، xB هاچبک و tC کوپه بنیان نهاد. هدف ساین تجربه فروش آسانتر و جذب خریداران جوان با سیاستهایی مثل قیمت سبک و ارائهی بازه گستردهای از قطعات ارتقایی در نمایندگیها (که در tC تا سوپرشارژر هم میرسید) بود. تمامی خودروها نیز در ابتدا با پیکربندی بهاصطلاح monospec فروخته میشدند تا پیچیدگی تریمهای مختلف مشتری را گیج نکند، هرکسی هم که به این سطح راضی نبود میتوانست با مراجعه به نمایندگیها شخصیسازیهای موردنظر را روی خودروی خود اعمال کند. طی ۱۳ سال گذشته موفقیتهایی همچون FR-S کوپه و شکستهایی مثل iQ بسیار کوچک (Subcompact) هاچبک در کارنامهی ساین ثبتشدهاند. آخرین مدلها iA بسیار کوچک سدان (بر پایه مزدا ۲) و iM کوچک هاچبک (مشابه تویوتا آئوریس) بودند که به تعبیر مجله آمریکایی Automobile راننده را تحت تأثیر قرار میدهند. از طرفی برنامههایی هم برای معرفی یک کراساوور کوچک مشابه نیسان جوک (Juke) در دستور کار قرار داشت که گویا در نطفه از بین رفت. میزان فروش این برند در طول چند سال گذشته روند جالبی نداشت، بهطوریکه از ۱۷۳,۰۳۴ دستگاه در سال ۲۰۰۶ به ۶۸,۳۲۱ دستگاه در سال ۲۰۱۳ سقوط کرد. در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز توانست بهترتیب ۵۸,۰۰۹ و ۵۶,۱۶۷ خودرو تحویل مشتریان جوان خود دهد. طبق آمارها فروش سال گذشتهاش تنها ۲.۲ درصد فروش کلّ برند تویوتا در سراسر آمریکا (۲۰۱۵) را به خود اختصاص داد. همان موقع بود که دوگ مارتا (Dough Murtha) نایبرئیس گروه ساین در مصاحبهای با مجله مذکور اظهار داشت: متوجه شدهایم که نیاز مبرمی به ارائهی محصولات معقول و کاربردیتر داریم، خودروهای صرفاً کوچک با لامپهای نئونی که ۱۵ سال پیش به فروش میرساندیم دیگر جوابگو نخواهند بود چون امروزه نیاز کمتری به محصولاتی با سیاقِ گذشته وجود دارد. پس از اتمام تاریخ ۱۳ سالهی این برند، باب کارتِر (Bob Carter) معاون ارشد عملیاتی تویوتا نیز در قدردانی از زحمات تمامی دستاندرکاران افزود:
از تمامی ۱۰۰۴ نمایندگی فروش خود نهایت تشکر را داریم. مطمئنیم که در این راه بینش ارزشمندی بهدست آوردند و برداشت بسیار سودمندی از سرمایهگذاری خود داشتند. در طول انجام تغییرات همکاری و حمایت خود را حفظ خواهیم کرد تا مراوداتمان با مشتریان دچار مشکل نشود.
علي
۱۷ بهمن ۱۳۹۴با سلام و خسته نباشی خدمت شرکت تویوتای کبیر . خدا قوت پهلوان
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۴کبیر و خوب اومدی ……ای کبیروالکبرا……..
فرض کن سایون جوان پسند باشه .
خدایش من یه سوال دارم طراح های تویوتا چی پیش خودشون فکر می کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
luis
۱۷ بهمن ۱۳۹۴مهندس جوان پسند از نظر قیمت اگه رایگان باشه که همه جوانا سوپر اسپرت میخرن
هر فکری میکنن تا حالا که صدر کارن پس معلومه فکرشون درسته.
مهران
۱۷ بهمن ۱۳۹۴عظمتی مثل تویوتا میاد خیلی راحت اعلام میکنه فلان حرکت ما موفق نبوده و میخوایم جمعش کنیم
اونوقت اینجا مونتاژکارهای بی مسئولیت وطنی اشتباهی که 30 سال پیش کردنو حاضر نیستن گردن بگیرن چه برسه به تغییر
HoSeIn
۱۷ بهمن ۱۳۹۴مهران جان این مال وقتیه که شما یه صنعتی را از پایه خودت تاسیس کرده باشی و قصدت پیشرفت اون باشه نه مثل آقایان مونتاژ کار درجه 3 باشی و قصدت کلاهبرداری و خالی کردن جیب ملت
رضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۴کاری به ویران خودرو ندارم ولی اونجا اگه به اشتباهت اعتراف کنی، مایه سرزنش نمیشه.
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۷ بهمن ۱۳۹۴معلومه که اشتباه نکردن
کارشون خالی کردن جیب ملت بود ک به نحو احسنت انجامش دادن و شخصا اشتباهی ازشون ندیدم در این زمینه
ShoMpeT
۱۷ بهمن ۱۳۹۴به سلامتی
ali ayat
۱۷ بهمن ۱۳۹۴بهتر که نباشه
Mj
۱۷ بهمن ۱۳۹۴قدرت اول خودروسازی دنیاست هر کاری بخواد میکنه?
king 918
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ای خدا چی میشه یه بارهم پدال رو باز کنیم ببینیم نوشته ایرانخودرو و سایپا رسما تعطیل شد
به خاطرسیدن ان روز جمیعا صلوات بلند ختم کن …
ahk
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ولی خودرو IQ خیلی خوبه جمع وحور وزیبا
omid
۱۷ بهمن ۱۳۹۴امیدوارم یه روز و به زودی تیتر بزنین برند سایپا و ایران خودرو هم تعطیل شد واقعا که بهتره نباشه فقط بخاطر اشتغال!!!
این شد بهانه برای سر کیسه کردن و از بین بردن سرمایه مردم و الوده کردن شهرا
این همه کشته و نقص عضو تو تصادفات با این ماشینای که برای 40 ساله پیشه منطقیه
moein
۱۷ بهمن ۱۳۹۴صلاح مملکت خویش خوسروان دانند
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۴تویوتا هست دیگه…عظمتی که داره هرکاری ازش برمیاد
Nima
۱۷ بهمن ۱۳۹۴داداش این کارى که میگى همچین کارى نکرده تازه به دلیل عدم توانایى در پاسخ گویى بستتش
هنر اینه بتونى برند جدید درست کنى و زیر مجموعه بگیرى
یا مثل جنرال موتورز حداقل 10 تا زیر مجموعه داشته باشى و براشون کم نزارى که تک تکشون بتونن هر روز پیشرفت کنن (همین اتفاقى که الان داره براى برند هاى GM میوفته)
مثل تویوتایى ها عقده اى هم نیستم یسره بگم کبیر کبیر (چون نیازى نداره اعلام بشه)
احمد باقری
۱۷ بهمن ۱۳۹۴حداقل خودشون متوجه شدن که باید کارهای خیلی بهتری ارائه کنن و از همه مهمتر اینکه کارکنان سایون حالا به تویوتا ملحق میشن و بیکار نمیشن.