مدت زمان بسیار بسیار زیادی است که نسل جدید تویوتا سوپرا در دست طراحی و توسعه میباشد، ولی ما در نهایت موفق شدیم به کمک عکاسان جاسوسی نگاهی به نمونهٔ اولیهٔ این خودرو بیندازیم. عکاسها این بار کاملاً دست پر آمدهاند و حتی توانستهاند تصاویری نیز از داخل کابین این خودروی دوست داشتنی تهیه نمایند.
پس از پایان عمر نسل چهارم تویوتا سوپرا در سال ۲۰۰۲، حدوداً ۱۰ سال زمان کشید تا مهندسان تویوتا خبر از پروژهٔ طراحی نسل جدید این خودرو با نام کد A۸۰ در سال ۲۰۱۲ بدهند. همزمان با اعلام این خبر مشخص شد که مهندسان تویوتا با همکاری گروه خودروسازی بامو قصد طراحی دو خودروی اسپرت را دارند.
جزئیات خیلی زیادی در آن زمان منتشر نشد، ولی از آن هنگام تاکنون ما متوجه شدهایم که تویوتا سوپرا جدید به نوعی با جانشین بامو Z۴ مرتبط میباشد که احتمالاً Z۵ نامیده خواهد شد. هر دو مدل نیز در کارخانهٔ مگنا اشتیر در نزدیکی شهر گراتز قرار است ساخته شوند.
این تصاویر جاسوسی از سوپرا جدید و همان طور Z۵، تأیید میکند که این دو خودرو نه تنها ظاهری کاملاً متفاوت خواهند داشت، بلکه از دو طراحی مختلف بدنه نیز برخوردار خواهند بود، به گونهای که تویوتا یک مدل کوپه است، و بامو قرار است یک رودستر سقف پارچهای باشد (بر خلاف نسل فعلی Z۴ که از یک سقف جمع شوندهٔ سنگینتر و گران قیمتتر بهره میبرد).
با در نظر گرفتن این نکته که نمونهٔ اولیهای که در تصاویر میبینید از طراحی ظاهری در قسمتهای جلو و عقب و پنل هایی در بدنه استفاده کرده که در نسخهٔ تولیدی نخواهیم دید، تویوتا سوپرا جدید بیشتر خودرویی شبیه تویوتا ۸۶ میباشد تا کانسپت FT-۱ این کمپانی که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد، خودرویی مفهومی که در آن زمان خیلیها اعتقاد داشتند که تأثیر بسیار زیادی روی کوپهٔ جدید تویوتا خواهد گذاشت. با این اوصاف، این خودرو با کاپوت درازتر و و قسمت عقب کوتاه خود در مقایسه با مدل اسپرت دیفرانسیل عقب فعلی تویوتا ظاهری بسیار تهاجمیتر دارد.
ما هنوز مطمئن نیستیم که چه میزان از طراحی بدنه در مدل تولیدی دست نخورده باقی خواهد ماند. در حالی که صفحه کیلومتر و طراحی کلی داشبورد بسیار شبیه به سبک تویوتا میباشد، کنترلهای سیستم تهویه مطبوع در بالای کنسول مرکزی و همچنین فرمان خودرو بیشتر حس و حال یک مدل بامو را به ما میدهد.
در حالی که تویوتا سوپرا و بامو Z۵ جدید در خارج از کابین لباسهایی متفاوت از هم به تن خواهند کرد، بخشهای زیادی از طراحی داخلی آنها مشابه یکدیگر خواهد بود، از آن جمله میتوان به استفاده از پلتفرمی جدید که از متدهای کاهش وزن بامو بهره میبرد، معماری الکترونیکی، سیستم تعلیق عقب چند میلهای و احتمالاً حتی گیربکس، البته با تنظیمات متفاوت برای هر مدل اشاره کرد.
منابع مختلفی اطلاعات متفاوتی میدهند، برخی می گویند این دو خودرو ممکن است موتورهای بنزینی همراه با سیستم دیفرانسیل عقب مشابه خواهند داشت، برخی نیز این موضوع را تکذیب میکنند. برخی منابع اعلام کردهاند که بامو یک موتور چهار سیلندر و یک موتور خطی شش سیلندر تورو برای هر دو خودرو در دست طراحی دارد، و تویوتا نیز قصد دارد بالاترین مدل سوپرا را با موتورهای الکتریکی خود به یک مدل هیبریدی تبدیل نماید، بعضی از منابع خبری دیگر نیز ادعا میکنند که خودروساز ژاپنی از یک موتور شش سیلندر V شکل جدید با دو توربوشارژ که نیرویی معادل ۴۰۰ اسب تولید میکند در کنار موتورهای چهار سیلندر توربوی دیگر خود برای سوپرا استفاده خواهد کرد. تویوتا و بامو تا این لحظه هنوز واکنشی نشان ندادهاند، ولی باید اشاره کنیم که از صحبتهایی که تاکنون مقامات دو کمپانی کردهاند میتواند این گونه برداشت کرد، همکاری آنها در بخش طراحی و توسعهٔ موتور شامل سیستمهای هیبریدی و موتورهای دیزلی نیز خواهد بود.
منبع: carscoops
کاوه آهنگر
۲۰ شهریور ۱۳۹۵اسطوره برمی گردد
Parker
۲۰ شهریور ۱۳۹۵سوپرا نماد محکم کاری و کیفیت بود.
سال 2015 با هزار زحمت میخوان قدرت سورن رو با توربو از 100 و خرده ای اسب بخار برسونن به 250 اسب بخار. به شخصه در مورد کیفیت این خودرو بینهایت بدبینم.
سال 2000 تیونر های ژاپنی قدرت سوپرا رو از 210 اسب به 2000 اسب بخار میرسوندن و چند سال با این ماشین در مسابقات مختلف پیروز میشدن !!
مهدی drift
۲۰ شهریور ۱۳۹۵توربو قوی هم یه بدی داره ماشینو وحشی میکنه تا پدال رو لمس کنی میری تو دیوار
آرش
۲۰ شهریور ۱۳۹۵250 اسب؟ نه بابا سورن توربوشارژ قدرتش حدود 150 اسبه! اصلاه جوکش همینه که موتور 1.7 لیتری توربو قدرتش انقد بشه.
uss zumwalt DDG-1000
۲۰ شهریور ۱۳۹۵اره برمیگرده کاوه جان
Sina
۲۰ شهریور ۱۳۹۵اژدها بیدار میشود ? .. کلا وقتی به تاریخ هر کدوم از خودروسازان ژاپنی نگاه کنی همشون یه اسطوره داشتن، کلا ژاپن مهد اسطوره هاست., rx-8, rx-7, GT-R, لنسر، ایمپرزا و……
سامان اذری
۲۰ شهریور ۱۳۹۵Nsx
Wrx
A4
۲۰ شهریور ۱۳۹۵سرآمد همشونLFA رو نگفتی
O /\/\ I D
۲۰ شهریور ۱۳۹۵بی صبرانه منتظرشم !!!
ای کاش یاد همون سوپرای سالهای قدیم زنده کنه!!
نمای عقبش از ft-1 الهام گرفته شده
جلوشم از جی تی 86
میشه گفت میتونه بترکونه !!!
ali a.j.g
۲۰ شهریور ۱۳۹۵آرش جان دستت درد نکنه
لطفا کلمه تورو که در متن وجود داره را اصلاح کنید چون به احتمال زیاد منظور از تورو توربو است
امير رحيم پور
۲۰ شهریور ۱۳۹۵واقعا منتطرم ببینمش
دانیال
۲۰ شهریور ۱۳۹۵ممکنه gt 86 2018 باشه.واقعا منتظر یه چیز بهتر بودم.حالا بدون پوشش شاید یه هیولا باشه از کجا معلوم
مهدی drift
۲۰ شهریور ۱۳۹۵این کاغذ دیواری اعصاب خورد کن قضیش چیه؟
اگه میخواستن ظاهرش معلوم نباشه چرا یه کاور سیاه روش نکشیدن
آرش
۲۰ شهریور ۱۳۹۵اگه سوپراهای قدیمو که تو ایرانم هم هستن ملاک بگیریم، این جدیدش باید سلطااانی باشه واسه خودش