هایلوکس از آن دسته وانتهایی است که توانسته در تمام دنیا جای خود را در قلب خریداران پیدا کند. هایلوکس از سال ۱۹۸۳ به ایران وارد شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد و هرچند سال یکبار نیز مورد بازبینی طراحی یا همان فیسلیفت قرار میگرفت. خودروی موردنظر هم مدل سال ۲۰۱۰ بوده که فیسلیفت نسل هفتم میباشد.
بدنه:از نمای جلو که ماشین را نظاره میکنیم پهن بودن ماشین و نازک بودن ستونهای A خودنمایی میکنند و جلوپنجره آن که از یک قطعه با روکش کروم و یک قطعه پلاستیکی که خلاف جهت هم قرار داده شدهاند و یک شبکه پلاستیکی لانهزنبوری در پسزمینه تشکیل شده است، ظاهری عبوس و خشن به ماشین بخشیدهاند. از هر سمت پس از پایان جلوپنجره بر روی درپوش موتور خطوطی قرار دارند که زیر شیشه به زیبایی محو میشوند.
در بخش سپر هم در وسط ورودی هوا و در طرفین دو مه شکن قرار دارد و چراغهای جلو هم مکانیزم خاصی ندارند و تا بالای گلگیر کشیده شدهاند. نمای جانبی:
در نمای جانبی اولین چیزی که جلب نظر میکند گلگیرهای بزرگ و عضلانیاند که زیبایی خاصی هم دارند و در وهله دوم توجهمان به رکابی خوشفرم جلب میشود که هم به زیبایی کمک شایانی کرده هم برای سوار و پیاده شدن، وسیله ای مورد نیاز است.
هایلوکس با توجه به ابعاد بزرگش برای دید جانبی به سمت عقب به آیینههایی بزرگ نیازمند است که با بزرگی خود با ظاهر کلی ماشین ارتباط برقرار میکند، اما خود نگارنده از این آیینهها به سبب اینکه از پلاستیک بسیار خشک ساخته شده و بسیار آسیبپذیرند راضی نیستم، و باوجود بهایی حدود ۱,۶۰۰ هزار تومانی برای هر آیینه حواسجمع بودن راننده را میطلبد. نمای عقب:
در نمای عقب چیز خاصی دیده نمیشود جز درب محفظه بار که نوشتهٔ TOYOTA بر روی آن جلب نظر میکند. از آنجا که این نوشته با برچسب بر بدنه حک شده و با توجه به مرغوبیت جنس آنها عمرشان گاهی اوقات به ۳۰ سال هم میرسد. چراغهای ایستاده هم به سه بخش دایره ای شکل تقسیم شده که دایره پایینی با داشتن رنگ نقره ای با سپر ست میباشد که جنس سپر هم از استیل ضدزنگ است. درون کابین:
درب خودرو را باز میکنیم درها با توجه به جثه بزرگشان بسیار سبک هستند، پا را روی رکاب گذاشته و با کمک گرفتن از دستگیرهٔ روی ستون A به داخل ماشین میرویم. ارتفاع قرارگیری راننده بر روی صندلیها حدوداً بلند است و راننده دید بسیار خوبی به اطراف و جلو دارد. داشبورد را که نگاه میکنیم میبینیم به دو بخش تقسیم شده که قسمت فوقانی به رنگ تیره و قسمت تحتانی به رنک طوسی و این رنگبندی در تمام فضای کابین حفظ شده. از همین سمت راننده که شروع کنیم فرمان چهار پره را میبینیم که در وسط آن لوگوی تویوتا خودنمایی میکند. پشت فرمان سه دایرهٔ در هم ادغام شده را میبینیم که در مرکز سرعتسنج و در دایره سمت چپ دور موتور و دایره سمت راست آمپر بنزین و دمای موتور است. به میانه داشبورد که نگاهی میکنیم از بالا ساعت دیجیتالی، مانیتور، ابزارکها برای کنترل کولر و بخاری و در پایینترین قسمت فندک ماشین است.
دو دنده بر روی کنسول دیده میشود که دنده بلندتر اصلی و کوتاهتر دنده کمکی میباشد و با چرم مشکی پوشیده شدهاند که زیبایی خاصی دارد. پایینتر که بیاییم ترمزدستی و جعبه کنسول با رنگ تمام طوسی خودنمایی میکنند و سمت شاگرد هم روی داشبورد جز ایربگ چیزی ندارد. فضای عقب ماشین در نگاه اول کم جا و تنگ دیده میشود اما پس از قرارگیری روی صندلیهای عقب متوجه میشوید که جای پا و سر سرنشینان عقب مطلوب است. موتور:
پیشرانه این اتومبیل بدین شرح است: موتور چهار سیلندر خطی با حجم ۲۷۰۰ سی سی که دارای توان ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۱ نیوتن متر میباشد و با یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یک دنده کمکی برای شرایط سخت به حرکت درمیآید.
سوییچ را چرخانده و پیشرانه با صدای دلپذیری از خواب بیدار میشود و وقتیکه شروع به حرکت میکنیم درون کابین از نظر صدای موتور و صدای بیرون، آرامشی برقرار است.
اگر بخواهیم امروز کمی به ماشین فشار بیاوریم با رسیدن عقربه سرعتسنج به ۴۵ کیلومتر در ساعت باید دنده را به ۲ انتقال دهیم. در دور موتورهای بالا ماشین به دلیل محرک عقب بودنش پس از رها کردن کلاچ میل به سر بلند کردن دارد که لذت جالبی حداقل برای خود نگارنده دارد.
هایلوکس در بقیه کشورها خودروی “کار” شناخته میشود اما به دلیل قیمت ناعادلانه در ایران ماشین مرفهین شده و قیمت لوازمیدکی آن هم بسیار بالا است و از سواری خشک و تکانهای آن در خارج جاده نمیتوان گذشت. درمجموع ماشین بادوام و جانسختی است که شمارا ناامید نمیکند.
از اینکه وقت گذاشته و این مطلب را خواندید از شما تشکر میکنم.
توضیح: تصاویر مربوط به خودروی تست شده نمیباشند.
cross
۲۵ بهمن ۱۳۹۵هایلوکس عالیه ولی تو کشور ما قیمتش خیلی زیاده
هایلوکس برای سواری شخصی + مسافرت +افرود و همینطور برای مواقع ماورای طبیعی خیلی بهتره
امیر خان
۲۰ فروردین ۱۳۹۶سلام
یک سال ونیم هیلوکس 2010 سوار شدم کل مناطق آذربایجان رو گشتم .حرف نداره
موتور جلوبندی دیفرانسیل سیستم تعلیق یکه یک باید داشته باشی تابدونی چیه
خدای قدرت
والسلام
arya
۱۳ تیر ۱۳۹۶واقعا تویوتا بینظیره بنده یه تایلوکس2016گرفتم واقعا خرف نداره بی نظیره ،اباهت خاصی به ادم میده واقعا نمیشه توصیف کرد.
واقعا نمیتونم هیچ ایرادی بگیرم،ادم پول میده ی ماشین پرقدرت بادوام بگیره که از نظرم تویوتا به این مسئله دقت فراوانی کرده.
شهرام
۲۳ فروردین ۱۳۹۷در استانهای شرق و به خصوص جنوب شرق کشور وانت تویوتا هایلوکس نسل چهارم و پنجم قیمتش از تویوتای لند کروزر موتور 2F و 3F بیشتره خیلی واقعا” تعجب آوره
از همه جالبتر تویوتا استاوت مدل RK110 و RK111 و YK110 خیلی گرانه
مخصوصا” تویوتا استاوت YK110 با موتور 4Y که دو دیفرانسیل است با وجود مدل پایین و قدمت سنی آن بالای 35 سال ولی قیمتش در سایتهای فروش خودرو مانند دیوار و شیپور و با ما و ووو ذکر شده بالای 45 میلیون تومان تا 80 میلیون تومان
یعنی با این پول یک تویوتای لند کروزر موتور FZ را تا این لحظه میشه خرید
چه وضعشه ، مگه چیه !!!!!
شهرام بیکار
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷تویوتا هایلوکس سال 1983 به ایران پا نگذاشت بلکه سالهای قبلتر آن 10 سال و بیشتر قبل از 1983
بدبختی کشور ما از اون موقع شروع شد مثلا” سال 1973 تویوتا هایلوکس نسل دوم که به ایران آمده بود از نوع 1600 سی سی بود و نه 2000 و بیشتر !!! نسل بعدی هم همینطور 1600
و نسلی که شاسی بلند مدلهای معروف به سال 1992 از نوع 2237سی سی بود که بعضیها به غلط 2400 بهش میگن که کاملا” اشتباه است البته اگه اشتباه نکن نسل مدل سال 1997 موتورشان احتمالا” 22R یا 2400cc باشه و نسلهای بعدی 2700 و دیزلی به ایران آمد و هیچوقت تا این تاریخ هایلوکس 4000سی سی به ایران نیامده مگر نورچشمیها شاید ( من که ندیدم ) و هایلوکس شش چرخ سه محوره 6×6 هنوز نیامده