امید تویوتا به کاهش قیمت خودروهای سلول سوختی
اما به خاطر اینکه میرای از چنین تکنولوژی ساختارشکنی استفاده میکند بنابراین قیمت بالایی داشته و البته در دسترس عموم هم نیست. اگرچه این خودرو در آمریکا موجود است اما برای خریدش باید به کالیفرنیا سفر کنید و هزینهی 58500 دلاری را نیز برای آن بپردازید.
البته تویوتا پیشبینی میکند قیمت خودروهای سلول سوختی در سالهای آینده بهطور قابلتوجهی کاهش خواهد یافت و در یک دههی آینده با قیمت خودروهای هیبریدی برابری خواهد کرد.
مت هریسون مدیر فروش و بازاریابی تویوتا در اروپا میگوید:
ما انتظار داریم نسل سوم خودروهای سلول سوختی قیمتی قابلرقابت با خودروهای هیبریدی داشته باشند. ما معتقدیم خودروهای سلول سوختی ظرفیتهای بسیار بزرگی دارند.
میرای خودروی سلول سوختی نسل اول تویوتا بوده و انتظار میرود خودروی نسل دوم نیز در آیندهای نزدیک وارد بازار شود. تویوتا برای عرضهی خودروی نسل سوم در یک دههی آینده برنامهریزی کرده است.
دیگر فاکتور مهم تویوتا برای رسیدن به اهداف خود در زمینهی خودروهای سلول سوختی سختتر شدن استانداردهای آلایندگی است که خودروسازان را مجبور میکند سطح دیاکسید کربن محصولات خود را کاهش دهند.
مدیر تویوتا خاطرنشان میسازد:
هیچ تکنولوژی عالیای برای رسیدن به این استانداردها وجود ندارد. ما در حال آماده کردن جایگزینهای متنوعی هستیم و به مشتریان اجازه خواهیم داد تصمیم بگیرند که کدام نوع از الکتریکی سازی برای آنها مناسب است.
تویوتا انتظار دارد به لطف محصولات هیبریدی خود به اهداف دیاکسید کربن سال 2020 اتحادیه اروپا برسد. گفته میشود این خودروساز کمترین میزان دیاکسید کربن متوسط تولیدی بین خودروسازان رده میانی را به خود اختصاص داده است.
اگرچه مت هریسون نگفته تویوتا چگونه در حال برنامهریزی برای کاهش قیمت خودروهای سلول سوختی شرکت است اما شرکت معروف بوش آلمان میگوید این تکنولوژی در نهایت به خاطر کاهش استفاده از پلاتین، ارزانتر خواهد شد و خودروهای سلول سوختی آینده از همان میزان پلاتین بکار رفته در مبدلهای کاتالیتیک دیزلی کنونی استفاده خواهند کرد.