۱۱ سال پیش، به تاریخ دقیق ۱۷ مِی ۲۰۰۵، خودروسازی تویوتا رسماً برنامهی خود را برای تولید نسخه جدیدی از مدل پرفروش کَمری با قوای محرکه بنزینی-برقی منتشر کرد. همین نسخه در آینده نهچندان دور بهعنوان اولین خودروی هایبرید تویوتا که در آمریکا تولید میشد، در تأسیسات کمپانی واقع در منطقه جورجتاون (Georgetown) ایالت کِنتاکی (Kentucky) آمریکا روی خط تولید رفت.
کَمری (که نامش ترجمهی تلفظی کلمه ژاپنی “Crown” است) اولین بار سال ۱۹۸۰ در بازار ژاپن معرفی شد و سال بعد به بازار آمریکا راه یافت. موفقیتهای این مدل و رقیب هموطنش هوندا آکورد از همان ابتدا تا اوایل سالهای ۱۹۹۰، تویوتا و هوندا را قادر ساخت تا کنترل حیطهی سدانهای اندازه متوسط بازار آمریکا را بهدست بگیرند. این خودروساز همزمان توانست با تدابیری نظیر افزایش ابعاد و جایگزینی طراحی جعبهای اولیه با طرحی ملایمتر و قوسدارتر بیشتر و بیشتر پاسخگوی سلیقه آمریکاییها باشد. همانطور که میشِلین مِینارد (Micheline Maynard) در کتاب خود بنام “پایان دیترویت” مینویسد، کَمری و آکورد هرکدام با فروش ۴۰۰ هزار دستگاه در سال جایگاه خود را بهعنوان پرفروشترین خودروی بازار آمریکا تا سال ۲۰۰۳ حفظ کرده بودند؛ گرچه موفقیتهای فورد تاروس در سالهای آغازین ۱۹۹۰ را هم اصلاً نمیتوان نادیده گرفت. در ۱۹۹۷، نسخه هایبرید پریوس که نخستین خودروی بنزینی-برقی تولید انبوه دنیا بود در ژاپن وارد بازار شد. ۴ سال بعد نیز در ۲۰۰۱ میلادی عرضه جهانیاش آغاز شد. این فناوری مجموع قدرت تولیدی قوای محرکه را افزایش داد و بهبودهای قابلتوجهی را در بازدهی مصرف بنزین به ارمغان آورد. هوندا هم خط تولید هایبرید خودش را سال ۱۹۹۹ با مدل اینسایت (Insight) آغاز کرد و در ۲۰۰۲ نسخه هایبرید سیویک را بدان افزود. تا آن زمان، افزایش شدید قیمت سوخت از طرفی و نارضایتی عمومی نسبت به شاسیبلندهایی که اشتهای شدیدی به بلعیدن بنزین داشتند از طرف دیگر، باعث گرانی ناگهانی خودروهای هایبرید شده بود. کار بهجایی رسیده بود که هالیوودیهای مشهوری چون لئوناردو دیکاپریو (Leonardo DiCaprio) و کامِرون دایاز (Cameron Diaz) که برای محیطزیست اهمیت قائل بودند با تویوتا پریوس هایبرید خود در لسآنجلس خودنمایی میکردند! اینگونه شد که تویوتا و هوندا تا سال ۲۰۰۳ توانستند سالیانه ۵۰ هزار خودروی هایبرید در بازار آمریکا بفروشند. ۲ سال بعد هم تویوتا برنامههای خود برای توسعه نسخه هایبرید کَمری را رسماً منتشر کرد. در همان سال خانواده برقی-بنزینی این خودروساز ۴ مدل را دربر میگرفت: پریوس، لِکسِس RX 400h، یک شاسیبلند اندازه متوسط (که آپریل ۲۰۰۵ وارد بازار شد) و قدبلند دیگری بنام هایلندر (Highlander) که فروشش ژوئنِ همان سال آغازشده بود.۴ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
Nima
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵چقدر این قسمت از سایت عالیه که تازه گذاشتین،از نویسنده واقعا ممنونم.(بخش دنده عقب)
Nissan
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵asaجان شما خودتو ناراحت نکن.فقط آمریکا خوبه
بهنام طیبی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ایول به تویوتا.ولی امیدوارم چیز خوبی دربیاد
احمد باقری
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵حق با دوستان هست، این بخش از سایت، واقعا عالیه و سیر تکاملی رو نشون میده.