سام کاویانی: شاید تاکنون از خود پرسیده باشید که چرا بهرغم وجود بازار وسیع ۸۰ میلیونی در کشور و نیز خیل انبوهی از مشتاقان علاقهمند به تویوتا، این سازنده ژاپنی گامی در جهت تولید و یا حتی مونتاژ محصولات خود در ایران برنداشته و تو گویی این دیار را از یاد برده است؟!
همانگونه که خود بهتر آگاهید، امروزه تویوتا در اقصی نقاط دنیا، از آمریکا و اروپا گرفته تا چین، هند و روسیه و… به ساخت و ارائه انواع و اقسام خودرو مشغول است، پس به چه سبب این سازنده شهیر ژاپنی به بازار کشورمان کم اعتناست و آنچنان که بایدوشاید شوق و رغبتی نسبت به ورود و نیز سرمایهگذاری درازمدت در آن ندارد؟ در چرایی این امر میتوان فرضیات زیادی را عنوان نمود، اما شاید چند مورد از بقیهشان محتملتر باشند که در ذیل خدمتتان عرض میشود.
الف – وابستگی زیاد به بازار آمریکا: شاید مهمترین و اصلیترین مانع ورود تویوتا به کشورمان وابستگی شدید آن به بازار آمریکا باشد. طبق واپسین آمار، شرکت تویوتا توانسته در سال ۲۰۱۵ میلادی، تعداد ۲,۰۹۸,۵۴۵ دستگاه خودرو را در بازار آمریکا به فروش رساند که این رقم، حدود ۲۰ درصد از کل حجم فروش آن در دنیا را شامل میشود، یعنی از هر ۵ دستگاه خودرویی که امروزه تویوتا تولید میکند یک دستگاه آن در بازار آمریکا به فروش میرسد. این در حالی است که رقم مذکور برای بازار چین معادل ۱,۰۱۰,۱۷۸ دستگاه و در کل قاره اروپا برابر با ۵۵۶,۴۸۰ دستگاه بوده است. وجود همین آمار بهتنهایی، اهمیت بازار آمریکا را برای این سازنده گواهی میدهد. از طرفی، این را نیز میدانیم که وضعیت روابط بین ایران و آمریکا در حالت عادی خود نیست و هر آن ممکن است به بهانههای واهی، تحریمهای سنگینی از طرف دولت آن کشور علیه میهنمان وضع شود، پس با وجود چنین شرایطی، تویوتا با آن پیشینه سخت محافظهکارانه و به قولی عوامانه ترسوی خود، سعی میکند که از ورود به بازار کشورمان پرهیز نماید تا بلکه از هر ریسکی دوری جسته و خشم مقامات ضد ایرانی آمریکا را متوجه خود نسازد. در عین حال، با توجه به بالا بودن نسبی بهای خودروهای تویوتا در کشورمان، در بهترین حالت هم تولید و فروش خودروهای این شرکت در ایران به آن حدی نمیرسد که زیان از دست دادن بازار مهمی چون آمریکا را برایش جبران نماید، مگر آنکه خودروهای تویوتا در ارقام میلیونی و با بهایی متعادل و معقولی، مثلاً بین ۳۰ الی ۶۰ میلیون تومان در ایران تولید و عرضه شوند که البته با توجه به ظرفیت محدود واحدهای تولیدی در کشورمان، بسیار بعید است که در عمل چنین اتفاقی رخ دهد و یا دیگر خودروسازان به آن رضایت دهند. در طی سالهای اخیر، هیچگاه میزان واردات رسمی خودروهای تویوتا به کشورمان به مرز ۲۰ هزار دستگاه هم نزدیک نشده است (بدون احتساب خودروهای واردشده به مناطق آزاد).
ب – وسواس به کیفیت و حفظ اعتبار: تویوتا اصولاً یکی از راهبران اصلی بحث کیفیت در دنیای امروز است و همواره بر روی کیفیت محصولات خود حساسیت ویژهای داشته است، همین مسئله موجب شده که بهرغم سعی و خطاهای فراوان، این شرکت رویه کمابیش یکسانی را در میان محصولات خود در اقصی نقاط دنیا اعمال کند و کمتر اعتبار خود را فدای سوددهی آنی نماید، این نکته هم در جای خود میتواند تا حدی اسباب عدم توافق و سازش را بین مدیران تویوتا و متصدیان خودروساز کشورمان فراهم آورد، زیرا که بهخوبی میدانیم که خودروسازان ما نسبت به تویوتا، حساسیت کمتری نسبت به مقوله کیفیت دارند. خلاصه کلام، تویوتا نه زیباترین خودروهای جهان را میسازد و نه پر آپشن ترین و نه حتی هیجانانگیزترینشان، آنچه از سالها پیش تا به امروز، نام این شرکت را زبانزد خاص و عام نموده استهلاک بسیار کم، دوام بسیار خوب و هزینه نگهداری پایین محصولات آن است و تویوتا بهعنوان یک سازنده پیشرو بههیچوجه حاضر نیست که این ویژگیها را در ساختههای خود از دست بدهد.
ج – اعمال مدیریت مستقیم: اگر نگاهی گذرا به نحوه حضور تویوتا در شعبات و اقمار تولیدی آن در سرتاسر دنیا داشته باشیم، میبینیم که در اکثر موارد، تویوتا سهامدار اصلی یک شرکت بوده و یا خود مالک، سازنده و سرمایهگذار مستقیم آن است و البته این وضع در شعبات واقع در آمریکای شمالی، نمود بارزتری دارد. وجود همین مسئله، از علاقه وافر متصدیان این شرکت به اعمال مدیریت مستقیم و یا داشتن دستی بالاتر در مدیریت و سیاستگذاری واحدهای تولیدی حکایت میکند، البته این موضوع بیشتر از دغدغههای کیفی، مالی و تخصصی این سازنده و حفظ اعتبار و جایگاهش در بازارهای جهانی ناشی میشود تا صرف مسئله هدایت و کنترل. از آنجایی که تمامی مجموعههای خودروسازی در کشورمان، بهنوعی مستقیم و یا غیرمستقیم تحت نظر دولت به فعالیت مشغولند و حتی قیمتگذاری محصولاتشان نیز توسط این نهاد صورت میپذیرد، لذا ممکن است وجود همین امر موجبات دلسردی تویوتا را در ورود به بازار کشورمان فراهم آورد.
د- موقعیت بسیار خوب مالی: شرکت تویوتا با فروش بیش از ده میلیون دستگاه خودرو در سال، در کنار فولکسواگن و جنرالموتورز یکی از سه خودروساز برتر در دنیای امروز است. در حال حاضر، این خودروساز در بیش از بیست و پنج کشور دنیا شعبه تولیدی دارد و تا سال ۲۰۱۴ میلادی، تعداد واحدهای تولیدی آن در خارج از مرزهای ژاپن معادل ۳۶ و کارخانههای قطعهسازی آن معادل ۲۲ عدد بوده است و در هر ۳.۱ ثانیه هم یک دستگاه خودرو از واحدهای زیر نظر آن خارج میشود. مضاف بر آن، تویوتا یکی از پرسودترین خودروسازان در دنیاست و از هر دستگاه خودروی تولیدی خود بیش از ۲ هزار دلار سود کسب میکند، در حالی که برای برخی از رقبا این رقم به زیر هزار دلار میرسد. در بازار آسیا نیز، این خودروساز شعب تولیدی متعددی در تایوان، تایلند، اندونزی، ویتنام، هند، ترکیه و پاکستان دارد و حتی امروزه برخی از ساختههای خود را از خاک ترکیه به بازارهای اروپایی صادر میکند و برخی دیگر از محصولات آن نیز از کارخانههای تایوانی و تایلندی راهی بازار خاورمیانه میشوند. پس این کمپانی با چنین وضع مالی مساعدی نیاز چندان مبرم و اضطراری جهت ورود به هر بازار جدیدی در خود حس نمیکند و همچون برخی از سازندگان ضعیفتر دنیا تن به هر شرایطی برای عقد همکاری نمیدهد تا بلکه با تکیه بر آن، چند دستگاهی بیشتر از یک خودروی کم اقبال را به فروش رساند. امروزه خودروهای این شرکت در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا به راحتی و سهولت هر چه تمامتر به انبوه خریداران فروخته میشوند و مدیران تویوتا از بابت فروش محصولات خود، نسبت به مابقی همتایانشان، کمتر تشویش و دغدغهای به دل خود راه میدهند.
در خاتمه متن باید بگویم که آنچه در سطور بالا ذکر شد تنها و تنها فرضیات و حدسیاتی بود که به ذهن بنده خطور نمود و ممکن است که در واقعیت امر وضع بهگونهای دیگر باشد و یا مسائل دیگری در میان باشند که ما از آن بیاطلاع باشیم. پیش از این و در دهه هفتاد شمسی نیز، شرکت تویوتا اقدامات نه چندان پر رنگی را برای ورود به بازار ایران انجام داد و حتی در برخی از نشریات آن دوره صحبت از خرید زمین در مناطقی از تهران و احداث کارخانه در میان بود که البته پس از مدتی دیگر خبری از آن نشد و تویوتا توجه خود را به بازارهای دیگری در منطقه از جمله هند، ترکیه و پاکستان معطوف و در آن نواحی اقدام به احداث کارخانه نمود. با همه اینها، نباید ورود تویوتا به ایران را کاملاً منتفی دانست و با توجه وجود زیر بنای نسبتاً خوب تولیدی در کشور، ممکن است روزی این معادلات کاملاً تغییر یابد و در عین حال، تویوتا هم شجاعت و استقلال بیشتری در برابر مقامات آمریکایی از خود بروز داده و سرزمین ما را نیز در ملاحظات تجاری خود در نظر گیرد. به امید آنکه شاهد ورود برترین برندهای خودرویی به میهنمان و تولید محصولات متنوعشان در این مرزوبوم باشیم.
منابع:
LEFT-LANE.COM
WIKIPEDIA.ORG
TOYOTA.COM
و…
كاپيتاليسم
۱۵ مرداد ۱۳۹۵داشتن وجدان کاری
عدم علاقه به خدشه دار شدن اعتبار بین المللی
سعید
۱۵ مرداد ۱۳۹۵بچه ها کسی گروه تلگرام میشناسه که صاحبان ماشین ها توش باشن از سراسر ایران که بشه مشکلات و مسائل رو مطرح کرد و گفتگو داشت با هم؟
برا 405 اس ال ایکس میخوام
اگه دارید لینک برام بفرستید.
سعید
۱۵ مرداد ۱۳۹۵به جای منفی دادن جواب بدید
آدم تازه آوردی نیستم که چند ساله مشتری روزانه سایت پدال هستم
منفی دادن نشونه با کلاسی و شخصیته که تند تند دادید؟
حتما توقع داشتید برم یه پست 405 پیدا کنم برا چند سال پیش مطلبم اونجا بگم که صد سال دیگه م کسی نمی خونه؟؟؟!!!
شاهین
۱۵ مرداد ۱۳۹۵سلام دوست عزیز
فکر کنم تو کانال پیج های خودرویی معروف ایران به ادمین ها پیام بدید پاسخ بهتری دریافت کنید.اینجا فکر نکنم دوستان اطلاع چندانی داشته باشن.
البته 405 اس ال ایکس موضوع چندان جدیدی نداره و از هر اهل فن هر چیزی در مورد این خودرو رو بپرسید جوابتون رو میتونه بده.
ارادتمندم
سعید
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ممنون دوست گل
بازم معرفت شما
مرسی
میدونم چیز جدیدی نیس اما من دوساله دارم و مشکلات زیادی داره میخوام یه جا باشه که همه این ماشین رو داشته باشن بالاخره خیلی کمک میکنه شاید هزار نفر همزمان مشکل منو تو هر جای ایران دارن
بعضیها همینطور رد میشن منفی میدن فک میکنن خیلی باکلاسن
مرده شور کلاساتون ببرن
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۵ مرداد ۱۳۹۵وابستگی زیاد به بازار آمریکا کم اهمیت ترین دلیلشه.
دلیل اصلی همین حرف دوستمون یعنی نداشتن وجدان کاری در بین ماست. بازار آلودست. علتش اینه که ما ایرانی ها دلمون میخواد تا جای ممکن سر هم کلاه بذاریم. این که به اخلاق پایبند نیستیم.
اینه به جون و سلامتی هم اهمیت نمیدیم. به قول معروف (بنداز برو) کار میکنیم.
فولکس واگن بیشترین فروشش در اروپا و آسیاست. البته فروشش در آمریکا هم عالیه. ولی مثل تویوتا به بازار امریکا وابسته نیست. اگه بازار ما ترغیب کننده و رقابتی و از همه مهم تر سالم باشه همه ی خودروسازان حاضرند با علاقه و جدیت واردش بشن. مدیران ما سر قضیه ی گلف و( محصولات قبلی فولکس که به ایران وارد شد) جوری حال فولکس واگن رو به هم زدن که به حضور در ایران فکرم نمیکنه. پس علتش وابستگی به بازار آمریکا نیست.
رنو-نیسان هم خیلی از دست ایران خودرو وسایپا به خاطر تندر شکایت داره. چندین بار شنیدم که تهدید به ترک بازار ایران کرده.
محمد
۱۸ شهریور ۱۳۹۵نه وجدان کاری دلیل این مشکله و نه تحریم و ترس از آمریکا و چیز دیگه.
مدیران و صاحبان بخش خودرو سازی ایران کم نفوذ ندارن تو دولت و خیلی هم از درآمد دولت از مالیات این بخشه
و این دسته هرگز اجازه نمیدن خودرو خارجی به تور عمده وارد کشور بشه و برای اینکه بگن ما وارد میکنیم میزان کم خریداری میکنن از شرکت های خارجی و وارد میکنن
آقا شما باید خودرو ایرانی سوار شید
بقول حامد فرد:
وطن ینی بشینی یه گوشه به امید ویرانی
وطن ینی احترام گذاشتن به تولید ایرانی
وطن ینی خودروی ملی تو هرجایگاه منهدم
همچون شعار شرکتی چون سایپا مطمئن
مشکل از ماست نه شرکتای دیگه من خودم یه تویوتا بازم و واقعا عاشق این شرکت و خودروهاشم مخصوصا FJ cruiser
ali
۱۶ مرداد ۱۳۹۵بطور کلی ژاپن از متحدای آمریکاست که دیگه شاید بشه گفت
در حد یکی از ایالت های آمریکا .
و به طور مستقیم صادرات به ایران نداره
حتی آرین موتور هم از خودژاپن میتسوبیشی وارد نمی کنه و از محصولات تایلندی و تایوانی وارد می کنه
peyman55
۱۶ مرداد ۱۳۹۵اتفاقا آرین موتور نماینده رسمی خاورمیانه میتسوبیشی هست که توسایت اصلی اسمش هست
Hamed Ferrari
۱۸ مرداد ۱۳۹۵اعتبار بین المللی ؟ تویوتا ؟
سعید 110
۱۱ شهریور ۱۳۹۵بابا تو دیگه کی هستی؟؟!!! خداییش تعصبم حدی داره…..
امير علي
۱۵ مرداد ۱۳۹۵مورد ج از همه مهم تریه قطعاً تویوتا قبول نمیکنه مدیریت تولیدش به ما بده
ASTON MARTIN
۱۵ مرداد ۱۳۹۵یه علتشم شرایط حساس سیاسی ماست
وقتی اینقدر دشمن دشمن میکنیم و ارزوی محو کردن کشور های دیگه رو داریم شرکت ها هم میترسن بیان اینجا سرمایه گذاری کنن حقم دارن ***
ashkan
۱۵ مرداد ۱۳۹۵مقاله بسیار خوب و تحلیلی بود…تشکر از نویسنده محترم آقای کاویانی
سام
۱۵ مرداد ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
احمد
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ممنون از مطلبتون عوامل بسیار مهم تری هم هستند که مانع حضور خودروسازار معتبر بین المللی به کشورمون شدن
مهمترین علت که خودرو ساز ها بین المللی به ایران نمی ان و نخواهند امد ساختار دولتی و غیر ازاد و انحصاری بودن بازار خودرو ایران هست که عملا ورود خودرساز ها به صورت مستقیم رو به ایران غیر ممکن میکنه
نه تنها تویوتا بلکه سایر خودروساز های درجه 1 هم مثل نیسان هوندا مرسدس و بی ام و و فولوکس و …… هیچ کدام نمیتونند به صورت مستقیم به ایران بیان .
شرایط بازار ایران هم جوری هست که خود خودروسازان درجه 1 هم هیچ تمایلی برای موندن و امدن توی این بازار به صورت مستقیم رو ندارند .
خودروساز هایی مثل رنو و پژو و سیترویین که در عرصه بین المللی در درجه پایین تری قرار میگیرن به خاطر نیاز های شدید مالی زیر بار شرایط دولتی و انحصاری ایران خودرو و سایپا رفتن و همه بند های اون ها رو قبول کردند
در اینده نزدیک هم خواهید دید بالای 60 در صد خودرو های موجود در کشورمون رو برند های فرانسوی تشکیل میدن به خصوص رنو هم در ساخت داخل ها و هم در وارداتی ها
امین
۱۵ مرداد ۱۳۹۵منطقیه که نیاد
وقتی میبینه ما به همدیگه رحم نمیکنیم و بخاطر سود بیشتر خون هموطنمون رو بازیچه میگیریم(اشاره به مونتاژکارای وطنی)
و همچنین عدم نیاز به بازار مختصر ایران نسبت به دیگر کشور ها، کاملا بعیده که بیاد و با اعتبار چندین و چند سالش ریسک کنه.
کمپانی تویوتا رو واقعا قبول دارم. میدونه داره چیکار میکنه. لیاقت ما ایرانیاست که بهترین ماشینا رو سوار شیم ولی متاسفانه سیاست های دولت برای حمایت از تولید داخلی مانع این شده.
بخدا ۳۰ و خورده ای سال برای پیشرفت و ثابت کردن خودشون زمان کمی نیست این همه سال دولت برای حمایت ازشون از جون و جیب ملت داره هزینه میکنه. ما تو زمینه خودروسازی استعداد نداریم. بخدا ما خودرو ساز وطنی نمیخوایم. تعطیل کنین این مونتاژ کارا رو ، در مرزها رو باز کنین خسته شدیم انقدر پراید و پژو دیدیم .
اَه. مسخره کردن خودشونو
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۵ مرداد ۱۳۹۵“لیاقت ما ایرانیاست که بهترین ماشینا رو سوار شیم”
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
rrr
۱۵ مرداد ۱۳۹۵دقیقا چرا؟
ASTON
۱۵ مرداد ۱۳۹۵از همه اینها مهم تر اینه ایران به لحاظ سرمایه گذاری اقتصادی یکی از بی ثبات ترین کشورهای دنیاست وقتی مسولین شب میخوابن صبح بیدار میشن یک برند محبوب موبایل مث اپل رو از تو بازار محو میکنن مگه سردمداران برند بزرگی مث تویوتا مغز خر خوردن بیان تو ایران سرمایه گذاری کنن
طرف پدر صاحابش در میاد از هزار جا رضایت میگیره تا بهش مجوز کنسرت بدن چهار تا لباس شخصی میان کنسرت رو لغو میکنن هیچ مسولی هم .ایه نداره بگه به چه حقی دارین این کار رو میکنید
یک کمی واقعیات رو ببینید
حسین-ل
۱۶ مرداد ۱۳۹۵برندهایی که به ما اهمیت نمی دهند و حتی ما رو تحریم می کنند مثل apple (که برای یکسری افراد مهم اند نه همه!)،خیلی ابلهانه است که شاءن خودمون را پایین بیاریم و با خواهش و التماس و با واسطه، یا به صورت قاچاق محصولاتشون رو وارد کنیم و بهشون سود برسونیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اینجور برندها اصلا نباید وارد بشن که بخوان محو بشن! *خواهش می کنم کمی فکر کنید*
mehran911
۱۵ مرداد ۱۳۹۵دقیقا
شرکت های بزرگی مثل تویوتا و فولکس به هیچ وجه قبول نمیکنن که از کانال خودرو ساز های ایرانی مثل سایپا و ایران خودرو وارد بازار بشن
چون با این کار مجبور میشن علاوه بر کاهش کیفیت مقدار بسیاااار قابل توجهی از سودشون رو بین خودور ساز های ایرانی تقسیم کنن و به این نکته سیستم مدیریت بی ثبات و قوانین دست و پا گیر رو هم اضافه کنین
درضمن اگر خودرو سازان خارجی جدای از خودرو سازان ایرانی شروع به فعالیت کنند با توجه لابی قدرتمند خودروسازان داخلی در مجلس و دولت (بطور کلی توانایی قانون گذاری خودروسازان داخلی ) محکوم به شکست خواهند بود
.
همیشه باید این نکته رو در نظر گرفت که بازار و قوانین بی ثبات گذشته برای خودرو ساز های خارجی(غیر از پژو و رنو ) تجربه بدی رو رقم زده پس نباید انتظار داشت بدون تغییر قوانین تویوتا و فولکس به ایران اعتماد کنن
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۵ مرداد ۱۳۹۵تا وقتی بازار اینطوریه من دعا میکنم تویوتا و نیسان و VWو … وارد ایران نشن. حیف آبرو و اعتبارشونه.
ASTON MARTIN
۱۵ مرداد ۱۳۹۵نویسنده ی این مققاله هم مشخصه فرد زیرکیه ب نکات خوبی اشاره کرد
حميد
۱۵ مرداد ۱۳۹۵اگه خوب نگاه کنی ترکیه هم پر از برندهای فرانسوی هست
با اینکه من خودم تویوتا دارم خیلی با هاش حال نمیکنم دلم یا بنز میخواد یا بی ام دبلیو
پدرا
۱۵ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز شما از بی استهلاکی خسته شدی و دلت استهلاک میخواد!!!!!!
M
۱۵ مرداد ۱۳۹۵روی هر خودرو فقط 2 هزار دلار سود !!! … بعد اینجا دلال های محترم روی یه کمری نزدیک 28 هزار دلار سود میکنن ……
Kasra
۱۵ مرداد ۱۳۹۵بطور خلاصه خودرسازان بنام دنیا هیچوقت با سودجویی طرف ایرانی کنار نمیان چون به اعتبار اونا لطمه میزنه و تنها شرکتای داغونی مثه پژو سیتروإن و چینیا میتونن با اینا کنار بیان در مورد تویوتا هم همینه حتی اگر آمریکا هم نبود تویوتا با ایران به توافق نمیرسید تا کمتر از پنج سال خواهید دید سهم چینیا از بازار ایران به پنجاه درصد خواهد رسید مگه اینکه خدا رحم کنه
مهراب
۱۵ مرداد ۱۳۹۵وابستگی به امریکا ………..
کاوه آهنگر
۱۵ مرداد ۱۳۹۵مهراب جان شما هنوز تو توهم وابستگی هستی خخخخخخ منظورتون چیه ؟
کاوه آهنگر
۱۵ مرداد ۱۳۹۵چه ربطی به وابستگی داره !!! نویسنده تمام دلایل رو در متن گفته
Sina
۱۵ مرداد ۱۳۹۵اتفاقا درست میگه مهراب، همینطور که دیدی در زمان تحریم وقتی آمریکا بازار خودروی ایران رو تحریم کرد همه خودرو ساز ها کشیدن کنار چون از آمریکا ترسیدم، حالا تویوتا بیش از یک پنج فروشش تو امریکاست، فکر کن آگه تویوتا بیاد تو ایران کلی هزینه کنه کارخانه بزنه بعد آمریکا ایران و تحریم کنه آون وقت تویوتا هم از ترس اینکه آمریکا تحریمش نکنه ( خودت میدونی آگه آمریکا یکی رو تحریم کنه چه بلایی سرش میاد) باید تمام کارخونشو تعطیل کنه و بره که کلی براش ضرر بهمراه داره، در ضمن نمیتونه بازار دو میلیونی آمریکا رو برای چند هزار خودرو در ایران ول کنه
کاوه آهنگر
۱۵ مرداد ۱۳۹۵بله سینا جان درسته ، همه ی شرکت های کشورهای مختلف از تحریم بیزار هستند و تویوتا هم همینگونه است چون اشتیاقی برای ضرر ندارند ، اما جناب مهراب در یک توهم وابستگی هستند. بحث بنده و ایشون رو در این مطلب ببینید: ( محبوبترین سدانهای بزرگ بازار آمریکا در 6 ماهه اول سال 2016 )
مهراب
۱۵ مرداد ۱۳۹۵سلام اقای خوش خنده خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
روحیه میدی حسابی
حسین-ل
۱۶ مرداد ۱۳۹۵به عنوان اولین و مهمترین هم وابستگی رو گفته.فکر کنم برق آهنگری چشمهاتون رو ضعیف کرده! :)
کاوه آهنگر
۱۶ مرداد ۱۳۹۵جناب حسین ل ،من هم میدونم تویوتا وابسته به بازار آمریکا است چون فروش بسیار زیادی در این بازاررقابتی دارد علاوه بر تویوتا سایر کمپانیهای ژاپنی و غیر ژاپنی مانند بنز و ب ام و و… هم به فروش در بازار آمریکا وابسته هستند،علاوه بر کمپانیهای خودروسازی سایر کمپانیها مثلا در هواپیما سازی مثل ایرباس و بویینگ هم در زمان تحریم ها نمیتوانستند در زمان تحریم به ایران هواپیما بفروشند. عزیز دل شما لطف کن برو بحث بنده و جناب مهراب رو در اون پست که اسمش رو نوشتم بخون تا منظور ایشان رو از وابستگی متوجه بشی
joker
۱۵ مرداد ۱۳۹۵روی هر خودرو فقط 2هزار دلار سود میکنند و تازه خیلی از خودروسازی ها زیر هزار دلار سود میکنن!!!!!!اون وقت خودرو ساز داخلی فک کنم بین چهار تا ده هزار دلار روی هر خودرو سود کنه .یاد کتاب مزرعه حیوانات افتادم الان دقیقا وضع ماست***
parham
۱۵ مرداد ۱۳۹۵واقعا تعجب کردم!!!!!
رو هر دستگاه خودرو 2 هزار دلار سود میکنن این که خیلی کمه؟؟؟
واقعا نون حلال میبرن اینا.
مهمان
۱۶ مرداد ۱۳۹۵خودروساز های داخلی هم روی خودروی 5000 دلاری فقط 2000 دلار سود میبرن
تازه اخرش هم در حساب سالانه دارن ضرر میدن که بتونن این خودروهای فوق العاده رو به دست ما برسونن
یعنی شما میگی پولی که در میارن حلال نیست؟؟!!
Archi KHAN
۱۵ مرداد ۱۳۹۵من همه دلایل ذکر شده را قبول دارم ،
البته نسبت به دلیل اول ” الف – وابستگی زیاد به بازار آمریکا ”
مردد ام !!!
آخه خود خودروسازان امریکا برای حضور تو ایران سر و دست میشکونن ( حتی شاید دلیل تمایل شون صرفا خودرو نباشه ! ) اون وقت ژاپن بخاطر ترس از امریکا نیاد ایران ؟!؟!!؟
نمیدونم والا …
MjM
۱۶ مرداد ۱۳۹۵من که جای تویوتا بودم اصلا اجازه صادرات ماشینامم ب ایران نمیدادم! چ برسه ب سرمایه گذاری…والا….بقیه خودرو سازام تمایلی ندارن…همش حرفه…این پژو سیتروئنم که میبینید یکی مثل خودشونه از جنس خودشون.. بازم برگشتن اینجا….رفیق فابریک همن!!
مهمان
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ولی من جای تویوتا بودم خودم میومدم واردات به ایران رو به عهده میگرفتم
چون رو هر ماشین 20 هزار دلار سود داره
یعنی اگر 10 هزار تا ماشین در سال میفروختم اندازه فروش 100 هزار ماشین در بازار های دیگه سود داشت
Archi KHAN
۱۶ مرداد ۱۳۹۵MjM جان
همش حرفه یعنی چی ؟!!!
بلافاصله بعد توافق نماینده فولکس واگن و بنز و … نبودن که اومدن ایران برای ایجاد همکاری ؟!!!
یا فکر می کنی هوس کرده بودن برن دربند یه کبابی بزن و برگردن !
창세기
۱۶ مرداد ۱۳۹۵واقا این همه بحث میکنید کی چی!! وقتی خانه از پایه ویرانس پس هیچوقت انتظار درست شدنشو نداشته باشید، اینجا تا ابد به همین صورت باقی خواهد ماند.. خیالتان راحت
فرخ
۱۶ مرداد ۱۳۹۵فکرشو بکنین خط تولید کرولا رو بدن به ایران خودرو. چی از توش در میاد؟ یه لگن مثل 405!!!
احمد باقری
۱۶ مرداد ۱۳۹۵اعتبار، اطمینان و کیفیت چیزی نیست که به راحتی بدست بیاد و به راحتی قابل حفظ کردن باشه.
ahmad
۱۶ مرداد ۱۳۹۵تویوتا مثل هیوندای نیست که بیاد امتیاز تولید مدل ده سال قبل خودش رو به سایپا بده و بهشون اجازه بده از بیخ و بن آپشن هاشو حذف کن و تا جایی که میتونن از سیستم ها و ایربگ هاش بزنن و در نهایت برندشون رو به گند بکشن!
تویوتا اعتبار بردنش رو دست مونتاژ کاران دزد و چپاولگر ما نمیده!
حمیدرضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۵مقاله خیلی خوبی بود تشکر میکنم نظرات بسیاری از دوستان رو هم خوندم ولی با نظر دوستی که گفت ما در ایران امنیت اقتصادی نداریم بیشتر موافقم تویوتا در پاکستان هم خودرو تولید میکنه ولی در ایران نه مهم ترین دلیلش میتونه عدم اطمینان به وضع سیاسی کشور باشه کما اینکه بعد از برجام تنها شرکت های فرانسوی حاضر به همکاری با خودروسازی ما شدن و شرکت های هیوندای و فولکس که قبل از تحریمها با ایران همکاری داشتن برنگشتن به نظر من مهم ترین دلیلش این نگاه به آینده و درس از گذشته برای تویوتاست
MAMDAMER
۱۶ مرداد ۱۳۹۵بسیار بعید است که در عمل چنین اتفاقی رخ دهد و یا دیگر خودروسازان به آن رضایت دهند
((دیگر خودروسازان)) رو خوب اومدی!!!
Babak
۱۶ مرداد ۱۳۹۵خدا نکنه تویوتا در ایران تولید بشه، واقعا بخوایم تویوتا رو هم بى اعتبار و بى کیفیت کنیم ، تنم مى لرزه.
pony car
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ایران چشم انداز روشنی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی نداره و اینایی هم که اومدن ایران سرمایه گذاری کردن دل شیر دارند .شما اگه بودید میو مدید سرمایه گذاری کنید جایی که مالتون رو هواست .غیر از چندتا کشور که انچنان تفاهمات ایدئولوژیکی با ایران دارند که خیالشون راحت راحت مثل چین روسیه فرانسه
lio
۱۸ مرداد ۱۳۹۵مگه همین شرکت تویوتا نبود که به ایران پیشنهاد داده بودکه همه ی پیکان ها رو از ایران بگیره بجاش تویوتا بده ؟!!
دلیلش اینه که قرار نیست ماشین با کیفیت تولید بشه تا مردم همیشه درگیر باشن، ماشین ها باید بی کیفیت باشن تا آقایون از فروش لوازم یدکی و درگیر کردن مردم سود ببرن . همونطور که از واردات بی کیفیت ترین ماشین تا با کیفیت ترینشون و خدمات پس از فروش اونها سود می برند .
در ضمن کیفیت تویوتایی که به ایران وارد میشه نسبت به سطح جهانی خیلی پایینه و در چین مونتاژ میشه
سعید
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام چرا برندهایی مث نیسان دیگه خودرویی در داخل کشور تولید نمیشه مث نیسان رونیز یا پیکاپ.و جای خودشو به پیکاپ های بنجل چینی داده