تویوتا در حال توسعه شکل جدیدی از موتور دو زمانه بنزینی موسوم به موتور پیستون آزاد است تا به عنوان بخشی از مجموعه پیشرانههای هیبریدی برای افزایش برد مسافت موتورهای الکتریکی همراه با بهینهسازی هر چه بیشتر مصرف سوخت، مفید واقع شود.
تویوتا این موتور را « موتور ژنراتور خطی با پیستون آزاد» یا به اختصار FPEG نامیده است. در حالی که به نظر میرسد با یک چیز کاملاً جدید روبرو هستیم، ولی در واقع این موتورهای جدید تویوتا در بین دستهبندی موتورهای احتراق داخلی جای میگیرند. طراحی جدید به سمت ابعاد جمع و جورتر رفته است و منحصراً برای تولید الکتریسیته تنظیم شده است. این موتور، هرگز نیرویی را به چرخها نمیفرستد و تمرکزش بر روی بالابردن عملکرد باتری است. در واقع حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی تبدیل نمی شود بلکه بطور مستقیم یک آهنربای دائمی را از میان سیمپیچ کوئل به حرکت در می آورد تا انرژی الکتریکی لازم تولید گردد. در حال حاضر، تست اولیه این موتورها، قدرتی نزدیک به ۱۳ اسببخار از خود نشان داده و یک جفت از آنها میتواند نیروی لازم برای سرعت یکنواخت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را برای یک خودروی سایز یاریس تأمین کند. شاید به جای استفاده از دو سیلندر مجزا، مهندسان تویوتا بتوانند از یک حالت جعبهای استفاده کنند تا از لرزههای احتمالی در طراحی سیلندرهای جداگانه کاسته شود. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۷۲۶۵۶″]۳۲ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳با عرض تاسف باید بگم که چیزی متوجه نشدم. :(
ولی باور دارم که به نفع خودروسازی هستش.
“جوکر: می دونی زخم های صورتم برای چیه؟
من ﻳﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﺯﻳﺒﺎ ﺑﻮﺩ .
ﻗﻤﺎﺭ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻴﮑﺮﺩ ﻭ ﻳﻪ ﻋﺎﻟﻤﻪ بدﻫﻲ ﺑﺎﻻ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ
ﻃﻠﺒﮑﺎﺭﺍ ﺻﻮﺭﺗﺸﻮ ﺧﻂ ﺧﻄﻲ ﮐﺮﺩﻥ
ما پوﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺮﺍﺣﻴﺶ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ،
ﻣﻴﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﺪﻭﻧﻪ ﮐﻪ ﺯﺧﻤﺎﺵ برای من ﺍﻫﻤﻴﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﻩ ،
ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﻦ ﻳﻪ ﺗﻴﻎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻢ ﺗﻮ ﺩﻫﻨﻢ ﻭ
ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻭ ﮐﺮﺩﻡ ، ﻣﻴﺪﻭﻧﻲ ﺑﻌﺪﺵ ﭼﻲ ﺷﺪ؟
ﻧﺘﻮﻧﺴﺖ ﺍﻳﻨﺠﻮﺭﻱ منو ﺑﺒﻴﻨﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﻢ ﮐﺮﺩ
“ﺣﺎﻻ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﻴﺨﻨﺪﻡ” !
sadegh
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳شاهین، داداش دقیقا کجاش رو نفهمیدی؟ من یه چیزایی ازش فهمیدم(البته نمیدونم درست فهمیدم یا نه) ولی شاید با بحث کردن تونستیم به یه نتیجه درست برسیم.
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳صادق جون اینکه چجوری این موتور نیرویی رو به موتور نمیفرسته و عملکردش در رابطه با باتری هستش و همچنین اینکه قدرتش 13 اسب بخاره و جفت این موتور میتونه به یه خودروی سایز یاریس،120 تا سرعت بده.
(البته من چیز زیادی از مکانیک خودرو بلد نیستم.)
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳معذرت میخوام،اینکه چجوری این موتور نیرویی رو به چرخ ها نمیفرسته درسته.
sadegh
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳شاهین جون اینکه نوشته پیستون آزاد، فک کنم یعنی به میلنگ متصل نیست، وقتی هم به میلنگ متصل نیست یعنی نیروی محرکه مکانیکی نداره، پس حتما نیروی که از حرکت پیستون به وجود میاد صرف شارژ یا باعث طول شارژ بیشتری میشه، اینم که 13 اسبه فقط همین سیستم پیستون آزاد دارای 13 اسبه که فک کنم خودش توی یه موتور الکتریکی قرار میگیره که خود اون موتور نیروی کافی برای حرکت رو فراهم میکنه، در مورد انتقال به چرخ ها هم حتما موتور الکتریکی این وظیفه رو به عهده داره
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳صادق واقعا به داشتن دوستی مثل تو افتخار میکنم.دمت گرم داداش. ;)
sadegh
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳مخلصم داش شاهین، باعث افتخار منه
امیدوارم درست و خوب توضیح داده باشم.
;)
چاپلو
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همه.
شاهین”این موتور جدا سادس”یا “فک کردن با این موتور مسخره چکار کردن”. “بابا این همون موتور بنزینیه با یه طراحی بهینه”
درسته سادس اما با ارزشه. بقولی معما چو حل گشت…
در کل میتونه موتور خوبی باشه اما… قضاوت باشه برای بعد.
روش کار اینکه یه سیلندر پیستون داریم با یه محفظه ی احتراق که 4 عمل اصلی مکش. تراکم. انفجار. تخلیه رو انجام میده با دو تا سوپاپ ورودی هوا و دوتا واسه تخلیه ی دود شمع واسه جرقه و انژکتور پاشش مستقیم تا اینجا که هیچ چیزی عوض نشده
اما بجای اینکه پیستون به وسیله شاتون با میل لنگ در ارتباط باشه در انتهای پیستون یه اهنربای طبیعی یا مصنوعی به صورت سیم پیچ داریم که داخل تونلی از سیم پیچ حرکت رفت و برگشتی داره و بنا به دلایلی که خودتم خوب میدونی همون قضیه ی شار الکتریکی و میدان مغناطیسی و این حرفا برق تولید میشه. برق تولید برای شارژ باتری های لیتیوم یونی استفاده و در اونجا ذخیره میشه تا برای مصرف موتور الکتریکی سر چرخا استفاده بشه.
اما چرا بهش میگن پیستون ازاد چون پیستون از هر دو طرف ازاده و به جایی وصل نیس حرکت رفت پیستون توسط نیروی احتراق و حرکت برگشت هم توسط گاز فشرده انتهای دیگه ی پیستون انجام میشه قدرتش 13 اسبه که واضحه
و اینکه یه جفت از این موتور میتونه یه یاریس رو با سرعت ثابت 120 تا حرکت بده نشون از عملکرد بالا و راندمان عالی این موتور در ترکیب با سیستم پیش برنده ی الکتریکیه. واقعا شگفت انگیزه اگه جواب بده
البته تا حدی قابل درکه چون با حذف شاتون و میل لنگ و فلایویل و کوپلر فلایویل به ژنراتور و همینطور اصطکاک ناشی از یاتاقان ها در موتور و ژنراتور بازده تا حد چشمگیری بالا میره. این جای بحث زیاد داره انشاا.. سر فرصت
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳چاپلو جان،ممنون داداش.تا حد خوبی متوجه شدم مطلبو.
خاوری
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ممنون از توضیحاتت چاپلوجان
خاوری مزراتی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳من هیچی از مکانیک حالیم نیست ولی فک کنم حرف صادق درست باشه..بطور کلی حالت مکانیکی خودورهای حاضر حتی با بالاترین بهره وری ها هم هدررفت انرژی داره ..احتمالا تویوتا از سیستم انتقال نیروی خاصی برای این موتور استفاده میکنه
دوستان کسی هست جواب بده
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳راسن میگی خاوری جان.بیشترین بازده موتورهای حاضر در حال حاضر فکر نکنم بیشتر از 45 درصد باشه.
به نظر من،موتور هیبرید الکتریکی-بنزینی و گازوئیلی،در حال حاضر بهترین گزینه هست.
mersedes
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ما هم داریم پیشرفت میکنیم البته 50 سال دیگه همین تکنولوِِژی وقتی منسوخ شد چین میچپونش به مااااااااااااا
مارال
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳mecedes جان اشتباه پیش بینی کردی ، 50 ساله دیگه اولا چین واسه خودش شده یه پا آلمان، دوما توی 50 ساله دیگه ایران خودرو چراغهای 405 slx را عوض کرده ، داشبورد و رینگهای سمند را عوض کرده ، تندر 90 را با داشبورد چرمی عرضه کرده و … خلاصه یعنی آخر خوشبختی ، انگار توی خوده نیویورک داری زندگی می کنی.
زیگما
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳الان مشکل اصلی خودرو های هیبریدی دو چیز هست(از نگاه مصرف کننده)
1.هزینه بالای نگهداری و قطعات
2.عدم هماهنگی میان دستوراتی که به موتور داده میشه و واکنش موتور
مثلا خیلی ها از پریوس به خاطر این موضوع شکایت کردن. وقتی پاشونو رو پدال میذاشتن واکنش موتور کمی دیر بوده.
امید
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳بابا بخدا خودمون جمع بشیم یه خودرو طراحی کنیم خیلی ارزون تر و باکیفیت تر و بهتر از این گاریها میشه که این سایپا و ایرانخودرو اشغال به خورد مشتریای بدبختشون میدن باور کنین مشکل نقدینگی رو هم میشه با پیش فروش محدود حلش کرد میمونه طراحی خودرو که باید دست به کار شد
کافر مقدس
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳مردم یورو6 رو هم پشت سر گذاشتن رفتن تو هیبرید
ما هنوز بنزین یورو 2 مخلوط با آب و ماسه میزنیم:(
hamid3x
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳یه پیستون آهنی(روتور) رو داخال میدان مغناطیسی آهنربا(بلوک سیلندر) توسط نیروی احتراق داخلی بالا پایین میکنند از دوسر آهنربا که توسط یه سیم پیچ پوشیده شده(استاتور) انرژی الکتریکی دریافت میکنند با این انرژی باتری هارو شارژ وباتری هاهم به موتور برقی ماشین انرژی برای چرخش میدند.به زبان ساده یه نیروگاه برقی کوچیک داخل ماشین درست کردند.
آرش
۸ فروردین ۱۳۹۹دوست عزیز محاسبات ساخت این موتور از کجا میتونم تهیه کنم
parham
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳بخوره تو سرشون!!!همون موتور خودمونه!به جای میل لنگ برداشتن آهن ربا گذاشتن فک کردن ما خریم مثلا!!!
Metalhead
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳تویوتا واقعا داره خوب پیشرفت میکنه ، افزایش راندمان موتور + بهبود در طراحی + کاهش مصرف سوخت
مصطفی فقط آگراR
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳فقط تویوتا نیست،ولوو،فلوکس واگن،نیسان،بی ام و،ماشینای آمریکایی و… همه شرکتا پیشرفت کردن به جز سایپا و ایران خودرو…
hamid3x
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳پدال عزیز چرا نظر ما رو حذف کردی؟چیز بدی ننوشتم که؟100درصد علمی بود
مصطفی فقط آگراR
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳من که هیچی از این مطلب نفهمیدم.
پیام
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳مژده برای اولین بار در تاریخ بشریت ایران تعرفه واردات خودروهای هیبرید ( خودروهایی که به زودی جایگزین خودروهای معمولی هستند) صفر صفر صفر شد … الان یک سوناتا هیبرید فول آپشن 90 میلیون میشه یا تویوتا آوالون فول آپشن 120 میلیون … آوالونی که 250 میلیون در صورت واردات با تعرفه قیمتش می شد …. هورررررراااااااا
ساسان.م
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا پیام کو قطعات و مکانیک ماهر؟ البته فکر کنم هیبرید هایی که حجم موتورشون زیر 2500 سی سی باشه شامل این قانون میشه
Ehsan
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳یا هیبریدهایی که مصرفشون زیر 2.5 باشه
Ehsan
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳نه ببخشید ، حجمشون
sadegh
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳پیام جان از خدامونه که حرف شما صحت داشته باشه
طبق گفته های شما، فراری laferrari که یه خودروی هیبریدی محصوب میشه یعنی اگه اومد ایران گمرک نمیخوره؟!؟!؟؟!!!!!!!!!!!!!!
شاید یه وقت مسئولین خودرویی ما هنوز فرق خودرو الکتریکی رو با هیبریدی نفهمیدن !!!! :) ;)
sadegh
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ببخشید، مث اینکه ساسان جون جواب سوالمو داده،
آخه وقتی داشتم کامنت میزاشتم، کامنت ساسان نبود.
مصطفی فقط آگراR
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳پیام الان نه جایگاه سوختی براش هست و در آینده هم نخواهد بود،تازه فکر قطعاتشو باید از سر بیرون کنی.
رضا
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا ایده بسیار جالب و کاربردی هستش
با دیدن این خیلی چیزا به ذهنم خطور کرد …..
درسته که 13 اسب بخار خیلی کمه و ناکافی که اگه رو یه ماشین معمولی باشه شاید 50-60 تا سرعت بگیره ولی وقتی به نیروی برق و موتور الکتریکی با گشتاور بالا تبدیل میشه توانایی اون هم خیلی بالاتر میره