وقتیکه برای اولین بار تویوتا سکوئیا (SEQUOIA) را در شهرهای یکی از ممالک پیرامونی رؤیت نمودم نکتهای که در این بین، بیش از همه مرا شگفتزده نمود، بزرگی ابعاد و هیبت و درشتی آن بود که بیشتر به هیولاهای آمریکایی میمانست تا ریز نقشان ژاپنی. و البته این تنها ابهت این خودرو نیست که حیرتانگیز است بلکه کیفیت بالای رنگ و مونتاژ آن نیز در نوع خود کمنظیر بوده و مشابهش را حتی در برخی از همقطاران ژاپنیاش هم نمییابید چه برسد به دیگر همتایان آن. درمجموع، خودرویی سخت متفاوت است که خانوادههای پرجمعیت و عیالوار و عشاق سیر و سیاحت را ناامید نمیسازد، خودرویی برای همه فصول.
تویوتا سکوئیا بزرگترین اسیووی فول سایز ساخت تویوتا به شمار میآید که تاکنون، در دو نسل متفاوت عرضه شده است. نسل نخست این خودرو در سال ۲۰۰۰ میلادی روانه بازار شد و نسل دوم و یا فعلی آن هم در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی و در نمایشگاه خودروی لوسآنجلس معرفی شد. در حال حاضر این خودرو با پیشرانههای هشت سیلندر ۴.۶ و ۴.۷ و ۵.۷ لیتری عرضه میشود که به ترتیب از توانی معادل ۳۱۰ و ۲۷۶ و ۳۸۱ اسب بخار برخوردارند. علاوه بر آن، این مدل از معدود شاسی بلندهای ساخت تویوتا است که فقط در یک کشور و آنهم در ایالت ایندیانای آمریکا تولید میشود و در خود ژاپن به تولید نمیرسد. چند وقتی است که نسخههایی از این خودرو به مناطق آزاد کشورمان وارد شده است، به همین بهانه متن مختصری را از سایت «AUTOMIDDLEEAST» گلچین نمودم که در ذیل تقدیمتان میکنم.خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو: ۳ از ۵
تویوتا سکوئیا از بطن تویوتا توندرا متولد شده و در حال حاضر هم یکی از قویترین خودروهایی است که در دسترس خریدار هست. بیشک (تویوتا سکوئیا) خودرویی باارزش است اما چرا باید آن را بهجای لندکروز انتخاب نمایید؟
درک این نکته که چه کسانی ممکن است این خودرو را خریداری کنند همانقدر سخت است که تلفظ درست نام آن. تویوتا سکوئیا مدل ۲۰۱۵ یک اسیووی یو وی فول سایز است که بر مبنای مدل توندرا تکوین یافته و از نمای یکسانی هم در جلو با این پیکاپ مشهور برخوردار است. با این حال، هنوز بهنوعی از چهرهای دژم و حتی خنثی برخوردار است. درمجموع، این خودرو از طراحی پالایش نشدهای بهره میبرد؛ درعینحال، خطوط راست و مستقیمی هم که گرداگرد پنجرههای آن را احاطه نمودهاند ظاهر دلپسندی را دارا هستند. چراغهای عقب این خودرو هم بیشازحد برجسته و برآمده است و برای کل پیکره آن نمایی حجیم و فربه به ارمغان آورده است. کابین
برخلاف بدنه، در داخل کابین این خودرو داستان متفاوتی جریان دارد و قطعاً میتوان این کابین را یکی از بهترین دستاوردهای شرکت تویوتا به شمار آورد. صندلی راننده در کنار داشبوردی نقرهای رنگ قرار دارد که تمامی جزییات درون آن از دیگر بخشهای کابین تفکیک شده است. علاوه بر آن، دسته دنده هم خیلی نزدیک به جایگاه راننده قرار دارد که بیشک همین امر، حسی از کنترل را به او القاء میکند. فرمان این خودرو در قیاس با چیدمان دیگر بقیه بخشهای کابین، کمی دمده و قدیمی به نظر میآید اما از جهات دیگر تقریباً بیعیب و نقص است. مهندسی
یکی از مهمترین مواردی که با ورود به کابین این خودرو، دیدگان مرا گرفتار نمود فضای محض و خالص آن بود، بهخصوص هنگامیکه در صندلی عقب آن جای گرفتم. هر چیزی در این بخش بهراحتی قابل خوابانیدن و جمع شدن است و گرچه حجم دقیق فضایی که در این قسمت وجود دارد قابل تخمین زدن نیست ولی مطمئن باشید که میتوانید یک هواپیمای سبک را در آن جای دهید. مضاف بر آن، این خودرو از سیستم فنربندی گازی و متغیر بهره میبرد که جهت بهبود راحتی حال سرنشینان به کار میرود. همچنین این خودرو از سیستم انتقال قدرت فوق هوشمند نیز برخوردار است که دندهها را بسته به شرایط (رانندگی) تعویض مینماید. آنچه در این خودرو ارائه میشود
تویوتا سکوئیا مدل ۲۰۱۵ از یک پیشرانه ۵.۷ لیتری بهره میبرد که توان عظیمی معادل ۳۸۱ اسب بخار را تولید میکند. مدل پایه این خودرو با بهای معقولانهای معادل ۱۵۴/۹۰۰ درهم استارت میخورد؛ درحالیکه بالاترین رده آن از بهایی معادل ۱۹۹/۹۰۰ درهم برخوردار است. مدل رده متوسط آن نیز از بهایی معادل ۱۷۴/۹۰۰ درهم بهره میبرد و اقلامی همچون صندلیهای چرمی، سیستم مولتیمدیا و مجموعهای از سامانههای دیگر در آن قابل مشاهده است.
از آنجایی که من سخت هوادار تویوتا توندرا هستم، نمیتوانم در این زمینه کمکی به شما بکنم ولی حس میکنم که تویوتا سکوئیا واقعاً در مسیر اهداف مورد نظرش نیست. من نمیدانم که چرا شما باید بهجای مدل برجستهتر و مشهورتری مثل لندکروز جذب این خودرو شوید. دراینباره شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تویوتا قصد دارد که بهزودی تولید سکوئیا را به دلیل فروش ضعیف آن متوقف سازد. از دید من این مسئله جای تعجبی ندارد زیرا خودروی مذکور از نمایی خشمناک و خنثی برخوردار است. نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
بهترین مزیت تویوتا سکوئیا، کابین تقریباً بینقص آن است.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طراحی غیر جذاب و حجیم بدنه
مشخصات فنی تویوتا سکوئیا
حجم موتور: ۵۶۶۳ سیسی
توان: ۳۸۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۵۴۴ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۷.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت: ۱۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
طول/عرض/ارتفاع: ۵۲۱۰/۲۰۳۰/۱۹۵۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۳۱۰۰ میلیمتر
گنجایش بار: ۴۵۶ لیتر
ظرفیت سرنشین: ۸ نفر
حجم باک بنزین: ۱۰۰ لیتر
وزن: ۲۶۰۵ الی ۲۷۴۷ کیلوگرم
5 ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا
7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم کنترل پایداری VSC
سیستم کنترل کشش
قفل دیفرانسیل
و…
سانروف برقی – گرمکن و سردکن صندلیها – پوشش چرمی فرمان – کانال تهویه مطبوع در کنسول میانی – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – آینههای جانبی با گرمکن و جمع شونده برقی – کروز کنترل -سیستم ورود بدون کلید هوشمند به همراه ریموت استارت- محفظه خنککننده نوشیدنی – هشت عدد بلندگو – سیستم هدایت ناوبری – سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک سه ناحیهای– قطبنما- سیستم نمایش و سرگرمی – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان- آینه الکتروکرومیک – سیستم صوتی + CD + MP3 و پورت USB و AUX + SD کارت – ۸ عدد بلندگو- شیشه عقب بخارزدا – دوربین دید عقب – سنسورهای پارک عقب – تنظیم اتوماتیک صندلیها – شیشهشور چراغهای جلو – تاشوی برقی صندلی ردیف سوم – صفحه نمایش DVD برای صندلیهای عقب – نگهدارنده فنجانها در ردیف اول، دوم و سوم صندلیها و…
در امارات: این خودرو در بازار امارات در سه تیپ متفاوت، اعم از پایه یا EXR، نیمه فول یا GXR و تمام فول یا VXR عرضه میشود که بهای نمایندگی آنها به ترتیب به شرح ذیل است:
تیپ EXR: 154/900 درهم یا حدود ۱۴۷/۹ میلیون تومان
تیپ GXR: 174/900 درهم یا حدود ۱۶۷ میلیون تومان
تیپ VXR: 199/900 درهم یا حدود ۱۹۰/۱ میلیون تومان
[دانلود ویدئو] منابع دیگر:
DRIVEARABIA.COM
YALLAHMOTOR.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
مهتی
۱۵ بهمن ۱۳۹۶و این رو باید پذیرفت که همه چیز خوب در یک محصول جمع نمیشه بالاخره چیزای دیگشونم بایستی به فروش بره ینی حتی کسی این خرید بعد حداکثر یکسال پشیمون شه و ردش کنه یه مدل دیگه شو بگیره توی شهر های شلوغ و با خیابون های قدیمی زمان میرزاکوچیک نمیشه باهاش راحت بود??
هرمز
۱۷ شهریور ۱۳۹۷سلام
تا اونجا که من میدونم سکویا اصلا برای آمریکا طراحی شده و همونجا هم منتاژ میشه کلا بیشاز این که ژاپنی باشه آمریکاییه