تویوتا یاریس خودرویی بسیار محبوب در اروپا بوده و چهارمین نسل آن جزو پرفروشترین محصولات کلاس خود است؛ اما وضعیت این خودرو در هند بسیار متفاوت بوده و ژاپنیها تصمیم گرفتهاند تا این خودرو را به خاطر فروش پایین از بازار هند حذف کنند. بهعنوان یادآوری باید گفت یاریس شکل گرفته بر اساس مزدا ۲ سال پیش از بازار آمریکا خارج شده بود.
این خودرو در سال ۲۰۱۸ و فقط بهصورت سدان روانه بازار خودروی هند شد. این خودرو سومین نسل یاریس XP150 بود که در اکثر بازارهای آسیایی با نام یاریس آتیو یا ویوس شناخته میشود. همین یاریس آتیو در سال ۲۰۱۳ عرضه و در سال ۲۰۱۶ فیس لیفت شده است. خودروی موردبحث به پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی مجهز بوده و گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT نیروی تولیدی را به چرخ های جلو میفرستد. این خودرو از نظر تجهیزات ایمنی نسبت به سایر خودروهای کلاس خود با دست پر وارد میدان شده بود.
تویوتا در سه سال عرضه این خودرو در هند تنها ۱۹۷۸۴ دستگاه از آن را به فروش رسانده بود. این میزان فروش که شامل فروش سازمانی هم بوده اصلاً عملکرد خوبی محسوب نمیشود. از رقبای صاحبنام و پرفروش یاریس در بازار هند میتوان به هوندا سیتی، هیوندای ورنا و ماروتی سوزوکی سیاز اشاره کرد. البته سهم این خودروها از بازار نیز به خاطر هجوم شاسی بلندها کمتر شده است.
اکونومیک تایمز به نقل از یک سخنگوی تویوتا میگوید: “حذف یاریس از بازار هند بخشی از استراتژی تولید تویوتا به منظور برآورده ساختن نیازهای مشتریان در دستیابی به محصولاتی با جدیدترین تکنولوژیها میباشد.” تویوتا خاطرنشان ساخته قطعات یدکی این خودرو حداقل تا ۱۰ سال در دسترس خواهد بود.
اتوکار هند نیز میگوید تویوتا احتمالاً نسخه ریبج شده ماروتی سوزوکی سیاز را به عنوان جایگزین یاریس عرضه خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که این خودرو همچنان با نام یاریس در دسترس خواهد بود یا نام جدیدی برای آن انتخاب خواهد شد. تویوتا همچنین هاچبک گلانزا را عرضه میکند که ابعاد مشابهی داشته و آنهم نسخه ریبج شده ماروتی سوزوکی بالنو میباشد. شاسیبلند اوربان کروزر نیز عرضه میشود که بر پایه ماروتی سوزوکی ویتارا برزا شکل گرفته است. سوزوکی هم نسخه ریبج شده محصولات تویوتا شامل سوایس و Across را عرضه میکند که در واقع همان تویوتا کرولا اسپورت تورر و راو ۴ هستند.
محمد مختاری آذر
۱۲ مهر ۱۴۰۰باید هم انجام میشد اصلا برای هند این جور ماشینا مناسب نیستند
جمشید
۱۲ مهر ۱۴۰۰مردم بدبختش پول ندارن بخرن
جمشید
۱۲ مهر ۱۴۰۰داخل کشور هند با جمعیت میلیاردی اختلاف طبقاتی و فقر بیداد و غوغا میکنه ! این بدبختها هنوز که هنوزه با موتور سه چرخه های هفتاد هشتاد سال پیش و متعلق به عهد تیغ علی شاه تو خیابانهای شهرهای بزرگشون مسافرشی میکنن !!! پولشون کجا بوده که برن تویوتا بخرن ؟؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ مهر ۱۴۰۰والا چندان نمیشه انتظار بیشتری داشت، هندیام مثل ترکیا توی فیلماشون همه پولدار و صاحب شرکت اما در واقعیت ۹۹,۹درصد مردمش فقیر هستن،بقول دوستان هم جز خریدن سه چرخه ها دیگه پول بیشتری ندارن معلومه یاریس چندان فروشی نداره…
Afg
۲۲ بهمن ۱۴۰۰بازار هند واقعا کشش نداره ضمن اینکه توجای شلوغی مثل هند فقط همون راکشاها جواب میده